Koemelk is voor koeien, niet voor mensen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Koemelk is voor koeien, niet voor mensen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 10:26

Een glas koude melk? Binnen enkele seconden op. :9
Ik ben gek op melk en eet eigenlijk ook best veel melkproducten nu ik er over nadenk.

Maar na een gesprek met een dermatoloog ben ik gaan nadenken. Ik kamp met wat eczeem, in perioden van stress veel en bij rustige perioden bijna niets. Nu icm rouwverwerking dan behoorlijk veel, maar dat heeft dan ook tijd nodig. Nu heb ik bijna dé combinatie van verzorgingsproducten om het in zijn gareel te houden van buitenaf.
Natuurlijk speelt voeding ook mee, ik probeer zo gevarieerd en puur mogelijk te eten en daarmee zijn mijn huidklachten dan ook een stuk verminderd. Maar die ene (of 4) glas melk.:9

De dermatoloog gaf aan dat ik eens kon proberen een tijd lang melkproducten te vermijden. Want koemelk is voor kalfjes om te groeien en niet voor onderhoud voor volwassen mensen. Daardoor zouden veel gezondheidsproblemen ook aan overconsumptie van koemelk verweten kunnen worden.
Maar net als veel andere hypes binnen voedsel ben ik sceptisch. Een mens is immers een omnivoor en melk wordt al eeuwen gedronken toch?

Ik weet van mijzelf dat ik echt veel melkproducten consumeer dus ik ga zeker kijken wat het effect van vermindering/vermijding is (eerst kijken voor gezonde alternatieven).

Maar wat denken jullie ervan? Hebben jullie bijvoorbeeld baat bij het vermijden ervan icm huidproblemen?

Collie2008

Re: Koemelk is voor koeien, niet voor mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:28

Hier eczeemgevoelig en psoriasis in lichte mate en melkproducten zijn gewoon echt niet goed voor je, hoe meer ik het neem, hoe trekkeriger de huid

En idd melk is voor kalfjes, niet voor mensen. Dat heeft niets met een hype te maken, maar met nuchter verstand. Andere landen wordt lang niet zoveel melk geconsumeerd (denk aan azie)

Iris82

Ik heb me nog nooit zo goed gevoeld als toen ik koemelkvrij at. Het is alleen best een opgave.

Anoniem

Ik zou misschien je titel aanpassen, want er komt nu geheid een 'welles-nietus' discussie over het al dan niet drinken van melk en dat dit al dan niet slecht/goed voor mens/dier is :)

Ik heb helaas verder geen ervaring met verbetering of verslechtering van de huid door het meer of minder nuttigen van melk(producten), dus daar kan ik je niet bij helpen.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:30

Ik denk dat het allemaal wat overdreven is. 'Vroeger' dronk ik minimaal 1 liter melk per dag, nu nog 1-2 glazen per dag. Heb geen gezondheidsproblemen of huidproblemen. Lekker verder drinken hoor, melk is goed voor elk :D

@collie: Dat is enigszins logisch. De meeste Aziaten hebben een koemelkallergie, genetisch bepaald.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:32

Hoi!

Melk, ik moet er niet aan denken.
Van baby af aan was ik er al "allergisch" voor, en als ik nu kaas eet etc, dan krijg ik zo verschrikkelijk buikpijjn.
Voor mij bijna geen zuivelproducten..
Geen yoghurt, geen vla, geen melk etc.

En in 19 jaar heb ik hier ook zeker niks aan gemist.

Huidproblemen heb ik niet mee te maken, dus kan ik je ook niks over zeggen!

MiniMaxi

Ik geloof dat het nog een hele uitdaging gaat worden. Door zoveel dingen zit melk verwerkt. Denk aan de voor de hand liggende dingen zoals boter en kaas. Maar ook weer in alles waar boter en melk in verwerkt wordt.

Wat kan je nog wel eten?

Ik heb er ook wel eens over na zitten denken. Maar ik weet gewoonweg niet hoe :Y)

Rocamor

Melk wordt inderdaad al heel lang gedronken. Iedereen kent de slogan: "Melk de witte motor". In mijn ogen een geode stunt voor een geode afzetmarkt.

Wij Nederlanders zijn 1 van de weinige landen, die melk blijven drinken terwijl we allang in onze volwassen tijd zitten. Heel veel mensen missen dan de stoffen die nodig zijn om melk te kunnen verteren.

Maar omdat de melkindustrie zooooo groot is, zal zij altijd een vinger in de pap willen houden en jou willen overtuigen dat melk oh zo gezond is.

Ik ben nog niet overtuigd dat melk gezond is als we volwassen zijn (geloof dat het voor verwerkte producten zoals kaas enzo weer net wat anders ligt).

Overigens heb ik heel lang melkvrij gegeten. Ja het zoeken, want ze proppen het bijvoorbeeld ook in je stukje ham, of in de zalmsnippers, of, of, of. Maar het is zeker te doen.
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 31-07-15 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

paardenmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:33

Mijn huid reageert niet op melkproducten, maar ik maak er wel veel slijm van aan waardoor ik astmatische trekjes krijg. Denk aan piepen tijdens het ademhalen en hoesten. Als ik geen melkproducten gebruik heb ik hier geen last van!
Soms zondig ik wel hoor, soms zijn ijsjes of een bakje kwark, of een stukje chocola te verleidelijk!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:36

Mensen zijn de enige diersoort die melk blijft drinken na het 'afspenen.' Koemelk kan je trouwens niet zo goed opnemen omdat de verhoudingen heel anders zijn dan mensenmelk.

Niet voor niets is 75% van de mensen lactose-intolerant; dat gebeurd bij vrijwel iedere diersoort die volwassen wordt.

Enige melkproducten die ik eet zijn kaas en vla (en niet eens iedere dag), melk vind ik niet lekker.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:39

Melk is gewoon moedermelk voor kalfjes, ik zou geen moedermelk van een andere diersoort willen drinken. Er zijn genoeg alternatieven, je hebt Wilemsburger kaas, plantaardige melk, van alpro heb je yoghurt en yoghurtdrank. Verder staat melk bijna altijd als ingrediënt dik gedrukt omdat meer mensen er een allergie voor hebben. In mijn ervaring is het dus niet moeilijk om dit te vermijden, je moet het alleen echt willen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:41

__elise__ schreef:
@collie: Dat is enigszins logisch. De meeste Aziaten hebben een koemelkallergie, genetisch bepaald.

wat ook door de evolutie komt (dus hoe een ras al eeuwen leeft en zich voed en hoe het lichaam daarop anticipeert)

Overigens zijn er ook veel europeanen in meerdere of mindere mate allergisch, alleen herkennen ze de klachten niet (goed)

Leuke link voor geïnteresseerden http://www.huisjebiobeestje.nl/page/mel ... idsweetjes

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:42

Overigens drink ik wel melk hoor, maar da's nog geen halve glas per dag (door m'n thee, heerlijk ;-) ) en ik eet magere kwark door de smoothie

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:42

Melk is voor baby's en jonge dieren. Ik krijg buikpijn en een vreselijke borrelbuik van melk en drink het daarom ook niet.

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:43

Ik eet af en toe nog wel eens melkproducten (kaas :9 ) maar melk zelf, yoghurt, boter etc.. niet meer en als ik zelf dingen klaarmaak waar melk of iets op basis van melk in moet vervang ik het, met bv. amandelmelk.
Ik had ook vaak last van eczeem vroeger, al van toen ik héél jong was...en nu, niks meer!

Melk wordt volgens mij gewoon verkondigt als "gezond" omdat de melkindustrie zo groot/belangrijk is...alles "goeds" wat in melk zit kan je ook wel uit andere producten halen- die nie niet bedoelt zijn als voeding voor de jongen van een andere diersoort...

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:44

Melk is voor baby's. Kalfjes en al dat jonge spul. Niet voor volwassenen.

Men heeft ooit bedacht dat dat goed is voor ons. Maar imo is dat niet zo

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:46

Melk is inderdaad voor baby's en jonge dieren. Wij mensen hebben dat helemaal niet nodig. Zie je je zelf al onder een koe hangen!? :D

Ik ben zelf ook zeer eczeem gevoelig en vermijd melkproducten zoveel mogelijk. Eczeem is minder, ik voel me stukken beter én je valt er ook nog eens van af.

Het is de 'moeite' waard hoor!

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:48

Melk is een zwaar overschat voedingsprodut in Nederland. Veel mensen met verschillende soorten klachten ervaring verbetering bij het vermijden van koemelk-producten. Nu ben ik geen heilig boontje en eet ik gewoon vlees maar daarnaast gaat de koemelk-industrie net als de vlees-industrie gepaard met veel dierenleed.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 10:49

Bedankt voor jullie reacties al tot dusver.

Spruitjee, maar dat mag ook. Want met mijn zoektocht naar een gezondere levensstijl zou ik graag goed willen nadenken over alle daagse dingen. Een goede discussie is dan ook wel goed. Of eigenlijk had ik twee topics moeten openen, eentje over het wel/niet goed en eentje over de huidproblemen in relatie tot melk. :o

MiniMaxi, dat is met ontzettend veel producten inderdaad. Ik probeer wat dingetjes te vermijden maar soms eet ik het toch maar omdat ik anders geen alternatief meer weet. :=

Tillie20, ik eet inderdaad steeds meer van Alpro. Voor mijn ontbijt (havermout) gebruik ik nu amandelmelk aangezien ik van koemelk 's ochtends misselijk wordt. :o

paardenmiep, dat herken ik ook inderdaad. Nu ik er over nadenk laat ik uit automatisme bij verkoudheid bijvoorbeeld melk al staan (ook omdat het dan niet smaakt als ik geen smaak meer heb). Daar ga ik ook eens op letten. :j

Discussieer vooral (respectvol) verder. :j

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:51

Ik heb lactose intolerantie en die arts was toen heel duidelijk melk is voor opgroeiende mensen en als je eenmaal volwassen bent heb je het niet meer nodig of is soms zelfs slecht

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:54

Stampeltje schreef:
Melk is een zwaar overschat voedingsprodut in Nederland. Veel mensen met verschillende soorten klachten ervaring verbetering bij het vermijden van koemelk-producten. Nu ben ik geen heilig boontje en eet ik gewoon vlees maar daarnaast gaat de koemelk-industrie net als de vlees-industrie gepaard met veel dierenleed.

Verklaar je nader.. Wel eens op een melkveebedrijf geweest? Ik kom met mijn werk zeer regelmatig op melkveebedrijven en dierenleed is daar zeer zeldzaam.. Ben benieuwd hoe je hierbij komt?
Edit: Natuurlijk heb je, net zoals in de paardenhouderij, altijd een rotte appel ertussen zitten. Maar zegt dat iets over melkveehouders in het algemeen?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 10:55

Zullen we die discussie maar elders laten? :)

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:57

Stampeltje schreef:

Dit zijn uitspraken waar ik echt helemaal naar van word, vaak worden dit soort uitspraken geleverd door mensen die geen idee hebben waar ze het überhaupt over hebben. (ik zeg niet dat dat nu zo is)
Er zit veel meer liefde in dan dat gedacht word

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:58

magda_90 schreef:
Zullen we die discussie maar elders laten? :)

Je hebt gelijk, dat hoort hier inderdaad niet thuis. Maar ik kan zo slecht tegen dit soort onwaarheden :x

Rocamor: Oprechte vraag. Je geeft aan dat je een tijdje helemaal geen melk of andere zuivelproducten hebt gedronken of gegeten. Merkte je daar toen ook wat van? Of voel je je nu weer 'slechter' nu je niet meer geheel melkvrij eet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:59

Fijn dat de mensen die pro-melkvee-industrie zijn toch nog even hun woordje willen doen gevolgd door beamen dat de discussie hier niet thuis hoort, lang leve het eenrichtingsverkeer.

Ik heb sinds ik (grotendeels) koemelkvrij leef echt geen last meer *klopt af* van mijn netelroos en exceem. Het is eigenlijk niet zo moeilijk als het lijkt, er zijn zoveel alternatieven en melk staat duidelijk aangegeven op verpakkingen dus even lezen en je weet het :)