Paard staat na val op been, wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

OneAndOnlyx

Paard staat na val op been, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 16:59

Hoihoi,

Vanmiddag reed ik met een paardje buiten, en toen we een helling op gingen begon hij te bokken en toen verloor ik helaas mijn balans. Ik viel van hem af en toen stond hij met zijn volle gewicht op mijn onderbeen. Ik liep naar een stukje met gras en keek er even naar, kon er ook niet goed op lopen. Het zag wat blauw en er ontstond een zwelling. Toen hebben we ons rondje maar voortgezet en uiteindelijk ben ik naar huis gegaan en toen ik er naar keek was het nog wat blauwer, en behoorlijk dik. Ik heb meteen mijn icepack uit de vriezer gehaald en zo ong 10 min gezeten met dat ding op de plek. Het maakt het alleen maar erger eigenlijk..

Nu is mijn vraag, wat kan ik het beste doen? Straks weer koelen, of het zo laten?

melissapupa

Re: Paard staat na val op been, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 17:01

naar de HAP.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 17:02

Idd ff de huisartsenpost.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 17:02

Inderdaad naar de huisartsenpost!

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 17:04

Zal mee naar de spoedeisende hulp rijden. Veel kans dat het gebroken is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 17:05

Jij kunt nog paardrijden en nog lopen!! Dat het erger word is wel logisch, jij hebt waarschijnlijk een giga bloeduitstorting in je been, koelen en de eerste 24 uur regelmatig blijven koelen.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 17:06

paardje1983 schreef:

Lijkt mij niet, dan was het toch ook onmogelijk geweest om weer op het paard te stappen :)?
Zelf zou ik het een paar dagen aankijken en rustig aan doen, heb ook al wel eens heel veel pijn gehad wat na een paar dagen over was (en die keren was het voor mij onmogelijk om weer op een paard te stappen)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 17:06

Ik heb vroeger ook een paard op mijn been gehad, en je voelt echt wel of het gebroken is of niet... :) gewoon even weer koelen :)

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 17:15

Bigone: Lopen gaat meer hinkend, en toen ik erop moest heb ik even doorgezet qua pijn.. Eraf heeft diegene waarmee ik reed me geholpen.. Hopen dat het meevalt!!

Mjetterd: Ja dat is waar, als je been gebroken is kan je niet opstappen met dat been neem ik aan. Aankijken lijkt ook mij het beste.

SindyKaya: Dankjewel! Ik haal straks de icepack weer uit de vriezer.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 17:17

Waar heeft het paard precies gestaan??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 17:18

Ik zou voor de zekerheid naar de HAP gaan... Better safe than sorry.

gohya

Bel morgen je H.A. en vertel wat er is gebeurt.Dan zal hij of zij wel zeggen of je langs moet komen of niet.
Beterschap!

Niekje51

Mjetterd schreef:
paardje1983 schreef:

Lijkt mij niet, dan was het toch ook onmogelijk geweest om weer op het paard te stappen :)?

Ik ben vroeger eens van mijn paard gevallen in het bos, achteraf bleek dat ik mijn enkel op twee plaatsen gebroken had, maar ben toch nog naar een boomstammetje gelopen, op mijn paard geklommen en weer terug gereden. Uiteraard voelde ik dat het niet goed was, maar onmogelijk was het niet ;)

TS, ik zou idd even voor de zekerheid naar de HAP gaan, just to be sure. Beterschap!!
Laatst bijgewerkt door Niekje51 op 14-06-15 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 17:18

bigone schreef:
Waar heeft het paard precies gestaan??

aan de onderkant naar achteren, vlakbij de bal van mn voet. Ik weet niet echt hoe ik het uitleggen moet.

gohya: Dat kan ik wel doen inderdaad, dankjewel!
Laatst bijgewerkt door OneAndOnlyx op 14-06-15 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 17:19

bigone schreef:
Jij kunt nog paardrijden en nog lopen!! Dat het erger word is wel logisch, jij hebt waarschijnlijk een giga bloeduitstorting in je been, koelen en de eerste 24 uur regelmatig blijven koelen.

Dit dus,ik heb 9 dagen geleden een trap tegen mijn scheenbeen gehad,zag er vreselijk uit met dikke zwelling.
Na een paar dagen toch maar bij de huisarts geweest waar ik ontstekingsremmende pijnstillers kreeg omdat er irritatie zat.

Na 9 dagen ziet het nu zo uit.

Afbeelding

Denk dat het bij jou ook zo uitziet ts?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 17:19

Das de Achillespees TS,net boven de enkel.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 17:22

Naar de HAP inderdaad, maar als het echt zo gezwollen is zullen ze moeilijk kunnen bepalen of het gebroken is of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 17:24

En als het echt je Achillespees is kan je daar maar beter zo snel mogelijk bij zijn, kan namelijk echt een b*tch zijn om van te herstellen.. Ik zou ook even een telefoontje naar de HAP eruit gooien, zij kunnen dan prima bepalen of het handig is dat je langskomt of dat je ook morgen naar je reguliere huisarts kan gaan.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 17:25

inowa schreef:
bigone schreef:

Dit dus,ik heb 9 dagen geleden een trap tegen mijn scheenbeen gehad,zag er vreselijk uit met dikke zwelling.
Na een paar dagen toch maar bij de huisarts geweest waar ik ontstekingsremmende pijnstillers kreeg omdat er irritatie zat.

Na 9 dagen ziet het nu zo uit.

[ [url=m/GD0aX4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Denk dat het bij jou ook zo uitziet ts?

Bij mij is het niet heel blauw, wel erg dik. Heb net mijn moeder aan de telefoon gehad, we gaan morgenochtend naar de HA toe.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 17:26

misschien kun je de spoedpost bellen om advies

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 17:27

Even bellen met HAP voor overleg daar zijn voor. Die kunnen dan bepalen of ze je moeten zien.
Spoedeisende hulp kan je niet zomaar terecht is ook niet hiervoor HAP kan prima bepalen of je gezien moet worden en daar kunnen ze dan bepalen of er aanvullend onderzoek nodig is.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 17:31

Intussen veel koelen en je been iets omhoog. Slaap ook met een kussen onder je been zodat hij iets omhoog licht. Voorkomt nog ergere zwelling.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 17:33

Ik zou toch even naar het ziekenhuis rijden, de achillespees wil je echt voorzichtig mee zijn, en het kan makkelijk gebroken zijn hoor (het is een fabeltje dat je het helemaal niet kan gebruiken als het gebroken is)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 17:42

Er kan natuurlijk een scheur[tje] in de Achillespees zitten en ja,das heel pijnlijk en moet snel wat aan gedaan worden.
Wat anderen ook zeiden,bel anders de HAP? kijken wat die zeggen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 17:48

gohya schreef:
Er kan natuurlijk een scheur[tje] in de Achillespees zitten en ja,das heel pijnlijk en moet snel wat aan gedaan worden.
Wat anderen ook zeiden,bel anders de HAP? kijken wat die zeggen.

Pezen zitten geen pijnzenuwen in, met een gedeeltelijk kapotte achillespees kun je nog wel lopen. Ts, je kunt zelf kijken of je achillespees doormidden is, ga op je buik liggen en laat iemand net onder je knie in de spieren knijpen, beweegt daarbij je voet dan zit hij in ieder geval nog gedeeltelijk aan elkaar. Wel opletten want je hebt twee achillespezen, een hele dunne en een dikke, als een van de twee stuk is dan is een operatie de enigste oplossing.