Reizen met een spastische darm (PDS)

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Jessie

Reizen met een spastische darm (PDS)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 10:13

Hi mede bokkers :wave:

Ik weet dat er een heleboel mensen zijn op bokt die met hetzelfde probleem kampen als mij, PDS.
De vorm van PDS die ik heb hebben de meeste (gelukkig) niet. Vaak gaan de darmklachten gepaard met diarree.
Bij mij werkt het anders, ik kan helemaal niet meer naar toilet, ik raak dus verstopt. Dan eet ik iets waar ik niet goed tegen kan en gaan mijn darmen over compenseren waardoor ik dus enorme kramp krijg. Het enige wat tot nu toe werk op de pijn van de krampen te verminderen is warmte, een kruik bijvoorbeeld.

Nu ben ik samen met mijn vriend een reis aan het plannen naar Vietnam in oktober, de tickets zijn binnen *\o/*
Ik heb er erg veel zin in maar ik zie er, op een bepaalde manier, ook tegen op... en dat is dus het eten, mijn lichaam.
Mijn darmen raken vooral van streek bij het eten van vetten (ook de gezonde vetten uit bijv. advocado's), suikers, zuren (ook appels, sinaasappels, citroen enzo) en stress.
In mijn dagelijkse bezigheden gaat het erg goed met mijn darmen omdat ik eindelijk een routine heb gevonden wat werkt.

Nu bestaat het eten in Vietnam voornamelijk uit rijst dus je zou denken dat gaat goed.
1,5 jaar geleden ben ik 2,5 week in India geweest en gelukkig was dat maar 2,5 week want ik ben 2 weken niet naar toilet geweest :x dat wordt dus ook gevaarlijk.
Met als gevolg dat ik ook twee dagen ziek ben geweest van de spierpijn in mijn lijf en kramp in mijn darmen. Ik zou graag die herhaling niet meer hebben.

Nu ben ik dus drastisch opzoek naar tips van mede PDS-ers die ook reizen naar verdere landen.
Want, zou kunnen is dat ik in Inda teveel ORS heb genomen? Ik dronk wel heel veel daar maar zweten ook veel omdat het 40 graden was overdag. Dit heb ik genomen op aanraden van de reisarts en vriendin.
Medicijnen heb ik niet. Wel de oer oude vezelzakjes maar die zijn de prullenbak in gegaan want dat verergerde alleen maar.

Wat wil ik sowieso meenemen:
- Movicolon voor als ik al een paar dagen niet ben geweest. Dit geeft wel extra kans op een dag(deel) goed ziek zijn.
- Paracetemol tegen de hoofdpijn die komt met de krampen
- een kruik. Ik weet niet of er opvouwbare reiskruiken bestaan?

hebben jullie nog tips voor mij? <3

Amaryllis

Re: Reizen met een spastische darm (PDS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 10:25

Ik zou met deze vraag naar je huisarts gaan om er even een plan voor te maken. Wellicht dat het in jouw situatie namelijk verstandiger is om op vakantie dagelijks Movicolon te nemen om er in ieder geval zeker van te zijn dat je niet aldaar met flinke darmproblemen bij een arts hoeft te komen.

Wat in mijn geval heel nuttig is, is een combinatie van Movicolon en Metamucil, naast de voorzichtigheid met voedsel wat jou triggert. Medicatie als duspatal/buscopan/spasmomen is ook zinvol bij flinke buikkrampen, maar ook dit gaat via een arts vaak. En, ik zou voor de zekerheid ook microlax klysma's meenemen.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 10:31

Tnx voor je antwoord! Je ik wilde inderdaad ook even bij mijn reisarts vragen hoe of wat. Heb daar volgende week een afspraak om ook mijn gele boekje weer te updaten en kijken of alle vaccinaties nog geldig zijn :)

Duspatal inderdaad wel eens gebruikt maar toch bleef de pijn nog vrij lang hangen/na zeuren. Die andere twee nog niet geprobeerd dus die noteer ik even voor volgende week.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 10:58

Wat lastig! Begrijp je helemaal! Ik raak ook knetterhard verstopt.
Gelukkig is aan pds veel te doen!

Al eens macrogol met elektrolyten zakjes geprobeerd? Standaard 1 a 2 per dag elke dag en daar zou ik vandaag mee beginnen.
Of krijg je hier buikpijn van?

Daarnaast zou ik dulcolax zetpillen meenemen voor als je verstopt zit. Niet te vaak gebruiken is bedoeld voor chronisch gebruik, stuk of 8 in zo'n vakantie kan prima. Al hoop ik dat je er maar twee nodig hebt.

Wat doe je standaard aan je pds?
Dieet met geen gluten en geen melk? Rijst ga ik ook vast van. Evenals veel koolhydraten vezels. Veel groente juist weer goed. Niet rauw, ga ik ook weer verkeerd op.
Supplementen?
Denk bijv aan l-glutamine en aminozuren enzovoort. Probiotica? Spijsverteringsenzymen innemen bij elke maaltijd? (Ivm dat je vetten aangeeft moeilijk te verteren).
Waarschijnlijk gebruik je al veel of heb je al veel getest.

Succes!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 11:01

Hannanas schreef:
Al eens macrogol met elektrolyten zakjes geprobeerd? Standaard 1 a 2 per dag elke dag en daar zou ik vandaag mee beginnen.
!

Macrogol en Movicolon zijn dezelfde soort producten. Movicolon is de merknaam, macrogol de actieve stof :j

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 11:03

Inderdaad buscopan mee nemen, dat verlicht t een heel klein beetje (de krampen). Ik heb t zelfde als jou, maar dan nog heel wat graadjes erger (mijnb darmen zijn er namelijk gewoon helemaal mee gestopt). In t begin ook op pds gegooid...

Movicolon kan ik zelf niets mee, loop dan nog verder vast. Lactulose wil soms ook wat helpen, of pilletjes bisacodyl mee nemen. S avonds voor t slapen in nemen en t werkt dan in de nacht. Of zetpillen bisacodyl (dulcolax) die werken sneller en minder lang last van. Microlax kan inderdaad ook als je daar op reageert. Mijn darmen weigeren t hiermee allemaal nog steeds te gaan werken haha.

Inderdaad ook even bij de huisarts vragen, die kan je wel wat voorschrijven misschien.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 11:05

ik zou idd even in gesprek gaan met je arts, desnoods kijken voor wat sterkere middelen, hierboven staan al wat dingen genoemd. Je hebt nu misschien nog even tijd om dingen in je eigen vertrouwde omgeving ui te proberen, dat is vaak prettiger dan er op reis achter komen dat het mis zit.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 11:14

Amaryllis schreef:
Hannanas schreef:
!

Macrogol en Movicolon zijn dezelfde soort producten. Movicolon is de merknaam, macrogol de actieve stof :j

Thnx. Toch wel! Ik dacht al zo iets.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 11:15

Maar naast al die sus-middelen zou ik ook zeker de oorzaak aanpakken van je pds.

In je darmen zit ook je immuniteit. Erg belangrijk deel van ons lijf.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 11:38

Ik herken je gevoel! Mijn darmen hebben ook de voorkeur om op slot de gaan, met als kanttekening dat als ik moet ik ook gelijk kans loopt om leeg te lopen.

Maar vooral op vakantie levert dit problemen op... Voor de mensen om mij heen onvoorstelbaar, die zijn vaak jaloers. Mijn darmen zijn werkelijk nuke-proof, ik kan totaal vervuild water drinken en nog gebeurt er bar weinig (de rest van het reisgezelschap kwam niet meer van het toilet).

Movicolon werkt bij mij juist averechts lijkt het wel. Ik zit nog net zo verstopt, maar raak enorm gevuld met gas. Dulcolax doet bij mij ook niets. Op het moment dat ik langer dan 3 dagen verstopt zit dan gebruik ik een pipetje microlax, dit geeft enorme prikkeling waardoor ik alles eruit gooi. Liever niet, want de buikkrampen zijn niet grappig.

Wat ik verder heb geleerd door de jaren is dat ik veel moet bewegen. Nu hou ik van wandelvakanties, dus dat werkt goed. Daarnaast zijn Aziatische toiletten voor mij heel makkelijk. Door het hurken worden mijn darmen geactiveerd :? . En ik ben de schaamte voorbij, wanneer ik moet, dan moet ik en ieder rotsblok is goed.

Verder drink ik veel water, meer dan je zou verwachten. Zodra ik in Nederland onder de 2 liter vocht kom loop ik vast. Hoe hoger ik klim en hoe warmer het wordt, des te meer vocht moet ik nemen. In Nepal zat ik op een gegeven moment aan de5 liter op een dag. Daarnaast probeer ik veel fruit te eten en ben ik er achter gekomen dat mijn darmen gekruid eten als een malle proberen te verwerken. Broodproducten probeer ik te vermijden op vakantie.

Kortom, probeer veel te drinken (en doe eens gek, gooi er gekruid eten in }:) ). Maar wat vooral bij mij heeft gewerkt is dat ik de angst om in den vreemde naar het toilet te gaan, of naar het toilet te moeten wanneer er geen toilet is, los te laten. Ik verkramp onbewust in mijn buik en dat werkt averechts. En microlax!! ORS zou ik voorzichtig mee zijn, door de zouten daarin kan er veel vocht worden onttrokken aan de darmen waardoor de ontlasting nog harder kan worden. Bij verstopping niet de beste optie.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 11:41

Wat een reacties, fijn! <3 Ik probeer even op iedereen te reageren.

Hannanas schreef:
Wat lastig! Begrijp je helemaal! Ik raak ook knetterhard verstopt.
Gelukkig is aan pds veel te doen!

Daarnaast zou ik dulcolax zetpillen meenemen voor als je verstopt zit. Niet te vaak gebruiken is bedoeld voor chronisch gebruik, stuk of 8 in zo'n vakantie kan prima. Al hoop ik dat je er maar twee nodig hebt.

Wat doe je standaard aan je pds?
Dieet met geen gluten en geen melk? Rijst ga ik ook vast van. Evenals veel koolhydraten vezels. Veel groente juist weer goed. Niet rauw, ga ik ook weer verkeerd op.
Supplementen?
Denk bijv aan l-glutamine en aminozuren enzovoort. Probiotica? Spijsverteringsenzymen innemen bij elke maaltijd? (Ivm dat je vetten aangeeft moeilijk te verteren).
Waarschijnlijk gebruik je al veel of heb je al veel getest.

Succes!

Ik heb wel een periode Movicolon voorgeschreven gekregen van de arts maar net als Quir reageer ik hier niet op. "Leuk" feitje, van KleanPrep ben ik in een vrij heftige shock geraakt. Twee slokken en ik kon mijn lichaam niet meer bewegen en mijn benen niet meer voelen... toen was ik klaar met dat soort middeltjes :') Die zetpillen heb ik wel opgeschreven Hannanas!

Wat ik standaard doe aan mijn PSD is heel regelmatig eten, onderstaand eet schema werkt voor mij dus heel erg goed.
Ontbijt: altijd om 7 uur havermout, iedere ochtend.
Tussendoor: niets
middag: Brood 2 of 3 sneedjes met mager beleg
tussendoor: niets of soms wat fruit of een rijstewafel
Avond eten: Verschillend per dag. Als ik pasta eet eet ik glutenvrije pasta, ik eet bijna geen vlees, misschien 1x per week/2 weken. Altijd heel veel groente gestoomd of gewokt. Sowieso ui soorten (prei, venkel etc) moet ik echt goed gaat klaar maken.
Ik drink verder bijna alleen maar thee en water, zo'n 2,5 liter per dag.
Ga na bijna ieder avondmaal naar de wc, gewoon voor de routine :)

Lactose probeer ik te beperken. Bak en braad alleen maar in sesam, olijf of cocosolie.
Suplementen: geen
Probiotica: nooit echt geprobeerd. Ja de zo genoemde Yakult wat natuurlijk drama was ivm zuivel.

Quir schreef:
Inderdaad buscopan mee nemen, dat verlicht t een heel klein beetje (de krampen). Ik heb t zelfde als jou, maar dan nog heel wat graadjes erger (mijnb darmen zijn er namelijk gewoon helemaal mee gestopt). In t begin ook op pds gegooid...

Movicolon kan ik zelf niets mee, loop dan nog verder vast. Lactulose wil soms ook wat helpen, of pilletjes bisacodyl mee nemen. S avonds voor t slapen in nemen en t werkt dan in de nacht. Of zetpillen bisacodyl (dulcolax) die werken sneller en minder lang last van. Microlax kan inderdaad ook als je daar op reageert. Mijn darmen weigeren t hiermee allemaal nog steeds te gaan werken haha.

Inderdaad ook even bij de huisarts vragen, die kan je wel wat voorschrijven misschien.

Hmm je darmen helemaal gestopt, dat is wel balen zeg :( is dat gekomen door gebruik van vezelsuplementen of Macrogol? Of is dit bij jou natuurlijk ontstaan?
Jij zegt dat je van die zetpillen minder last hebt, heb je dan nog een bepaalde nawerking of bijwerking van de bisacodyl?

secricible schreef:
ik zou idd even in gesprek gaan met je arts, desnoods kijken voor wat sterkere middelen, hierboven staan al wat dingen genoemd. Je hebt nu misschien nog even tijd om dingen in je eigen vertrouwde omgeving ui te proberen, dat is vaak prettiger dan er op reis achter komen dat het mis zit.

Daar heb je helemaal gelijk in, ik wilde inderdaad wel een beetje goed voorbereid zijn :)

maaikemuis schreef:
Ik herken je gevoel! Mijn darmen hebben ook de voorkeur om op slot de gaan, met als kanttekening dat als ik moet ik ook gelijk kans loopt om leeg te lopen.

Maar vooral op vakantie levert dit problemen op... Voor de mensen om mij heen onvoorstelbaar, die zijn vaak jaloers. Mijn darmen zijn werkelijk nuke-proof, ik kan totaal vervuild water drinken en nog gebeurt er bar weinig (de rest van het reisgezelschap kwam niet meer van het toilet).

Movicolon werkt bij mij juist averechts lijkt het wel. Ik zit nog net zo verstopt, maar raak enorm gevuld met gas. Dulcolax doet bij mij ook niets. Op het moment dat ik langer dan 3 dagen verstopt zit dan gebruik ik een pipetje microlax, dit geeft enorme prikkeling waardoor ik alles eruit gooi. Liever niet, want de buikkrampen zijn niet grappig.

Wat ik verder heb geleerd door de jaren is dat ik veel moet bewegen. Nu hou ik van wandelvakanties, dus dat werkt goed. Daarnaast zijn Aziatische toiletten voor mij heel makkelijk. Door het hurken worden mijn darmen geactiveerd :? . En ik ben de schaamte voorbij, wanneer ik moet, dan moet ik en ieder rotsblok is goed.

Verder drink ik veel water, meer dan je zou verwachten. Zodra ik in Nederland onder de 2 liter vocht kom loop ik vast. Hoe hoger ik klim en hoe warmer het wordt, des te meer vocht moet ik nemen. In Nepal zat ik op een gegeven moment aan de5 liter op een dag. Daarnaast probeer ik veel fruit te eten en ben ik er achter gekomen dat mijn darmen gekruid eten als een malle proberen te verwerken. Broodproducten probeer ik te vermijden op vakantie.

Kortom, probeer veel te drinken (en doe eens gek, gooi er gekruid eten in }:) ). Maar wat vooral bij mij heeft gewerkt is dat ik de angst om in den vreemde naar het toilet te gaan, of naar het toilet te moeten wanneer er geen toilet is, los te laten. Ik verkramp onbewust in mijn buik en dat werkt averechts. En microlax!! ORS zou ik voorzichtig mee zijn, door de zouten daarin kan er veel vocht worden onttrokken aan de darmen waardoor de ontlasting nog harder kan worden. Bij verstopping niet de beste optie.

haha jou verhaal zou echt EXACT de mijne kunnen zijn :')
Ook genoeg mensen die inderdaad jaloers zijn omdat ik toch niet reageer op de "standaard" dingen. Ik hoef niet naar toilet en dat is soms wel eens prettig maar als je 2 weken niet geweest bent wordt het wel een gezondheidsrisico.

Veel bewegen doen wij ook wel, van Zuid naar Noord Vietnam met de backpack dus dat komt wel goed.
De reden waarom een gat in de grond zo goed werkt is vanwege de positie die je hebt in je bekken.
Door de squat beweging (herken je vast van de sportschool ;) ) trekt je rectum recht. Daardoor kan de ontlasting makkelijker het lichaam verlaten.

Over die toilet angst ben ik met je eens, ik heb dit sinds 1,5 jaar los kunnen laten en ga nu overal en voel me veel prettiger. Alleen als ik al kramp heb... dan.. euhm... val ik om boven zo'n gat :') _O-

De ORS dacht ik al aan dat dat misschien voor mij juist niet goed is.
Laatst bijgewerkt door _Jessie op 06-08-15 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 11:43

maaikemuis schreef:

Dat komt omdat de 'weg naar buiten' al hurkend het makkelijkst is :)

Ik heb onlangs het boek "De mooie voedselmachine" van Giulia Enders gekocht en in 1x uitgelezen, waar dit ook uitgebreid werd behandeld. Het is een zeer verhelderend boek voor iedereen met, maar ook zonder darmproblemen. Aanrader!!

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 11:47

o die heb ik ook in mijn handen gehad maar toen niet gekocht. dus wel een aanrader dat boek?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 11:50

Idd een aanrader. Dat hurken kun je thuis trouwens nabootsen. Gooi een paar dikke encyclopedien op het toilet neer waar je je voeten op kunt zetten :)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 11:54

Bisacodyl werkt bij mij helaas ook niet, maar de zetpillen blijven maar "even binnen" en hoeven niet de hele darmen door. Bisacodyl kan behoorlijke prikkeling op de darmen geven en ook korte krampen dus. Zelfs met picoprep doen m'n darmen niets, microlax ook niet (alleen met hoog oplopende klysma's gebeurt er heel minimaal iets).

Precies de reden waarom de darmen er mee gestopt zijn weten ze niet, maar de kans dat het pds is is heel klein. Er zijn wel een aantal vermoedens, maar onderzoek mbt darmen ligt even stil op dit moment door andere medische problemen. Ik kan makkelijk 4/5 weken en langer niet naar t toilet, maar dan braak ik er ook alles weer uit omdat ik gewoon vol zit.

Roosvicee laxo wil trouwens soms ook wel eens helpen, het is niet eens vies en werkt op natuurlijke basis van pruimen (dacht ik). En natuurlijk veel drinken.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 12:24

Pfoeh ben je klaar mee Quir :( Ik werd na die 2 weken al aardig onwel en kon bijna niets meer eten. Hopelijk wordt er voor jou ooit nog iets duidelijk.

Hmm misschien nog niet eens zo'n gek idee secricible

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 12:37

Er werd aan mij zelfs gevraagd 'hoe ver ik was'.... |o

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 14:15

Wellicht kun je contact opnemen met de PDSB?

http://www.pdsb.nl/

Daar hebben ze vast meer tips voor je.

Succes en alvast veel plezier op vakantie.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 14:34

Trouwens ook nog een tip...
Ik "raak zwanger " van candida.
16 daagse Nystatine drankje kuur helpt gigantisch. Echt mijn heilige graal.
Waar ik ooit alle symptomen op pds gooide dankzij een huisarts... Ben ik veel meer de oorzaak gaan opsporen.
En echt.. Die zijn er!!

Edit: plus darmpasieten

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 17:54

Candida is een schimmel toch?
Mijn laatst darm onderzoek is nu denk ik wel 6 jaar geleden maar sinds een dik jaar zijn mijn klachten sterk afgenomen. Op mezelf wonen heeft mijn lichaam veel goed gedaan = mijn manier van eten.

Bedankt voor de link Marie111!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 21:54

Klopt!
Heb je toen ontlasting in een potje moeten stoppen?

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 22:00

Nee was toen echt puur darm onderzoek zelf, geen ontlasting onderzoek. Ik zit daar nog steeds wel aan te denken om te laten doen.

saral

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 22:00

Ik heb (had) dezelfde vorm als jij, wel minder heftig. Ik ben er vrijwel volledig vanaf gekomen met accupunctuur. Echt aanrader, maar zoek wel een goede, ik heb iemand die ook 'gewoon' arts is.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 22:07

_Jessie schreef:
Nee was toen echt puur darm onderzoek zelf, geen ontlasting onderzoek. Ik zit daar nog steeds wel aan te denken om te laten doen.

Laat in dat geval je calprotectine mee nemen, dat is een betrouwbare factor voor ontstekingswaarden. Zit er niet altijd standaard bij :)

Ik heb ook veel gehad aan bekkenbodemtherapie, door een goede therapeut die ook bevoegd was om dit te combineren met inwendig onderzoek. Veel paardenmeisje hebben daar een te hoge spierspanning, waardoor de doorbloeding afneemt en de boel verkrampt.. inclusief je darmen als je daar niet goed mee om kan gaan. Was echt een eyeopener voor mij.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 22:12

_Jessie schreef:

Niet relevant voor je vakantie, wel voor je vergaarbakdiagnose pds.
Dat is zonde.
Stomme artsen. Snap ik niets van dat ze zoiets simpels niet voor je checken.
Nu weet je nog steeds te weinig..
Vet gehalte..
Vezels..
Ph
Schimmels
Parasieten..
Enzovoort!!

De blastocystis hominis en dientamoeba fragilis zijn ook beruchte rakkers.

Nuttige site:
http://www.praktijkvanas.nl/artikel/Bla ... ominis.htm

http://www.praktijkvanas.nl/artikelen.htm