Reactie huisartsassistente normaal?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

GrumpyCat

Reactie huisartsassistente normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 09:30

Hoi bokkers,

Na de zoveelste slapeloze nacht, besloot ik vanmorgen de huisarts te bellen om een afspraak te maken. Het zit namelijk zo; momenteel ben ik onder behandeling (beginstadium) bij een psychotherapeut, maar de beste vrouw heeft vakantie en mijn eerstvolgende afspraak is pas over 6 weken. Ik kamp al jaren met slaapproblemen, maar de laatste tijd breekt het mij ontzettend op. Het varieert van simpele slapeloosheid tot paniekaanvallen midden in de nacht. Daarnaast staat de relatie met mijn vriend onder vuur, waar ik veel stress aan beleef.

Dus vond ik het tijd om even een babbeltje te maken met de huisarts, om te kijken of zij mij hier wellicht in kon ondersteunen (wellicht door slaapmedicatie die ik in het verleden ook gehad heb, om die periode van 6 weken te overbruggen). Ik ben sinds een paar maanden overgestapt naar een andere huisartsenpraktijk, dus dit is de eerste keer dat ik belde om een afspraak te maken met de desbetreffende huisarts. Vanzelfsprekend vroeg de assistente 'waarom ik een afspraak wilde met de huisarts', waarop ik geantwoord heb dat ik last heb van stress gerelateerde klachten. Haar reactie was onmiddellijk 'de huisarts kan niks aan stress veranderen.' En vervolgens werd mij gevraagd of ik een afspraak wilde maken bij de Praktijkondersteuner. Ik heb aangegeven dat ik al reeds onder behandeling ben van een psychotherapeut, waarop haar reactie was 'waarom ik niet een afspraak maakte bij die therapeut.' Oké, klinkt niet geheel onlogisch, dus de situatie opnieuw uitgelegd, dat mijn therapeut op vakantie was en ik toch even de huisarts wilde spreken. Onder het motto van 'de huisarts kan waarschijnlijk toch niets voor je betekenen' heeft ze mij alsnog ingepland voor een afspraak vanmiddag. (bij een waarnemend arts weliswaar.)

Ik ben nu toch wel een beetje flabbergasted. Ik begrijp uiteraard dat de assistente vraagt waarom ik een afspraak wil maken, maar is dit normale gang van zaken?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:33

tip gewoon altijd zeggen dat het prive is, je hoeft niet aan de assistente te melden waar het voor is.
Bij ons doe ze ook altijd moeilijk als je wat zegt, maar als ik een afspraak wil maak ik een afspraak.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:36

Op zich vind ik het niet een hele rare reactie, maar ze mag je niet onthouden van een afspraak als je deze wel wilt, denk ik dan.

Als dierenartsassistent ben ik meestal ook het eerste aanspreekpunt om te bepalen of het wel of niet nodig is om te komen. Vaak, omdat we ook nog plekjes open moeten houden voor een eventueel spoedgeval. Maar als het baasje tóch wilt komen ben ik niet degene die ze tegen houdt. Door de telefoon kan je immers moeilijk inschatten wat er aan de hand is.

Dus ja, ik kan me de reactie van de asisstente voorstellen, maar als jij een afspraak wenst moet zij die gewoon inplannen. Dat ze reageert met 'de arts kan niks aan stress doen', is natuurlijk niet correct.
Laatst bijgewerkt door Leffroi op 29-07-15 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:38

hmmm zo heb ik ook een keer gehad dat mijn moeder belde naar de huisarts voor mij (ik woonde in Leeuwarden en mijn huisarts was nog in Capelle aan den IJssel) voor een afspraak. Ik had het namelijk heel erg benauwd door allergie van katten en bij mijn vriend thuis hadden ze net jonge katjes gekregen. Ik wilde een puf, zodat ik makkelijker kon ademen, maar de assistente zei: 'Dan moet je daar gewoon niet meer komen'.

Mijn ervaring is dus ook dat ze je soms niet serieus nemen of niet echt inlevingsvermogen hebben, maar ze kunnen je niet een afspraak weigeren. Heb je wel uitgelegd dat je slaapproblemen hebt en hier bij de vorige huisarts slaapmiddelen voor kreeg? Anders denkt ze misschien dat je alleen maar stress hebt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:42

Je hoeft inderdaad niets te zeggen, daar kies ik zelf ook wel eens voor. Ik snap dat ze het vragen om te kijken of het ook urgentie is en dus ook op korte termijn gezien moet worden maar ben afgeknapt na het geweldige advies van 'neem maar gewoon een paracetamol en wacht af' van de assistente die meent dat ze de magische arts is die via de telefoon alles kan zien :') (en die houding heeft ze altijd dat ze zichzelf tot arts bombardeert en sowieso compleet klantonvriendelijkheid is := )

Dus als 'ik had dokter moeten worden' opneemt, geef ik niets door en vraag om een afspraak. Bij de andere dames geef ik wel antwoord.

En nee haar reactie is niet normaal, het is niet aan haar om eruit te knallen dat de arts toch niets voor je kan betekenen als het om stress gaat. Maar gelukkig ga je naar de arts zelf toe :)
Dat ze vraagt naar waarvoor je wil komen is wel normaal.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 09:42

Ik begrijp inderdaad dat ze plekken over moeten houden voor spoedgevallen, en dat ze daarom de reden van de afspraak vragen. Dat vind ik geheel terecht, maar ik vond de reactie van de beste mevrouw niet zo heel netjes. Ik wil er niet te gedetailleerd op in gaan op een openbaar forum, maar mijn klachten zijn niet dat ik even niet kan slapen en dat ik daarom maar even de huisarts bel. (Ben ook gediagnosticeerd met PTSS)

Volgende keer zal ik inderdaad aangeven dat dit privé is..

Ballard_L schreef:
hmmm zo heb ik ook een keer gehad dat mijn moeder belde naar de huisarts voor mij (ik woonde in Leeuwarden en mijn huisarts was nog in Capelle aan den IJssel) voor een afspraak. Ik had het namelijk heel erg benauwd door allergie van katten en bij mijn vriend thuis hadden ze net jonge katjes gekregen. Ik wilde een puf, zodat ik makkelijker kon ademen, maar de assistente zei: 'Dan moet je daar gewoon niet meer komen'.

Mijn ervaring is dus ook dat ze je soms niet serieus nemen of niet echt inlevingsvermogen hebben, maar ze kunnen je niet een afspraak weigeren. Heb je wel uitgelegd dat je slaapproblemen hebt en hier bij de vorige huisarts slaapmiddelen voor kreeg? Anders denkt ze misschien dat je alleen maar stress hebt

Niet meer komen, dat is ook niet bepaald de oplossing. Ik dacht ook dat assistentes geen diagnoses mochten stellen, of zit ik hier in fout?

Nee stom genoeg heb ik er niet bij gezegd dat het ook om slaapproblemen zijn. Ik was een beetje verbaasd waardoor ik er verder niet op in ben gegaan (stom achteraf). Maar ik heb wel vermeld dat het gaat om meer dan stress en mogelijke medicatie.

purny

Re: Reactie huisartsassistente normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:45

Ik vind niet dat een assistente moet gaan bepalen of jij wel of niet naar de dokter mag gaan.

vuurneon

Leffroi schreef:
Op zich vind ik het niet een hele rare reactie, maar ze mag je niet onthouden van een afspraak als je deze wel wilt, denk ik dan.

Zou jij al over de telefoon bepalen dat een dierenarts toch niets kan doen aan de stress van poekie? Of laat jij die keuze over aan de dierenarts wat hij/zij er wel of niet aan kan doen?
Vragen waar het over gaat is prima om te bepalen of het urgentie is of niet, maar al gelijk beoordelen dat de arts daar niets aan kan doen is niet correct natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 29-07-15 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 09:45

vuurneon schreef:
Je hoeft inderdaad niets te zeggen, daar kies ik zelf ook wel eens voor. Ik snap dat ze het vragen om te kijken of het ook urgentie is en dus ook op korte termijn gezien moet worden maar ben afgeknapt na het geweldige advies van 'neem maar gewoon een paracetamol en wacht af' van de assistente die meent dat ze de magische arts is die via de telefoon alles kan zien :') (en die houding heeft ze altijd dat ze zichzelf tot arts bombardeert en sowieso compleet klantonvriendelijkheid is := )

Dus als 'ik had dokter moeten worden' opneemt, geef ik niets door en vraag om een afspraak. Bij de andere dames geef ik wel antwoord.

En nee haar reactie is niet normaal, het is niet aan haar om eruit te knallen dat de arts toch niets voor je kan betekenen als het om stress gaat. Maar gelukkig ga je naar de arts zelf toe :)
Dat ze vraagt naar waarvoor je wil komen is wel normaal.

Fantastisch advies, een paracetamolletje erin en weer verder. :=

Ja dat ze er om vraagt vind ik zeker ook normaal. Als ik zeg dat ik een afspraak wil maken met de huisarts, omdat ik de man in kwestie zo'n leuke vent vind, begrijp ik dat ze mij afwijst. :') (Bij wijze van spreken, ik heb de huisarts nog nooit ontmoet haha). Maar om dit soort dingen vind ik het toch een beetje gek.. ligt dus niet gehele aan mij.

Herman97

Ik ben doktersassistente en weet wel dat zoals zij reageert naar jou toe je dat niet zo leert op school of cursus. Ten alle tijde is en blijft de patiënt/cliënt koning. Je hoort netjes en correct te blijven en ik vind dat je echt te veel info aan haar hebt moeten geven. Idd zoals hier boven al beschreven staat ... volgende keer zeggen dat het privé is en dat je een dubbele afspraak wil. Wat denkt die assistente wel niet !!!

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 09:51

Herman97 schreef:
Ik ben doktersassistente en weet wel dat zoals zij reageert naar jou toe je dat niet zo leert op school of cursus. Ten alle tijde is en blijft de patiënt/cliënt koning. Je hoort netjes en correct te blijven en ik vind dat je echt te veel info aan haar hebt moeten geven. Idd zoals hier boven al beschreven staat ... volgende keer zeggen dat het privé is en dat je een dubbele afspraak wil. Wat denkt die assistente wel niet !!!

Fijn om te horen dat ik mij dus niet aanstel. Ik vind inderdaad ook dat ik veel te veel informatie heb moeten verschaffen. Ze heeft overigens ook een melding bij de afspraak gemaakt met daarbij dat ik al reeds onder behandeling ben bij de psychotherapeut. Lijkt mij overbodig, want ik neem aan dat dit ook in mijn dossier vermeld staat?

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:51

Ik zou hier ook niet zo blij mee zijn geloof ik. Ik heb gelukkig hele andere ervaringen, en een fijne reactie van de huisartsassistente kan enorm helpen op een slecht moment.

Aantal jaar geleden flink in de rats gezeten met psychische klachten. Net als jij onder behandeling bij een psychotherapeut en toen zij net met kerstvakantie was gegaan ging het bij mij ineens van kwaad tot erger. Zo erg dat ik voor het eerst serieus overwoog om iets kalmerends te vragen bij de huisarts. In de hoop dat het vanzelf beter zou gaan heb ik (natuurlijk op een vrijdag) te lang gewacht met bellen voor een afspraak (kan tussen 8-12 in de ochtend). Ik heb uiteindelijk in de middag toch maar gebeld omdat ik geen idee had hoe ik het weekend zou moeten doorkomen, me verontschuldigd dat ik de semi-spoed had gebeld voor zoiets onbenulligs maar dat ik heel graag de huisarts zou willen spreken. Assistente was super op dat moment. Ik kon 2 uur later bij de huisarts terecht, die heeft bijna 45 min voor me uitgetrokken. Hij heeft mij een hele milde dosis medicatie voorgeschreven die mij net het laatste zetje heeft gegeven om de behandeling op een goede manier te doorlopen.

Ik weet zeker dat ik me op dat moment direct had laten afpoeieren door een assistente die had gezegd dat de huisarts niets aan dit soort klachten kon veranderen. Ik vond het nogal een ding om daar de huisarts mee lastig te vallen namelijk. Maar dit was achteraf wel zo'n moment dat ik een flinke stap heb kunnen zetten.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:51

Bij mijn vorige huisarts was er ook een draak van een assistente. Ik ben zelf vrij medisch onderlegd (heb ook de assistente opleiding gedaan en daarna labschool) en bel echt niet voor ieder wissewasje. Maar die wilde me bijna nooit laten komen of het was nooit erg genoeg. Dus als ik haar aan de lijn had overdreef ik of zei ik dat de reden prive was.
De assistente bij mijn huidige huisarts heeft inmiddels door dat als ik bel voor een afspraak en ook echt wel wat aan de hand is en kan dan ook vaak direct komen :)

Laatst nog een blunder van de assistende van de spoedpost hoor; 17 weken zwanger, kapot gaan van de pijn en zeggen dat je maar even een aantal uur moet wachten tot je je eigen huisarts kan bellen |o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:54

purny schreef:
Ik vind niet dat een assistente moet gaan bepalen of jij wel of niet naar de dokter mag gaan.

Dat ligt eraan. Er zijn genoeg mensen die bellen voor een scheefzittend snotje. Dus het is de taak van de assistente om die mensen eruit te pikken. Ze heft niet vriendelijk gereageerd, maar ik snap wel waarom ze dit doen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:55

Ik ben zelfs wel eens gewoon naar de praktijk toegereden omdat mevrouw mij weigerde in te plannen omdat ik na 14.00 belde 8)7
Moest de volgende dag om 8.00 maar even terug bellen _-:(

(Let wel, de agenda was gewoon toegankelijk dus ze kon absoluut een afspraak maken)

Ben toen naar de praktijk toegegaan en naar de andere assistente en gut, kon zo in de wachtkamer zitten want er was sowieso een plekje vrij.

Ts, dien gerust een klacht in!

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:56

Schrale troost....ik lig met alle assistenten van onze huisartsenpraktijk over hoop en dat terwijl ik maar heel zelden naar de huisarts wil. Ik vind die vraag waarvoor je langs wilt komen ook vervelend en zeg dan ook netjes dat ik dat liever met een arts bespreek. Dat wordt me niet in dank afgenomen. Dat deze assistent beweert dat de huisarts niets aan stress kan doen is je reinste onzin en daarbij een erg onbeleefde reactie, alsof iemand door de telefoon een diagnose kan stellen?
Goed dat je de afspraak hebt gemaakt en ik zou iig wel aan de huisarts meegeven dat zoals je aan de telefoon te woord bent gestaan je een heel vervelend gevoel heeft gegeven...

vuurneon

Re: Reactie huisartsassistente normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:57

Dat is ook een goede inderdaad, geef het even door aan de huisarts :j

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:57

Ik zou de dokter inlichten over je 'slechte' ervaring met de assistente.

edit; wat pallantin zegt dus

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:58

GrumpyCat schreef:
Ik begrijp inderdaad dat ze plekken over moeten houden voor spoedgevallen, en dat ze daarom de reden van de afspraak vragen. Dat vind ik geheel terecht, maar ik vond de reactie van de beste mevrouw niet zo heel netjes. Ik wil er niet te gedetailleerd op in gaan op een openbaar forum, maar mijn klachten zijn niet dat ik even niet kan slapen en dat ik daarom maar even de huisarts bel. (Ben ook gediagnosticeerd met PTSS)

Volgende keer zal ik inderdaad aangeven dat dit privé is..

Nee stom genoeg heb ik er niet bij gezegd dat het ook om slaapproblemen zijn. Ik was een beetje verbaasd waardoor ik er verder niet op in ben gegaan (stom achteraf). Maar ik heb wel vermeld dat het gaat om meer dan stress en mogelijke medicatie.

Precies dit dus... Als assistente kun je ook nog eens veel kwaad doen door iemand op zo'n moment af te poeieren.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:59

Assistentes praat me er niet van, mijn huisarts heeft ook 1 zo'n exemplaar zitten.
Ook zo'n mooie: Je belt met typische hypo klachten die bij diabetes passen, het zit in de eerste lijn in de familie en wat zegt dat wonderkind "Dan moet je maar gewoon wat eten als je flauw wordt". 8)7

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 10:01

Ja ik denk dat ik het inderdaad even bij de huisarts vermeld. Het is echter niet mijn eigen huisarts, maar een waarnemend arts, dus of het heel veel zin heeft weet ik niet. Voel mij er wel erg rot over. Geeft mij het gevoel alsof ik bel voor iets onzinnigs, terwijl het voor mij toch wel een 'big deal' is.

Als ik alle verhalen mag geloven, bestaan er dus een hoop assistenten die denken dat ze zelf volleerd huisarts zijn.. Ik vind het vreemd dat zij überhaupt een diagnose stellen, vanaf de telefoon. Vond de manier waarop het gezegd werd ook erg kleinerend.

Edit: kan een huisartsassistent eigenlijk direct je dossier in zien, op het moment dat iemand belt?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:03

Gewoon zeggen tegen de huisarts, al is het alleen al omdat jij het dan kwijt bent en het in die zin overdraagt aan hem. Waarnemend arts of niet, ook die arts zit niet te wachten op dergelijke assistentes.

Assistente heeft beperkte toegang, mijn volledig medisch dossier kan ze niet in zien maar wel wat ik gebruik aan medicatie en wanneer ik langs ben geweest als het goed is. Dus een hele beperkte versie ervan. Tenminste, als het goed is. Wat ik zelf kan zien op het scherm als ik meekijk.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 29-07-15 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:05

De reactie/vraagstelling op zich is niet heel verkeerd maar wel irritant. Je belt niet naar haar om nou eens lekker over het weer te keuvelen, je wilt een afspraak maken met de huisarts en niet de assistente.

Wij moeten tegenwoordig ook eerst langs de, nog net niet bewapende assistente en altijd bellen tussen 8 en 10.30 uur voordat je een afspraak krijgt. Ik ben daar inmiddels klaar mee en zeg gewoon dat ik een afspraak wil bij de huisarts en mijn klachten wel met haar bespreek en dat ik aan 1 afspraak qua tijd genoeg heb (als dat natuurlijk het geval is)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:05

Ik belde laatst de huisarts omdat ik vrij zeker wist een hersenschudding te hebben en ik graag even nagekeken wilde worden of die klap op mijn kop niets ernstigers had veroorzaakt, begon zij erover dat ik helemaal niet ingeschreven meer mocht staan bij die praktijk...

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:06

vuurneon schreef:
Gewoon zeggen tegen de huisarts, al is het alleen al omdat jij het dan kwijt bent en het in die zin overdraagt aan hem. Waarnemend arts of niet, ook die arts zit niet te wachten op dergelijke assistentes.

Assistente heeft beperkte toegang, mijn volledig medisch dossier kan ze niet in zien maar wel wat ik gebruik aan medicatie en wanneer ik langs ben geweest als het goed is. Dus een hele beperkte versie ervan. Tenminste, als het goed is. Wat ik zelf kan zien op het scherm als ik meekijk.

Ik heb dat toen ook aangegeven dat ik het erg vervelend vond dat de assistente dit deed maar de huisarts zei dat ze hier opdracht voor gaven omdat het spreekuur anders helemaal in de war loopt. Nou als ze zelf eens om 8 uur zouden beginnen ipv 8.20 uur dan zou dit ook een hoop schelen in het schema :=