Ik krijg een neefje/nichtje...of zoiets...

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Haarbal

Ik krijg een neefje/nichtje...of zoiets...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 22:33

Beetje een gekke situatie, en ik weet niet wat ik er van vinden moet. Ik vind er nu "nog" niks van, en wil gewoon even mijn verhaal kwijt.

Ik ben de 2e van 4 kinderen. Ik heb een broer (32), zusje (25) en broertje (23). Mijn ouders hebben de hoop op kleinkinderen opgegeven, wij zijn namelijk alle 4 niet zo relatiebestendig :+ . Dit vinden ze heel jammer, en misschien komt het ooit nog wel maar op het moment niet. Ik heb geen kinderwens, mijn broer ook niet. Mijn zusje hoor ik er nooit over, maar mijn broertje heeft ook geen kinderwens.

Nu is mijn broer door een vriend in contact gebracht met een stel uit een ander Europees land, dat geen kinderen kan krijgen. Ze waren op zoek naar een zaaddonor, maar konden deze niet vinden (athans, niet een die aan de voorwaarden voldeed). Nu hebben ze mijn broer dus gevraagd, en die heeft ja gezegd.

Hij kent het stel niet, zij kennen hem (nog) niet. Mijn broer is een intelligente, goed uitziende, aardige kerel, en hij gaat er niet voor betaald krijgen. Het is voor hem puur een kinderloos stel voorthelpen. Op zich heel aardig, maar ik persoonlijk vind het een beetje vreemd. Ze gaan kennismaken, mijn broer en het stel, en als dat klikt moet mijn broer zaad laten testen en dat is het dan. Dan levert hij een potje in en klaar is kees :+ :?

Ik vind het gewoon vreemd. Dat er dan straks misschien in een ander land een klein half-neefje/nichtje van ons rondloopt. Mijn ouders willen zo graag kleinkinderen, de kans dat ze die "van ons" krijgen is vrij klein, en ik vind het gewoon gek. Maar goed, het is zijn leven, hij is een aardige gast en oud en wijs genoeg om zelf te beslissen, maar ik blijf het gek vinden.

Had ik al gezegd dat ik het gek vind? :o? :D

Mocht je dit verhaal herkennen en mensen van een/beide partijen kennen, dan wil ik je vragen dit voor je te houden. Ik heb het verhaal zo anoniem mogelijk gemaakt, want ik vind het toch een beetje gek. :')

Utixo

Re: Ik krijg een neefje/nichtje...of zoiets...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 22:36

Het is toch prachtig dat je broer en kinderloos stel kan helpen? Ik zou mega trots zijn!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 22:37

Ik vind het super lief van je broer dat hij dit wil doen :j

Blijft hij ook anoniem of krijgt bij succes 'zijn' kind wel te weten wie de zaaddonor is?

Kan mij voorstellen dat het gevoelsmatig voor jullie heel apart is!

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 22:38

@vuurneon, geen idee! Ik denk dat dat soort zaken in dat gesprek besproken gaan worden. Mijn moeder maakte er al grapjes over, dat er toch wel een vakantie naar dat Europese land vanaf kon, haha. En volgens mijn broer hebben ze een zomerhuis en een winterhuis, dus dat dat wel zou kunnen :+

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 22:39

Ik vind het geweldig dat jou broer dit voor iemand wil doen! :)

Ik zou ook trots zijn!

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 22:39

Ik begrijp dat het voor jou gek is, maar anderzijds wat een ontzettend lieve actie van hem om iemand die wel wil maar niet kan er mee te helpen.
vuurneon schreef:
Blijft hij ook anoniem of krijgt bij succes 'zijn' kind wel te weten wie de zaaddonor is?

Ook mijn vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 22:45

Ik zou persoonlijk niet het kind van dit verhaal willen zijn (papa niet kennen, of niet opgroeien met papa) maar er zijn er zat die dat niet erg vinden natuurlijk. Verder vind ik het een toffe actie van je broer dat hij dit stel 'uit de brand helpt'.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 23:19

Ik denk niet dat het in dat geval de bedoeling zou zijn dat het kindje te weten komt dat zijn/haar papa de biologische vader niet is, Danique.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 23:23

Als je je daar niet van bewust bent is het inderdaad niet erg, maar mochten het ouders zijn die wel vinden dat het kindje recht heeft om dit te weten (al dan niet op latere leeftijd) dan zou ik als desbetreffend kind niet vrolijk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 23:26

Ik snap niet zo goed waarom je voornamelijk maar benadrukt hoe gek en raar je dit vindt, en niet gewoon supertrots op je broer kan zijn en blij voor het stel dat zo graag kinderen wilt en dat nu dankzij jouw geweldige broer hopelijk ook gaat kunnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 23:27

WildWings schreef:
Ik snap niet zo goed waarom je voornamelijk maar benadrukt hoe gek en raar je dit vindt, en niet gewoon supertrots op je broer kan zijn en blij voor het stel dat zo graag kinderen wilt en dat nu dankzij jouw geweldige broer hopelijk ook gaat kunnen?

Ik kan me nog wel indenken in het idee dat het een beetje vreemd is misschien (het is niet het eerste waar je aan denkt als je naar je willy kijkt en denkt 'wat zal ik daar nou eens mee doen'...). Het is niet slecht! Het is gewoon bijzonder, het komt niet zo vaak voor in persoonlijke kring denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 23:30

Ik denk ook niet dat het eerste wat haar broer deed naar zijn 'willy' kijken was en denken "wat zal ik daar nou eens mee doen" :?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 23:33

Anonieme donors zijn tegenwoordig officieel verboden ivm rechten van het kind.

Ik vind het heel lief van je broer :)

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 23:41

Ik ken ook iemand die het gedaan heeft. Hij kende het stel wel maar niet heel erg goed. Hun wilde graag een kind( lesbisch koppel) en hij heeft geholpen. Voor het kind Is het duidelijk dat het anders Is en zal op Den duur vragen stellen. Als dat zo Is vertellen ze wie de 'vader' Is en hij staat er verder voor open, maar zal nooit een vaderrol spelen dat wilde hij niet.

Ik vind het helemaal super dat iemand op die manier kan en wil helpen als er duidelijke afspraken gemaakt worden waarom niet?

Zit er wel eens over te denken stel je voor iemand komt naar mijn partner met zo'n vraag zou ik (mits goede afspraken)niet eens bezwaar hebben,maar zou niet willen dat er wekelijks andermans kind over de vloer te komt zeg maar
Gun iedereen het ouderschap

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:40

Sizzle schreef:
Anonieme donors zijn tegenwoordig officieel verboden ivm rechten van het kind.

Ik vind het heel lief van je broer :)

In heel Europa?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 12:26

Wat een mooi initiatief!
Wil hij later het kindje ook leren kennen?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 12:35

Ik vind het ook heel tof van hem. :j

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 12:39

Supertof toch? Onze (2 vrouwen) bovenburen ook een kindje van donor, die overigens ook "gewoon" op het geboortekaartje staat.
Maar snap dat het ergens ook raar is... dat je "het kindje van je broer" nooit zult zien.
Hij gaat in ieder geval 2 ouders heel gelukkig maken, ik wens ze een voorspoedige zwangerschap!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 12:43

Als de intentie bij alle partijen goed zijn vind het het heel knap dat je broer zo een ander stel zou willen helpen. Lijkt mij wel vreemd in de toekomst te weten dat je een neefje of nichtje hebt maar ook niet meer dan dat.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 12:49

@Wildwings; begrijp me niet verkeerd, ik ben trots op mijn broer, maar hij praat er zelf met een soort nonchalance over die ik niet begrijp. Misschien is dat maar een front, dat zou kunnen.

@Sizzle & vuurneon; hoe het wettelijk allemaal in elkaar steekt zal dat stel vast onderzoek naar gedaan hebben. Nu staat dit land er om bekend dat ze hun eigen zaakjes hun eigen zaakjes houden, zoals bvb bankzaken ;), dus misschien ligt het daar weer anders.

@SuzanneF; geen idee of hij het wil (of mag!) leren kennen. Ze wonen zo ver weg dat, mocht er contact komen, dat oppervlakkig zal zijn. Kindje heeft een papa en een mama, alleen is papa dus niet de biologische papa. In de kindertijd ligt dat anders dan in de pubertijd ook, dan wil je als kind misschien wel weten wie je "biologische vader" nu eigenlijk is?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 12:55

Ik zal tzt ook via die manier zwanger moeten worden omdat ik lesbisch ben. En ik vind het alleen maar heel mooi wat je broer doet om zo een ander stel te helpen :j Nu ben ik natuurlijk wel bevooroordeeld.

Ik ben alleen geen voorstander van het kind niet (uiteindelijk) iets te laten weten. In Nederland kan een kind (zover mij bekend) vanaf zijn/haar 16e meer te weten komen of de donor en ik vind dat alleen maar goed :j

Overigens, gezien ik dus ook via een zaadddonor moet gaan, is het verplicht dat ik (of mijn vriendin) een eicel (of meerdere??) afstaat. Er komen dus ook van mij kindjes ''elders'', ik heb er geen enkel probleem mee om dat te doen. Iemand heeft mij geholpen en ik zal heel erg blij zijn met mijn kindje en ik wil ook op die manier iemand anders kunnen helpen en heb er ook geen enkel probleem mee als op een gegeven moment die kinderen contact met mij opzoeken (als dat zou mogen?).

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 12:56

ik denk dat het 'rare' gevoel stiekem ook een beetje je eigen eierstokken zijn die wat klapperen..

immers wij zijn biologisch ingesteld op het produceren van nakomelingen, of we ze nu willen of niet.. hoe ouder je wordt, hoe vaker die eierstokken nog af en toe zullen klapperen om je eraan te herinneren dat je je nog niet hebt voortgeplant ;).

nog sterker wordt het als de genenpool van de familie nog niet is 'veiliggesteld'.. immers nog niemand van de familie heeft kinderen.. daarmee komt biologisch gezien jullie genenpool langggggggzaam aan in gevaar waardoor er onbewust een belletje van verantwoordelijkheid gaat rinkelen.

En nu gaat je broer een kinderloos stel helpen, er wordt aan de genenpool gewerkt, waardoor er nog even stevig aan je eierstokken gejast wordt dat er toch echt nageslacht geproduceert moet worden of anders sterft de familie uit. Daarbovenop zal dit kind, de enige die dus ter wereld komt op dit moment, niet binnen jullie bescherming vallen..

biologisch gezien is het dus helemaal niet vreemd dat je niet goed weet hoe je er nu mee om moet gaan.

gelukkig zijn we een rationeel denkend diersoort, die bewust voor kinderen kan kiezen of niet.. Dus geniet gewoon van het feit dat je broer zoiets gaat doen, dat hij anderen helpt die hun kinderdroom in vervulling zien gaan en hush die ingebouwde allarklok van de genenpool en dat je nakomelingen in de familie moet hebben.. als die komen dan komen ze, maar de mensheid zal niet vergaan zonder dat je kinderen in de familie hebt moet je maar denken..

PM1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 13:15

Wat ontzettend lief van jouw broer! Al vind ik het zeker in het belang van het kindje dat deze wel weet dat er een donor is. Ik ben van open en eerlijk en niet van geheimen of het later vertellen.

Ik snap ook best dat je het raar/gek vindt, omdat het gevoelsmatig wel als familie voor jou voelt, maar dit (waarschijnlijk) niet zo zal zijn.

Ik ben ook wel heel benieuwd welke afspraken er uiteindelijk gemaakt worden. Laat je t weten als je wat meer duidelijkheid erover hebt?

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 14:24

Wat een mooi gebaar van je broertje.
Ik kan heel goed begrijpen dat is voor jou gek / raar voelt! Het is ook 'raar' je weet dat er een ergens biologische familie van je gaat rondlopen, maar je zult het waarschijnlijk nooit zien. Dat is moeilijk en voelt onnatuurlijk.

Misschien is het juist makkelijker dat jij / hij het stel helemaal niet kent en het om een ander land gaat. Je zult ze dan ook niet zo snel 'zomaar' tegen het lijf lopen. misschien is het dan makkelijker loslaten?
Ben heel benieuwd hoe het nu verder zal gaan!

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 14:27

Het is een gek idee dat je inderdaad straks een neefje of nichtje hebt dat je niet kent maar ik vind je post een beetje negatief overkomen. Ik vind het super onzelfzuchtig van je broer en ik zou mega trots zijn!