Al jaren sukkel ik met mijn darmen.. Dan weer obstipatie, dan weer veel gas, dan vreselijke buikpijn..
Dokters gooiden het al gauw op prikkelbare darm syndroom zonder eigenlijk echte onderzoeken als endoscopie etc..
Afgelopen week raakte ik het beu dat ik amper nog kon eten en ben ik naar een dietiste gegaan.
Hier is uit gekomen dat ik veel te lange tussenpozen laat met het eten en dat ik vooral last heb van het volgende:
Citaat:Ook van fruitsoorten die veel fructose bevatten, zoals mango, was al langer bekend dat ze klachten kunnen uitlokken. Dat was voor Australische onderzoekers voldoende reden om na te gaan of ook andere suikers een link met IBS hebben. Onze voeding bulkt immers van de suikers. Alle suikers die reacties kunnen uitlokken, werden onder de noemer 'FODMAP' gegroepeerd. Die term staat voor fermenteerbare oligosacchariden, disacchariden, monosacchariden en polyolen, complexe namen voor een verzameling bestanddelen die in onze dagelijkse voeding rijkelijk aanwezig zijn. Uit het onderzoek bleek dat al deze moleculen slecht opgenomen worden in de dunne darm en vervolgens dus onverteerd in de dikke darm terechtkomen. Daar gisten ze, wat bij mensen met een hogere gevoeligheid resulteert in de bekende symptomen van prikkelbaredarmsyndroom. Op basis van die conclusie ontwikkelden de onderzoekers het 'laag FODMAP-dieet', een voedingsprogramma waarbij voedingsmiddelen die veel FODMAP's bevatten tijdelijk van het menu geschrapt worden.'
Sinds vrijdag heb ik nog niet veel aan mijn eetpatroon verandert, behalve dat ik nu helemaal geen cola meer drink.. Eerst dronk ik een 3-tal glazen per dag.. Ook niet echt dramatisch veel, maar gek genoeg heb ik nu al veel minder last van een suikerdip dan voorheen..
Straks ga ik boodschappen doen en dan echt proberen om 3 hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes per dag te eten want nu laat ik hele lange tijden ertussen omdat ik dus geen tussendoortjes eet.
Zijn er nog mensen die rekening houden met FODMAP's en leuke snelle gerechten weten?
Het is voor mij echt aanpassen omdat ik altijd al slecht heb gegeten en veel van wat ik wel lust (en dat is niet veel) op de lijst met hoge FODMAP's staat..