Altijd ben ik al een moeilijke slaper geweest, van kinds af aan. Zowel problemen met in- als doorslapen zijn me bekend. Ik ben ook een erg lichte slaper en word dan ook snel wakker van geluiden. Ook droom ik erg veel en rust voor mijn gevoel nooit goed uit al slaap ik een nacht wel gewoon door.
Vroeger had ik genoeg aan een uur of 6 slaap, tegenwoordig ligt dat op de 8 á 9 uur.
Mijn slaapritme momenteel is zo dat ik tussen 23:00u en 24:00u naar bed probeer te gaan, eerder lig ik alleen maar langer wakker. Als ik dan vrijwel meteen inslaap en ook goed doorslaap zonder al te veel dromen word ik tussen 8:00u en 8:30u weer uit mezelf uitgerust wakker. Dat is echter niet heel vaak aan de orde dus het komt meer voor dat ik mezelf om 10:30-11:00u maar eens, nog moe, uit bed sleep
Een of twee dagen achter elkaar wat eerder opstaan is niet zo'n probleem maar daarna ben ik wel echt moe en ik voorzie dan ook problemen met mijn studie die in september start.Vroeger had ik vooral problemen met inslapen, wat vooral kwam doordat er veel door mijn hoofd spookte. Ik heb in 2009 op 16-jarige leeftijd de diagnose AD(H)D gekregen en met medicatie kreeg ik wat meer rust in mijn hoofd. Ondanks dat werd aangeraden die medicijnen niet te pakken in de uren voor het slapen gaan(vanwege mogelijke slapeloosheid), heb ik dit regelmatig wel gedaan omdat ik maar niet kon slapen door alle gedachten in mijn hoofd. Op een gegeven moment heb ik ook melatonine gekregen in een wat hogere dosering (5 mg) en dit hielp voor het inslapen ook aardig.
Sindsdien gaat inslapen wat beter. Ondertussen ben ik alweer een tijd van de ADHD medicatie af vanwege andere bijwerkingen en geen studie, waar ik het vooral voor nodig had. Maar de melatonine heb ik wel nog liggen voor de dagen dat inslapen echt niet lukt en dat helpt dan wel aardig.
Wel heb ik de laatste maanden alleen maar meer last gekregen van problemen met doorslapen. Ik slaap relatief vlot in, maar wordt vervolgens 2-3-4 uur later weer wakker. Vaak lig ik dan erg lang wakker of slaap alleen maar korte stukjes. Een keer in de paar weken is het zo erg dat ik gewoon echt helemaal niet meer slaap en ik dan dus maar heel vroeg (tussen 4 en 5 uur) opsta omdat het totaal geen nut heeft om dan te blijven liggen, daar word ik alleen maar onrustig van. Als ik melatonine gebruik slaap ik weliswaar beter in, maar het werkt niet tegen bovenstaand probleem.
Ik heb ook veel moeite met ontspannen. Ik heb een bindweefselafwijking waardoor mijn spieren (ter compensatie van mijn banden) over het algemeen een verhoogde spierspanning hebben. Daarnaast kan ik ook wel een aardig stresskipje zijn, wat natuurlijk ook niet bevordelijk werkt voor mijn spieren
Ik moet ook toegeven dat ik nooit echt heb leren ontspannen (voor zover je dat kunt leren) en dat ik vaak moeite heb met het verschil tussen spanning en ontspanning merken, het enige wat ik door myofeedbacktraining weet is dat ik vaak denk relatief ontspannen te zijn terwijl dit nog niet zo is. Ik heb wel genoeg leuke dingen en genoeg rustmomentjes op een dag 
Ook het vele dromen is erg vermoeiend. Ik heb zowel leuke dromen als nachtmerries. Zowel realistisch als onrealistisch. Nachtmerries heb ik ook erg regelmatig en ik schrik dan wakker met een verhoogde hartslag en vaak kramp in mijn spieren, vermoedelijk omdat ik dan erg onrustig lig. Hoewel ik altijd heel snel kan relativeren dat er niks aan de hand is, kost het me veel moeite en tijd om weer rustig te worden zodat ik weer verder kan slapen. Als ik pech heb val ik dan in slaap en krijg meteen hetzelfde riedeltje weer, dan kan ik daarna vaak slapen wel vergeten.
Ondanks dat ik geprobeerd heb het kort te houden is het alsnog een heel verhaal geworden. Ik vraag me af of er wellicht mensen zijn met tips, of mensen zijn met dezelfde problemen?
Vragen mogen altijd gesteld worden, als ik meteen alles wat ook maar een beetje relevant was op moest schrijven kon ik wel een boek gaan maken
Groetjes Desiree
)
Maar kan eens experimenteren wat innemen 3u voor het naar bed gaan doet.
Luisterboeken zijn misschien ook nog wel eens een idee

Maar ik ben wel altijd een beetje huiverig met dat soort dingen adviseren. Het is wel enorm sterk spul en je kan het niet zomaar klakkeloos innemen, vooral in combinatie met andere medicatie die iemand wellicht slikt