hoe kwam jij van het hyperventileren af.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

hoe kwam jij van het hyperventileren af.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 17:02

Ik ben al jaren bekend met een verkeerde ademhaling. heb er weinig last van behalve dat ik de hele dag door loop te gapen.
Heb vele ademhalings therapieën gehad maar het beste werkte nog afleiding zoeken.

Nu ben ik gisteren gaan hardlopen voor het eerst, en sinds dien loop ik als een gek te hyperen.
Heb continu het gevoel niet voldoende diep te kunnen in ademen.
Probeer steeds zelf gapen op te wekken dan voel ik me 10 sec prettig en dan begint het weer.
Ik ga automatisch steeds met me mond open naar adem happen.
Maar ik begin nu ook paniek gevoel te krijgen.

Nu heb ik morgen een afspraak bij de HA maar misschien komt hier de juiste tip wel voor bij.
Heb gelukkig zo verenigings les op de manege en dat help me wel ontspannen.

Vithou

Re: hoe kwam jij van het hyperventileren af.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 17:04

Ik zou haptonomie aanraden, heeft mij veel geholpen. Ik ademde ook standaard te hoog (borst ipv buik) waardoor ik snel hyperventileerde. Haptonomie leerde mij wat dingetjes in slechts enkele sessies en sindsdien gaat het echt veel beter!

Juliette61

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 17:05

Ik haal(de) ook verkeerd adem. Ik ging er rustig voor zitten, en dan in 3 tellen wachten, en dan in 3 seconde uitblazen. Handen op je buik, en je buik op en neer voelen gaan. Bij mij werkte het heel goed, al is het bij jou wel een stuk heftiger dan bij mij zo te lezen. Heel veel sterkte, lijkt me echt heel rot! :(:)
Ik wilde net plaatste, en toen zag ik de reactie van Minjon, haptonomie is inderdaad ook een oplossing! :j

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 17:14

Minjon schreef:
Ik zou haptonomie aanraden, heeft mij veel geholpen. Ik ademde ook standaard te hoog (borst ipv buik) waardoor ik snel hyperventileerde. Haptonomie leerde mij wat dingetjes in slechts enkele sessies en sindsdien gaat het echt veel beter!

haptonomie heb ik gehad en ceasar, misschien moet ik een keer terug om het weer op te frissen

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 17:22

Irritant he, dat hyperventilatie...
Bij mij uitte zich dat nadat mijn vader was overleden(spanningen).
Ik loop ook hard en probeerde dan ook wel 's diep in te ademen, maar dat lukt ook niet, en daarvan kreeg ik het weer benauwd.
Begon ook verkeerd te ademen bij 't praten :+
Ik ben ook bij een haptonoom geweest, en dat hielp me wel een beetje, maar ben nu ook bij een logopedist sinds kort, even kijken of dat helpt.Vooral om weer goed m'n stem te leren gebruiken,dmv goed te ademen.
Misschien ook een tip voor jou, succes!

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 18:27

Wat bij mij goed hielp, en het klinkt vast stom, is hardop een boek gaan lezen. of teletekst oid. en dan echt lezen alsof je aan een kleuter voorleest.
Succes, het is een heel vervelend iets.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 21:04

Ja dat hardop lezen helpt wel. Alleen als ik stop na tien min. Begin ik weer. Ik heb het nog nooit aan houdend gehad als nu. Meestal ga ik iets ontspannends doen en na die tijd komt het niet meer terug. Net ook een hele fijne wel spannende spring les gehad. Toch had ik toen geen last. Nu wel weer. Raar

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:08

Ik heb dit heel erg tijdens de scheiding van mijn ouders gehad. Naar de huisarts geweest en toen ben ik doorverwezen naar de fysio (een speciale, maar ik weet niet meer hoe het heet). Daar moest ik ontspanningsoefeningen doen en hij heeft me verder een paar trucjes aangeleerd (ik weet alleen nog die bij mij helpen):

- Gooi koud water in je gezicht.
- Maak een kommetje van je handen en adem hierin.
- Ga even liggen en probeer een silhouet van jezelf te tekenen in gedachten, dus alsof je met een lijn je lichaam op de grond tekent.
- Span je spieren van onder naar boven rustig na elkaar een paar seconden aan. Dus eerst je voeten een paar seconden vasthouden, dan die spieren loslaten en je onderbeen aanspannen enzovoorts.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:11

Wat ik fijn vind is op m'n rug te gaan liggen, buik bloot en dan een driehoekje vormen met je handen op je buik (duimen en wijsvingers). Dan probeer ik bij het volledig inademen m'n wijsvingers en duimen elkaar niet aan te laten raken en bij het uitgeademd zijn juist wel. Dan ga je dus ademen en ben je ondertussen bezig je handen te positioneren op je buik. Je wordt heel bewust van je ademhaling en tegelijkertijd is het heel rustgvend :).
Edit: op deze website staat het ook omschreven http://chronischehyperventilatie.nl/ind ... oefeningen

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:18

Bekend verschijnsel helaas.
Probeer om rustig naar je buik te ademen. En wat ik ook moest afleren was het gapen.
Dus dat proberen te onderdrukken. Van mezelf moest ik 2x het gapen onderdrukken en dan mocht de 3e keer wel gapen. Op die manier wordt het vanzelf minder.
Volgens de fysio zou de trap oprennen en zo goed helpen, maar bij mij helpt het juist om rustig te gaan liggen. Hoe drukker ik wordt, het slechter het wil overgaan.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:58

In een zakje blazen helpt ook. Ik heb ook hyperventilatie gehad. En het duurde heel lang voordat het bij mij overging.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:01

Arabelle schreef:
In een zakje blazen helpt ook. Ik heb ook hyperventilatie gehad. En het duurde heel lang voordat het bij mij overging.

Volgens mijn fysio helpt dat dus absoluut niet...

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:02

Bij mij wel. Ik had last van paniekaanvallen.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:02

Ik dacht dat ik doodging.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 22:14

In een zakje blazen helpt niet. Tot nu toe werkt nog het beste om te paardrijden. En rustig in bed te liggen. En probeer idd normaal te ademen terwijl ik me handen op me buik heb liggen

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:19

Ok bij de een helpt dit en de ander helpt dat. Als het maar overgaat.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 22:25

Ja vind het heel irritant. Moet we zeggen dat het nu iets beter gaat. Geen paniek momentjes meer in elk geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:26

Al eens aan yoga gedacht? :) Daar is ademhaling erg belangrijk, je wordt je er bewust van en ook van de spanning in je lichaam.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 22:31

Ja daar heb ik al eens aan gedacht ik ben alleen geen mens die binnen in een zaaltje met allerlei dames oefeningen gaat doen. Ik hou dat niet vol.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:32

koetjeboe schreef:
Ik ben al jaren bekend met een verkeerde ademhaling. heb er weinig last van behalve dat ik de hele dag door loop te gapen.
Heb vele ademhalings therapieën gehad maar het beste werkte nog afleiding zoeken.

Nu ben ik gisteren gaan hardlopen voor het eerst, en sinds dien loop ik als een gek te hyperen.
Heb continu het gevoel niet voldoende diep te kunnen in ademen.
Probeer steeds zelf gapen op te wekken dan voel ik me 10 sec prettig en dan begint het weer.
Ik ga automatisch steeds met me mond open naar adem happen.
Maar ik begin nu ook paniek gevoel te krijgen.

Nu heb ik morgen een afspraak bij de HA maar misschien komt hier de juiste tip wel voor bij.
Heb gelukkig zo verenigings les op de manege en dat help me wel ontspannen.

Mijn oog viel op "sinds het hardlopen gisteren".
Denkbaar dat vanwege de inspanning je middenrif hypertoon is geworden. Je kunt ff de zoekfunctie van bokt gebruiken voor 'hypertoon middenrif', er zijn twee uitstekende oefeningen tegen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 22:39

Dank je ga gelijk zoeken

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 17:36

Bij mij helpt, klinkt gek, me er helemaal aan over geven. Er echt ' in' gaan zitten. Zodra ik accepteer dat ik aan het hyperventileren ( wat ik chronisch doe) kan ik me beter concentreren. Mijn oefeningen zijn afhankelijk van hevigheid en situatie. Iig idd proberen het gapen tegen te gaan en diep ademhalen. Soms wil bij mij neuriën ook wel helpen.
Ik weet hoe vervelend het is, hopelijk krijg je het snel weer onder de muts :(:)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 18:12

Heb oxazepam gekregen. Gaat nu veel beter. Ze hoopt dat me lichaam het weer overneemt als ik een tijdje ontspanne ben

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 22:39

Voor mijn hyperventilatie heb ik bij een ademhalingstherapeute gelopen. Zij heeft mij verschillende ontspanningsoefeningen geleerd, waarvan eentje echt wel bij mij hielp. Daarbij moet je gewoon in een stoel gaan zitten met twee voeten op de grond en eerst bewust gaan adem halen (inademen, uitademen, paar seconden vasthouden, weer opnieuw). Dan moest ik bij mijn tenen beginnen met die te ontspannen. Vervolgens ga ik door naar mijn voeten, onderbenen, bovenbenen, enz. Zo moest ik mijn hele lichaam af gaan om echt te ontspannen.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat het bij mij een periode heeft geduurd voordat het echt goed onder controle had. Deze oefening is een mooie tijdelijke oplossing, maar bij mij ging het om het grote plaatje. Gewoon niet zo'n stresskip zijn.
Nu dus een paar jaar verder heb ik het ook echt goed onder controle. En als de hyperventilatie weer even boven komt, ga ik gelijk zitten, ontspannen en ben ik er ook makkelijker vanaf.

Trouwens, bij een hyperventilatie-aanval werkt ook bij mij een zakje niet om er vanaf te komen. Ik had eerder het idee dat ik alsnog ging stikken, maar dan wel dankzij het zakje :')

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 08:23

Ik heb ook therapie gehad. Dus weet hoe het werkt.maar kreeg het nu niet onder controle. Ik was denk ik te paniekerig. Nu gaat het weer goed. Gisteren niks in genomen. En ook geen last gehad