4e keer blaasontsteking in 3 maanden

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnebloem

4e keer blaasontsteking in 3 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 11:09

Pffff word er echt niet goed van. Ik heb al jarenlang 2x per jaar blaasontsteking. Heel irritant maar niet meer dn dat.
Echter heb ik nu voor de 4e keer in drie maanden tijd blaasontsteking. Assistente wou geen verwijzing voor uroloog geven omdat het met een kuurtje op te lossen is. Ik gebruik cranberry druppels maar die helpen nu dus ook niet meer.
Na sex :o ga ik meteen naar de wc.
Wie o wie heeft de gouden tip om nog een keer te voorkomen?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 11:12

Hier ook jarenlang gehad, maar toch enigszins overheen gegroeid, nog wel gevoelig dus inderdaad na rollenbollen moet ik ook hollen (om te plassen) anders is het al gedaan :+

Welke druppels heb je?

En doe je na een kuur van AB ook een plas test daarna? (dus om te checken of na een week ook alles weg is/) vaak blijft er namelijk wat sluimeren en dan ben je binnen een week of twee weken weer de sjaak

Gebruik je cranberry altijd consequent? (dus het hele jaar door?) hoeveel drink je per dag en wat?

Bij mij is het al een probleem als ik 's avonds weinig drink. ik drink dus juist veel (en moet dan 's nachts ook eruit om te plassen) maar als ik dat niet doe heb ik hem ook zo te pakken
Laatst bijgewerkt door Collie2008 op 23-07-15 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 11:13

Vragen of ze het op kweek willen zetten, kan nl zijn dat je niet de juiste kuur krijgt en dat het daarvan dus niet helemaal weg gaat.
En soms is er ook een langere kuur nodig om het weg te krijgen.

Bij mijn zoon was dat namelijk ook het geval. Bij hem zette ze het steeds op kweek om te controleren. Uiteindelijk was z'n urine op die basis pas schoon na 6! maanden ab
Daarna ook nooit meer terug gekomen terwijl het daarvoor steeds wel het geval was

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 11:14

Ja met een antibiotica kuurtje is het op te lossen maar dat wil je toch niet elke keer. Zeker niet in deze tijd waar ze zo bang zijn/waarschuwen voor mensen die resistent geworden zijn voor antibiotica (en niet te vergeten wat het met je lijf doet) Zou toch aandringen op een verwijzing. Sterkte, zo pijnlijk.

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 11:15

Ik heb jarenlang met blaasontsteking te kampen gehad. Bij mij lijkt het opgelost nu ik niet meer aan de pil ben.

Verder kan ik je de volgende tips meegeven: extra vitamine C, actigel om de natuurlijke flora van je vagina te helpen, geen vaginaaldouche of normale douchegel gebruiken, niet vrijen met condoom, geen tampons gebruiken bij ongesteldheid, alleen inlegkruisjes of maandverband gebruiken als je ongesteld bent en zo vaak mogelijk verschonen. Daarnaast kan je eens laten kweken of een test doen op een soa of schimmelinfectie.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 11:17

Vervelend dat je zo vaak een blaasontsteking hebt..
Ik heb er nog maar 2 keer last van gehad, ben niet naar de huisarts gegaan maar heb Beredruif gekocht (bij de Tuinen) en was er beide keren binnen 2 dagen vanaf. D-mannose + Cranberry extract hielpen niet (of ik had er niet genoeg geduld voor).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 11:18

Ik zou je willen adviseren om voorlopig elke dag 2x een Vitamine C1000mg tablet in te nemen. Dit maakt je urine enorm zuur, dat heeft bij mij altijd geholpen. Je hebt ze in bruistablet (smaakt naar sinas) maar misschien ook wel in gewone tabletvorm.

Cranberry is echt niet sterk genoeg helaas...

Collie2008

Re: 4e keer blaasontsteking in 3 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 11:20

Beredruif kende ik niet, even opgezocht, leuk artikel

http://www.groenevrouw.nl/wat-een-gezei ... steking-2/

Cranberry kan zeker wel helpen, maar ik neem altijd de 3 dubbele dosis van de sterkste tabletten, dus echt een overdosis, van de aanbevolen hoeveelheid heb ik ook geen effect en daarbij pers ik citroenen uit in lauw water wat ik opdrink, echt super ranzig (en slecht voor je tanden) maar het helpt wel als je je lichaam even een paar flinke dagen zuuraanvallen geeft

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 11:28

oei, bekend probleem helaas!:/ gelukkig gaat het afgelopen 1.5 jaar goed, ergens heb ik her idee dat het ook aan de bedpartner ligt. bij de een had ik er meer last van dan bij de ander, geloof dat het ligt aan welke darmbacterien partner heeft. kennelijk kan je lijf de ene stam beter verdragen of uitschakelen dan de ander.
maar partner uitzwaaien is natuurlijk niet de oplossing :Y)
wat voor mij hielp waren de cranberry tabletten van de tuinen, in een rode pot. gewoon iets meer van nemen, en vit c bijslikken en idd altijd naar de wc.
genoeg/veel water drinken helpt ook een beetje, spoelt het wat beter door. goede hygiene van jou en partner en regelmatig verschonen bij ongesteldheid hoor ik ook veel.
lastig hoor! wat bij de een werkt werkt soms niet bij de ander! succes!

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 11:28

Toch eens een doorverwijzing vragen anders hoor.
Al die tips... Veel drinken, cranberry, d-manose, koemis koetsjin (of hoe je het ook schrijft) thee, altijd uitgebreid douchen voor èn na (tijdens :D ?) sex, enkel katoenen ondergoed. Ik doe al die dingen al jaren altijd. Maar als je er echt gevoelig voor bent helpt het maar weinig. Ik bleef er jarenlang minstens elke maand last van hebben. En zat dan echt zowat te janken op de wc en te rillen van de koorts.
Uiteindelijk doorgestuurd naar de uroloog. Allerlei vervelende testje (citoscopie) kwam ook niet echt veel eenduidigs uit, wat heel vaak zo schijnt te zijn.
Mijn blaas schijnt iets te veel urine vast te houden na uitplassen, maar niet dusdanig dat er ingegrepen hoefde worden. Bij mij was het wel steeds een nieuwe ontsteking. Tussentijds is het volledig weg en dus niet chronisch (brrr dat kan ook nog).
Nu gebruik ik alweer jaren een onderhoudsdosis antibiotica na de seks. Schijnt een beproefde methode te zijn met weinig kans op resistentie. Niet ideaal, het blijft troep, maar beter dan die ellendige blaasontstekingen.
Ik heb inmiddels een dochtertje van 1 en een bevalling schijnt nog wel eens te helpen for whatever reason }:0 , maar ik durf nog niet te stoppen met de onderhoudsnitro. Die rottigheid heeft me echt een trauma bezorgd.
Laatst bijgewerkt door Cerilene_ op 23-07-15 11:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Gabsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 11:33

Voor mij was het schrappen van zwembad/bubbelbad bezoekjes de oplossing. Sindsdien nooit meer last van gehad.

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 11:36

Onderhoudkuur nitro heb ik ook gehad. Nu neem ik die alleen nog bij klachten en dan is het ook direct weer weg.

Om de pijn tijdens de ontsteking te drukken ging ik altijd dik aangekleed in bed liggen. Heel veel drinken om te spoelen en ook de actigel helpt pijn te verlichten.

Hoe is je weerstand verder? Geen obstipatie?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 11:38

per toeval onlangs een nieuwe relatie gekregen?
Ja ik weet het een vreemde vraag....

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 11:42

Neehoor geen vreemde vraag. Ander lijf = andere bacteriën :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 11:47

Plassen na de sex doe je in ieder geval al goed. Let ook goed op met afvegen als je naar het toilet bent geweest. Nooit van achter naar voren of heen en weer afvegen, maar altijd van voor naar achter. Je loopt dan minder risico dat je bacteriën in of nabij je plasbuis brengt.

Verder zou ik iig vragen of ze je urine op kweek willen zetten om te kijken welke bacterie het is die de blaasontstekingen veroorzaakt.
Je zal nu standaard een breedspectrum antibioticum krijgen, maar hiervoor zijn een aantal bacteriën al resistent en door zo vaak antibiotica te krijgen wek je dat alleen nog maar meer in de hand.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 12:21

Ik heb der ook enorm last van, ik heb nou sinds november 3 kerr nierbek onsteking gehad dat komt door blaasontsteking en vorige heb ik alweer een kuur gehad voor blaas ontsteking.

Ik heb mezelf aangeleerd dat ik nergens meer op de grond ga zitten, vooral niet in de koudere maanden. Meestal was dat oh even een sigarretje roken en dan op de steop gaan zitten mrt een vriendin, zeker niet doen kou trek namelijk naar boven.

Als je het gevoel hebt dat je mort plassen, alles laten vallen en gewoon gaan, ga ook gewoon sneller naar de wc en probeer te
Plassen.

Zwembaden etc in de koudere maanden ook zeker vermijden.

Verder heb ik niet veel tips maar je bent dus zeker niet de enigste!

Enja seks daar heb ik geen verstand van haha dat laat ik nog maar even voor wat het is :=

Oh edit: veel water of cranberry sap drinken, kersen sap kan ook baten en op zijn tijd een donker biertje.
Geen idee wat het donker bier doet maar het werkt :')
Mam heeft me dat geleerd en die zou het wel weten ( apotheker )
Laatst bijgewerkt door DiscoDipp op 23-07-15 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 12:22

nee hoor al 10 jaar dezelfde partner :D

Masi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 12:41

Klinkt heel bekend. Ik kwam iedere maand bij HA met blaastontsteking waarvan 1 zelfs omsloeg in een nierbekontsteking. In totaal 8 gehad achter elkaar.
Veel verschillende AB kuren gehad. Laatste maal op kweek laten zetten om te zien welke bacterie het betrof. Bleek een bacterie te zijn die niet "gangbaar" is bij de meeste blaasontstekingen. Heb toen een kuur gekregen om die ontsteking te verhelpen met aansluitend een onderhoudskuur van 6 maanden. Sindsdien nooit meer teruggekomen, dit is 1,5 jaar geleden.
Ik heb ook alles geprobeerd. Extra vitaminen, cranberry in alle vormen, goed uitplassen... niks hielp.
Ik heb wel diabetes dus ontstekingen zorgen voor hoge bloedsuikers, hoge bloedsuikers zorgen voor ontstekingen een wisselwerking dus. Door de onderhoudskuur kreeg mijn lichaam de tijd om op alle vlakken weer beter te worden.

Ik was erg huiverig voor 6 maanden AB, maar de dosering is niet te vergelijken met een behandelkuur vele malen lager.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 12:44

Soa test gedaan?

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 12:54

D-manosse van www.schoneblaas.nl en dan het poedertje. Het enige wat bij mij heeft gewerkt na elke maand een AB kuur.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 12:59

Dit zijn de huisartsen richtlijnen:
https://www.nhg.org/standaarden/samenva ... ginfecties

Dus eigenlijk is het nu wel goed om meer onderzoek te doen. 1e vraag is eigenlijk wat al genoemd is urine al een keer opgestuurd voor een kweek? Om te kijken voor welke antibiotica de bacterie gevoelig is. Dat is wel een belangrijke stap in de ipv blind behandelen.
En denk dat je een keer afspraak bij huisarts zelf moet maken om te vragen hoe dit op te lossen makkelijker als via de assistente te bespreken.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 14:00

Plus een nacontrole doen. Dus ook als je blaasontsteking al weg is nab je kuur dan nog een keer je urine laten controleren of het ook echt schoon is

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 17:34

Geen soa, tenzij vriendlief vreemd geweest is en dat geloof ik niet :D
Maar misschien bij een volgende keer een afspraak maken bij de huisarts ipv me weg te laten sturen door een norse assistente.
Nacontrole is misschien ook wel een idee. Ook als de blaasontsteking over is heb ik constand het gevoel dat ik naar de wc moet, hoewel het dan geen pijn doet is het wel vervelend omdat ik voor mijn werk veel op de weg zit.
Bedankt voor de tips :j

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 17:37

Hmmm, dat klinkt dan alsof het na de kuur toch niet helemaal over is. Bij mijn HA is het standaard dat als je een ABkuur voor 7 dagen krijgt bij een blaasontsteking je op dag 6 of 7 je urine nog een keer laat controleren.

Maar op kweek zetten zou ik echt even laten doen hoor!

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 17:50

Ik zou er ook op aandringen dat ze je urine op kweek sturen. Ik heb al meerdere malen gehad dat ik de verkeerde antibiotica gekregen heb.
Verder helpt bij mij veel water drinken wel echt.
En ik heb juist het advies gekregen dat als ik blaas ontsteking had om niet te vaak te plassen.
Hoe groter de plas is zeg maar hoe beter het "wegspoelt".