Honger, honger, honger

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Honger, honger, honger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 21:33

Sinds een maandje ongeveer heb ik elke avond enorme honger. In het verleden heb ik dit ook wel gehad, toen at ik overdag heel slecht en kreeg ik 's avonds zin is snoep, chips en chocolade.

Sinds de geboorte van onze dochter eet ik behoorlijk normaal voor mijn gevoel, maar ineens is het er weer. Echt gezond kan het niet zijn en buiten dat is het ook gewoon irritant.

Voorbeeld van vandaag.
Ontbijt - 2 volkoren boterhammen met jam
Tussendoor - ongeveer 150 gram aardbeien
Lunch - 3 ei muffins met ham en kaas (gemaakt van 2 eieren)
Tussendoor - Kiwi
Avondeten - Stamppot andijvie ongeveer anderhalve portie en ongeveer 150ml volle yoghurt met stukjes ananas.

Sindsdien heb ik nog een lading soepstengels gegeten, 3 handjes rozijnen een unox borrelworst en heb nu maar weer 2 boterhammen gesmeerd.
Elke avond struin ik de keukenkastjes weer langs om iets te eten te vinden het is eigenlijk gewoon belachelijk.

Ik ben niet actiever dan normaal, ik ben niet echt heel actief, gewoon de dagelijks activiteiten.
Qua gewicht is er eigenlijk niets veranderd, ik ben de eerste 2 weken zelfs anderhalve kilo afgevallen. Daarna op vakantie geweest en minder gezond gegeten en weer een kilotje aangekomen, dat begint er nu weer langzaam af te gaan.
Ik ga er van uit dat ik niet zwanger ben, ik heb inmiddels wel 2 testen gedaan voor de zekerheid, beiden negatief. Schildklier is recent gecontroleerd en die was randje goed, iets aan de trage kant, maar niet voldoende voor medicijnen.

Herkent iemand dit? Zijn er dingen die ik kan eten die er voor zorgen dat het gevoel sneller over gaat?

Anoniem

Re: Honger, honger, honger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 21:37

Geef je borstvoeding Zonnebloem? Want dat vreet energie he, dat lactatieproces. Ook onderbroken nachten kosten gewoon meer energie.

Helpt het je niet om je toetje naar achteren te verplaatsen, dus bv om 18 uur gewoon je warme hapje, en dan pas rond 20 uur je toetje eten?

En anders als 'avondhapje' iets als een handje ongebrande ongezouten nootjes? Dat vult goed en is nog goed voor je ook.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 21:45

Ik geef wel nog steeds borstvoeding, maar daarbij heb ik het eerste jaar eigenlijk niet zo'n extreme eetlust gehad. Lotte slaapt inmiddels 9 van de 10 nachten door, dus met de gebroken nachten valt het gelukkig wel mee.

Het toetje verplaatsen zou op zich wel een idee zijn, maar ben eigenlijk bang dat het niet voldoende vult om de avond door te komen. Nootjes kan ik wel eens proberen, bedankt voor die tip.

Als ik een zak chips of dropjes in mijn handen krijg eet ik die ook zonder problemen leeg, dus dat probeer ik zo veel mogelijk te vermijden.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 21:47

Weet je zeker dat je genoeg eet? Het klinkt mij meer richting het eetpatroon van iemand die af wil vallen dan dat het me voldoende lijkt voor iemand die op gewicht wil blijven en ook nog eens borstvoeding geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 22:03

Ik had alleen 10-04 geregistreerd Zonnebloem, even over het hoofd gezien dat je kindje al dik een jaar oud is :D dus dan zal het niet (alleen) het lacteren zijn idd. (stomme vraag, maar drinkt een kind ook niet heel veel meer als het ouder wordt, of krijgt het dan steeds meer 'aanvullend' eten anders dan borstvoeding?)

Maar hoe is je gewicht verder? Kom je aan als je 's avonds nog eet? Want ik vind jouw normale eetpatroon niet veel voor een jonge moeder hoor... En als je niet meer calorieën tot je neemt dan dat je verbrandt op een dag, dan lijkt het me toch geen probleem om 's avonds nog wat te eten?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 22:15

Ik had wel het idee dat het redelijk veel was, maar als ik de eetmeter invul zie ik dat ik zonder het snacken vandaag 1700 kcal binnen heb gekregen, dat is inderdaad niet zo heel erg veel. Het snacken heeft wel zo'n 500 extra calorieën opgeleverd. Toch eet ik nu niet anders als het afgelopen jaar, misschien zelfs nog beter nu ik samen met onze dochter eet, waardoor ik geen maaltijden meer oversla. Toch meer proberen te eten dus overdag.

Sonja, ik heb geen idee hoeveel ze drinkt, maar Lotte eet hartstikke goed dus het is echt een aanvulling. Het zal vermoedelijk tussen de 250 en 500ml per dag zijn, 4 a 5 voedingen per dag. Daarnaast nog 2 boterhammen, fruit, avondeten, toetje en wat tussendoor.

Gewicht is wel normaal, voor mijn zwangerschap 80 kilo dus iets te zwaar, dag voor de bevalling 94 kilo, 3 maanden na de bevalling 83 kilo en ik zit nu sinds begin dit jaar rond de 75 kilo, ik ben 1.76. Ik ben niet aangekomen sinds ik zo eet, behalve juist de week dat ik niet kon snacken toen was er ineens een kilo bij.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 22:45

Ik denk dat je over de hele dag wel iets meer mag eten. Een boterham extra, wat meer avondeten (en dan vooral extra groente). Dan eet je van de gezonde dingen wat meer zodat je savonds geen snack trek krijgt. Je eetpatroon is aan de karige kant vind ik.

De yoghurt zou je savonds eventueel ook nog kunnen vervangen door (magere) kwark, bevat meer eiwitten en geeft daardoor een verzadigder gevoel. Als je er van houdt kun je er ook nog wat gezonde muesli met vezels bij doen, houdt de darmen ook weer extra bezig.

Als ik je voeding zo zie snap ik dat je nog trek hebt, je mag gewoon nog iets meer eten (wel voornamelijk gezond uiteraard) en je lijf geeft dat simpelweg aan denk ik.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 05:51

Ik had in het begin van de bv-periode ook geen honger, eigenlijk veel minder dan normaal. Met 8 maanden begon het ineens en loop ik ook de hele namiddag en avond door de keuken te fourageren als een of andere eekhoorn.

Je eet inderdaad te weinig, helemaal voor een lacterende vrouw. Als vrouw verbrand je op een niet actieve dag om en nabij de 1800kcal, lactatie verbrandt een extra 400-500kcal. De 500kcal die je extra snackt zijn dan ook volledig logisch. Luister naar je lichaam :)
Je kan overdag heel wat meer eten. Pak een banaan, een extra boterham met iets van proteine en vet bij het ontbijt, etc.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 07:51

Ik ben tijdens de borstvoedingsperiode juist enorm aangekomen omdat ik zo'n honger had. Ik bleef maar eten en bleef maar honger houden. Maar blijkbaar verbrandde ik toch echt niet zoveel.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 08:48

Suzanne F. schreef:
Ik ben tijdens de borstvoedingsperiode juist enorm aangekomen omdat ik zo'n honger had. Ik bleef maar eten en bleef maar honger houden. Maar blijkbaar verbrandde ik toch echt niet zoveel.

Maar ts eet zonder de snacks zo'n 1700 kcal dat is voor een vrouw van haar lengte en gewicht echt te weinig ook als ze geen borstvoeding zou geven. Begrijpelijk naar mijn idee dat ze dan trek krijgt, zeker icm de borstvoeding

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 08:51

Als ik begin met twee boterhammen met jam heb ik ook na een uur weer honger. Dat vult toch ook voor geen meter dat fabrieksbrood. Meer lucht als wat anders.

Als je eens met yoghurt, kwark of hüttenkäse gaat ontbijten? Met wat fruit erin, of wat gezonde granola.

150 gram aardbeien.. dat zijn er... stuk of 8? Dat stelt ook al niets voor.

Het lijkt dus al erg mager te beginnen je dag. Kan me voorstellen dat je daar honger van krijgt.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 08:59

phormicola schreef:
[...] en loop ik ook de hele namiddag en avond door de keuken te fourageren als een of andere eekhoorn.

:')

TS, wat jij in je openingspost beschrijft eet ik zo'n beetje als ik wat balansdagen heb. Is dus naar mijn maatstaven niet zo veel. Snap wel dat je dan s avonds gaat 'fourageren als een of andere eekhoorn'. Briljante uitdrukking, dank phormicola. :D

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:03

Wat ook kan helpen misschien is in de eerste instantie die etenrijen, chips, chocolade en snoep en dergelijke niet meer in huis te halen? Wat er niet is, kun je ook niet eten. En dan kun je het eventueel nog vervangen met iets gezonds, als fruit of dergelijke. Zelf begin ik te eten als ik me verveel, maar zorg er wel voor dat er niet veel in huis is, zodat ik me niet duur inkoop aan vreterij. Maar ik weet natuurlijk niet hoe de rest van het gezin bij jullie daarover denkt :D

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 10:53

phormicola schreef:
Ik had in het begin van de bv-periode ook geen honger, eigenlijk veel minder dan normaal. Met 8 maanden begon het ineens en loop ik ook de hele namiddag en avond door de keuken te fourageren als een of andere eekhoorn.

Dit is exact wat ik ook had alleen dan vanaf 12 maanden ineens dat constante grazen zoals mijn man het noemt.

Ik moet in elk geval meer gaan eten dus en dan vooral overdag, dat is duidelijk.
Vanmorgen wel begonnen met 2 boterhammen, vanmiddag zal ik inkopen doen en kijken of ik mijn eetpatroon aan kan passen.
Lastige is dat we op dit moment leven van een beetje weekgeld en de voedselbank, dus mijn opties zijn beperkt.
Weekgeld wordt vooral uitgegeven aan goed brood, groente, fruit, yoghurt, eieren, drinken en vlees.
Snoep, chips enz. hebben we eigenlijk alleen in het weekend, maar we krijgen ook wel eens wat.

's ochtends mijn brood vervangen voor yoghurt met fruit en een banaan extra zal geen enorm verschil maken lijkt mij.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 11:00

Eiwitten vullen veel beter dan brood; proberen kun je het altijd.
Zelf zit ik na 1 of 2 boterhammen echt niet vol, maar na ee nbak yoghurt met fruit en branflakes zit ik goed vol. Of havermout op de ochtend.
Bakje van 50gram havermout, 250ml water, banaan erdoor en wat kaneel en je houd het uren vol :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 11:00

Denk dat je je daar nog in kunt vergissen. Denk eigenlijk dat bijna alles beter vult als twee boterhammen met jam.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 11:05

Een gekookt eitje of kaas op brood in plaats van jam kan al veel helpen, eiwit en vet vult zoveel meer dan gewoon suiker! Wees ook niet bang om 's avonds dan gewoon nog een blokje kaas te eten of wat nootjes. Dat houdt je een stuk langer op de been dan een stukje fruit (wel heel gezond, maar fruit is vooral suiker en dat heb je zo verbrand).

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 11:23

Ik eet niet altijd jam op brood hoor, maar er was niet zo veel broodbeleg in huis. Havermout vind ik eigenlijk niet zo lekker, maar ik zal eens kijken naar muesli, dat at ik vroeg ook wel.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 11:31

Ik mis het stukje verveling..
Heb je rond die tijden wel genoeg omhanden? Zodat je de drang om te snaaien "vergeet"?

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:49

Havermout kun je natuurlijk veel in variëren om het lekker te maken. Denk aan melk/amandelmelk/water variëren? Of met appel en kaneel? Of pindakaas en banaan (maargoed pindakaas is overal lekker bij ). En zo nog 1000den variaties :)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 14:30

's avonds kijk ik vooral tv en ben ik wat aan het bokken of met mijn telefoon aan het spelen, soms nog even wat opruimen of iets anders huishoudelijks. Heb er ook wel last van als ik een avonddienst heb op mijn vrijwilligerswerk en dan heb ik het meestal wel erg druk.

@Maartje, pindakaas vind ik nergens lekker bij, we hebben het in huis voor onze dochter, maar zelf eten we het helemaal niet. Zal mijn schoonmoeder eens vragen, die eet elke ochtend havermout volgens mij.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:35

Ik ben sinds een week begonnen met havermout eten als ontbijt (oats van quaker) en ik merk dat ik daardoor echt vol zit 's ochtends en ook genoeg energie heb. Ik heb er dan tot aan de lunch geen behoefte meer aan om nog iets extra te eten. Misschien scheelt het dus al als je anders ontbijt?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:56

amandananana schreef:
Ik ben sinds een week begonnen met havermout eten als ontbijt (oats van quaker) en ik merk dat ik daardoor echt vol zit 's ochtends en ook genoeg energie heb. Ik heb er dan tot aan de lunch geen behoefte meer aan om nog iets extra te eten. Misschien scheelt het dus al als je anders ontbijt?

Die eet ik ook! De golden syrup smaak is zoooooo lekker.

Eerder at ik twee zakjes, voor een beetje een kom vol, maar ik schrok nogal van het aantal calorieën :') dus nu doe ik netjes 1 zakje.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:03

zonnebloem18 schreef:
Ik eet niet altijd jam op brood hoor, maar er was niet zo veel broodbeleg in huis. Havermout vind ik eigenlijk niet zo lekker, maar ik zal eens kijken naar muesli, dat at ik vroeg ook wel.

Ik vond havermout in het begin ook niet super lekker, maar nu ik het vaker eet vind ik het echt heel fijn en kom ik er 's ochtends makkelijk mijn bed voor uit! Er zijn ook smaakjes van Quaker, Oats Express. Ik heb nu Golden Syrup, die is best wel zoet, maar erg lekker! Er is ook kaneel. Daar kun je fruit doorheen doen, zoals banaan of aardbeien, of eventueel appel. Dan vult het als een gek!

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:08

Ik denk dat je eens moet proberen minder koolhydraten en meer eiwitten te eten. Dan heb je minder hongergevoel en waarschijnlijk raak je ook nog wat kilootjes kwijt.
Ik begin in de ochtend met biogarde (helft van verpakking) met daardoor heen 2 eetlepels haverontbijt van Zonnatura gemengd met gebroken lijnzaad van Zonnatura (zoeten met stevia zoetstof). Tussendoor eet ik watermeloen of een zurige appel (evt. met kaneel) of een zachtgekookt eitje. Tussen de middag eet ik 2 sneetjes biologisch zuurdesembrood met mosterd (zonder suiker; zie etiket) en plakje jonge 30+ kaas (evt. nog met sla en/of komkommer). Tussendoor weer iets van waterig of zuur fruit (dus met weinig fruitsuikers). Avondeten bestaat uit zilvervliesrijst/quinoa met vlees (geen varkensvlees)/kip/vis en veel groenten. Als snack in de avond wat noten of zilvervliesrijstwafels (Zonnatura). Mocht je zin hebben om toch wat te snoepen/zoetigheid, dan kun je zelfgemaakte appelflappen eten (bladerdeeg met daarin zure appel met kaneel). Ook hier geldt; geen suiker toevoegen. De suiker maakt je hongerig en snel vermoeid waardoor je weer wilt gaan eten. Je kunt voor gezondere keuzes ook googlen op candida dieet. Waarschijnlijk zal dit ook een positief effect op je schildklier gaan hebben. Succes en sterkte met het verbeteren van je eetpatroon!