En daar zitten we weer.. "Bang" om te slapen..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anniekasaur

En daar zitten we weer.. "Bang" om te slapen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 01:35

Hoi Bokkers,

sinds ik geopereerd ben 2,5 week terug, heb ik enkel en alleen maar nachtmerries 's nachts. Nou heb ik dat wel vaker, maar dan max 2/3 keer per 3 week/maand ongeveer en die waren ook hoe moet je dat zeggen minder "eng".. Nu blijft het maar door gaan en worden ze steeds "enger" en kan zelf op een of andere manier ook niet wakker worden tot dat het echt erger wordt en ik zwetend en bijna huilend wakker wordt. Nu is het zover dat ik mezelf wakker houdt om maar niet in slaap te vallen, maar aangezien ik morgen weer begin met werken..

Nu ben ik vandaag al bij de arts geweest, en die zegt dat dit niet aan de narcose te wijten is, maar hij durft ook niet te zeggen waar het wel vandaan komt. Wel zei hij dat ik me misschien druk heb gemaakt voor de operatie en daardoor nu alle emoties laat lopen als het ware..

Mijn bed word sowieso 1 keer per week verschoond, eigenlijk 2 keer, 1 raam staat altijd op een kier en de andere over dag en gaat 's avonds dicht. Zijn verder ook helemaal geen veranderingen aan mijn slaappatroon of iets.

Heeft iemand ervaringen? Tips? Zou graag weer een nachtje doorslapen.. :z

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 01:41

Gebruik je nog pijnstillers na die operatie, die kunnen ook de oorzaak zijn !
Zelf slaap ik al jaren erg slecht, en zou er wat voor over hebben eens heerlijk te slapen....

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 01:53

Je pikt als je slaapt als nog dingen op misschien een vrolijke muziek of bijvoorbeeld hoe irritant het ook is een kinderzender op de tv aanzetten.
Zorg dan wel dat het heel de nacht door speelt anders gaat het nog mis.

Medicijnen kunnen een oorzaak zijn van de nachtmerries en volgens mij heb je ook middelen die dromen tegen gaan.

Sterkte ik ga slapen.

(Droom gelukkig zelden en als ik droom ben ik zwanger haha)

anniekasaur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 02:01

Ik gebruik geen pijnstillers meer, helemaal niks.. Vervelend proudmama! Pas als je slecht slaapt, waardeer je je slaap weer haha.

@Munnie ik heb eigenlijk altijd standaard al muziek of inderdaad de tv zachtjes aan, omdat ik anders sowieso al in paniek schiet tijdens het slapen.. Slaap lekker!

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 02:16

Wat vervelend! Misschien eens bij zo een natuurwinkel iets rond vragen zo hoorde ik ook eens dat je van blowen wel of geen dromen meer hebt..

Als ik jou zo hoor zou ik gewoon van alles proberen. Kan mijn moeder ook eens vragen die weet misschien wel een kruid.

Toch een fijne nacht toegewenst :(:)

Tamara_089

Re: En daar zitten we weer.. "Bang" om te slapen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 02:36

Je zou een keer je kamer kunnen reinigen met witte sallie.... neemt negatieve energie weg

en zet (yep hoe raar t ook klinkt) himalayazout bijvoorbeeld zo'n liksteen (nieuw) op een onderzettertje op je nachtkastje... zout werkt zuiverend :)

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 02:56

Je bent geopereerd, ik neem aan dat dat betekent dat je de afgelopen tijd veel hebt moeten rusten?

Als je overdag niet actief bent en je weinig energie verbruikt, kunnen nachtmerries een gevolg daarvan zijn. Wanneer je weer aan het werk bent en dus actieve dagen hebt, zou het weer beter moeten gaan als dit de oorzaak is.

Let op, ik heb hier geen wetenschappelijke onderbouwing voor, ik heb me dit slechts laten vertellen door een gedragstherapeut, zelf ben ik het niet tegengekomen in mijn opleiding :)

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 05:20

Klopt idd catnip
Heb precies hetzelfde hoor!
Wanneer ik overdag "te weinig" doe kan ik ook echt niet slapen.
Niet zozeer nacht merries maar droom en zit aan de meest debiele dingen te denken.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 05:52

Mijn vriendin heeft de diagnose night terror gekregen en neemt daar nu medicijnen voor in. Die deed ook geen oog meer dicht, had nachtmerries waar ze niet uit geraakte, sliep uiteindelijk heel weinig en ging daar bijna aan onderdoor. Die heeft zich laten opnemen in de slaapkliniek voor een nachtje waarbij ze haar met sensors etc in de gaten hielde. Ik geloof dat ze nu sinds haar zwangerschap ook weer medicijn vrij is en dat dit nu wel goed gaat maar de medicatie heeft haar in de acute fase goed geholpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:35

Night terror is iets anders dan nachtmerries.

Je zou jezelf aan kunnen leren om je droom te sturen. Dit doe je door overdag een nachtmerrie te herhalen in je hoofd en hem zo te laten lopen als je zelf wilt. Dit consequent dagelijks een aantal keer doen en op den duur zal dit ook terugkomen in je nachtmerries. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:37

Catnip schreef:
Je bent geopereerd, ik neem aan dat dat betekent dat je de afgelopen tijd veel hebt moeten rusten?

Als je overdag niet actief bent en je weinig energie verbruikt, kunnen nachtmerries een gevolg daarvan zijn. Wanneer je weer aan het werk bent en dus actieve dagen hebt, zou het weer beter moeten gaan als dit de oorzaak is.

Let op, ik heb hier geen wetenschappelijke onderbouwing voor, ik heb me dit slechts laten vertellen door een gedragstherapeut, zelf ben ik het niet tegengekomen in mijn opleiding :)

Logischerwijs lijkt me dat als je minder moe bent, je slaapcycli korter duren waardoor je vaker een REM slaap ervaart en dus ook vaker de kans hebt op een nachtmerrie.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:41

Je ligt teveel op je rug waarschijnlijk en je hoofdkussen zal ook vrij dik zijn.
Ik heb deze tip ooit gekregen na veel nachtmerries en bij mij hielp het.
een niet te dik kussen nemen zodat je nek goed recht ligt,dan droom je namelijk minder :j

anniekasaur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 13:28

@Catnip: heb inderdaad veel moeten rusten, maar ook nu ik weer wat meer doe blijf ik er last van hebben, heb eerder ook al een keer een slaaponderzoek gehad en is gebleken dat ik niet echt in mijn REM slaap raak, tenminste dat was toen. Slaap sowieso altijd al slecht maar nu uit het zich echt in nachtmerries..

@Yontheke: Ik denk eerlijk gezegd niet dat het Night Terror is, heb er eerder nog niet zo hevig last van gehad dan nu.

@ellepel: sliep voorheen zo met 3 kussens op elkaar, nu inderaad al als tip gekregen (tijd geleden al) om een dunner kussen te nemen, was toen inderdaad een verademing! Maar nu :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 13:31

Heel herkenbaar. :j
Ook bij mij een te korte REM-slaap.
Ik herken je angst om te gaan slapen, bang voor wat komen gaat.
Heb helaas geen tips, heb er al 15 jaar last van.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 13:32

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 13:37

Munnie schreef:
Wat vervelend! Misschien eens bij zo een natuurwinkel iets rond vragen zo hoorde ik ook eens dat je van blowen wel of geen dromen meer hebt..

Geef je nou serieus als tip om te gaan blowen, of begrijp ik dat verkeerd? :=

Als je zoveel last hebt van nachtmerries zou ik toch eens advies inwinnen bij een psycholoog en een paar gesprekken aan gaan. Over het algemeen komen de dingen waar je in je hoofd mee bezig bent of hebt meegemaakt terug 's nachts, naar mijn idee kan je het beter bij de kern aanpakken dan alleen de symptomen te bestrijden.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 13:41

Ik heb sowieso vaak van dit soort dromen....

Badend in zweet...Huilend...Ik val letterlijk uit bed...Ik schreeuw soms...

Ik heb geen trauma's...Wel een heel druk leven en een pittige baan...Ik leef zo druk dat ik weinig tijd heb stil te staan en ergens doe ik dat bewust omdat ik gek word van de drukte in mn kop....

Met medicatie overdag (methylfenidaat) is het 's avonds wel rustiger en slaap ik beter...Maar mijn nachten voelen zelden als 'uitrustend'.

Niemand heeft er een verklaring voor...Wellicht moet ik mijn manier van leven onder de loep nemen...

Bij jou is t wel frapant dat het zo plotseling is verergerd...Daar moet een trigger voor zijn, maar die trigger kan heel klein en onopvallend zijn..

Ik kan me eerlijk gezegd wel voorstellen dat t met de narcose te maken heeft. Het lichaam doet er maanden over de gevolgen ervan te verwerken...Lijkt me logisch dat ons brein er dus ook last van heeft..

Dat jouw huisarts het niet herkend of koppelt betekent niet dat het niet zo kan zijn.

Mijn ervaring met zulke lastige klachten (zeker slaap problemen en dromen) is dat de reguliere medische wetenschap eigenlijk heel weinig 'weet'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 13:44

Op de site van het UMCG, n.a.v Narcose.
Citaat:
U kunt zich teneergeslagen voelen, concentratie- en slaapproblemen hebben, nachtmerries en minder eetlust.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 13:44

Overigens wat ellepel zegt klopt...

Ik droom heftiger op mn rug....Vervelende is dat mn chiropractor zo ongeveer 'eist' dat ik op mn rug slaap vanwege chronische spierverkrampingen en wervelblokkades....

Een dikke kussen laat mij inderdaad ook heftiger dromen...

Dit zijn wel dingen die t waard zijn om uit te zoeken..

Hou eens een dagboek bij? Als je wakker wordt...Schrijf dan op waar je over droomde en hoe je wakker werd (met deken, slaappositie etc) wellicht is er een patroon?

anniekasaur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 13:49

Ik slaap inmiddels niet meer verplicht op mijn rug maar gewoon weer op mijn zij.

Mijn dromen gaan vooral over geweld, pijn, martelingen. Vaak worden familieleden erbij gehaald of mijn lieve paardjes. Vaak moet ik vluchten voor een moordenaar/martelaar.. Heb jaren bij een psycholoog gelopen voor mijn trauma's/problemen, heb niet het gevoel dat ik daar nu weer voor terug moet (wil ik liever ook niet eerlijk gezegd..) als het komende week nog aanhoudt zal ik even mijn oude psycholoog bellen kijken wat hij zegt..

@KoudbloedKim, UMCG geloof ik niks meer van, die hebben mij laten lopen met de ernstige klachten waar ik nu voor geopereerd ben.. Die hebben hun vertrouwen flink beschadigd.. Overigens denk ik zelf ook dat het haast wel van de narcose moet komen, ook wat @collie2008 zegt, "je lichaam is er nog een lange tijd mee bezig om het uit je lichaam te krijgen"..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 13:52

UMCG niet geloven, maar wel geloven dat het van de narcose komt, wat zij dus ook zeggen. :+
Narcose kan nog ruim een jaar in je lichaam blijven zitten trouwens, maar hoop natuurlijk voor jou dat dat minder is.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 13:57

Idd KBK....kan maanden duren

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 15:04

Soms is hetgeen je doet vóór je slapen gaat net zo belangrijk....
Geen tv of andere beeldschermen, maar een stuk wandelen of in de tuin werken ('t is toch lang licht..).
Geen koffie of cola 's avonds maar thee of water.

Jouw probleem lijkt complexer, maar dit zijn dingen die je sowieso kunt proberen... baat het niet, schaadt het niet.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 16:25

Ben je niet te warm 's nachts? Daar krijg je ook nachtmerries van

SMGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 16:49

Probeer eens, wanneer je wakker word, je droom op te zoeken.
Simpel weg d.m.v. Google.nl
Vaak als je weet waar het vandaan komt kun je het daadwerkelijk bij de oorzaak aanpakken.
Succes!