Gaat dit litteken nog netjes genezen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Splash_

Gaat dit litteken nog netjes genezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 10:16

Afgelopen vrijdag ben ik geopereerd, ze hebben het onderhuids en bovenhuids gehecht met oplosbare hechtingen. De hechtpleisters zijn er extra overheen gedaan en sinds vandaag ziet het er zo uit;

Afbeelding

Ziekenhuis gebeld omdat de hechtpleisters al beginnen los te laten, dat was geen probleem (volgens de Ok moesten ze een week blijven zitten) En over de bobbeltjes die tussen de hechtpleisters door kwamen kreeg ik niet echt antwoord op.

Is dit normaal en gaat dit nog bij trekken? Vooral dat flubbertje boven aan? Het is alles behalve een mooi strak litteken, nu had de chirurg het er wel over dat hij hem rafelig had getrokken omdat hij dan mooier zou genezen? Maar ik vind dit alles behalve mooi......

Odysseus

Re: Gaat dit litteken nog netjes genezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 10:19

Ziet er uit als wat wildvlees vorming als ik het zo zie. Geen normaal litteken weefsel lijkt mij.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 10:22

Het is net een paar dagen verder verwacht geen wonderen. Het rode komt omdat het zich wel genezen en weer vast wil zetten. Je kunt later met een littekenzalf proberen de litteken zo klein mogelijk te maken. Dit trekt waarschijnlijk wel goed weg duurt alleen even.

Mag ik vragen waaraan je geopereerd bent? Mag ook in pb

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 10:23

Focussed schreef:
Ziet er uit als wat wildvlees vorming als ik het zo zie. Geen normaal litteken weefsel lijkt mij.

Dat was ook mijn eerste gedachte maar kan dit zo snel?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 10:23

Lijkt mij te komen door de hechtingen die strak zitten. Je zou er honingzalf op kunnen doen, zijn hele goede resultaten mee.

Serena_Milco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 10:25

chanicha schreef:
Lijkt mij te komen door de hechtingen die strak zitten. Je zou er honingzalf op kunnen doen, zijn hele goede resultaten mee.

De werkzame stof van honingzalf zit ook gewoon in honing, het blijft er misschien wat minder goed opzitten en de verleiding het eraf te likken is groot :+ maar gewone (biologische) honing crème werkt ook prima!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 10:26

tanjaatjuhh schreef:
Het is net een paar dagen verder verwacht geen wonderen. Het rode komt omdat het zich wel genezen en weer vast wil zetten. Je kunt later met een littekenzalf proberen de litteken zo klein mogelijk te maken. Dit trekt waarschijnlijk wel goed weg duurt alleen even.

Litteken zalf kun je (uiteraard in overleg met het ziekenhuis) beter zo snel mogelijk mee beginnen, voor het beste resultaat.
Zelf heb ik een goede ervaring met dermatix litteken zalf. Is prijzig, maar met zo'n tubetje doe je maanden. Mijn litteken is er uiteindelijk mooi door genezen.

Honingzalf e.d. zijn niet te vergelijken met dermatix :n

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 10:26

Mijn litteken zag er ook zo uit na de operatie (zonder de pleisters dan). Na een half jaar was de huid wel recht maar helaas is de rode kleur gebleven, maar dat ligt meer aan mijn huid dan het litteken.

Ik herken er in ieder geval GEEN wildvlees in.

Edit: mijn litteken is 15 cm lang en dat is dus netjes recht getrokken na een half jaartje genezen.
Laatst bijgewerkt door 0091 op 14-07-15 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 10:26

Ik heb bio oil staan maar mag dit volgens mij pas gebruiken zodra de wond helemaal dicht is.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 10:27

Ik zie ook geen wildvlees maar een hechting die iets trekt. Hoeft niet per ce te strak gezet te zijn, kan ook door zwelling komen. Op welke plek zit het?

Ik zou ook Mesitran adviseren en een vochtig wondklimaat proberen na te streven totdat de hechtingen eruit zijn en de wond volledig dicht is. :) (Dus afgedekt houden en niet aan de lucht laten drogen. Dat geeft juist lelijke littekens. ;) )

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 10:28

Serena_Milco schreef:
chanicha schreef:

De werkzame stof van honingzalf zit ook gewoon in honing, het blijft er misschien wat minder goed opzitten en de verleiding het eraf te likken is groot :+ maar gewone (biologische) honing crème werkt ook prima!

Alleen (biologische) honing is niet gemaakt om op wonden te gebruiken. Mesitran of andere honingwondzalf is extra behandeld zodat het steriel is.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 10:29

Het was flink gezwollen, vandaag lijkt het voor het eerst minder dus kan ook wel verklaren waarom die flubber er opeens zit.

Het zit op de plek tussen de onderkant van je oksel en daar waar je bh weer begint. Echt een rot plek.

Ik vind alles prima alleen die flubber niet.

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 10:29

Zodra je de pleisters mag verwijderen als een speer gaan smeren met een litteken crème?

Het is wel mooi roze, ziet er rustig uit. Inderdaad het flubbertje boven aan wat je zegt ziet er niet netjes uit maar wie weet is het nog wat opgezet door de operatie.

Ik heb een knie operatie gehad 2 jaar geleden en er zaten toen oplosbare hechtingen in. Een knoopje wilde echter niet oplossen en zat te etteren. Daar ontstond een soort gaatje. Dat is bij mij ook een deuk in mijn litteken gebleven. Voor de rest ziet hij er gewoon uit als een litteken, niet mooi maar goed hij zit er nou eenmaal.

Serena_Milco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 10:31

Citaat:
Alleen (biologische) honing is niet gemaakt om op wonden te gebruiken. Mesitran of andere honingwondzalf is extra behandeld zodat het steriel is.

Inderdaad, stom van me. Ik gebruik het bij mijn paard, vandaar.

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 10:32

Ik heb biodermal gebruikt voor mijn littekens. Na mijn eerste operatie zagen ze er, dankzij die zalf, best oke uit. Helaas moest ik nog eens geopereerd worden en zijn dezelfde littekens gebruik, nu zien ze erniet zo mooi uit

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 10:33

Je bent net geopereerd, aan dit litteken kun je nog niet echt zien hoe het gaat genezen. Ik zou even wachten tot je hechtpleisters en hechtingen weg zijn, dan kun je het beter zien. Littekens veranderen altijd nog voor een lange tijd ook.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 10:33

Ben ik dan de enige die denkt van er vooral niet te veel op te smeren tot het dicht is of iig alleen in overleg met de dokter? :?

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 10:34

Nee Ayasha ik zou idd ook niks erop gaan smeren tot het genezen is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 10:35

Ik zie inderdaad dat jij ook zo reageert. Begrijp echt niet dat mensen allerhande dingen op een niet geheelde wonde gaan smeren.. En dan niet begrijpen als het mis gaat.

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 10:36

amandananana schreef:
Nee Ayasha ik zou idd ook niks erop gaan smeren tot het genezen is.

Zeker waar, pas gaan smeren als het genezen is, anders kun je er straks ontstekingen van krijgen

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 10:39

dit is een week na mijn operatie. Onderin zie je ook dat er bobbels zitten. Ik heb er verder niets opgesmeerd en het is nu (dik 2 jaar later) nog een dun streepje..
Mijn andere littekens zijn eigenlijk ook allemaal zo genezen. Maar een goede littekenzalf kan nooit geen kwaad ;)
Afbeelding

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 10:39

Ik ga ook pas smeren als het dicht is of als de huisarts zegt dat het oké is. Het ziekenhuis was niet zo aardig net aan de telefoon dus die vraag ik niet meer, zal even de huisarts contacten.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 10:40

Splash_ schreef:
Ik ga ook pas smeren als het dicht is of als de huisarts zegt dat het oké is. Het ziekenhuis was niet zo aardig net aan de telefoon dus die vraag ik niet meer, zal even de huisarts contacten.

dat is wel zo verstandig..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 10:41

kaatjemuts schreef:
Maar een goede littekenzalf kan nooit geen kwaad ;)

Dat is dus niet zo. En sowieso doen de meeste littekenzalven sowieso geen goed. Bio-oil e.d. is zonde geld.
In zoals Ayasha aangeeft (en ikzelf ook al eerder) altijd in overleg met je arts doen!

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 10:42

Zo zag mijn litteken er ook uit na mijn operatie.
Geef het eventjes de tijd en wacht even af tot je pleisters eraf zijn, je huid heeft ene tijd nodig om te helen :j

Zo vlak na je operatie zit er ook nog behoorlijk wat vochtvorming in je huid, kan goed zijn dat de flubber over een aantal dagen weg is.

Ik mocht overigens tot de wond echt dicht is niet gaan smeren met wat dan ook.

Littekens hebben zo'n 9 maanden tot een jaar nodig om rustig te worden :)