Pijnstilling bij bevalling; Remifentanil of ruggenprik?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Pijnstilling bij bevalling; Remifentanil of ruggenprik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 11:28

De verloskundige vroeg mij van de week om na te gaan denken over mijn bevalling/bevallingsplan.
Nu weet ik al zeker dat ik in het ziekenhuis wil bevallen en dat ik graag gebruik wil maken van pijnstilling. Pethidine valt voor mij af omdat het kindje daar teveel van mee krijgt.
Nu twijfel ik dus tussen remifentanil en een ruggenprik. Ben veel informatie aan het zoeken en lezen, maar op elke site zeggen ze weer wat anders.
Zou dus graag ervaringen horen met beide methoden van pijnstilling. En is het mogelijk dat als het infuus met remifentanil niet voldoende werkt er alsnog een ruggenprik gezet kan worden?

RTM

Re: Pijnstilling bij bevalling; Remifentanil of ruggenprik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:25

Bij de eerste een ruggenprik gehad, vreselijk vond ik het. Eerst heel fijn omdat ik even bij kon komen, maar kon niet persen en later tijdens de keizersnede bleek dat hij niet goed gezet was zodat ik veel pijn heb gehad bij het snijden. Heb toen ook besloten om absoluut geen ruggenprik weer te nemen. Duurde uiteindelijk ook lang voor hij uitgewerkt was en heb nog twee dagen geen gevoel in m'n benen gehad.
Remifentanil bij de tweede beviel (:')) beter, ik werd er alleen zodanig high van dat ik vergat adem te halen en ze me regelmatig even wakker moesten schudden. Mijn voorkeur zou uitgaan na het remifentanilpompje. Maar dat hadden ze in het ziekenhuis waar ik van de eerste beviel toentertijd niet.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:28

Kun je tegenwoordig kiezen dan?

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:29

Ik heb een ruggenprik gehad in 2001, zou het zo weer overdoen. Ik heb nergens last van gehad. Mijn zoon is met een keizersnede geboren maar dat kwam omdat mijn bekken scheef staan.
Hij is om 16:04 geboren en om 19:30 stond ik weer naast mijn bed.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 12:30

Ademhalingsproblemen en apneu schijnt inderdaad veel voor te komen bij remifentanil. Ben daar ook wel aardig huiverig voor.
ZH waar ik ga bevallen geeft aan dat een spoed sectio bij een vooraf gezette ruggenprik onder volledige narcose zal gaan, ook niet ideaal maar goed.
Heb over een aantal weken zo'n voorlichtingsavond in het ZH, dan wil ik daar nog wel even naar vragen

Liezel: ja je kan kiezen uit 3 middelen; pethidine, remifentanil en een epiduraal (ruggenprik)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:33

Ik had bij de eerste een pompje metremifentanil. Je hebt echt nog wel pijn maar de scherpe kantjes neemt het weg.
Ik moest wel echt wakker gehouden worden.
Bij mijn tweede kindje stonden ze de pomp aan te sluiten toen ik opeens van 5 cm naar 10 fm was gegaan. Dus die is nooit aangeweest.
Ben nu weer zwanger. Beval weer in het ziekenhuis onder medische indicatie.
Als ik het niet volhou vraag ik zonder schaamte weer om het pompje.
Bevallen doet gewoon goed zeer

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:34

Ik had geen ademhalingsproblemen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 12:35

Inderdaad Blokje en ik zie niet in waarom je jezelf onnodig zou pijnigen als je gewoon pijnstilling kan krijgen. Daarom ben ik er ook zeker van dat ik pijnstilling wil :)

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:39

Vraagje, ik heb een ruggeprik gehad. Die was prima gezet hoor maar evengoed heb ik veel pijn gehad. Ik kreeg extra weeënopwekkers via een infuus. Had wel goede weeën van mezelf maar ze deden niks, vandaar. Dus vlogen mijn weeën iedere keer boven de grafiek uit, konden ze die niet meer meten.
In het zkh weigerden ze om het infuus van de ruggeprik hoger te zetten, dat zou niet goed zijn. Is het normaal dat je ook met ruggeprik nog zoveel pijn hebt?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:45

Ik zou je ook even laten inlichten over de gevolgen van pijnstilling voor het verloop van je bevalling. Bij bepaalde soorten pijnbestrijding wordt de kans op ingrijpen en een keizersnede verhoogd.

Bij een spoedsectio als je al een ruggenprik hebt moet je dus onder narcose. Is dat dan echt bij echte spoed? Want dan wordt er sowieso regelmatig voor narcose gekozen. Of is dat ook al bij een ongeplande keizersnede, die wel vlot moet plaats vinden maar geen serieuze spoed is?
Want dan zou ik dat wel een heel groot nadeel vinden dat je dan onder narcose zou moeten.

Maar moet je kiezen? Is het niet mogelijk je goed te laten informeren over je opties en zonodig 1 of 2 af te strepen die voor jou geen optie zijn?
Het is zo moeilijk om je bevalling vooraf in te schatten. Wellicht red je het zonder pijnstilling of misschien kies je nu voor middel A, terwijl blijkt dat jij tijdens de bevalling meer baat hebt bij middel B.
Bij mij gaf alleen de gedachte al veel rust, te weten dat je voor pijnstilling kan kiezen!

Bij mijn eerste was die mogelijkheid er nog niet. Toen kon je er niet zelf voor kiezen. Het was pittig en vermoeiend, maar het was te doen zonder pijnstilling.
Ik heb er wel om gevraagd tijdens die bevalling, omdat ik uitgeput was. Maar ik kreeg niets, behalve een dextro energie :'), omdat mijn kindje pijnstilling niet zou trekken.

Bij mijn tweede kon je wel kiezen voor pijnstilling. Ik heb dat vooraf niet vastgelegd o.i.d. maar alleen de mogelijkheid gaf mij wel rust.
Uiteindelijk ben ik lekker thuis bevallen in 5 kwartier tijd.

Ik heb dus geen ervaring met pijnstilling, maar ik weet wel dat het mij bij de tweede zwangerschap rust gaf dat die mogelijkheid er wel was.
Ik zou je gewoon goed laten informeren en eventueel vastleggen wat je niet wilt hebben. Of je wel pijnstilling wilt en wat voor iets, zou ik zelf van het moment af laten hangen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:47

estja schreef:
Vraagje, ik heb een ruggeprik gehad. Die was prima gezet hoor maar evengoed heb ik veel pijn gehad. Ik kreeg extra weeënopwekkers via een infuus. Had wel goede weeën van mezelf maar ze deden niks, vandaar. Dus vlogen mijn weeën iedere keer boven de grafiek uit, konden ze die niet meer meten.
In het zkh weigerden ze om het infuus van de ruggeprik hoger te zetten, dat zou niet goed zijn. Is het normaal dat je ook met ruggeprik nog zoveel pijn hebt?

Het kan zijn dat ze bang waren dat het anders snel zou gaan en je de persweeen niet goed meer zou kunnen voelen i.v.m. meepersen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 12:49

Delphi: over de sectio wil ik inderdaad nog informeren in het ziekenhuis, heb over een paar weken zo'n voorlichtingsavond. Neem aan dat ik daar mijn vragen kan stellen :)
Ik hoef nu inderdaad ook nog niet te beslissen, maar aangezien je bij een ruggenprik wel op tijd moet zijn is het wel verstandig om daar rekening mee te houden mocht mijn voorkeur daar naartoe uit gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:50

Ik heb bij de eerste pethidine gehad terwijl ik geen pijnstilling wilde... Ik wilde alleen even kunnen slapen.

De andere twee heb ik zonder pijnstilling gedaan, zoals ik wilde. Ja, bevallen doet best een beetje zeer maar ik ben van mening dat ontspanning de meest natuurlijke pijnstilling is en dat doordat je goed naar je lichaam kan luisteren, je bevalling ook zo makkelijk mogelijk kan gaan.

Bij mijn eerste moest ik gehecht worden, bij de andere twee niet. En mijn jongste woog 9 pond...

Het is misschien geen antwoord op je vraag maar misschien alsnog iets om in overweging te nemen. Het is denk ik goed om je er op in te lezen zodat je alvast weet hoe en wat, maar je hebt nog nooit een bevalling meegemaakt. Wie weet gaat het zonder ook keigoed! Dan zou ik niet alvast vooraf bepalen dat je pijnstilling wil, snap je wat ik bedoel?

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:51

Ik wilde absoluut geen pijnstilling tijdens mijn bevalling. Nou, de eerste echt wee zette door en ik riep dat ik NU pijnstilling wou. :')

Heb uiteindelijk een prikje gehad in mijn bovenbeen die een klein beetje de toppen van de weeen haalde. Weet niet zeker of het pijnstilling was. Was tussen de weeen door wel k.o. Schijn je helemaal in een soort trance van te kunnen raken. Ik vond het wel prettig. De pijn was er zeker nog wel hoor, daarvoor zou je volgens mij een ruggenprik moeten. Maar ik zat heerlijk in mijn bubbel en mijn volgende bevalling wil ik weer zo of zonder pijnstilling doen.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:54

Liselot schreef:
Inderdaad Blokje en ik zie niet in waarom je jezelf onnodig zou pijnigen als je gewoon pijnstilling kan krijgen. Daarom ben ik er ook zeker van dat ik pijnstilling wil :)

Dat had ik dus ook :') ik wilde het pompje als het zou lukken, maar goed, bevallen begint meestal thuis :j
Hou er ook rekening mee dat het loopt zoals het loopt en dat het niet altijd mogelijk is. Bij mij ging het te snel en ik ben wel nog tot het ZH gekomen, maar geen pijnstilling meer gehad. Op dat moment even niet leuk, maar achteraf was hij om 7u eruit en 8u mocht ik naar huis, ook lekker :D

al had ik dus achteraf thuis kunnen blijven :') maar goed dat weet je dus allemaal niet van tevoren.
Bevallen is nou eenmaal niet leuk en het doet echt zeer en gelukkig vergeet je dat weer :+
Laatst bijgewerkt door Splinter op 12-08-15 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Masi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:54

Ik heb een ruggenprik gehad. Eerst 5 uur zonder gedaan, maar door de weeenopwekkers werd het zo heftig en had pas 3 cm ontsluiting.
Uiteindelijk na 16 uur een spoed ks gehad.
Ik heb tijdens ks gewoon mijn voeten kunnen bewegen en kon mijn spieren in mijn rug nog gewoon aanspannen (overigens snijden niet gevoeld). De ks is met de al zittende ruggenprik gedaan, hechten uiteindelijk onder volledige narcose.
Bij was het na afsluiten van de ruggenprik, het gevoel snel terug.
Heb zelfs gedouched etc met ruggenprik, mijn benen deden het gewoon nog.

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:55

Ik kreeg een spoedsectio, maar niet onder narcose :n

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 12:56

Stacey: dan heb jij pethidine gehad, dat is het enige middel wat ik absoluut niet wil omdat het kindje daar ook suf van wordt.

Lente: ik snap dat een bevalling pijn doet en dat schijnbaar mensen in NL ook vinden dat je dan maar pijn moet lijden. Echter is dat niet zo en ik zie niet in waarom ik onnodig pijn zou gaan lijden terwijl er heel makkelijk iets aan te doen is. Dan ben ik maar geen bikkel of "echte vrouw" zoals sommigen dat noemen :')
In Belgie krijgen 75% van alle vrouwen een ruggeprik, in NL is dat maar 6%.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 12:57

RTM schreef:
Ik kreeg een spoedsectio, maar niet onder narcose :n

Op de site van ZGT almelo staat dat ze het zo doen, of dat zo is weet ik niet hoor. Waar ben jij bevallen?

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:57

Ik ben van mijn beide kinderen thuis bevallen zonder pijnstilling, heb heerlijk m'n ding kunnen doen en heel lang en veel onder de warme douche gezeten. Ziekenhuis op zo'n 5 min afstand dus als het nodig was geweest was ik d'r zo.
De eerste mijn dochter was 7 pond en daar heb ik helaas wel 20 uur over gedaan :(
2de zoonlief ook 7 pond was in 6 uurtjes gepiept.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 12:59

Monica72 schreef:
Ik ben van mijn beide kinderen thuis bevallen zonder pijnstilling, heb heerlijk m'n ding kunnen doen en heel lang en veel onder de warme douche gezeten. Ziekenhuis op zo'n 5 min afstand dus als het nodig was geweest was ik d'r zo.
De eerste mijn dochter was 7 pond en daar heb ik helaas wel 20 uur over gedaan :(
2de zoonlief ook 7 pond was in 6 uurtjes gepiept.

Dit soort reacties heb ik dus niets aan, ik vraag duidelijk om ervaringen met pijnstilling

Clau1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:59

Ik wilde absoluut geen ruggeprik door nare verhalen in mijn omgeving.

Maar na een aantal uren stormweeen zonder rust er tussen en nog maar 2 cm verder heb ik me uiteindelijk om laten praten en toch een ruggeprik gekregen. Voor mij op dat moment de hemel op aarde! Bij 10 cm ontsluiting is hij uit gezet. Vervolgens na de bevalling om te hechten weer aan gezet.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 13:00

Pijn is een waarschuwingssignaal van je lichaam, waardoor het weet wat te doen. Dit kunstmatig op te heffen kan altijd negatief uitpakken voor jezelf, het kind of de bevalling.
Ik was daar zelf banger voor dan voor de pijn zelf, en heb het dus zonder gedaan. Ik kan niet ontkennen dat bevallen echt heel veel pijn doet, maar ik heb het echt heel anders ervaren dan andere pijn en zo was het net te doen voor mij.

Bij remifentanil zou ik het vooral een erg groot risico vinden om idd dusdanig high te zijn dat je de geboorte van je kind niet helemaal helder meemaakt. Lijkt me erg moeilijk om later mee om te gaan.
Bij een ruggeprik zou ik het, zonder naar mogelijke bijwerkingen te kijken, erg jammer vinden dat je bewegingsvrijheid zo wordt beperkt. Zelf lag ik ook vast aan allerlei infusen en medische rommel en heb het als zeer jammer ervaren dat ik niet de vrijheid had om mijn weeën op te vangen zoals ik dat had gewild.
Laatst is een kennis van ons bevallen met ruggeprik en zij moesten bijna een week blijven vanwege koorts bij de moeder en kind wat in de problemen was geraakt daardoor aan het eind van de bevalling.
Ik vond het stuk over pijnbestrijding op http://www.ouders.nl wel fijn en uitgebreid beschreven.
Succes bij je keuze, met de rest van je zwangerschap en de bevalling.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 13:02

Ik heb eerst een prik in mn been gekregen. Geen idee wat dat was. Ik lag al de hele dag in het ziekenhuis en mn ontsluiting kwam niet op gang. Wel pijnlijke weeen. Toen de prik niet werkte en ik gek werd van de pijn hebben ze een ruggenprik gezet zodat ik kon slapen. Anders zou ik te uitgeput zijn voor de volgende ochtend. Ivm gebroken vliezen moest ze sowieso de volgende ochtend geboren worden.

Ik was eerst bang voor de ruggenprik omdat je ook verhalen hoort over verkeerd zetten. Nu zou ik het absoluut weer doen want het is mij zo goed bevallen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 13:03

Ik wou ook graag naar het ziekenhuis en pijnstillers maar toen ik eenmaal bezig was viel het me zo mee dat ik lekker thuis ben gebleven.

Ik had het wel helemaal uitgedokterd en wilde graag een ruggenprik omdat de mensen die ik ken met ervaringen niet het gewenste effect, of eigenlijk het verwachtte effect hadden met remifentanil.