Drukplekken van gips, hoe lang nog last?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Drukplekken van gips, hoe lang nog last?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 11:01

In het ziekenhuis konden ze me geen ander antwoord geven dan: dat gaat vanzelf over, geduld, niet zo zeuren (al hebben ze dat laatste niet letterlijk gezegd :+ ).
Dus vandaar de vraag op Bokt :)

Ik ben op 21 april het gips in gegaan vanwege een Jones fractuur (een breuk in het buitenste middenvoetsbeentje). In eerste instantie in half open gips met gipsverband omdat ik nog naar huis moest vliegen, ik zat namelijk in Griekenland.
Dat gips was niet erg stabiel aangelegd en liet dan ook snel los. Ik ben op zaterdag thuis gekomen en op de vrijdag erna hebben ze er toch maar ene extra verband omheen gelegd om de boel bij elkaar te houden. De dinsdag erna had ik een afspraak met de chirurg en is er nieuw gips omheen gegaan.
Dit nieuwe gips zat een stuk strakker en als ik maar een paar minuten mijn voet naar beneden deed, werden mijn tenen paars. Dat was volgens het ziekenhuis heel normaal, voet omhoog en het verdwijnt vanzelf. Dit was na 3 weken nog steeds zo. Ik heb een aantal keer het ziekenhuis gebeld, ook omdat ik pijn had en het gips zelf te strak vond zitten. Maar ik moest niet zeuren, het ging wel over.
De laatste week werd het gelukkig wat minder, maar soms wist ik echt niet meer hoe ik mijn been neer moest leggen om het gips van mijn voet te houden zeg maar.

Ook had ik continu pijn op de plek van de breuk. Omdat het een moeilijke fractuur schijnt te zijn, was ik al bang dat het niet goed aan het genezen was. Dat aangekaart toen ik voor controle moest. Op de foto was de breuk echter al niet meer te zien. Maar ja, de pijn was er wel. Ik had toen de keuze: of nog 2 weken gips of een paar dagen aankijken zonder en dan kon er altijd nog gips onder. Want misschien waren het toch wel drukplekken en heeft het gips te strak gezeten.
Ik heb voor het laatste gekozen. Ondanks dat ik er nog steeds niet op kon staan van de pijn.

Gelukkig trok de ergste pijn met een paar dagen weg. Ruime schoenen aan en het ging aardig, maar het liefst liep ik op blote voeten.

Nu 2 maanden later kan ik nog steeds niet alle schoenen aan, op ongelijke ondergrond lopen en lang lopen en is de pijn echt heel vervelend. Niet heel veel pijn, maar zeurend, vervelend. Alsof er continu iemand met een vinger op een blauw plek duwt. Het is echt een opluchting om mijn schoenen uit te doen na een werkdag. En dan heb ik echt geen hele smalle schoenen aan.
De pijn zit niet echt op de breuk, maar vooral links op mijn wreef, wel iets ter hoogte van de breuk en achter mijn kleine teentje.
Het gips is er 2 juni af gegaan, dus ik had toch wel gehoopt dat het over zou zijn.
Iemand ervaring met drukplekken van gips?

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 11:08

Ik heb ook drukplekken gehad van gips, maar dat was met 1 a 2 weken over. Dit klinkt toch echt meer alsof daarbinnen er iets niet goed zit. Ben je in het buitenland geopereerd?

Edit: Dat je tenen paars werden is overigens niet normaal ;).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 11:11

Nee, niet geopereerd. De breuk zat mooi op elkaar en ben alleen in het gips gezet.
Van de breuk zelf was ook niets meer te zien na 6 weken, dus ik ga er wel vanuit dat dat goed genezen is. Als ik goede brede schoenen aan heb, met soepel leer die wel aansluiten maar niet strak zitten en een goed voetbed waar ik de ruimte heb, dan heb ik er weinig last van. Pas aan het einde van de dag met lopen.

Maar ga ik bijvoorbeeld paardrijden, met mijn goddelijk zittende Ariats, dan krijg ik last van de beugel.
Op die schoenen kan ik wel goed lopen, alleen op grind en in het zand wel last van de ondergrond. Maar met rijden komt de zijkant van de beugel er vaak tegenaan en dan ben ik na 3 kwartier echt wel klaar omdat het gaat zeuren.

Wat betreft je edit: nee, dat dacht ik ook. Maar volgens de chirurg wel, zolang het maar wegtrok als ik mijn been omhoog deed. En dat het dan weer wel :+

Loeky01

Re: Drukplekken van gips, hoe lang nog last?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 11:19

Fysiotherapeut ben je vermoed ik al eens langs geweest? Want het kan ook de afbraak geweest zijn van bepaalde spieren waardoor je die pijn op bepaalde momenten ervaart. En anders zou ik terug gaan naar de chirurg en toch om een MRI vragen. Want zo lang met een naslepende pijn lopen is gewoon niet te doen. En ik spreek helaas uit ervaring.

Haha, wat er bij sommige artsen insluipt zodra ze op de poli werken :'). Alsnog niet correct.. zonde

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 11:34

Nee, dat was niet nodig zei de chirurg. Dat is wel een idee, om daar eens een afspraak te maken.
Ik ga wat dat betreft ook altijd af op de adviezen van een arts. Zij hebben er tenslotte voor geleerd. Maar in dit geval werden de vraagtekens steeds groter zeg maar :+

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 12:21

Zelf geen ervaring met botbreuken van voet. Wel met pols breuk. Ook bij mij liep het paars aan en werd er gezegd dat het in eerste instantie normaal is. Maar Als het zo bleef moest ik wel terug komen. Want gips zoy toch te strak zitten werd er gezegd. Maar verwisselen kon niet meer ivm hoe slecht de breuk was. Uiteindelijk werd het zo paars dat er toch lucht bij moest. Gips is in totaal 3x verwisseld ivm kleur en teveel ruimte.

Als je er geen goed gevoel bij hebt trek aan de bel of een secondopion een idee bij een andere arts/ziekenhuis? :) De pijn heb ik na 5 weken gips ook nog steeds als ik niet beweeg is er weinig aan de hand. Maar ook bij mij werd er gezegd geen fysio nodig, uiteindelijk toch wel. Dus echt maak een afspraak bij de fysio want dat is echt beter voor jezelf en je voet.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 12:28

Ik heb alles bij elkaar 20 weken in het gips gezeten vorig jaar, 2 weken softcast, toen zes weken normaal gips, toen geopereerd en weer zes weken gips, toen 12 weken gerevalideerd en weer opnieuw geopereerd want bleek toch niet goed dus weer 6 weken gips. De laatste operatie was eind februari.

Geloof me; ik heb nu af en toe nog pijn in mijn voet (ben geopereerd aan mijn enkel, peesproblemen) en ik heb heel veel baat (gehad) bij intensieve fysiobegeleiding.
Heb je al een fysiotherapeut gezien TS?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 12:32

Nee, die ga ik meteen bellen. Lijkt me een goede eerste stap.

Ik heb al eerder in het gips gezeten (zelfde breuk, andere voet :+ ), maar dit voelt anders als de pijn die je normaal hebt na gips. Toen had ik vooral last van slappe en stijve spieren die snel overbelast waren. Dat was met 6 weken ook al weer zo goed als over en had ik alleen last bij echt veel belasting of op een ongelijke ondergrond.

Dit zit altijd op dezelfde plek en voelt meer als een blauw plek op het bot ofzo. Kan het niet zo goed uitleggen :+

Ik ga in ieder geval de fysio bellen. Hopelijk word ik daar wat wijzer :j

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 12:35

Een fysio kan je ook eventueel helpen met een second opinion namelijk.

Ik heb inderdaad een behoorlijke tijd en druk-op-een-blauwe plek gevoel gehad na het gips (2 weken geleden nog) maar dat waren echt overbelaste spieren door het anders gaan lopen. Ik kon mijn schoen niet eens zonder pijn aandoen (erin stappen zeg maar) dan zat de pijn bovenop mijn voet net achter de grote teen en op/tussen de botten achter de kleine teen. Dit bleken echt spieren te zijn die verkeerd gebruikt waren en gelukkig is dat door massage en goed gebruik nu weer weg.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 12:38

Hmm, dus misschien toch de spieren. Interessant. Dat verwachtte ik namelijk niet op die plek.
Fysio neemt niet op, vakantietijd natuurlijk. We blijven proberen :+

Die plek die jij beschrijft heb ik het ook, maar dan achter mijn kleine teen. En verder aan de zijkant richting enkel tot net voor mijn enkel.
En als ik pech heb de gehele zijkant ook. Slechte dagen en strakke schoenen.

Ik kan mijn enkel overigens wel goed bewegen. Hij loopt nu met het warme weer snel vol met vocht en is dan wat stijf. Maar dat zal ook nog wel even blijven en heb ik niet echt last van.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 12:46

De plekken die jij beschrijft herken ik ook, ik ben geopereerd aan de pees die vanonder je grote teen onder je voet door achter de enkel langs loopt, deze zit ook vast aan de 'knobbel' aan de zijkant van je voet, waarna hij ook achter de enkel langs loopt (google maar even voor plaatje, peroneus-pees). Dus ik was als de dood dat het alsnog niet goed was.
Vocht heb ik ook veel pijn van gehad, een voet is erg complex en daar heb je snel pijn van vochtophopingen omdat er gewoon heel snel iets in de knel raakt.
Inmiddels zijn bij mij alle spiertjes en peesjes weer lekker soepel en heb ik geen last meer van vocht. En dus ook geen pijn meer.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 12:57

Dat laatste is in ieder geval wel heel fijn!
Bedankt voor het delen van je ervaring. Dat geeft weer een beetje richting aan wat ik moet doen :j
Vanmiddag de fysio nog maar eens proberen te bellen.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 12:59

Ik hoop dat je er met de fysio uit kan komen, sterkte! Hou je ons een beetje op de hoogte van hoe het met je gaat?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 13:01

Zal ik zeker doen :j
Misschien zijn er anderen ook weer met de tips geholpen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 13:06

Je hebt er nu niks meer aan, maar een goede leerschool voor de volgende keer: op je strepen staan als je voelt dat het niet goed is.

Beterschap!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 15:35

We zijn even verder, iedereen is weer terug met vakantie, woensdag afspraak bij de fysio *\o/*
Nog steeds zo'n zeurderige pijn helaas, dus ik hoop dat hij me kan helpen.
Ik heb zelfs op mijn werk mijn schoenen uit, omdat ik ze niet langer dan een halve dag aan kan. Nou ja, kan wel, maar echt lekker is het niet.
Het liefst loop ik op mijn paardenschoenen. Die zijn wat breder, maar geven wel fijn steun. Ik gok alleen dat ze dat op mijn werk alleen niet zo zullen waarderen :+

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 17:08

ben benieuwd of de fysio wat voor je kan doen.
Vervelend dat het allemaal zo gelopen is. Volgende keer niet af laten schepen als je voelt dat iets niet goed zit. Je eigen gevoel heeft meestal gelijk
Succes bij de fysio

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:23

Succes bij de fysio, laat je weten of hij/zij goede tips voor je heeft en welke?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 19:15

Zonnebloem: zeker niet. Maar ja, die ervaring moet je eerst helaas hebben. Ik ga toch uit van de expertise van een arts, zeler als ik er zelf eerder geen ervaring mee heb.
Maar dit gaat me geen 2e keer gebeuren. Sowieso gips niet hoop ik :+

Ik zal na de behandeling een update plaatsen :j
Ben ook wel heel benieuwd.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 13:44

Voorlopig gaat hij de komende 6 weken 1x per week mijn voet masseren. Hij vond 'm er goed uit zien, geen rare verkleuringen of bobbels. Maar voelde wel wat ik bedoelde.
Ik moet goede schoenen aan, met een goed voetbed (die ik nu aan had zijn prima) en vooral goed af blijven wikkelen met lopen, niet compenseren of de pijnlijke plek ontzien.

En dan kijken we na 6 weken verder.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 18:40

Hopelijk ga je gauw verschil merken, dat is namelijk een teken dat je op de goede weg zou zijn :). Sterkte!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 12:18

Ik merk absoluut verschil. Het gaat niet met enorme stappen, maar verbetering is er zeker wel.
Aan de voorkant van mijn voet is het zo goed als weg, tenzij ik schoenen aan heb die daar wat strakker zitten.
Rondom en vooral ook onder mijn enkel is gewoon pijnlijk met masseren. Fysio vertelde dat daar je enkelbanden lopen en deze misschien ook wel ingescheurd zijn geweest. Daar is nu niks meer aan te doen, maar dit kan wel langer duren. Voorlopig nog een paar keer masseren en dan hoop ik dat dit ook verbetert.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 18:44

Fijn dat er verbetering in zit TS! Op naar volledig herstel zodat je voortaan pijnvrij kan lopen.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 18:57

Fijn dat de fysio goed helpt.
Ik herken het wel van die artsen. Ik zit op dit moment in het gips. Ben 29 juli van mijn paard gevallen. Enkel en kuitbeen gebroken. Is op 13 augustus geopereerd. Maar ook mijn tenen worden nog paars en pijnlijk als ik mijn been naar beneden houd. Mag het nu al een week belasten maar pas vandaag voor het eerst gedaan. Nog te veel pijn eraan gehad. Maar dat is normaal volgens de artsen.
Nu mag ik er komende maandag uit en dan ook met fysio het bewegen en belasten uitbouwen.
Maar gelukkig helpt fysio wel. Bij mij zit er nog steeds flink pijn aan het gewricht zelf. Als ik gewicht zet op het been voel ik de kuitbeenbreuk. Maar volgens het ziekenhuis dus volledig logisch. Dus wacht dan inderdaad fysio af. Kijken of dat bij mij ook helpt!

Succes nog. Ik hoop dat je snel pijnvrij weer alles kunt doen!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-21 18:01

Ik schop mijn eigen topic weer even omhoog.
We zijn inmiddels 6 jaar verder en ik heb nog steeds het gevoel van drukplekken als ik een hele dag loop. Mijn voet wordt dikker en zelfs blauw aan diezelfde linkerkant.

Fysio kon er vrij weinig mee, had tijd nodig. Ziekenhuis idem. En ik was op een gegeven moment wel klaar met ‘zeuren’. De laatste tijd wordt het weer erger heb ik het idee.

Vandaag het huis van mijn schoonpa leeg geruimd en echt wel last. Pootje omhoog en dan trekt het wel weer weg uiteindelijk. Maar lekker is anders. Alsof de hele linkerkant van mijn voet beurs is.
Ik heb er een foto van gemaakt. Let niet op de putjes. Ik had gespikkelde sokken aan :D
Maar links is echt wel blauw en dik, rechterkant van mijn voet niet. Maf toch?
Iemand enig idee? Ik ga van de week de huisarts wel weer bellen. Maar ik heb niet het idee dat ze weten wat het is. Maar goed, nieuwe huisarts nieuwe kansen :))
Afbeelding

Afbeelding