Prikkelbare darm - FODMAP dieet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirltjuh

Prikkelbare darm - FODMAP dieet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 15:33

Hallo bokkers,

Al jaren sukkel ik met mijn darmen.. Dan weer obstipatie, dan weer veel gas, dan vreselijke buikpijn..
Dokters gooiden het al gauw op prikkelbare darm syndroom zonder eigenlijk echte onderzoeken als endoscopie etc..
Afgelopen week raakte ik het beu dat ik amper nog kon eten en ben ik naar een dietiste gegaan.
Hier is uit gekomen dat ik veel te lange tussenpozen laat met het eten en dat ik vooral last heb van het volgende:

Citaat:
Ook van fruitsoorten die veel fructose bevatten, zoals mango, was al langer bekend dat ze klachten kunnen uitlokken. Dat was voor Australische onderzoekers voldoende reden om na te gaan of ook andere suikers een link met IBS hebben. Onze voeding bulkt immers van de suikers. Alle suikers die reacties kunnen uitlokken, werden onder de noemer 'FODMAP' gegroepeerd. Die term staat voor fermenteerbare oligosacchariden, disacchariden, monosacchariden en polyolen, complexe namen voor een verzameling bestanddelen die in onze dagelijkse voeding rijkelijk aanwezig zijn. Uit het onderzoek bleek dat al deze moleculen slecht opgenomen worden in de dunne darm en vervolgens dus onverteerd in de dikke darm terechtkomen. Daar gisten ze, wat bij mensen met een hogere gevoeligheid resulteert in de bekende symptomen van prikkelbaredarmsyndroom. Op basis van die conclusie ontwikkelden de onderzoekers het 'laag FODMAP-dieet', een voedingsprogramma waarbij voedingsmiddelen die veel FODMAP's bevatten tijdelijk van het menu geschrapt worden.'

Sinds vrijdag heb ik nog niet veel aan mijn eetpatroon verandert, behalve dat ik nu helemaal geen cola meer drink.. Eerst dronk ik een 3-tal glazen per dag.. Ook niet echt dramatisch veel, maar gek genoeg heb ik nu al veel minder last van een suikerdip dan voorheen..
Straks ga ik boodschappen doen en dan echt proberen om 3 hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes per dag te eten want nu laat ik hele lange tijden ertussen omdat ik dus geen tussendoortjes eet.

Zijn er nog mensen die rekening houden met FODMAP's en leuke snelle gerechten weten?
Het is voor mij echt aanpassen omdat ik altijd al slecht heb gegeten en veel van wat ik wel lust (en dat is niet veel) op de lijst met hoge FODMAP's staat..

Pluttersput

Re: Prikkelbare darm - FODMAP dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:40

Ik heb ook last (gehad) van mijn darmen. Op alle mogelijke manieren.
Ik ben eens begonnen met minder suikers, meer drinken, geen melk meer. En dat bevalt al zo verschrikkelijk goed! Heb er een stuk minder last van. Ook eet ik inderdaad regelmatiger :j
Niet bewust voor gekozen trouwens, gewoon gekeken wat er bij mij goed werkte, en dat aangehouden :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:41

Heb je voor mij misschien een lijstje met wat absolute no-go's zijn en wat wel mag? Ik heb ook al jaren darmproblemen en ben heel benieuwd naar iets wat werkt.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:46

Ik volg dit ook even. Ik wil deze maand beginnen met het paleo-dieet ivm PDS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:49

Ik volg :) , darmen zonder label maar beïnvloed mijn leven al vanaf jaar of 13 a 14. Weet wat ik wel en niet eten kan ondertussen, toch interessant!

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 15:50

Hoi: https://stanfordhealthcare.org/content/ ... apdiet.pdf
Hier vind je meer info in het engels..

En in het nederlands: http://www.fodmapfoodies.nl/wp-content/ ... l-2015.pdf

Probleem is wel dat iedereen anders reageert op bepaalde dingen.. Dus waar sommige mensen echt last krijgen van melk krijgen andere mensen dat niet.. Ze raden aan om een maand of 2 echt puur low fodmap te eten en dan langzaamaan dingen terug te proberen, maar echt maar 1 dingetje per dag.. Dat is de enige manier om erachter te komen wat voor jou werkt!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:50

Ik heb ook snel last van mijn buik en de arts heeft ook eens geroepen 'dat het dan wel een prikkelbare darm zou zijn'.
Ik reageer vooral op koolhydraten en suikers. Maar ik snap niet zo goed dat je daar kennelijk al jarenlang niet bij stil hebt gestaan en dacht dat 3 glazen cola per dag wel normaal was?

Als je last hebt van je darmen/ buik ga je toch vanzelf uitproberen waar dat vandaan komt en ga je toch vanzelf ongezonde dingen skippen?

Ik neem dus weinig koolhydraten, suikers kunnen nog wel minder, en dan gaat het gewoon goed. Gewoon een kwestie van proberen wat voor jou werkt.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:55

http://fodmapdieet.nl

Je moet even 6 weken heel streng zijn en echt alles uitsluiten. Daarna kan je per weer weer een groep toevoegen. Op die manier kan je er achter komen op welke groep(en) jij het meest reageert.

Ik was zelf al gezonder gaan eten, heb een tijdje geen melkproducten gegeten, geen suiker, geen prei/ui/knoflook, maar bij mij bleek het puur door tarwe te komen. Daar was ik zelf nooit achter gekomen.
Laatst bijgewerkt door sanne83 op 15-06-15 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 15:57

Goof: Het "grappige" is dat het helemaal niet aan ongezonde dingen ligt..
Ik reageer (net zoals veel anderen) heel heftig op fructose.. Als ik een appel eet.. Man, dan kun je me net zo goed grind laten opeten want ik denk dat dat hetzelfde moet voelen..

Ik heb er zeker wel al vaak bij stilgestaan maar bij sommige dingen kom ik er echt niet aan uit waar het aan ligt.. Zo kan ik kip eten, en rijst, en currysaus.. Maar als ik de drie samen eet word ik echt niet lekker.. En zo word ik dus vaak zwaar ellendig zonder dat ik weet waarvan..

Van cola krijg ik trouwens geen last van m'n darmen, ik merk dat ik er vooral heel moe van word..

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 16:06

Ik sluit mij hierbij aan. Ik heb zelf geen last, maar mijn vriend is nu in zijn derde week van het Fodmapdieet.

Daar leer je wel door koken zeg, alles gaat tegenwoordig vers. Al smokkelt hij wel af en toe omdat het niet altijd lukt om zo te koken dat hij geen prikkelende stoffen binnen krijgt.
Wij waren nogal van de pakjes en zakjes, maar omdat je oa geen ui mag valt al heeeeeeel veel af. Waar dat wel niet allemaal in zit..

Vanavond eten we aardappelgratin met witlof. Je kan dus wel redelijk normaal eten, je moet je alleen aanpassen.
Verder alles glutenvrij, lactosevrij, alleen bepaalde soorten groentes, niks meer gepaneerd of gekruid vanuit de winkel.
Kortom, hij mag de boodschappen doen, dan kook ik wel ;)

Straks gaan uitzoeken uit welke groep hij de klachten krijgt.
Overigens doet hij dit in samenwerking met een diëtiste.

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 16:10

Ja Juud87, dat gaat voor ons ook heel moeilijk worden.. Ik werk 40h per week en rijd dan nog eens een paard of 3 per dag.. Dus ik ben vaak nooit voor half 10 's avonds binnen en dan nog vers moeten koken... Maar het zal moeten :) Ui en knoflook eet ik heel graag, dus dat is voor mij de grootste straf..
Geluk dat ik wel heb is dat ik niet/weinig reageer op bruin brood en lactose.. Dat heb ik wel al ontdekt en nu ga ik dus dit dieet volgen terwijl ik 's ochtends 2 sneetjes bruin brood eet en een half glaasje melk..

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 16:21

Mijn vriend heeft alles geschrapt. Heeft in het verleden al eens lactosevrij gegeten en ook witbrood ipv bruin brood. Werd het wel iets beter van maar nog steeds klachten.

Wij smokkelen met een patatje en een kaassouflé oid. Niet dat we ineens een pakje van Kno.rr klaar gaan maken. Dan weten we gelijk dat het mis gaat.

Zaterdag hadden we bijvoorbeeld een personeelsuitje van hem. Hij had zijn eigen broodje pindakaas mee voor smiddags, maar 's avonds wel gewoon meegegeten met de pot. In de auto terug had hij al last. Maar anders kan je helemaal niks meer.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 12:47

Zijn er nog mensen die het Fodmap dieet volgen?
Ik ben er heel zwaar over na aan het denken om het ook te gaan doen, en dan wel onder begeleiding van een diëtiste.

Maar ik vind het wel lastig..
Zo nu en dan schiet ik even een beetje in de angst omdat ik al het "gemakkelijke en normale" voorlopig moet laten varen dan.

Maar wat nou als ik me er wel echt veel beter door ga voelen.
Misschien een beetje regelmaat in de stoelgang, en minder huidproblemen...

Gewoon even spannend, al het nieuwe is spannend :o
Aankomende maandag een afspraak met mijn diëtiste.

Mutsie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:04

Als ik dit zo lees wil ik misschien ook wel fodmap dieet gaan volgen, maar wel in overleg met een diëtiste. Ik ben al wel soyayoghurt en spelt brood gaan eten, en dat bevalt mij erg goed. Verder merk ik dat wanneer ik aardappels eet ik gelijk last krijg en m'n dikke darm opzwelt en gaat steken. Een glas cola daarentegen zorgt weer dat het rustig wordt, dus drink ik 1 glas per dag. En ik gebruik nog psyliumvezels omdat ik anders bijna niet eet omdat ik me zo naar voel. Deze moet ik wel gaan afbouwen maar dat vind ik erg lastig.

mcfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:15

Denk dat ik dit ook maar eens ga proberen. Vaak gigantische pijn in mijn buik en bultjes over mijn hele lijf. Druk op de borst, pijnsteken onderin de buik, rugklachten. PDS zei de dokter en heb nu voor elke dag psyliumvezels. Dat werkt dus niet. Hopelijk gaat het helpen om mijn voedingspatroon drastisch aan te pakken.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:21

Toevallig ookal iemand van jullie bioresonantie gebruikt? Ik heb jaren darmklachten gehad, volgens bioresonantie kon ik niet tegen tarwe/gluten. Ben glutenvrij gaan eten en alle problemen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen in 24 uur. Ongelofelijk!

Ik heb weinig vertrouwen in reguliere geneeskunde door slechte ervaringen in het verleden en zoek daarom meestal eerst in het alternatieve circuit. Een kennis had goede ervaringen met bioresonantie bij extreme eczeem, zodoende heb ik dat ook geprobeerd en ben daarover erg tevreden.

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:34

Ik meld me ook. Ben 2x volledig door colonoscopie en gastroscopie heen gegaan. Dan was het Ziekte van Crohn, dan PDS, dan kleine onstekingtjes, maar uiteindelijk is er niks op vast te prikken. Wel dat er problemen zijn. Via bloedonderzoek was lactoseintolerantie er al uitgekomen en ik ben zwaar allergisch voor noten. Dus die twee groepen vielen sowieso al af. Via de diëtiste ook op het FODMAP dieet gezet en dat de eerste weken heel streng gevolgd (zelfs met uit eten). Mijn lichaam en huid knapten zienderogen op en ik raakte ook nog eens vocht kwijt erdoor! Nu blijf ik met verse producten koken (geen zakjes meer voor mij), ontwijk ik de meeste dingen als kool en prei. Gebruik ik weinig ui en knoflook en eet zo min mogelijk tarwe (speltbrood is de redding), geen lactose en dus geen noten. Het is een gevecht met uitzoeken, maar inmiddels heb ik er aardig de weg in gevonden. Je kan zelfs monchoutaart tarwe- en lactosevrij maken en smaakt heerlijk! Natuurlijk eet ik ook wel eens gewoon met anderen mee, maar dan moet ik die avond gewoon niks belangrijks hebben :) Sindsdien is mijn hele lichaam opgeknapt, ben ik minder vermoeid en heb zelden nog een opgeblazen buik.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 15:19

Het FODMAP dieet is een medisch dieet en een dieet wat absoluut niet aan te raden is om te volgen zonder supervisie van een dietist. Het is vrijwel onmogelijk om volwaardig te eten als je al deze FODMAP's uitsluit. Het mag daarom ook maar 6 weken aangehouden worden, daarna moet er gestart worden om weer FODMAP's te introduceren en zo te ontdekken welke FODMAP's klachten oproepen en welke niet.
Het FODMAP dieet is dus niet bedoeld om je leven lang te blijven gebruiken, het is simpelweg een methode om te achterhalen op welke FODMAP's (bepaalde koolhydraten) je darmen heftig reageren, zodat je na het volgen van het dieet een voedingspatroon kan opbouwen dat wel gezond en volwaardig is zonder deze FODMAP's waar je gevoelig voor bent.

Het is vergelijkbaar met een eliminatiedieet bij bijvoorbeeld koemelkallergie: eerst een periode volledig zonder om te kijken of de klachten weg blijven, daarna weer introduceren om te zien of de klachten terug komen. Pas dan kan gezegd worden op welke FODMAP's je gevoelig reageert.

Daarnaast is het FODMAP dieet nog zeer nieuw, er worden nog dagelijks producten getest op FODMAPS en er worden daarom ook nog dagelijks aanpassingen gedaan in wat wel en niet gegeten mag worden (of welke hoeveelheden gegeten mogen worden) in de eliminatiefase (de 6 weken waarin je geen enkele FODMAP mag eten). De informatie op internet is vaak verouderd daardoor.

Ik zou iedereen daarom willen afraden dit dieet op eigen houtje te gaan voeren, zoek hulp bij een professional. Zelfs onder diëtisten is niet iedereen even goed op de hoogte, zoek een diëtist die vaker gewerkt heeft met dit dieet en de juiste kennis heeft. Als je het dieet goed uitvoert heeft 80% van de mensen met darmklachten hier baat bij, in meer of mindere mate (dus niet iedereen is daarna klachtenvrij). Het is recent ontwikkeld in Australie en echt een doorbraak op het gebied van PDS.

EDIT: zie dat het al een oud topic is waar opnieuw op gereageerd is, sorry :o

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 15:27

Geeft niks.
Ik heb het omhoog geschopt, en daarbij ook aangegeven dat ik het onder begeleiding van een diëtiste ga doen dan.

Ik zoek alleen mensen die het doen of gedaan hebben om een beetje ervaringen op te doen.
En eventueel recepten enz op te doen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 17:40

Was idd meer op de oude TS gericht ;)
Zal straks ff reageren, heb mijn man begeleid hierbij toen het net bekend was

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 17:47

Hier Fodmap.
Helpt ontzettend goed en kan heel veel dingen weer herintroduceren. Kon bijna niks meer eten (echt, behalve quinoa) Nu weer havermout, fruit (behalve appel en sinaasfruit)
soja, mosterd en van meer wat niet kon.

Behalve gluten en melk en dat gaat denk ik nooit meer gebeuren. Ook samen met bioresonantie therapie gaat het steeds meer vooruit.
Had proefondervindelijk al het FODMAP toegepast, dus het was een bevestiging voor mij dat dit werkt.

Doen dus!

ps. let idd goed op tekorten! Ik heb smelttabletten B12 en druppels D3 erbij.
Maar ook dit kan de bioresonantie goed meten.
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 13-01-16 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 17:48

Ilsemarie schreef:
Toevallig ookal iemand van jullie bioresonantie gebruikt? Ik heb jaren darmklachten gehad, volgens bioresonantie kon ik niet tegen tarwe/gluten. Ben glutenvrij gaan eten en alle problemen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen in 24 uur. Ongelofelijk!

Ik heb weinig vertrouwen in reguliere geneeskunde door slechte ervaringen in het verleden en zoek daarom meestal eerst in het alternatieve circuit. Een kennis had goede ervaringen met bioresonantie bij extreme eczeem, zodoende heb ik dat ook geprobeerd en ben daarover erg tevreden.

Ja hier groot fan van bioresonatie! Daarmee valt heel makkelijk te meten welke voedingsmiddelen het probleem zijn. Voor vragen Pb :)

Sancerre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:48

Ik heb bioresonantie bij mijn paarden nu. Voor Sarcoïdose en bij een ander paard voor pees problemen. De Sarcoïdose wordt erg goed behandeld. In 5 weken al heel veel vooruitgang. Voor de pees net 1 kuur gehad. Ik heb er vertrouwen in.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:02

Ik heb ook ernstige pds en volg al jaren onbewust het Fodmap dieet...had voor mezelf al uitgevonden waar ik wel en niet tegen kon. Maar ik vind het wel heel prettig om het nu terug te lezen omdat ik dus gewoon niet wist "waarom" ik ergens wel of niet tegen kon.

Hm..goeie tip van die bioresonantie..

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 19:20

Ik ben ook enorm aan het opknappen van Fodmap en bioresonatie!