Borderline.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

blackandgrey

Borderline.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 23:21

Als eerst wil ik zeggen: Dit is een toegestaan schaduw account. Als iemand mij denkt te herkennen, stuur dan aub een pb en niet in het topic

Pfff waar zal ik beginnen..  Altijd heb ik wel ergens 'geweten' dat er iets niet helemaal goed was met mij. Maar altijd heb ik de schuld geveven aan anderen, of aan de situatie. Ik heb heel veel meegemaakt, de band met familie is verre van perfect, met vele zelfs gebroken..

In mijn puberteit begon ik zoals velen te 'daten.' Ik had toen al erg last hiermee. Het was altijd helemaal alles of helemaal niks. Deze relaties hielden dan ook nooit stand. Ik sprong van de ene naar de andere relatie zonder deze jongens echt te leren kennen. Ook kon ik totaal niet met conflicten omgaan waardoor ik eigenlijk om een klein ding helemaal kon flippen en alle contact meteen verbrak.

Vriendschappen waren altijd lastig. Ik maakte wel vriendinnen maar het verwaterde altijd, omdat ik het liet verwateren, of ze gewoon liet vallen.

Toen ik op mezelf ging wonen heb ik mezelf door impulsief gedrag compleet in de sh*t gewerkt. Normale mensen betalen hun huur, ik niet. Deed alleen maar impulsieve domme dingen, gebruikte een tijd drugs en overmatig drank en dacht niet na over de consequenties van mijn acties. Als iemand er wat van zei was het simpel toch? Diegene was een banketstaaf of een trut en ik verbrak gewoon het contact. Aan andere mensen hing ik me aan de andere kant dan weer compleet op. Alsof mijn geluk ervanaf hing.

Een jaar of 5 geleden leerde ik een man kennen die nu inmiddels ruim een jaar mijn ex is. Deze man was agressief. Heeft me de botten vol gescholden en een aantal keer geslagen.. Ik als 'altijd stoere chick' zei altijd: nooit dat een kerel mij slaat. Dan ben ik meteen weg!! Maar ik bleef. Ik bleef een aantal jaar in deze compleet destructieve relatie met als gevolg dat ik mezelf voor zover het mogenlijk was nog meer kwijt raakte. Ik was niks meer.. Niemand meer. Ik had mezelf wijsgemaakt dat ik nergens heen kon. Want wie had ik nou..
Uiteindelijk is dit flink geescaleerd met politie en al erbij en ben ik toch weggegaan.

En nu zit ik hier.. Ruim een jaar later, in mijn eigen huisje wat ik betaal met mijn eigen geld waar ik zelf voor werk... Ik zit hier en probeer samen te vatten wat er allemaal gebeurd is en gebeurd. Al zal dit zon 5 % zijn van het hele verhaal.

Maar het leven is moeilijk voor mij. Er loopt een rode draad door mijn leven van depressies. Dit word steeds ergef en op slechte dagen kan/kon ik gewoon dagen mn huis niet uit komen. Als ik geen verplichtingen had bleeef ik rustig hele dagen binnen zonder ook maar daglicht te zien... Niet de kracht om ook maar te eten douchen aan te kleden of iets te doen. Me afvragen wat voor nut het allemaal heeft... Me gewoon zwaar k*t voelen.
Ik kan niet omgaan met conflicten. Een kleine irritatie bijvoorbeeld, reageer ik enorm heftig op. Het bouwt op, bouwt op en mond uit in een intens verdriet of kwaadheid. Ik kan daar dan rustig een dag in blijven hangen en er niet meer uit kunnen komen tot de volgende dag. Ik kan van iets kleins iets enorm groots maken,  omdat het voor mij ook enorm groot voelt..
Ik kan me enorm verloren voelen en als iemand ergens mee zit denk ik- nee ben ik er van overtuigd- dat diegene me gaat verlaten.. Me in de steek laat en weg gaat..

Inmiddels zit ik niet meer in de puberteit, ben ik eind 20 en heb ik aardig goed met mezelf leren leven. Zo heb ik geen driftbuien meer waarbij de meubels echt door de kamer vliegen en ik ben redelijk sociaal met mensen.. Weet wanneer ik 'een bui ' heb en benoem dat ook..

Ik heb nog nooit proffesionele hulp gezocht. Omdat ik niet wist wat er was en deels ontkenning denk ik. De laatste tijd ben ik steeds meer sgaan nadenken. Mijn gedrag is de oorzaak van mijn problemen.. Er is iets mis met mij en ik denk dat ik borderline heb.

Ik ben naar mijn huis arts geweest en ik heb dat uitgesproken. Ik heb een lang, pittig en intens gesprek met mijn huisarts gehad en deze was het met me eens. Ik heb alle symptomen van een borderline persoonlijkheidsstoornis. Ik heb een doorverwijzing gekregen en heb op 22 september een afspraak met een psycholoog. Eerst een intake, dan de diagnose en daarna een behandelplan. Ik heb geen idee wat me te wachten staat maar ik kijk er naar uit. Ik heb ook hulp gezocht bij budgetbeheer. Het ene probleem veroorzaakt het andere dus alles maar meteen tegelijk aanpakken.

Ik heb dit topic gemaakt om mijn hart te luchten...ik hoop dat ik updates kan plaatsen dat het over een tijdje goed gaat. Ik voel me heel vaak heel somber, depressed en niemand die het weet. Ik draag een masker.. Natuurlijk heb ik ook leuke dingen. Ik heb een enorm lieve vriend sinds kort die ik het heb verteld en die me door dik en dun steunt.. Maar een echte uitlaatklep is voor mij om het van me af te schrijven.. Ik hoop dat er iets positiefs uit gaat komen voor mij en dat ik eindelijk wat rust krijg. Ik word helemaal gek van de rollercoaster. De ups die extreeem up zijn en de downs die extreem down zijn... Ik wil gewoon normaal emotioneel stabiel kunnen zijn... Me zoals normale mensen 'gewoon' oke voelen.

Bedankt voor het lezen.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 00:04

Ontzettend goed van je dat je hulp hebt gezocht.

Dapper van je. Ontzettend veel kracht gewenst met dit proces! je kan het!!!

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 01:00

Heel knap dat je hulp heb gezocht en je verhaal heb verteld :j

heel veel sterkte de komende periode! je kunt het, de eerste stap is gezet! +:)+

Corelli

Re: Borderline.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 08:03

Je hebt een heftige tijd achter de rug zeg :(:) Wat ontzettend knap dat je nu naar je eigen aandeel en rol hierin kunt kijken in plaats van de ander de schuld in de schoenen te schuiven en diegene van je weg te duwen. Het lijkt me ontzettend naar om het gevoel te hebben dat je door iedereen verlaten kan worden en wat goed te lezen dat je nu een lieve vriend hebt die ook op de hoogte is van hetgeen je schrijft.

Heel veel succes en kracht voor je hulpverleningstraject gewenst! Het zal niet makkelijk worden, maar je zult er vast sterker uitkomen :) Je kan het!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 08:35

Klinkt als heftige borderline. Ik heb zelf ook borderline trekken. Tijdje echt niet goed gegaan, maar nu valt het wel mee.
Heel goed dat je hulp zoekt! Een tip wat dat betreft: als je geen klik voelt met de hulpverlener, of als je je niet begrepen voelt, kun je gewoon overstappen naar een ander. Dat is heel normaal en zeer zeker aan te raden. Heel veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 09:16

Knap van je dat je hulp gezocht hebt. Dat is natuurlijk al een fikse stap vooruit! :) En onthoud dat een labeltje niks verandert aan wie jij bent. En als het iets gaat veranderen zal dat uiteindelijk in positieve zin zijn. :)

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 09:27

Sterkte! En de tip van de klik met de hulpverlener is een hele belangrijke. Die klik is namelijk iets wat je echt moet hebben :j Dan heb je al zoveel gewonnen in je therapie.

blackandgrey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 12:00

Bedankt voor de aardige reacties. Ik probeer hard om positief te zijn en trots te zijn dat ik de eerste stappen heb gezet. Op een slechte dag voel ik me alles behalve trots maar waardeloos. Probeer hier niet zo in te blijven hangen maar ik weet zeker dat ik de laatste tijd goed depressief ben.

Ik probeer lijstjes te maken. Helemaal op vrije dagen. Gewoon een lijst van dit en dit en dit ga ik doen vandaag. Deze werk ik af. Dat helpt wel. Dan doe ik tenminste wat en voel ik me ook beter. Als ik het niet doe doe ik gewoon niks.. Kan ik een simpel mailtje naar een hulpverlener niet eens opbrengen, wat ik gewoon heb afgesproken. Voor mn gevoel duurt het een eeuwigheid tot eind september, maar er is nu eenmaal een wachtlijst. Mij lijkt het inderdaad ook erg belangerijk dat er een klik is met de hulpverlening.. Ik vind het al lastig zat om alles onder woorden te brengen!!

Bedankt nogmaals

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:32

Is ook heel moeilijk. Stel dat je het niet face 2 face durft te zeggen dan kan je ook nog besluiten het per email te zeggen of op een brief te schrijven en die af te geven als je naar therapie gaat.

blackandgrey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 12:39

Dat is een goede tip dankjewel! Ik merk nu al dat ik heel veel weg laat omdat het gewoon een zootje in mn hoofd is... het opschrijven en meenemen is een goed idee.

De reden dat ik een SA heb is trouwens niet zozeer omdat ik me schaam of iets.. Maar omdat veel mensen het gewoon niet weten. Ik heb het eigenlijk maar 1 persoon verteld. En verder niet. Ook op het werk niet. Ik ben toch ontzettend bang voor de 'stempel.' Ik werk graag en hard. Maar heb om me heen gezien dat mensen met borderline zo enorm gekaderd en in een hokje gestopt werden dat ze geen andere keus hadden dan zich te laten afkeuren en met een wajong verder moesten. Ik wil dat niet. Heb toch ook ambities en doelen.. wil graag uiteindelijk voor mezelf gaan werken.. Als dat verrekte monster een keer uit mn hoofd weg kan....

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:43

Alsof ik mijn eigen verhaal lees.. Enige tip die ik je kan meegeven en die bij mij heeft gewerkt is in jezelf gaan geloven :)

Geloven dat jij zelf degene bent die je eigen geluk bepaald en niet de personen om je heen. Ik heb overigens helemaal geen hulp gehad en heb alles zelf opgelost :) Heb veel op forums gelezen over mensen die leven met iemand met borderline en zo mijn "eigen" therapie gestart. Hier is professionele hulp namelijk nooit goed bevallen. Afspraken die verzet werden/niet nagekomen werden etc.

Ik ondervond daar meer stress van dan toen ik zelf hard aan de slag ging :) Maar dit zal per persoon verschillen en ook de hulp die aangeboden word. Hier werd er nl totaal geen hulp aangeboden.

Ik maak ook lijstjes, heb bijvoorbeeld een heel schoonmaak rooster en hele dag indeling. Anders lig ik de hele dag op de bank tv te kijken en niks te doen.

Wat verder HEEL belangrijk is, is RITME en REGELMAAT! Echt geloof me, dat heeft die depressieve gevoelens al een heel stuk weggenomen.

Gewoon een tijd lang elke avond op dezelfde tijd naar bed en vroeg opstaan. Dan gewoon gelijk beginnen met wat opruimen of jezelf klaarmaken voor werk.

Zolang je bezig bent is er geen ruimte voor die depressieve gevoelens :) En zodra je die voelt stort je dan op iets wat je dusdanig bezig houd dat die gevoelens weg ebben.

En je mag juist wel trots op jezelf zijn! Je hebt werk en je onderhoud jezelf. Dat is echt al een hele goede stap :)

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:54

Pfff ik had ook het idee dat ik mn eigen verhaal last, van 10 jaar terug. Enige wat ik kan zeggen is idd, ritme en regelmaat. Over de rest stuur ik je even een pb

blackandgrey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 12:56

Dankjewel sunrise. Vervelend dat het bij jou zo gelopen is het gebrek aan hulp. Knap dat je zelf alles heb aangepakt!! Ik ben wel op een punt dat ik heel graag hulp wil.. wilde altijd alles alleen doen. Laat mij maar. Laat me het zelf maar uitzoeken.

Maar nu sta ik er open voor. Ik ben helemaal verloren met mezelf en kan het gewoon niet alleen.

Wat je zegt herken kk me compleet in ja. Gewoon domweg doen en lijsten afwerken. Het opstarten gaat bagger maar als ik eenmaal gedaan heb wat ik wou doen voel ik me weer een beetje mens!

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 13:00

Wat een ontzettend moeilijke puberteit heb jij gehad, rot dat je er zoveel alleen voor hebt gestaan meid.

Ik heb vanuit mijn werkveld ervaring met een effectief bewezen methodiek die zich speciaal richt op borderline. Als je interesse hebt mag je me altijd een pb sturen!

Heel veel sterkte.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 13:06

Geen dank! Ik heb mezelf overigens pas op mijn 24ste laten diagnosticeren, terwijl het op mijn 14de al duidelijk was dat ik zeker wel een borderliner was. In die jaren veel therapie gehad maar niemand mocht het borderline noemen omdat dat pas mag na je 18de.

Erg jammer, want heb tot aan mijn 20ste echt keihard moeten vechten om enigszins mijn hoofd boven water te houden.

Toen ik onze dochter kreeg ben ik naar psyQ gegaan en deze hebben een diagnose gesteld en ben ik begonnen met therapie.. Echter wilde ze mij aan de medicatie en dat wilde ik pertinent niet.

Als jou gevoel dus zegt dat je hulp moet zoeken vooral doen! Maar ook hun zullen vooral zeggen dat je echt rust en regelmaat moet houden. Dat is echt de basis en zorgt er echt voor dat je vooruit gaat ipv achteruit. Vanuit daar kan je weer verder en dan zal je zien hoeveel rust het geeft :)

Dat monster in je hoofd moet je trouwens vooral niks geven om te voeren ;) Dan word hij alleen maar groter.. Zeg tegen jezelf dat je sterker ben dan dat en dat je de wereld aan kan. Positief je dag beginnen *D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 13:11

blackandgrey schreef:
Dat is een goede tip dankjewel! Ik merk nu al dat ik heel veel weg laat omdat het gewoon een zootje in mn hoofd is... het opschrijven en meenemen is een goed idee.

De reden dat ik een SA heb is trouwens niet zozeer omdat ik me schaam of iets.. Maar omdat veel mensen het gewoon niet weten. Ik heb het eigenlijk maar 1 persoon verteld. En verder niet. Ook op het werk niet. Ik ben toch ontzettend bang voor de 'stempel.' Ik werk graag en hard. Maar heb om me heen gezien dat mensen met borderline zo enorm gekaderd en in een hokje gestopt werden dat ze geen andere keus hadden dan zich te laten afkeuren en met een wajong verder moesten. Ik wil dat niet. Heb toch ook ambities en doelen.. wil graag uiteindelijk voor mezelf gaan werken.. Als dat verrekte monster een keer uit mn hoofd weg kan....

Dat (als) je een borderliner bent, kun je inderdaad beter niet met iedereen delen. Dat was het advies van mijn psychiater. Mensen hebben bij borderline een heel heftig beeld en zullen zeer zeker een ander, verkeerd beeld van je krijgen. Of ze zeggen jij hebt helemaal geen borderline, en noemen je een aansteller, faker enz.

Ik heb mijn hele verhaal uitgetypt, en gewoon zo aan de psychiater gegeven. Enorm aan te raden! Vertellen ging bij mij bij de psychologen ervoor niet zo goed, ik vergat veel dingen, noemde geen details, en dan krijgen ze gewoon een verkeerd beeld van de situatie. Mijn psychiater las mijn aantal a4tjes ( :o ) en stelde me hierna allemaal vragen. Hij heeft diezelfde tekst gebruikt om een dosier op te stellen voor de psychotherapeut die mij ging behandelen. :)

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 13:15

Het bericht kon ik zelf geschreven hebben :)
Ik heb na dergelijke psychologen en psychiaters heel m'n leven mij nooit beter gevoeld.
Aangezien het nu ook veel slechter gaat ben ik ook terug genoodzaakt hulp te zoeken.
Deze maand heb ik ook een intakegesprek om te bevestigen of het wel degelijk borderline is en wat er aan te doen.

blackandgrey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 13:20

Heel erg bedankt voor de reacties. Dit is precies waarom ik een topic wou openen, omdat ik weet dat ik niet alleen ben en de tips die gegeven worden heb ik veel aan.

Ik reageer morgen weer. Ga nu meteen de daad bij het woord voegen, het is 13:20 en ik heb nog weinig gedaan. Morgen wil ik kijken of ik misschien een weekschema kan maken. Gewoon alles uitschrijven van opstaan tot naar bed want de lijstjes helpen nu al goed:)

Amandanana ik pb je later even en alarm_wlkp ik wens jou ook heel veel sterkte en zoek hulp!!

Bedankt. Iets anders weet ik niet te zeggen. Dit is voor mij echt een beetje een op pepper!

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 13:26

Je kan via google weekplanners vinden. Ik heb een hele fijne voor mezelf. Bij mij staan per dag ook de halve en hele uren erop. Dus moet ik mij eraan houden.

Ik sta nu bijvoorbeeld te strijken en tegelijk te bokken :+ Zo word iets vervelends iets minder vervelend :+

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 13:29

Overigens wil ik ook zeggen dat ik prima met mijn borderline kan leven sinds medicijnen. Voorheen ben ik een aantal keer bijna opgenomen geweest, en moest meteen aan de medicijnen, een andere behandeling was nog geen optie. Ik was tegen medicijnen, maar echt, het kan zo ontzettend veel voor je doen. Ik raad iedereen aan om er tóch open voor te staan!

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 13:36

@Geryon: Ik had dat juist niet, werd een zombie in doen en laten. Mijn hele gevoel werd dusdanig afgevlakt dat het goede was dat ik geen woede aanvallen meer had, maar het slechte was ik ook niet meer dol blij kon zijn.

Vond het echt verschrikkelijk om mij dag in dag uit hetzelfde te voelen, kon dat echt niet plaatsen aangezien ik normaal 5000000 dingen tegelijk voelde zeg maar :)

Echt dat is zo persoonlijk, al heb ik meerdere mensen het er goed op zien doen. Hier overigens nooit opgenomen geweest. Al had dat in sommige gevallen misschien wel beter geweest :')

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 13:53

Dan had je het voor jou verkeerde medicijn of een verkeerde dosis sunrise. Al zijn er natuurlijk ook mensen die overal niet goed op reageren!

Ik reageer helaas juist weinig op medicijnen in het algemeen :+. Bij het medicijn dat ik nu slik zit ik ook weer aan de hoogste dosis, en het doet waarschijnlijk nog net iets te weinig voor mijn paniekklachten, want exposure lukte alsnog niet. Nu heb ik andere gedragstherapie erbij en komt de exposure later pas, spannendddd :+

blackandgrey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 14:34

Ik weet niet of medicatie aan de orde komt. Mijn HA (ik wou bijna DA typen :') ) zei er zijn erg goede therapieen waaronder praatgroepen en 1 op 1 gesprekken. Dat voelt sowieso al fijn. Ik moet er echt over praten. Dat helpt.

Ik ben niet perse voor of tegen medicatie. Als het niet nodig is hoeft het niet. Maar als het me gaat helpen de rollercoaster wat af te vlakken dan yes please :+

Nu reageer ik toch weer maar ik ben ook dingen aan het doen +:)+

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 14:46

Ik heb echt de zwaarste tot aan de lichtste dosering gehad en in totaal 4-5 verschillende pillen :+

Ik kan mezelf gewoon niet echt goed voelen als ik die rollercoaster niet voel :P Ben er zo aan gewend dat ik bang word als die er niet is :+ Inmiddels is hij voor kleine kindjes ipv voor grote mensen :+ Maar goed, dat komt ook omdat ik een stuk rust heb. Maar het is inderdaad echt heel persoonlijk.

Ik moest door de crisisdienst medicatie gaan slikken en heb hier toen ongeveer 3 kwart jaar therapie gehad. En in totaal 1,5-2 jaar medicatie geslikt. Dus heb geen idee hoe ze dat bij normale therapie doen. Bij psyQ begonnen ze er na een gesprek of 10 al mee.

blackandgrey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 15:01

Ik vind het echt stoer hoe je ermee omgaat sunrise!!

Ikzelf wil er juist vanaf maar dat is omdat er een stukje in mij is wat echt compleet gevaarlijk roekeloos gedrag vertoont. Ik heb mezelf echt in de meest achterlijke situaties bevonden.. Mezelf pijn gedaan, gesneden, hysterisch ruziemaken en daarbij gaan hyperventileren en gewoon flauwvallen.. zo dronken geworden dat ik bijna in een coma kwam.. Ik kan nog wel even doorgaan. Ik ben heel erg zelfdestructief geweest.. Gaan afvallen en dan zo hard doorslaan dat ik nog 45 kilo woog...

Nu is dat inmiddels beter. Ik drink vrijwel niet meer en reageer niet meer zo compleet idioot. Maar ik weet dat het in me zit en het hoeft maar getriggerd te worden......