Jong, student en ongepland zwanger. Wie nog meer?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Imaginaerum

Jong, student en ongepland zwanger. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 12:00

Vroeger verafschuwde ik kleine kinderen. Daarna kwam er een periode waarin ik er heilig van overtuigd was moeder te willen worden, maar dat trok ook weer langzaam weg.
Een leven met 3 paarden en 2 katten leek me een stuk gezelliger dan met eventueel nageslacht.
De schattige momenten van kinderen vond ik nog steeds wel leuk, maar het idee om van die stronteigenwijze terroristen (mijn karakter dus) de wereld in te smijten, vond ik tamelijk verontrustend. Vooral voor mezelf. En mijn partner dan. Oké, misschien wel voor de hele maatschappij.

De schok was dan ook groot toen er in mijn stopweek van de pil maar niets kwam. Een totale beroerte volgde toen ik een positieve zwangerschapstest in handen had.
Mijn vriend Klaas en ik wisten niet wat we ermee aan moesten. Ik heb altijd beweerd nooit een abortus te willen ondergaan als ik in een stabiele relatie zat, maar hoe bepaal je wanneer je stabiel bent?
Er zijn koppels die na 15 jaar harmonieus huwelijk kinderen kregen en 10 jaar later uit elkaar gingen, maar ik heb inmiddels ook genoeg verhalen gelezen van koppels die vrij vlug kinderen kregen en alsnog bij elkaar zijn.

Om ons goed te verdiepen in onze opties, hebben wij ons verdiept in beide opties. Optie A, abortus, en optie B, baby.
We zijn bij een abortuskliniek geweest en hebben erg veel gelezen over mensen in vergelijkbare situaties. Voor mijn gevoel is er geen goede of foute keuze, maar voelde de ene keuze wel wat beter dan de andere. Na veel gepieker en veel gesprekken hebben wij besloten om voor ons kind te gaan. Inmiddels voelt het heel onnatuurlijk om terug te blikken op die tijd van twijfel en heb ik nog geen spijt van onze keuze gehad. Ik heb de eerste vier maanden zwangerschap nu achter de rug zonder kleerscheuren en inmiddels begint mijn buik dubieuze vormen aan te nemen. Voor mij hoort ons kind er nu al bij.

Ik ben sinds vandaag 21 jaar, mijn vriend is sinds vorige week 22 jaar. We zijn 9 maanden samen.
Mijn vriend is net begonnen met een master informatica en ik moet de laatste loodjes nog doen van mijn studie moleculaire biologie,
Ik zou het leuk vinden om met mensen in contact te komen die in een vergelijkbare situatie zitten.
Mocht je tips voor ons hebben ookal zit je niet in een vergelijkbare situatie, voel je dan vrij om te reageren! :)

Mocht je gewoon je mening willen geven (daar heb ik ook wel eens last van), dan kan dat natuurlijk, maar aan reacties als "Ik had een abortus gedaan in jullie situatie" hebben wij natuurlijk niets. :)

Ik hoop dat ik het bericht in het juist subforum heb gezet.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 12:02

Waaw... gefeliciteerd! Wat een leuk geschreven stuk.

Zo te lezen sta je wel met de juiste instelling in het leven.

Vraagje uit interesse: wonen jullie (al) samen?

Oh, en tips heb ik niet, mijn stopweek doet nog altijd wat ie moet doen :+

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 12:03

Allereerst, nogmaals gefeliciteerd :)
Ik zag de topictitel en ik moest even kijken of jíj het was ;)
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar wel een aantal keer gedacht zwanger te zijn. Ook al was ik gewoon aan de pil. Maar tot zover nog niet.
Ik wil wel graag jong moeder worden, maar daar zijn de omstandigheden nog niet naar.
Geniet van je zwangerschap(als dat lukt) :)

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 12:05

Ik kan alleen maar zeggen dat jullie een moedige beslissing hebben gemaakt en ik wens jullie alle geluk van de wereld toe.

Ik roep nu ook geen kind zolang ik studeer en thuis woon. Sinds dit jaar ben ik afgestudeerd, maar een eigen huis is lang nog niet in zicht. Ik weet alleen, ik wil geen kind opvoeden bij ouders of schoonouders. Maar als ik morgen ook met een positieve test zou staan weet ik het ook niet meer.

Veel succes beide!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 12:11

Nou spannend!
Had eerder ook een medestudente in mijn studiejaar die ook besloot te gaan voor hun kindje. Beide student. Geloof dat de dame er een jaar tussenuit is geweest en uiteindelijk weer is gaan studeren.

Wel zwaar, maar toen ze later bij de diploma uitreiking was (als toeschouwer) had ze de kleine gewoon mee. Zag er allemaal heel natuurlijk uit. En eigenlijk had niemand commentaar.

Ze hadden wel veel hulp van hun ouders. Er ontbrak ook helemaal niets in de opvoeding.

Veel geluk straks met de kleine.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 01-09-15 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 12:12

Geen vergelijkbare situatie omdat wij beide al werkten toen. Maar mijn man was 21 toen onze dochter geboren werd en ik 23. We waren toen wij erachter kwamen 6 maanden bij elkaar :)

Inmiddels zijn wij 27augustus alweer 3 jaar getrouwd, is onze dochter in Juli 3 jaar geworden en zijn wij alweer bijna 4,5 jaar samen.

Inmiddels werk ik zelf niet meer en ga ik pas weer werken als onze dochter naar school gaat.
Hoe gaan jullie het straks doen dan? Of hebben jullie een bijbaan?

Ik vond vooral alle aankopen in het begin erg duur, maar vaak ook erg onnodig..
Kruiken hebben wij niet nodig gehad maar wel gekocht. Ook zo'n kraampakket hebben wij gehad maar heb daar eigenlijk niks uit gebruikt.

Mochten wij ooit een tweede krijgen zal ik in ieder geval niet meer alles perse nieuw willen :') Ik kon gelukkig een wieg lenen, want als ik die ook nieuw had gekocht had ik gaan huilen :') Heb dat ding 2 weken gebruikt :')

Succes met je zwangerschap! Mij is alles in ieder geval mee gevallen ook de kosten achteraf :)

xAntoinettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 12:12

Gefeliciteerd met je verjaardag én je zwangerschap!
Ik vind het een mooie, dappere beslissing.
Veel geluk met z'n drieën!

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 12:14

Hier ongeveer t zelfde behalvd dat ik ivm medische reden bewust zwsnger ben geworden (10e week) maar geen werk/school. En sinds 17 aug 21 jaar geworden

Van harte gefeliciteerd

Joltsje

Re: Jong, student en ongepland zwanger. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 12:24

Gefeliciteerd ts. Als ik het lees hebben jullie er goed ovwr nagedacht en een keuze gemaakt. (Voor mijn gevoel de goeie). Wat ik vooral qil meegeven. Trek je niets van de rest aanm mochten er wel andere meningen komen. Het is jullie leven jullie keus.

Jij bent bijna klaar met school dus. Toppie. Ik zou proberen nu zo veel mogelijk te doen. Dan bevallen en dan kijken wanneer je het weer kan oppakken.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 12:32

Bedankt voor de felicitaties en reacties!

Amaris: Wij zijn heel hard op zoek naar een eigen plekje. Het gaat echter nog niet zo gemakkelijk. We staan ingeschreven bij allerlei woningverenigingen in de provincie voor sociale huur en richten ons ook maar op particuliere huur.
Echter duurt sociale huur gewoon erg lang en bij particuliere huur hebben we snel het probleem dat we niet met ons alledrie ingeschreven mogen staan op het adres of dat de huurprijs boven het maximumbedrag voor huurtoeslag uitkomt. Helaas kunnen we niet boven die grens huren.
Ik heb gehoord over urgentie bij (ongeplande) zwangerschap en uit interesse even gebeld met een woningvereniging, maar het antwoord dat ik kreeg is dat ik maar een abortus moest doen. :wave: Ben je ook mooi klaar mee. (Een uitgebreidere post over dit onderwerp zal tzt nog verschijnen op mijn blog)

Fleurtjeuh: Dank je Floor! :)

SheeNegro: Bedankt!

Knert: Bedankt!

Sunrise19: Fijn dat het zo goed gaat bij jullie! :) In ieder geval al één succesverhaal, haha.
Wij lenen beide studiefinanciering maximaal en hebben een parttime bijbaan. Mijn vriend als programmeur en ik als docent. Het is niet ideaal, maar we redden het dan wel net.
De prioriteit ligt bij de studie van mijn vriend omdat het hem eigenlijk beter afgaat dan mij. :+ Ik zal eerder thuisblijven voor ons kind als dat nodig is, zodat mijn vriend verder kan studeren.
Ook met het oog op inkomen later, hij is informaticus dus harkt straks wat meer centjes binnen dan ik als docent. Ik kan er ook voor kiezen om de industrie in te gaan (biotechnologie) en meer geld te verdienen, maar ik vind het geen leuk vak. Lesgeven vind ik wél leuk dus daar hoop ik (parttime) mee verder te gaan.
Verder hebben we erg veel geluk dat mensen erg met ons meedenken en we o.a. al een gratis box kunnen krijgen! :D
Nieuwe spullen hoef ik niet (met uitzondering van bv. een matrasje in verband met hygiëne), dus alle hulp die we krijgen vanuit onze omgeving is welkom.

xAntoinettex: Dank je!

Musiess: Hopelijk gaat alles goed met je!

Joltsje: Bedankt!
Ik ben 4 weken geleden al begonnen met mijn afstudeeronderzoek, verder heb ik nog 2 vakken en mijn scriptie gepland. Dan is dat inderdaad maar klaar. :j

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 12:36

Van harte gefeliciteerd!!
Het zal hard werken zijn, net als voor elke nieuwe ouder. En met een studie erbij nog dubbel zo hard maar hopelijk heb je een geweldig netwerk om je heen zodat je je studie kan afronden en werk kan gaan vinden.
Zo te lezen zijn jij en je vriend beide geen domme mensen en redden jullie het vast wel. Jullie kindje is misschien niet geplant maar zo te lezen wel heel erg welkom en dat is al een fantastische basis.
Als het financieel lastig is ga dan eens de kledingbeurzen af, daar heb je vaak voor weinig heel veel leuke kleertjes en op marktplaats vind je echt geweldige kinderwagens(ik heb zelf een zeer complete mura4 te koop staan, dus pb gerust, dit klinkt wel als verkoop praatje maar ik bedoel het maar als voorbeeld) of kinderkamers voor een hele leuke prijs

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 12:37

Geen eigen ervaring. Maar een klasgenootje van me is ook ongepland zwanger geworden en kon inderdaad vanwege urgentie sneller een woning krijgen, dus ik zou daar toch nog eens achter aan gaan hoor!

Verder wens ik je heel erg veel succes en geluk toe

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 12:45

Oh en vergeet je niet aan te melden bij Prenatal, kruidvat en Etos voor een babybox, zitten best wat bruikbare spullen bij.
Ook de site lekker in het leven geeft vaak gratis spullen of enorme kortingsbonnen weg
Bij veel winkels kan je ook na de geboorte op vertoon of bij het opsturen van een geboortekaartje een gratis pakket krijgen.
Bij veel zwembaden krijg je een les babyzwemmen gratis als je een geboortekaartje opstuur.

Als je bij de kruidvat je pasje zo instelt dat je baby gerelateerde aanbiedingen krijgt dan zit daar ook vaak korting op luiers bij.
Koop in het begin niet teveel van 1 soort omdat baby's soms allergie's reageren en je dan met heel veel luiers zit die je niet kan gebruiken

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 12:48

Gefeliciteerd!!

Ik heb ook geen ervaringen die ik met je kan delen, maar ik kan je wel een leuke blog tippen; http://www.jenniferelbert.nl . Ze zit (zat?) ook op bokt en schrijft heel erg leuk over het combineren van studie & ouderschap!

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 12:50

Wij kregen ook absoluut geen urgentie hoor :+ We woonden net 1 maanden samen toen we het wisten :+ Maar wel een erg duur huis dus hebben wij uiteindelijk 1,5jaar bij mijn moeder ingewoond.

Scheelt wel dat ik een lieve mama heb die zich nergens mee bemoeid :P En ook nog eens heel goed met mijn man kan opschieten :P

Wij hebben ook wel veel gehad, maar je moet alsnog veel dingen kopen. Vooral de kleine dingen kosten opgeteld toch een hoop geld.

Gelukkig hebben jullie inkomsten, dat scheelt al een hele hoop. Mijn man was toen al zzp-er en nu nog steeds. Dus wij hadden vooral een onzeker loon. Achteraf is het allemaal erg meegevallen maar we hebben de tijd dat we nog een eigen huisje hadden en ik nog zwanger was best wat stress gehad.

Wij hadden alleen al een huur van 975,- excl. en beide een auto waarbij de wegenbelasting van mijn man al bijna 500euro per kwartaal was. Dus dat was wel even spannend en mede om die reden dus ook bij mijn moeder ingetrokken zodat we konden sparen.

Wel super fijn dat je mensen om je heen hebt die jullie goed helpen! Dat is echt heel erg fijn. Mijn moeder heeft ons vooral erg goed geholpen en daar ben ik haar eeuwig dankbaar voor :) Zonder haar hadden wij het echt heel zwaar gehad.

Nu hebben wij gelukkig alweer ruim 1,5jaar onze eigen woning en hebben wij genoeg kunnen sparen. Maar urgentie kregen wij echt niet omdat we samen waren en er gewoon een inkomen was waarmee je makkelijk een duurdere woning mee kon financieren.

Je kan via je gemeente informatie opvragen omtrent urgentie. Elke gemeente heeft weer eigen regels. Zo kregen wij in gemeente Utrecht niet eens de kans terwijl als wij al hier hadden gewoond wij het dus waarschijnlijk wel hadden gekregen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 12:50

Gefeliciteerd!Met je verjaardag en natuurkijk met je zwangerschap!
Jullie hebben er goed over nagedacht,nu gewoon genieten.
Aan mij heb je eigelijk niets want ik heb nooit kinderen gewild.Mijn moeder was wel 21 toen ze mij(onverwachts)kreeg.Ze heeft er van genoten!Onbegrijpelijk :+

Geniet ervan,zie niet teveel beren op de weg.Het leven gaat meestal toch anders dan dat je planned!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 12:52

@Sunrise: Jullie situatie was anders. Mijn klasgenootje woonde op kamers en studeerde en werd dus perongeluk zwanger. Jij was al aan het werk en vermoed ik niet op kamers? dus dat zal allicht ook verschillen :)

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 12:54

Ik was 17 jaar en ongepland zwanger mijn man (toen nog vriend) en ik waren toen bijna 3 jaar samen, ik zat nog midden in mijn opleiding verzorgende. Wij hebben geen moment getwijfeld wbt een keuze moeten maken voor houden of abortus. Mijn opleiding kon ik grotendeels in de zwangerschap zelf afronden, de praktijk heb ik na de bevalling afgerond, waardoor ik ipv mei in september afgestudeerd was. Onze zoon is geboren toen ik 18 was. Inmiddels hebben wij 4 kinderen, een zoon van 10, een zoon van 9, een dochter van 5 en een zoon van 4. Mijn man en ik zijn vandaag tevens 13 jaar samen en tevens vandaag 5 jaar getrouwd.

Ik was jong, het was soms best zwaar maar stel ik kreeg de keuze om het over of anders te doen, dan had ik precies hetzelfde gedaan.

Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Edit,

Ik ben sinds we kinderen hebben, thuis gebleven.
Laatst bijgewerkt door Lay_D op 01-09-15 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 12:56

Ik was iets ouder, 25 toen ik de oudste kreeg. Ook ongepland en ik studeerde nog. Wel een stabiele relatie maar een klein appartementje in de binnenstad, te klein voor een gezin.
Achteraf is alles prima gegaan. En nu, 8 jaar laten en getrouwd en nog een kindje erbij gekregen ben ik zo blij dat het zo gelopen is.
Ik ben nu 33 en heb beide kinderen al fijn op school en de tropenjaren achter de rug.

Zet hem op en veel geluk!

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 12:59

Ik wil je alvast feliciteren met je zwangerschap en je verjaardag!

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 12:59

Helemaal meepraten kan ik niet maar mijn situatie was ook niet als vanzelf.

Ik ben 39 weken zwanger dus sta echt op klappen, ben inmiddels wel 27 jaar en bijna 4 jaar getrouwd met mijn man.

Maaaaar, ik heb 4 jaar geleden op mijn werk een ongeval gehad waarbij mijn arm beschadigd is geraakt met Dystrofie als gevolg. Ik heb al die tijd zware pijnstillers geslikt en daarnaast dus niet gewerkt. Mijn oude werkgever besloot dat ik niet meer in de organisatie paste en daarom heeft hij mij eruit getjopt. Vorig jaar wilden Erwin en ik toch evt kijken wat er mogelijk is mbt een kindje. Ik moest stoppen met pijnstillers en na het afkicken moesten we kijken hoe ik zou functioneren.

Ik ben eind september gestopt en heb tot eind Nov afgekickt. Ik voelde me als herboren. Mijn lichaam ging beter dan ooit, geen pijn, niet suf en ook een stuk minder depressief. Dus samen met Erwin besloten om niet meer zwanger te willen worden maar om uit mn uitkeringsituatie te klimmen en te gaan werken. Ik ben gaan solliciteren en werd al snel aangenomen bij mn nieuwe baas.

Op stal werd er gepraat over het leed dat ongesteld zijn tijdens de feestdagen heet.... Ik ben helemaal niet meer bezig geweest met zwangerschappen maar toen ging ik terugrekenen en was het wel erg lang geleden dat ik ongesteld was geweest... Ik dacht thuis, nah ik ga toch niet kunnen slapen dus doe even een test en als daar dan opstaat dat ik niet zwanger ben kunnen wij weer verder met onze laatste plannen. Ik plaste over de clearblue en 30 seconden later stond er zwanger :( ik moest zo ontzettend huilen... Hoe kon dat dan!

Ook dit was een onwenselijke situatie. Ik had nog geen dag gewerkt bij mn nieuwe baas, was net van de pijnstillers af en wij hadden net een "nieuw leven" gestart...

Erwin was met 3 dagen aan het idee gewend. Ik ben blij dat ik nog 7 maanden had om aan het idee te wennen. Qua spullen enz heb ik zelf amper wat gekocht. Onze baby is tot op het bot toe verwend en ik ben mss nog wel meer verwend.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 13:01

Maartje1990 schreef:
@Sunrise: Jullie situatie was anders. Mijn klasgenootje woonde op kamers en studeerde en werd dus perongeluk zwanger. Jij was al aan het werk en vermoed ik niet op kamers? dus dat zal allicht ook verschillen :)

Waarschijnlijk wel, maar in Utrecht krijg je het gewoon niet zomaar en zeker niet als je nog samen bent.
Weet niet of je klasgenootje het in haar eentje doet? Dat verschild ook een hele hoop.

Wij woonden net 1 maand samen inderdaad, maar beide nooit op kamers gezeten. Ik woonde vanaf mijn 19de niet meer thuis en hij woonde nog wel thuis.

Wij werkten inderdaad beide al, mijn man was toen nog niet zo heel lang zzp-er. Dus een huis krijgen was sowieso al lastig. Geen 3 positieve jaar cijfers omdat hij oktober 2010 begonnen was en ik in oktober 2011 zwanger was.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 13:03

Ik ben "al" 26, maar fulltime student aan de universiteit, en toen we zwanger werden (overigens wel een bewuste keuze) was ik minder lang samen met mijn (inmiddels) man dan jullie nu.
Uk is ondertussen bijna 9 maanden, en de eerste examens met baby op schoot hebben we dus gehad. Het was niet gemakkelijk en op sommige momenten simpelweg k*t. Maar als ik het kan, waarom jij dan niet? :)

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 13:08

Zo dat lijkt me wel schrikken zo onverwachts :wow: Ook omdat jullie relatief kort samen zijn. Gelukkig zegt dat niets, want inderdaad, er zijn ook genoeg mensen die na 10 jaar nog scheiden.

Veel succes en gefeliciteerd! :D Ik heb het idee dat je er positief in staat en er voor gaat, dan moet het goedkomem!

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 13:09

Ik hoop dat jullie het financieel rond krijgen, een kind en je huur betalen van je studiefinanciering is niet echt een ideale situatie. Succes!