Au au au rotwesp

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Au au au rotwesp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 21:45

%) even de planten voor watergeven was het idee. Het loopt uit op een ritje huisartsenpost met de buurvrouw. Was al bij die bak geweest en heb een nieuwe gieter water gevuld. Op het moment dat ik bujna uitgegoten was een scherpe pijn op mijn rechter wijsvinger. En een wesp.

Meteen daarna ook onder mijn t shirt mouw links, bij het uitdoen daarvan om verdere steken te voorkomen. Scherpe pijn bij mijn rechter bovenarm en oksel en borst. %) heb me buiten voor staan strippen t shirt en bh uit en naar binnen gevlogen.

Heb ze niet gezien en ben verbaasd dat ze vanuit het niets zonder bedreiging me zo grijpen. :o? Maar de vorige keer op mijn 8e in mijn voet gestoken en onderuit geklapt met een allergische reactie. Dus wat dan als je alleen bent. Zag het niet zitten om te kiepen in mijn eentje, dus naar de buren geschoten die gelukkig thuiswaren.

Zij hebben de huisartsen post gebeld waar ik heen moest meteen. Voelde me al flink ellendig los van de gemene branderige pijn overal. Wel een allergische reactie maar geen shock gelukkig. Heb koppijn, misselijk en alles doet me zeer. Ze hebben me goed te grazen gehad, zeker 6 steken maar mogelijk meer. 1 in mijn wijsvinger waardoor nu mijn hele hand dik stijf pijnlijk en kloppend is en niet te gebruiken.

Een aan de binnenkant van mijn linkerbovenarm waar nu een schijf van bijna 10 cm doorsnee zit. En rechts de rechts twee in mijn oksel/borstrand en minimaal twee aan de binnenkant van mijn rechterbovenarm. Maar die is zo dik en rood dat daar vermoedelijk meer steken zitten. %)

Gelukkig een allergiemedicijn nu dat lactose vrij is anders zou ik allergisch reageren op de allergiepil.

Geen idee hoe ik morgen ga wakkerworden als ik al slaap vannacht. Doet vies gemeen zeer en gooit plannen voor de komende dagen goed door elkaar. Kan en mag even niet autorijden door pil en zwellingen. Zo praktisch ook met honden in je eentje. ;(

Supervixen

Re: Au au au rotwesp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 21:49

Ohh balen zeg! Ik ben zelf niet allergisch, maar toch ook wel een keer een dikke arm gehad door een steek. Echt pijnlijk. Hoop dat je je snel beter voelt.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 21:50

Wat een schijtbeesten zijn het toch.. heel veel sterkte :(

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 21:52

Jeetje, heftig! Daarom haat ik wespen, dat ze zelfs steken zonder dat je iets deed! Heel veel sterkte en hoop dat het snel beter wordt -O- :+:

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 22:15

Ik haat ze niet, ze zijn nuttig en ben er ook niet bang voor of zo. Ondanks dat ik allergisch ben, maar ja elke beet levert een heftige reactie op, ook dazen en muggenzijn een ramp.

Deze aanval verbaasd me ook, geen paniek of stress, geen wilde bewegingen in eerste instantie. Ik ga morgen in die bak kijken of er een nest oid zit. Misschien water over hun verblijf gegooid.dan zou het logisch zijn dat ze steken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 22:22

Wat een heftige reactie van de wespen! Wat een rotbeestjes die je vanaaf te grazen namen :)

Zou inderdaad kunnen dat er een wespennest zit bij die bak. Hopelijk kun je dat steekloos ontdekken!

Sterkte met de bulten, pijn en jeuk de komende daagjes :(:)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 22:25

Ik vermoed idd dat je dichr op een nest liep dat ze daarom zo reageerden, bij mijn moeder paar weken terug ook, dat neat was ook vanuit het niets verschenen. Dat kan echt heel snel gaan :j
Wespen steken meestal niet zomaar maar vanuit beschermen van het nest ook klem zitten.

Wat niet wegneemt dat dit wel heel erg naar is zeg... helukkig waren je buren bij de hand , hopelijk ben je snel weer dit :(:)

_Sabrinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 22:29

Jeetje! Schrikken en wat een pech. Sterkte! Hopelijk niet te veel last van...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 09:17

Vannacht redelijk geslapen gelukkig. Ben zo gaar als wat door de pillen alleen. :') het duurde wel even voor ik een goede slaaphouding had. Uiteindelijk met mijn rechterarm gestrekt opzij op een kussen met hand buiten de dekens op mijn rug. Ligt niet zo fijn maar deed minder zeer.

De pillen hebben hun werk goed gedaan, de prikken op mijn arm en oksel hebben een bescheiden maatje nu. Kan mijn arm weer normaal houden nu weer *\o/* . Vinger en hand zijn wel dunner maar nog flink stijf en onbruikbaar. Pijn is houdbaar, links voel ik nauwelijks nog wat, oksel brandt een beetje nog. Rechterarm kriebelt wat alleen mijn vinger doet nog flink zeer.

Een snelle eerste inspectie van de bak er zit iets. Er zaten zeker een stuk of vier die erin en eruit vlogen. Ga met een dikke jas en handschoenen zo de plant opzij duwen. Het is een wijnvat met buxus en een vlinderstruik dichtbegroeid. Alleen geen grote wespen maar een kleinere soort doe ik niet ken. :o? Geen bij duidelijk fel geel zwart gestreept.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 09:21

Ten eerste sterkte en beterschap!

Ten tweede lijkt het mij heel onverstandig dat je daar nog bij de in de buurt komt. Even iemand bellen die ze kan verjagen/nest verdelgen etc, hoe nuttig ze ook zijn, als jij echt allergisch bent is dat natuurlijk gevaarlijk!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 09:24

Wat ontzettend vervelend en helaas herkenbaar.

Mag ik vragen wat voor pillen je hebt gehad?
Ik slikte altijd antihistamine, maar ik ben gister gestoken door een daas en ineens werkt dat pilletje niet meer voldoende. Vannacht alsnog koorts gehad en vanochtend toch aardig ziek. De plek is inmiddels formaat tennisbal. Het zieke gevoel is wel weer weggetrokken, maar ik weet uit ervaring dat dit de komende week nog wel eens terug kan komen... En dan die jeuk, warme plek, prikkend.
Huisarts zegt voor nu: slik nog maar een pilletje. Maar dat helpt minimaal. Dus ik wil eigenlijk voorstellen om een ander pilletje voor te schrijven.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 09:27

Amandavd schreef:
Ten eerste sterkte en beterschap!

Ten tweede lijkt het mij heel onverstandig dat je daar nog bij de in de buurt komt. Even iemand bellen die ze kan verjagen/nest verdelgen etc, hoe nuttig ze ook zijn, als jij echt allergisch bent is dat natuurlijk gevaarlijk!

Mee eens. Even checken of er daadwerkelijk iets zit, okee.

Maar daarna: wegblijven en een verdelger bellen!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 09:34

Pilletjes weet ik zo even niet, liggen in de keuken ga ik zo voor je kijken.

Het lijkt de bijendoder of vliegendoder te zijn, beiden graafwespen die geen zichtbaar nest maken maar dat onder de grond in losse zand graven. Lastig weg te halen dus.

Inmiddels weet ik ook dat alleen voor hoornaren, duitse wesp en de grote wesp daar een verdelger voor kan komen. Op zich redt de bak zich wel zonder water, dit was de eerste keer dat het nodig was in al die tijd. Zit in de voortuin op de hoek voor nu kijk ik even aan of ze zich gaan verplaatsen en ik er last van kan krijgen. Anders mogen ze blijven waar ze zijn.

Edit het middel is desloratadine een gelukkig lactose vrije allergie tablet,

En ik heb de gemeente gebeld en een nummer gekregen van een wespenmeneer. Nog even bij de bak gekeken, er zit idd een nest maar nu waren ze een heel stuk actiever en al best fel. Bak staat tegen de openbare weg en stoep aan waar veel gewandeld wordt ook. Wil graag overleggen wat mogelijk is zonder bijen en andere insecten te doden. Als er meer gestoken worden door deze agressieve krengetjes is niet handig.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 10:19

Ach snif het moet einde wespennest worden. -O- Deze soort schijn erg agressief te zijn en na een maal verstoren van het nest alles te steken wat in een straal van 1,5 meter ervandaan komt. Veel te gevaarlijk voor mij en voor iedereen die op de stoep, weg of fietspad loopt. Dan duimen op geen andere insecten die daar in de buurt komen en poeder het nest in gaan slepen.

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 10:46

Welke soort is het dan? Daar ben ik nu wel benieuwd naar.
Fijn dat de medicijnen aanslaan!

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 10:49

En dit is dus de reden waarom ik bang ben voor wespen....

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 10:49

Bijendoder of vliegendoder vermoedelijk schijnen agressieve krengen te zijn als ze eenmaal verstoord zijn. Zonder een eerste verstoring niets aan de hand daarna een heel ander verhaal.

Zie nu ook hoe ze massaal uit het nest komen bij alleen langslopen al. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 10:49

Jammer voor de wespen, maar fijn voor jou en voorbijgangers :)
Nog een keer gestoken worden zou niet bepaald prettig zijn :=

Welke soort is het als ik vragen mag?
Edit: je was me te snel af :P Wespensoort is bekend :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 10:52

Oh bah wat akelig. Wespen zijn op het moment echt in de aanval. Ik wordt er gek van.
Sterkte!

Wat heel fijn helpt is een rauwe ui op de steekplaatsen. Dat trekt de zwelling weg.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 10:54

Wordt trouwens voordat er poeder ingegooid wordt wel eerst gekeken of het echt wespen zijn en welke soort en geen graafbijen. Bijen vergen een andere aanpak en kunnen veiliger verplaatst worden. Hebben al eerder een graafbijenkolonie in de achtertuin gehad schattig kleine wollige beestjes. <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:00

Maar vallen bijen dan ook snel aan? Volgensmij valt dat wel mee.. maar is inderdaad goed dat ze er naar kijken :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:04

Kan er snachts niet een grote zak over de bak getrokken worden?? Weet niet hoe groot de bak is maar als ze geen zuurstof meer krijgen gaan ze ook dood. Krijg de koude rillingen van die k*tbeesten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 11:20

Is een doorgezaagd wijnvat, met rondom buxus van 20 cm hoog en een mega vlinderstruik. Goed dichtgegroeid door de bakken ernaast ook. Alles is daar bestraat en omdat iedereen auto parkeerde of draaide de boel als heining dichtgezet met bakken. Is dus niet te doen. En stikken is ook wreed.

Bijen normaal niet maar bij verstoring ook, alleen sterven die na een prik dus zijn ze een stuk zuiniger met steken. Wespen zijn daarom sneller met aanvallen omdat ze er niet van doodgaan. Ik vermoed wespen omdat er geen angels gevonden zijn. Wil alleen zeker weten dat niet dat toevallig bijen zijn en ik gestoken ben door een passerende wesp.
Laatst bijgewerkt door karuna op 13-08-15 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:25

karuna schreef:
Is een doorgezaagd wijnvat, met rondom buxus van 20 cm hoog en een mega vlinderstruik. Goed dichtgegroeid door de bakken ernaast ook. Alles is daar bestraat en omdat iedereen auto parkeerde of draaide de boel als heining dichtgezet met bakken. Is dus niet te doen. En stikken is ook vreed.

Wreed!!! Je zal maar allergisch zijn voor die krengen en dan gepakt worden en dan bedoel ik echt allergisch. Dat is pas wreed!!!
En nuttige beesten, ze eten muggen en vliegen dus ik heb liever een paar extra muggen en vliegen dan zo veel wespen, laatst vier nesten in mijn heg op een paar meter afstand van elkaar.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 16:06

Ik ben echt allergisch voor wespen/insectensteken. Reageer alleen niet met shock maar maar extreme zwelling op de prikplek en eromheen, hoofdpijn, misselijk em beroerd. Deze wespen eten ook nectar en bestuiven planten. Alleen als hapje ernaast doden ze bijen om dan van hen de nectar te eten.

Maar ze hebben poeder in hun nest ;( . Het waren inderdaad bijendoders toch :j . Een van de agressiefste wespen die in europa voorkomen schijnt. Normaal vrij rustig maar actief maar eenmaal een verstoord nest grijpen ze echt alles wat in de buurt komt voor de rest van de levensduur van het nest tot de eerste nachtvorst.

Dik pak aan, en op het moment dat hij in de buurt kwam zag je ze op hem af stuiven, minstens 8 op zijn rug, een aantal op zijn kap en steken. En ook achtervolgen toen hij ervan weg liep. Vlak erna kwam er iemand met een snorfiets langs die ook meteen gevolgd werd door een aantal wespen. Het was volgens hem ook de enige verstandige keus om te doen om verdere slachtoffers te voorkomen. Ook omdat ze precies op kinderhoofd hoogte uitvliegen en kindjes nogal eens bloempjes willen plukken uit die bak.
%)

Deze man probeert normaal altijd een nest te redden door ze te vangen en verplaatsen. Alleen in extreme omstandigheden gebruiken ze poeder dat rechtstreeks in het nest wordt gebracht. Waardoor de kans op andere slachtoffers zeer klein is. Echt zielig maar helaas noodzakelijk. -O-