Wat allemaal regelen als alleenstaande mama

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Wat allemaal regelen als alleenstaande mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 10:23

Even heel beknopt het verhaal:
Zwanger geraakt van een goede vriend met af en toe benefits. Samen besloten het te houden en ook te kijken of het relationeel zou werken. Bleek rond 14 weken zwangerschap vanaf zijn kant niet het geval. Ik wilde gewoon als vrienden en volwassenen die respectvol met elkaar om gaan verder, maar dat lijkt hij niet te kunnen. Alles is flink geëscaleerd en heb inmiddels al 9 weken helemaal geen contact en bel hem pas weer als de kleine geboren is.

Hij wil (tenminste dat zei hij altijd) na de geboorte een DNA test, mag hij van mij. Ik weet dat hij de vader is, maar snap dat hij het zeker wil weten. Erkennen is nog niet gebeurd, hoeft van mij ook niet. Maar hij mag het wel, kindje heeft imo recht om ook zijn vader te zien. Al is de vraag of hij dat nog wil, hij is inmiddels al zo vaak veranderd van gedachtengang dat ik geen flauw idee meer heb van wat hij nu wel en niet wil.

Maar wat moet ik verder allemaal nog regelen als alleenstaande mama? Stel dat hij het kindje niet erkent, wat gebeurd er dan als ik kom te overlijden?
Aangeven na de geboorte weet ik, maar verder heb ik eerlijk gezegd geen flauw idee :o?
Alle tips en tricks zijn iig welkom :)

belle_boef

Re: Wat allemaal regelen als alleenstaande mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 10:27

Als het nu al zo moeilijk verloopt moet je je afvragen of je hem wettelijk als vader wil erkennen. Kan ook een hoop sores met zich meebrengen als hij zich in jouw ogen teveel met het kind wil bemoeien.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 10:28

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 10:29

Erkennen is alleen betaalplicht en omgangsrecht. Als hij erkenning wil kan hij dat afdwingen bij de rechter en dat wordt is 95% van de gevallen toegekend. Met erkennen heeft hij geen gezag, dat is weer wat anders.

Ja Cayenne, dat klopt, maar nu is het puur voor mij welke dingen ik moet regelen qua aangeven, verzekeringen, toeslagen en dat soort pruttel
Laatst bijgewerkt door Liselot op 06-09-15 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 10:30

Ik kan je niet veel tips geven maar heb je een testament? Zo niet, laat er 1 maken en zet daar in naar wie jouw kindje zou moeten gaan mocht jij onverhoopt komen te overlijden (voordat de vader zijn kindje erkent).
Ik meen me wel te herinneren dat toen onze oudste geboren werd en mijn man en ik nog niet getrouwd waren wij hiervoor wel naar de gemeente zijn geweest voor de erkenning (voor de geboorte) omdat mijn man anders geen enkel 'recht' op zijn kind zou hebben bij onverwachts overlijden van mij. Dan zou onze dochter zo ondergebracht worden bij het Jugendamt en pleegouders. Maar dit geldt dan weer voor Duitsland ;)

Na de geboorte en nadat wij getrouwd waren heb ik overigens mijn zus+zwager gevraagd om pleegtante/oom te zijn mochten mijn man en ik tegelijkertijd komen te overlijden (of kort na elkaar) voor dat de kinderen 18 jaar oud zijn.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 10:32

Als je dst niet wilt zou ik niet zonder meer erkennen. Alimentatie is geen kijk- en luistergeld zeggen ze maar sommige mensen zetten het wel zo in. Als je erkent dat hij de vader is, en hij tekent daar ook voor, waarom mag hij dan geen gezag over zijn kind uitoefenen?
Het beste kun je jouw situatie met een advocaat bespreken. Maar ik zou er wel voor mezelf vragen over stellen, wat wil je nu echt en hoe eerlijk is dat voor alle partijen?

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 10:34

Allereerst toch gefeliciteerd met je zwangerschap, TS, ondanks dat jullie nu wel in een klote situatie zitten. Ik ben geen ervaringsdeskundige, maar inderdaad : kind wel laten erkennen maar ouderlijk gezag bij jou houden, zijn twee verschillende dingen . En een testament maken waarin je je erfgenamen en een voogd (broer zus vriendin?) aanwijst voor als je onverhoopt zou overlijden.

Sterkte!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 10:38

Het in dit topic hebben over erkennen en gezag heeft weinig tot geen zin, dat hangt er maar net van af hoe het straks gaat lopen. Ik weet in mijn hoofd wat ik wil, maar ik ben hier niet alleen in ;)

Het gaat mij in dit topic puur om waar ik aan moet denken mbt die kleine regeldingen

Jessy90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 10:41

Misschien met een derde partij(advocaat of een instantie) om de tafel gaan zitten en nu al vast een ouderschapsplan opstellen zodat jullie beide weten waar je aan toe bent? Die regelmaat zal later voor het kind ook fijn zijn en voorkomt een hoop gezeik als de baby er eenmaal is en hij toch via DNA de vader blijkt te zijn en er rechtzaken enz moeten komen..als de baby er is kan hij wel ineens willen en daar heeft hij natuurlijk ook recht op..
helaas zit mijn vriend nu in rechtzaak situatie en het kind is er slachtoffer van..dat wil je echt niet!

Ik heb als aanstaande mama mijn zorgverzekering omhoog gegooid omdat het kind bij de moeder op verzekerd is..dat mag vaak ook halverwege het jaar als je zwanger bent.

miamivice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 10:48

Jullie zijn niet getrouwd dus jij bepaalt of jij het kind laat erkennen door de vader.
Die heeft op dit moment geen rechten, hoe bot het ook klinkt.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 10:50

miamivice schreef:
Jullie zijn niet getrouwd dus jij bepaalt of jij het kind laat erkennen door de vader.
Die heeft op dit moment geen rechten, hoe bot het ook klinkt.

Nogmaals, daar gaat dit topic niet over! Ik vraag alleen wat ik moet regelen aan aangeven, toeslagen, verzekering en dat soort dingen

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 10:58

Je kan als de kleine geboren is via het gezagsregister een voogd aanwijzen, dit is gratis en kan je op latere momenten ook weer veranderen. Als je dan komt te overlijden is dat goed geregeld. Je zou wel een testament op kunnen stellen, maar ik begreep dat dat niet eens zo heel veel meerwaarde heeft.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 10:58

Wat betreft toeslagen etc zou ik het niet weten, maar ik zou wel regelen dat er een toeziend voogd komt.
Bijv je ouders (of wie je daarvoor wil aanwijzen, kan ook een vriend(in) oid zijn), zodat als jij overlijdt of om wat voor reden dan ook niet in staat bent voor je kind te zorgen, je kind wel onder de pannen is.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 11:00

zonnebloem18 schreef:
Je kan als de kleine geboren is via het gezagsregister een voogd aanwijzen, dit is gratis en kan je op latere momenten ook weer veranderen. Als je dan komt te overlijden is dat goed geregeld. Je zou wel een testament op kunnen stellen, maar ik begreep dat dat niet eens zo heel veel meerwaarde heeft.

Tnx! Daar ga ik eens even wat meer info over opzoeken :)

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 11:01

In principe gaat kinderbijslag automatisch, daar hoef je niets voor te doen.
Eventuele toeslagen moet je zelf even aanvragen, cq kinderopvangtoeslag, kindgebondenbudget etc.
Even inloggen op mijn toeslagen en dan kan je dat zo regelen.

Edit, is voor na de geboorte uiteraard
Na de geboorte kind aangeven, met het gekregen bsn nummer je verzekeraar bellen en je kind op je polis zetten. Zeker vlot doen anders krijg je rekening van bevalling op je eigen deurmat.
Laatst bijgewerkt door Patsab op 06-09-15 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 11:04

Qua toeslagen; zodra je kindje geboren is kan je dit aangeven op je persoonlijke site van de belastingdienst en dan worden de toeslagen aan de hand van je inkomen betekent. Qua verzekering, zodra je kindje er is stel je je zorgverzekering op de hoogte en is je kindje bij jou mee verzekerd. Kinderbijslag wordt automatisch geregeld wanneer je kindje is aangegeven bij de gemeente.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 11:07

belle_boef schreef:
Als het nu al zo moeilijk verloopt moet je je afvragen of je hem wettelijk als vader wil erkennen. Kan ook een hoop sores met zich meebrengen als hij zich in jouw ogen teveel met het kind wil bemoeien.
Wat geheel logisch is, gezien het feit dat hij de vader is.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 11:10

Kinderopvangtoeslag moet je zelf aanvragen.

Andere toeslagen hoef je niks voor te doen, daar krijg je vanzelf bericht van.

Binnen 3 mmd na geboorte je kind bij de zorgverzekering aangeven anders krijg je nare rekeningen op de mat.

Ik zou me als ik jou was ook zeker even gaan verdiepen in hoe het zit met alimentatie. Op www.alimentatiewijzer.nl kun je je vragen mailen en dan wordt je teruggebeld.
Laatst bijgewerkt door Kimbers op 06-09-15 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 11:11

Alleenstaande moeder hier. Neem contact op met een goede notaris. Hij kan je uitleg geven over het testament dat je moet maken en de valkuilen daarin.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 11:12

Ik vind dat er hier wel heel makkelijk word geroepen over wel of niet erkennen. Er zitten nog altijd twee kanten aan dit verhaal en het is en blijft natuurlijk altijd nog zijn kind en zijn kant van het verhaal.

Idd is het in jouw geval handig om ook veel uit te zoeken over eventuele peetouders, maar ook over kraamhulp waar jij recht op hebt. Denk ook aan jouw eigen comfort na de bevalling en dat je waarschijnlijk niet meteen in staat bent om de volledige zorg van het kindje op je te nemen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 11:17

Daarom geef ik ook aan dat het weinig zin heeft om daar hier op door te gaan. Wat dat betreft weet ik heel goed wat ik wil, maar ik ben daar niet alleen in.

Kraamhulp en extra hulp na de bevalling heb ik allemaal al geregeld

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 11:18

Ik zou een checklist maken en die met iemand overleggen die bepaalde zaken op zich kan nemen bijvoorbeeld het kind aangeven bij de Gemeente.

Het valt qua praktische zaken wel mee. Gemeente, verzekering, kinderopvangtoeslag. Daarnaast dus goed uitzoeken mbt overlijden wat de gevolgen zijn in overleg met notaris.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 11:18

Voor aangeven van je kindje kun je het beste kijken op de site van je gemeente hoe dit moet en binnen welke termijn. Kinderbijslag krijg je dan automatisch een formulier voor. Ook wordt het consultatieburo automatisch ingeschakeld oa voor een aantal tests bij je kindje.

Verder asap je kindje aanmelden bij je zorgverzekeraar en huisarts, dit kan meestal telefonisch.

Qua voogdij mocht er iets met jouw gebeuren, kijk even op de site van de rijksoverheid.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... r-een-kind

Verder zijn er zat checklists te vinden op allerlei sites en meestal krijg je van het ziekenhuis en/of verloskundige ook de nodige informatie mee.

http://www.oudersvannu.nl/zwanger-zijn/ ... ngerschap/

Edit: wanneer ben je uitgerekend?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 14:22

Hij kan trouwens met een DNA test wel erkenning afdwingen en daarmee zelfs nog meer. Maar dat is van later zorg.

Toeslagen krijg je vanzelf en hoef je niks voor te regelen. Houd het wel in de gaten, anders kan je de Belastingdienst bellen of via DigiD toeslagen aanvragen. Kinderbijslag gaat ook vanzelf.

Testament en voogdij kan je regelen bij de notaris. Maak dus een testament op waar je dit allemaal beschrijft.

Sterkte en succes.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 14:32

Beetje raar om te doen als je op de roze wolk zit na de geboorte, maar als je een overlijdensverzekering hebt even je kind bij laten schrijven.
En huisarts inlichten.