Uiteraard heb ik wel het een en ander aan de arts gevraagd maar door alles wat ik nog meer moest weten ben ik de helft vergeten.
Ik mag als het goed is vandaag voor het eerst weer douchen ben afgelopen woensdag geopereerd. Wat ik mij alleen afvraag is is wat ik met die kleine pleisters over de hechtingen moet doen? Ik heb voor zover ik weet 4 kleine wonden en over de oplosbare hechtingen zitten van die kleine pleistertjes. Moet ik die pleisters nou eerst verwijderen of niet?
Ik zit er namelijk mee dat als ik de pleisters niet verwijder ik die oplosbare hechtingen dus niet goed droog kan deppen, aan de andere kant ben ik bang dat als ik de pleister wel verwijder ik een deel van de hechting mee trek.
Dus wie o wie heeft hier ervaring mee en weet wat ik het beste kan doen?
Die kleine pleisters (steri-strips) zijn water doorlatend. Je mag daar gewoon mee douchen en daarna kun je de wond voorzichtig droogdeppen (je mag niet in bad!). Mochten die kleine stripjes er vanzelf af gaan; geen probleem, maar ga er niet zelf aan peuteren. Het is niet erg dat het hechtdraad niet helemaal droog is. Oplosbaar draad gaat er niet sneller van oplossen. Gewoon zo goed deppen als gaat☺
Na mijn beide keizersnedes mocht ik 2-3 dagen later alweer douchen (zeg maar zodra ik een beetje zelfstandig rechtop kon staan ). Pleisters moest ik gewoon laten zitten en naderhand droog deppen en de rest aan de lucht opdrogen inderdaad. En wat de anderen ook al zeggen: niet met een washandje erover heen 'schrobben'.
Ik liet de eerste keren ook gewoon alles zitten tijdens het douchen, niet aanzitten en na het douchen droog deppen. Ik mocht de pleisters er wel zelf afhalen, dit heb ik gedaan toen ze los begonnen te laten.
Time2Tri
Geplaatst: 05-09-15 22:51
Na mijn bvk vorig jaar mocht ik ook de volgende dag douchen . De pleisters drogen snel weer . Deed na het douchen wel schone gaasjes .
Na mijn buikwand correctie in oktober mag ik ook meteen de dag erna douchen .
Maar moet zeggen dat ik extreem voorzichtig was omdat ik 0% nazorg/info gekregen heb, die ik achteraf wel had moeten krijgen van het ziekenhuis.
Lieniefarm
Geplaatst: 05-09-15 22:56
Toen ik geopereerd was, werd er tegen min gezegt dat de plijsters eraf mochten, of erop mochten blijven zitten, net wat je fijn vond, mocht alleen niet in bad! En bij de wond droog deppen! Daarna natuurlijk een nieuwe pleister!
Milan_lover
Geplaatst: 05-09-15 22:59
Ik ben toevallig afgelopen donderdag geopereerd, onderhuidse zelf oplossende hechtingen. Ik mag gewoon douchen met een daarvoor speciale douchepleister, voor het geval dat hij los zou gaan heb ik nieuwe mee gekregen en die moet ik dan weer opnieuw opplakken. Dacht dat ze er volgende week met de controle af mochten.
Vooral niet aan de pleisters gaan peuteren!
Splash_
Geplaatst: 07-09-15 17:48
Gewoon douchen na de operatie en die strips laten zitten. Ze vallen er vanzelf af, bij mij vielen ze er veel sneller af dan het ziekenhuis Had gezegd maar dat bleek achteraf geen probleem te zijn. Ze laten vanzelf los, met 3 dagen of 10 dagen.
Douchen met hechtingen is geen enkel probleem als die stripjes erop zitten. Zonder strips erop (gewoon onafgedekte hechtingen) mogen niet nat worden, zowel heel goed droog deppen - niet wrijfen oid!!
Ik mocht na drie dagen weer douche en bij de operatie in m'n hersenen ook na drie dagen weer mijn haren wassen met baby shampoo.
Zeven operaties gehad afgelopen weken, 6 in m'n rug en buik en 1 in m'n buik en hersenen. Eerste operatie in buik en rug oplosbare hechtingen daarna altijd gewone hechtingen gehad. Zolang de wond geen wond vocht lekte of bloede hoefde er geen pleister op tijdens het douche, als dat wel zo was wel een pleister. Toen er hersenvocht uit de wonden kwam moest er ook een pleister op tijdens t douche.
CKR
Geplaatst: 09-09-15 21:23
Zoals er eerder gezegd wordt, lekker laten zitten en inderdaad droog deppen en niet wrijven. Pas op met smeren van bodylotion oid, niet te dicht bij wond.
Ik heb afgelopen 2 jaar meerdere hechtingen gehad. Bij 1 daarvan had ik voor de eerst dagen een pleister om de wond af te dekken. Maar meestal is dat niet nodig. Als het (onderhuids) gehecht is met oplosbaar draad, blijf het goed in de gaten houden. Vaak hoor je dat het niet goed zelf op lost. En geloof me, als ze dat uit je vlees moeten trekken/snijden is niet zo lekker...
Sterkte!
mindful
Geplaatst: 09-09-15 21:23
Er bestaan pleisters om erover te kleven die waterbestendig zijn, bv op-site
Wat ik deed om te kunnen douchen.. een plastic zakje boven de wond plakken met goede tape en dan douchen, zo wordt de wond niet nat.
Deed ik ook!
gohya
Geplaatst: 11-09-15 08:42
Bij mij mochten die kleine pleisters er gewoon af.Ik heb ze er toen ook beetje bij beetje afgehaald,alleen de pleisters die los zaten.Had wat hechtingen onder mijn oog zitten.Je weet wel van die Tumor.
Zorg dat er geen shampoo/ douchegel bij de wond/hechtingen komt. Dit kan de wond 'vuil' maken. Water zelf is geen probleem.
mindful
Geplaatst: 11-09-15 12:41
douchen is veiliger, dan stroomt er steeds proper water over. als het echt waterdicht is met de pleisters kan het in princiepe geen kwaad maar alleen met de waterdichte die ik eerder zei. Achteraf controleren en als je een lek had, goed spoelen met de douchekop.