Ik ben op dit moment op vakantie en kan dus niet zo makkelijk naar de dokter oid. Ik heb sinds eergisteren een heel geïrriteerde tong, als in kleine rode puntjes over mn hele tong en een paar zeer pijnlijke witte dikkere punten. Ik kan nauwelijks pijnloos praten of eten. Heeft een van jullie enig idee wat het is en wat ik ertegen kan doen?
aften kunnen idd op de tong voorkomen, en kunnen ook met zoveel zijn (hier ervaringsdeskundige :S) Daartegen helpt kamillethee drinken. En sowiso veel drinken helpt mij altijd, dan krijg je niet van die vastgeplakte aften. Je hebt ook allerlei drankjes en "smeerseltjes" voor aften, dit heeft helaas vaak weinig effect. Daarnaast doen die dingen vaak alleen maar extra pijn.
Maar of dat het is, daar twijfel ik aan. Mijn ervaring is dat aften eerder wit/groenig kleuren, de kleinere blijven vaak rood. Hoe je er opeens aan zoveel komt, is dan ook een groot raadsel, meestal begint het met een, dan een paar en zo voorts.
Janneke2
Geplaatst: 11-09-15 13:10
Eventueel zou het "aardbeien tong" kunnen zijn - wat doorgaans voorkomt bij roodvonk.
Dus bij twijfel naar een arts. Medische term luidt scarlatina, dat is in alle talen hetzelfde.
Als het pijnlijk is en ineens is komen opzetten zou ik naar een arts gaan, ookal ben je op vakantie. Via bokt kunnen wij niet zien wat er aan de hand is.
De rode puntjes veranderen steeds meer in witte grotere punten. Van de apothekaresse moest ik minstens 2 dagen wachten of er iets verbeterde, dus dat doen we dan nu maar...
De wifi is hier overal te slecht om een foto te plaatsen.
Wat heb je gekregen waarschijnlijk iets waar miconazol of nystatine in zit? Denk dat ze een schimmel infectie vermoeden duurt dan inderdaad paar dagen voordat het werkt. Als het gaat helpen nadat de klachten over zijn nog paar dagen door behandelen.
Ik moest idd meteen aan aften denken. Poetsen met zendium helpt bij mij altijd erg goed, heb er aan t begin vd winter soms last van als mn weerstand erg laag is.
Heb mn tong nu zo goed als mogelijk gepoetst. De kalmerende gel doet veel meer dan de anti schimmel, helaas. Al doen beide niet veel. In deze omgeving zijn alle artsen op zaterdag en zondag gesloten. Het is zeer pijnlijk met eten, maar daar blijft het gelukkig voor nu bij.
Iemand nog tips? Ijs eten heeft bijvoorbeeld niet tot nauwelijks geholpen.
Ik dacht inderdaad ook al aan soepen en vla. Heb vandaag wel redelijk kunnen eten, maar absoluut niet pijnloos.
speurneusc
Geplaatst: 12-09-15 20:19
bij aften tip ik altijd even met een aluin blokje eraan en dan zijn ze binnen een paar uur weg, hoe groot dat ie ook was.
cinniz123
Geplaatst: 12-09-15 20:22
Denk dat de witte puntjes indd wel eens aften kunnen zijn zoals meerdere aangeveb. Heb het elke vakantie ivm minder gezond eten.ik krijg ze door minder weerstand. Maar rode geen idee!
speurneusc
Geplaatst: 12-09-15 21:41
ik krijg ze negen van de 10x als we ergens in een cafe of zo wat gedronken hebben, ws van het afwasmiddel of iets aan de glazen/kopjes waar ik uit gedronken heb.
Klinkt idd als aften. Ik gebruik er piralfex voor. Heel goor maar enige wat bij mij werkt.
Heb ooit ook verdovend spul van de ha gehad eerst de piral
En dan verdoving en dan kun je in elk geval normaal eten
Jolandaa_
Geplaatst: 12-09-15 22:06
Pijnlikk maar wellicht effectief. Spoelen met zout water. Zoute drop en ect citroen . desinfecterende werking maar wel pijnlijk. Yoghurt eten hielp mij destijds