hoe ik na een sleutelbeenbreuk erbij loop

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xSBSx

hoe ik na een sleutelbeenbreuk erbij loop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 22:53

ik heb 3 jaar geleden een val gemaakt van mijn shetlander (was toen 10 dus paste er nog op) en ik kwam verkeerd neer.. achter op mijn schouderblad (ofzoiets haha) en daarbij brak ik mijn sleutelbeen, ik was helemaal alleen in een groot weiland... dus ik maar roepen en gelukkig kreeg ik hulp. het voelde trouwens als een nekbreuk oid! wij naar zwolle ziekenhuis gegaan en ja hoor.. sleutelbeen door midden, machtig wat heb ik hier een pijn aan gehad! nu 3 jaar later loop ik met bijde schouders meer naar voren en mijn rechter hangt wat lager... doordat ik dus ook een beetje krom loop krijg ik er langzamerhand iets meer last van af en toe. nu was ik erg benieuwd naar jullie verhalen, hoe jullie erbij lopen nu en jullie ervaringen na een sleutelbeen breuk... hier even een foto van mijn schouder...

Afbeelding

Afbeelding

het is trouwens wel een oude foto maarja... je kan eigenlijk ook wel raden welke ik ben als je naar de schouders kijkt... en machtig wat een hoofd heb ik hier ook... nouja, kijk maar naar de schouders _/-\o_ :j

melody7

Re: hoe ik na een sleutelbeenbreuk erbij loop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 22:55

Misschien zou je eens naar een Cesar therapeut kunnen gaan, die leren je om je lichaam goed te gebruiken en weer recht te bewegen :)

Ik heb dat een tijd gehad en is echt heel nuttig, ze kraken niks dus er is geen kans dat het achteruit gaat.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 22:57

Meid, ga alsjeblieft voor een foto, hierbij lijkt niet alleen je schouder ongelijk..
Hij lijkt laag in je rug te beginnen in een hele mooie S vorm. Ik ga de online diagnose scoliose (th. convex naar rechts) geven.
Even in therapie bij een oefentherapeut om ermee om te leren gaan, wat het ook is, als je zo blijft lopen ga je pijn krijgen.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 23:01

Ken veel mensen met breuken. Blijft gevoelig. Maar lopen weer prima rond. Dit klopt niet! Ga naar je huisarts en kijk voor vervolg stappen

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 23:01

_Yasmine_ schreef:
Meid, ga alsjeblieft voor een foto, hierbij lijkt niet alleen je schouder ongelijk..
Hij lijkt laag in je rug te beginnen in een hele mooie S vorm. Ik ga de online diagnose scoliose (th. convex naar rechts) geven.
Even in therapie bij een oefentherapeut om ermee om te leren gaan, wat het ook is, als je zo blijft lopen ga je pijn krijgen.

Zo, jij durft!

TS, ik zou je ook aanraden om naar een Cesartherapeut te gaan. Ik denk dat dit is ontstaan doordat je je schouder zo bent gaan houden omdat je pijn had. Nu moet je weer leren die schouder weer beter te gaan "dragen" en gebruiken. Ook om erger leed te voorkomen, want zo'n dwangstand kan in andere spieren en gewrichten ook pijn gaan geven.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 23:02

Heb je dit al met je huisarts besproken? Hij of zij is het aangewezen startpunt om een plan te maken hoe jij weer mooi rechtop gaat lopen.

Je bent een prachtig slank meisje, daar mag je trots op zijn en daar ook naar lopen, rechtop. Ook als je schouder niet helemaal recht is, wees trots op zelf, neus in de lucht en zelfbewust.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 23:04

Ik heb jaren terug beide sleutelbenen tegelijk gebroken gehad.
Ene kant dwars door midden en andere kant het uiteinde afgebroken.
Maar het enige wat ik daar aan over gehouden heb, is een kleine zichtbare verdikking van het ene bot! Alles functioneert gewoon zoals het zou horen :D

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 23:04

Ik heb ook op mijn tiende mijn sleutelbeen gebroken bij een val van een paard, maar nu, 25 jaar later, heb ik er alleen een bult op. Ja hij was ook heel mooi doormidden.

Er is bij jou echt meer aan de hand dan alleen dat.

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 23:05

Ook hier een val van paard, sleutelbeen ook dwars doormidden maar ben vier dagen na het ongeval geopereerd. (Wat heb ik die vier dagen een pijn gehad!)

Inmiddels weer hersteld, de plek voelt nog altijd niet fijn. De kracht in mijn linkerhand was door een auto-ongeval al slecht, maar die is nu nóg slechter.

Cesar therapie heb ik ook gehad, maar heb zelf niet het gevoel dat het me veel geholpen heeft.

Nog even een foto van mijn fractuur
Voor de operatie:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

De plaat mag blijven zitten zo lang ik wil. Gezien mijn operatie door vreselijke misselijkheid en bloeddrukproblemen op zijn zachtst gezegd geen fantastische ervaring was vind ik het nog wel even prima en laat ik het nog mooi even zitten. Alleen tassen en dergelijke kan ik niet dragen over deze schouder.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 23:07

Jongens, wat een paniek. Op de laatste foto kun je niet eens echt afgaan; je ziet dat ze sowieso al scheef staat (hoofd is schuin gehouden en gedraaid naar links), en het haar hangt ervoor.

TS, heb je ook foto's van dat je helemaal rechtop staat en je haar er niet voor hangt?

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 23:09

Rindin schreef:
_Yasmine_ schreef:

Zo, jij durft!

TS, ik zou je ook aanraden om naar een Cesartherapeut te gaan. Ik denk dat dit is ontstaan doordat je je schouder zo bent gaan houden omdat je pijn had. Nu moet je weer leren die schouder weer beter te gaan "dragen" en gebruiken. Ook om erger leed te voorkomen, want zo'n dwangstand kan in andere spieren en gewrichten ook pijn gaan geven.

Vandaar ook online, maar je kan hier toch vrij duidelijk de stand op zien. Benadruk expres het online gedeelte en dat ze iemand op moet zoeken.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 23:09

Phoe.. zo krom zijn op die leeftijd al.. :(:)

Ik weet natuurlijk niet of die kromming in je rug komt door je sleutelbeen, maar ik zou toch eens een foto laten maken van je rug..
Is er niks op te zien dan zal je wellicht baat hebben bij een bepaalde therapie.. maar is er wel iets op te zien, dan heeft die therapie voorlopig helemaal geen zin.
Laatst bijgewerkt door Casarell op 13-08-15 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

xSBSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 23:10

wat een reacties! dokter zei toen bij het allerlaatste bezoek dat dat wel weer goed zou komen, ik KAN mijn schouder niet meer anders dragen trouwens...tenminste voor mijn gevoel, want dan gaat het juist pijn doen...

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 23:12

Ik herken het wel :)
Ik heb een paar jaar terug ook een lelijke breuk gehad en die is eigenlijk niet netjes genezen.
Mijn rechtste schouder hangt ook lager dan mijn linkse maar nog net niet in de mate zoals bij jou het geval is.
Maar laat je niet bangmaken, gebroken sleutelbenen blijven je meestal heel je leven achtervolgen met kwaaltjes :P

Mijn schouder doet trouwens ook nog geregeld pijn.
Ik gok dat die nog wel eens breekt bij een andere val en hopelijk kunnen ze het dan gewoon ineens opereren :)

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 23:12

xSBSx schreef:
wat een reacties! dokter zei toen bij het allerlaatste bezoek dat dat wel weer goed zou komen, ik KAN mijn schouder niet meer anders dragen trouwens...tenminste voor mijn gevoel, want dan gaat het juist pijn doen...

Het feit dat je dat niet kan, dan echt terug naar de huisarts.. Je bent nog jong, als het fout is, is het meestal nu makkelijker om er iets aan te doen! nu groeit alles nog wat sneller aan. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 23:13

Klinkt als vergroeide spieren. Sounds like my story. Bel eens een fysiotherapeut op. Ik kan je vertellen dat die niet zo maar goed komt.

xSBSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 23:14

tessyke schreef:
Ik herken het wel :)
Ik heb een paar jaar terug ook een lelijke breuk gehad en die is eigenlijk niet netjes genezen.
Mijn rechtste schouder hangt ook lager dan mijn linkse maar nog net niet in de mate zoals bij jou het geval is.
Maar laat je niet bangmaken, gebroken sleutelbenen blijven je meestal heel je leven achtervolgen met kwaaltjes :P

Mijn schouder doet trouwens ook nog geregeld pijn.
Ik gok dat die nog wel eens breekt bij een andere val en hopelijk kunnen ze het dan gewoon ineens opereren :)

ik ben daar dus ook bang voor haha, ja blijft gevoelig... breekt zo weer...

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 23:14

_Yasmine_ schreef:
Vandaar ook online, maar je kan hier toch vrij duidelijk de stand op zien. Benadruk expres het online gedeelte en dat ze iemand op moet zoeken.

Online of niet, op deze manier kun je niet een diagnose stellen. Sterker nog; als paramedici mógen wij niet eens diagnoses stellen, daar zijn artsen voor. Je kunt vermoedens uitspreken.

Nogmaals, zolang je niet wat duidelijkere foto's hebt, kun je hier niet heel duidelijk iets over zeggen.

Ik ben heel benieuwd naar foto's van voor, achter en zij met opgestoken haar

xSBSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 23:15

Rindin schreef:
Jongens, wat een paniek. Op de laatste foto kun je niet eens echt afgaan; je ziet dat ze sowieso al scheef staat (hoofd is schuin gehouden en gedraaid naar links), en het haar hangt ervoor.

TS, heb je ook foto's van dat je helemaal rechtop staat en je haar er niet voor hangt?

ik kon dat net niet vinden, maar ga zo even goed zoeken! dus hou het een beetje in de gaten ;)

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 23:16

ja dat herken ik maar al te goed meid :(:)
Als ze op de mijne eens een flinke tik geven zitten ze er ook terug door geloof ik.
Mijn man wil eigenlijk dat ik het terug laat breken en fatsoenlijk laat vastzetten zodat ik op latere leeftijd minder last ga hebben maar ik weet niet goed....

Het is wel een feit dat dit ons over 20 jaar zuur gaat opbreken...

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 23:16

xSBSx schreef:

Dat is normaal, je gebruikt je schouders (en misschien nog wel meer) anders waardoor er andere spieren sterker zijn geworden en degene die je hoort te gebruiken zwakker. Als je dan weer terug naar 'normaal' moet gaat dat zeker in het begin wel pijn doen ja..
Ik zou eerst inderdaad wel uitsluiten of er nog iets fout zit (eisen dat je een doorverwijzing voor foto's krijgt) en mocht dan alles goed zijn kijken voor cesartherapie kijken, mij hielp dat echt goed. (geen breuk, wel compleet verkeerde houding die deels niet nodig was)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 23:18

_Yasmine_ schreef:

De bokt online dokter :D. Ik ben het er mee eens dat de houding er wat afwijkend uitziet. Maar dat hoeft echt niet vanuit de ruggengraat te komen. Je kunt zelf ook een totaal verkeerde houding aannemen, waardoor je helemaal scheef komt te staan.
Ik vind het nogal wat om zo'n heftige diagnose online te geven, op basis van een foto waarbij TS ook nog eens een redelijk loszittend shirtje aan heeft.
Ook al benadruk je online ... ik kan me niet voorstellen dat jij afgestudeerd bent als arts en medisch bevoegd bent zo'n diagnose te stellen.
Dat je adviseert naar haar rug te laten kijken, daar is niets mis mee. Een diagnose stellen slaat nergens op natuurlijk.

TS, na een sleutelbeenbreuk heeft mijn schouder ook lang scheef naar beneden gehangen en wat gekanteld naar voren. Maar nadat het was genezen met ongeveer 6 weken en wat therapie daarnaast is het weer goed gekomen. Nu zie je er niets van, op het scheve bot aan de voorkant na.

Ik zou zeer zeker terug gaan naar de HA. Misschien wilt hij een foto laten maken van de huidige stand. Of misschien raad hij juist fysiotherapie o.i.d. aan.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 23:19

Ik ben ook helemaal geen arts, daarnaast is ook een scoliose niet heel heftig.. Rustig maar. Was niet gemeen bedoeld hoor, pfoee jeetje..

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 23:21

Ik heb hetzelfde.. Ga toevallig morgen naar de dokter om te vagen of fysio of ostheo erbij gaat helpen. Scheef inderdaad, maar ook dat als iemand z'n hand precies op de 'breuk' legt en met z'n vinger op t plekje, dat ik t gewoon echt voel en in elkaar krimp :+
En ja ik ben drie keer terug geweest bij t ziekenhuis omdat ik toch echt t idee had dat het niet 'recht' op elkaar is gegroeid. Heb er ook echt een bult :+

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 23:23

_Yasmine_ schreef:
Ik ben ook helemaal geen arts, daarnaast is ook een scoliose niet heel heftig.. Rustig maar. Was niet gemeen bedoeld hoor, pfoee jeetje..

Daar gaat het niet om. Iedereen snapt dat je dit met je beste bedoelingen zegt, maar het is gewoon niet handig.