Word gek van het hoesten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Word gek van het hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 08:50

Ik word helemaal gek van het hoesten. Overdag, oké, dan kan ik er nog wel mee leven.. Maar 's nachts... Ow, verschrikkelijk. Gisternacht ook weer. Ik kwam echt niet in slaap. Thee, honing, dropjes... Uiteindelijk rechtop in slaap proberen te vallen, want dan hoest ik minder.. Maar nee, dat werkt ook niet. Gelukkig uiteindelijk wel in slaap gevallen maar na meer dan drie uur 'strijd' met hoesten. Mijn huisgenoten zijn er ook niet zo blij mee haha. Die horen me door de muren heen. Maar goed, 's ochtends vroeg heel vroeg weer wakker en dan kan ik niet nog even lekker een halfuurtje dutten, want ik word door het hoesten mijn bed uitgejaagd. Ach, ik ben nu wel elke ochtend om 7 uur uit de veren.. Maar als ik pas om 3 uur in slaap ben gevallen is dat niet zo heel lekker.

Ik zou heel graag bij de huisarts willen langsgaan voor codiene.. Helaas is het zaterdag.. En moet ik nog twee dagen wachten voor een belletje. Ik vrees nu al voor vannacht.. en zondagnacht. Ik ben zo moe en kapot.. Ik wil gewoon slapen...

Ik heb wel Noscapine van de drogist. Ik had eerder het idee dat het wel hielp, de eerste dagen.. Maar ondertussen is het hoesten zo erg en Noscapine kan daar blijkbaar niet tegenop werken.

Verder ben ik ook zo lekker benauwd. Ademen is lastig en dan is mijn neus ook nog eens goed dicht, ondanks de neusspray's. Heerlijk.

Ondertussen zit iedereen te genieten van het prachtige weer :P.

Ik weet het niet meer.. Tips, tricks? Hoe kom ik door die nachten heen |(

Nagini

Re: Word gek van het hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 08:55

Zit het vast op je borst? --> Hoestdrank!

Verder.. ik ken je probleem.. ik ben aan de weer gegaan met hoestdrank.. heel veel hoestdrank.. en hoesttabletten..

Codeïne ook geprobeerd maar had het idee dat dit het juist vast zette.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 08:58

Ik heb hoestdrank idd, voor droge en kriebelende hoest. In de ochtend komt er wat slijm naar boven, maar de rest van de dag is het droog en kriebelend. Vooral 's nachts.. En dan hoest ik soms zo erg en veel dat ik moet kokhalzen.

Maakt niet uit hoeveel hoestdrank ik inneem... Of hoesttabletten. Die heb ik ook.

Maar mijn maag is wat overstuur door alle verschillende dingen.. En ook nog eens zuigsnoepjes :P

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 09:01

Natterman en dan de zwarte, die werkt wel best goed! Of tijmsiroop.

Verder heb je nu zwarte antaflu, drop mint geloof ik. Die werkt bij mij ook wel redelijk goed.

Is t slijm dat vast zit? Anders slijmoplosser, zo iets als bisolvon.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 09:01

Er is ook codeïne houdende hoestdrank van Natterman. Die zou ik halen als ik jou was haalde ik die.
Goed stomen en zorgen dat je neus goed vrij is opdat je niet door je mond gaat ademhalen.

Verder de heledag op een snoepje sabbelen.

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 09:03

Ik heb geen idee of de apotheek vandaag wel open is. Maar anders hebben ze daar Daro capsules, is een paardenmiddel en werkt perfect voor de nacht. Eerder was het ook bij de drogist te verkrijgen maar nu alleen nog bij de apotheek, wel zonder recept :)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 09:07

Mijn apotheek niet, maar die in het centrum bij het UMCG wel. Dan moet ik daar vanmiddag maar even langs voor de Darco capsules. Even gegoogeld en lees daar goede dingen over.

Ik heb die oranje antaflu snoepjes, die vind ik het lekkerst. Maar die werkt vooral om de pijn wat te verzachten, door het constant slikken, maar veranderd helaas niets aan de hoest.

Ik ga even kijken naar de hoestdrank van Natterman

Bedankt voor de tips :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 09:10

En neusspray(niet langer dan een paar dagen!)
Zorg dat je tijdens het slapen goed door je neus kan ademen.
Dan kan je keel s'nacht herstellen.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 09:11

Neusspray gebruik ik nu 3 dagen met mate.. Maar ik had vannacht helaas een bloedneus, door de sprays, al de verstoppingen en het snuiten, dus dat durf ik nu niet zo goed meer te gebruiken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 09:17

ElineS schreef:
Neusspray gebruik ik nu 3 dagen met mate.. Maar ik had vannacht helaas een bloedneus, door de sprays, al de verstoppingen en het snuiten, dus dat durf ik nu niet zo goed meer te gebruiken.

Hmmmm. Zeker overdag laten staan.

Ik zou dan alleen voor de nacht dan doen en eerst een hele warme douche nemen. 1 keer goed snuiten en sprayen. Hoestdrank nemen. En gelijk gaan (proberen) te slapen.

Wat ik ook doe is mijn hoofdeind van het bed iets hoger zetten.

Oh en eucalyptus capsules gebruiken. Ook een beetje op een zakdoek doen naast je bed.
En,...een ouderwetse ui doormidden snijden en naast je bed zetten.

Edit: en verder niet meer snuiten. Zo min mogelijk in ieder geval.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 09:21

Dampo helpt ook goed om je neus open te houden of een ui snijden en naast je bed zetten.

Misschien dat de apotheek je sowieso wat info kan geven wat goed werkt. :)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 09:25

We gaan even naar de winkel :D
Dampo mentol/eucalyptus capsules
Natterman hoestdrank
Acetylcysteine bruistabletten

En later in de middag even de stad in naar de apotheek voor Daro capsules.

Bisolvon heb ik al trouwens, maar werkt niet zo. Of misschien wel en was het zonder nog erger haha, dat weet ik niet :P

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 09:29

Bisolvon is een slijmoplosser. (tenminste als je de broomhexidine variant hebt)

daar ga je juist van hoesten.

Maar is niet effectief tegen een kriebelhoest.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 09:29

Bij hoesten heb ik weleens de tip gehad: een neutje met een hoog percentage alcohol, whisky ofzo. Alcohol ontsmet natuurlijk. Ik weet alleen niet meer of het voor hoesten met /zonder slijm was. Maar het is het proberen waard.
En gorchelen met mondwater vind ik ook altijd fijn bij een zere keel.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 09:34

Oh en Vicks!

Op je rug, borst, onder je neus en rond je voorhoofdholtes etc.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 09:37

xSCWx schreef:
Bij hoesten heb ik weleens de tip gehad: een neutje met een hoog percentage alcohol, whisky ofzo. Alcohol ontsmet natuurlijk. Ik weet alleen niet meer of het voor hoesten met /zonder slijm was. Maar het is het proberen waard.

Van dat neutje ga je vooral makkelijker slapen denk ik. :+

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 09:50

dampo is mijn redmiddel voor de nacht als ik verkouden ziek ect ben
op je boven rug en op je borst wat smeren.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 09:55

Je hebt ook paracetamol met codeïne. Die onderdrukt de hoest ook.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 10:25

Paracetamol met codeïne is alleen op recept te krijgen. In de losse verkoop meb je paracetamol met coffeïne. Of dat helpt tegen hoesten weet ik niet.

Als je last heb van neusspray, zou je kunnen proberen te stomen. Gewoon boven een bak heet water gaan hangen met een handdoek over je hoofd en proberen door je neus te ademen (door je mond kan trouwens ook helpen om slijm in je lage luchtwegen los te helpen komen). Niet té heet, dan riskeer je verbranden. Geen speciale stoomcapsules gebruiken, zeker niet nu je slijmvliezen al kapot zijn van de spray. Je kunt ook de douche op standje heet zetten en de badkamer vol laten lopen met stoom en dan de douche op een huidvriendelijke temperatuur en lekker douchen in de 'stoomcabine'.

Een andere optie is spoelen met zoutwater. De dienstapotheek heeft waarschijnlijk wel een zgn rhino horn (oid) die daar speciaal voor bedoeld is. En als je er toch bent, hebben ze misschien nog wel wat goede adviezen voor je om net weekend door te komen.

Vicks of dampo op je borst en als je iemand hebt die kan helpen op je rug tussen je schouderbladen, kan inderdaad ook helpen.

Beterschap!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 10:42

NatasjavE schreef:
xSCWx schreef:

Van dat neutje ga je vooral makkelijker slapen denk ik. :+

Mensen zeggen idd dat het helpt, maar het is niet zo. Het voelt even lekker met keelpijn want je keel brand even heerlijk.. Maar het irriteert je keel alleen maar meer en het ontsmet niet. Daarnaast zit er in gewone alcohol heel veel andere stoffen die irritatie teweeg brengen.

Ik heb Damp, Fluimicil acetycysteïne bruistabletten en Natterman in huis gehaald (kaching, 20,-) en honing voor in warme melk en thee :D. Maar goed.. Natterman is liefde <3 Ik hoest nog wel, maar het verzachtte meteen en ik had het idee dat ik minder hoestte. Ik wandelde de DA uit en meteen, hup uit de verpakking, en wat gehad.. Want ik was zo aan het hoesten daar in het winkelcentrum :P

Ik merk trouwens dat als ik buiten ben en beweeg ik minder hoest dan dat ik in huis zit. Misschien de lucht. Dus nu de achterdeur en alle ramen open om even goed te luchten.

En ik ga vanmiddag even naar de sauna plaats hier om de hoek, niet voor een sauna, maar voor de stoomcabine. Paar euro voor 20 min, dus dan ga ik er even een paar minuten lekker inzitten :P

Spoelen met zoutwater helpt inderdaad, maar ik durf nu niet teveel met mijn neus, doordat het nu zo gevoelig is dat het snel gaat bloeden. Dus mijn neus laat ik nu even voor wat het is, behalve stomen straks :)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 10:37

Iets betere nacht gehad. Duurde nu maar een uur voordat ik in slaap viel ipv drie. Nog wel veel hoesten, ondanks alle middeltjes.. En een paar keer wakker geworden vannacht.

Ochtend was helemaal rot. Ik werd hoestend wakker. Tranen in mijn ogen, geen adem kunnen halen tijdens het hoesten, kokhalzen en tot overmaat van ramp kreeg ik tijdens de aanval een bloedneus. Deed mijn neus dicht maar kreeg toen helemaal geen adem meer omdat ik nog zo aan het hoesten was, dus enige optie was neus open en laten gaan tot het hoesten voorbij was. Dus het bloed spetterde lekker in het rond, vanwege het hoesten en stroomde heerlijk over mijn hele gezicht, nek en kleren.. En daarna moest ik overgeven vanwege het hoesten... Naar de badkamer gestrompeld en daar kreeg ik het hoesten redelijk onder controle en kon ik iets aan de bloedneus doen, alles even opruimen etc. Was een slagveld in mijn kamer.

Anyway, ben weer een paar uurtjes wakker en nu valt het hoesten weer redelijk mee. Hoewel ik wel de eerste twee uur van het wakker zijn nog constant moest hoesten, ondanks alle middeltjes. Maar melk met honing gedronken, thee, soep gegeten etc. Ik ben kapot moe. Mijn hele lichaam zit er doorheen..

Maar ik heb audities vanmiddag voor een toneelstuk. Ik weet niet of ik dat ga redden.. Maar het is zo'n belangrijke auditie.

Zucht, geef mij maar 40 graden koorts. Dat heb ik liever dan dit hoesten.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 10:48

Zo dat klinkt niet echt goed.
Zou maar eens naar de dokter gaan. Voor hetzelfde geld heb je bronchitis en ben je een kuurtje nodig.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 10:54

Ik zou heeeel graag codiene willen halen voor het hoesten vandaag, maar helaas weekend, dus ik moet tot morgen wachten.. Weet ook niet of het werkt, maar het is in ieder geval sterker. De rest werkt gewoon niet voldoende... Maar ik ga echt kapot van het hoesten. Mijn hele borstkas doet zeer, ademen is moeizaam, en ik ben gewoon zo moe. Ik kan wel huilen. Ik heb over het algemeen wel snel zelfmedelijden met mezelf als ik ziek ben (ben echt een watje :P), maar nu heb ik wel reden toe om er even doorheen te zitten.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 16:30

Je kan ook altijd even bellen met de huisartsen post. Die kunnen je misschien verder helpen. Wij hier op bokt niet.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 18:14

Nee, klopt, maar er is niet veel aan te doen, dus zit hier gewoon lekker even te klagen haha. Maar vanmiddag ging goed. Weinig hoesten! Dus hopelijk vannacht ook.. En morgen even belletje met de huisarts :)