Wat helpt tegen muggen? (Muggenallergie)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Babeth

Wat helpt tegen muggen? (Muggenallergie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 13:18

Ik kamp al jaren met een allergie voor muggen. Regelmatig blaast een muggenbult zich zo op dat het gaat ontsteken, pijnlijk en hard wordt en mijn ledematen de omvang van een olifant krijgen.
Nu ga ik over 2 weken voor een zeer lange tijd naar centraal en zuid amerika en in tropen barst het van die geniepige vampieren.
Wat helpt nu echt tegen muggen om te voorkomen dat je gestoken wordt zonder het giftige DEET hoeft te gebruiken? Ik gebruik dat als het kan liever niet namelijk. Ik slik nu sinds 2 dagen biergistpillen, ik hoop dat het in ieder geval iets gaat helpen, maar dat kan ik nu nog niet weten.
Wat werkt nog meer? Lange luchtige kleding gaat mee, maar er zijn altijd onbedekte lichaamsdelen natuurlijk.

Ik hoop dat jullie wat goede tips hebben om te voorkomen dat je gestoken word.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Wat helpt tegen muggen? (Muggenallergie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:26

Ik kan je niet echt helpen, aangezien ik zelf nog niks gevonden heb behalve deet. Ik ben een magneet voor muggen en de laatste jaren reageer ik ook relatief heftig met dikke plekken etc. Bij mij werkt een antihistaminepilletje dan wel wat, ooit geprobeerd?
Preventief is gewoon heel lastig. Ze prikken me ook doodleuk dwars door kleding heen. Bij mij heeft biergist niks geholpen jammergenoeg. Wie weet komt er nog wel een bokker met de gouden tip!

vaxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:36

waarom wil je geen deet gebruiken? heeft dat te maken met je allergie? Het is wel echt een rotmiddel. wát een chemische lucht.

Ik ben namelijk voorgelicht door het erasmus mc, en mij is verteld dat je de muggen van je af moet slaan (lees: zwerm om je heen) als je buiten komt zonder deet op sommige plaatsen.

Ik ga zelf binnenkort naar Singapore, maar deet + flinke zon elke dag lijkt mij niet zo'n goed idee voor mijn huid.

Een speciale klamboe heb je vast al van gehoord? met een geur waar de muggen gedesoriënteerd van raken. ook knoflookpillen willen nog weleens helpen, dan ruik je niet lekker meer :o

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:41

Overal waar je leest staat helaas alleen maar Deet. Het is werkelijk het effectiefste middel.
Je kunt wel alternatieve middelen gebruiken maar dan zul je nooit het effect bereiken wat je met Deet wel hebt.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:35

In Zweden hadden we echt werkelijk t beste spul ooit tegen muggen! Daar zwemt t ook van die stem beesten.

Ga even voor je op zoeken hoe t heet en of er deet in zit.

Voor paarden hadden we ook van die spuitbussen, 1 keer in de 2 weken spuiten en paarden zijn 2 weken daas en steek beest vrij.

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:48

Helaas, echt DEET gebruiken. En neem ALTIJD een klamboe mee voor over je bed! Geen decoratief ding maar een echte, goedgekeurd door de WHO (world health organisation) en geimpregneerd. (zijn trouwens geimpregneerd met DEET, zodat als er een mug op de klamboe gaat zitten, hij al dood gaat. Hierdoor voorkom je dat je door de klamboe heen gestoken kan worden en dat er een heel legertje hongerige muggen klaar zit voor al je er onder vandaan komt)

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:54

Ik slik al een aantal jaar in de zomer periode vitamine B tabletten, op aanraden van een Australische arts (nadat ik ook een behoorlijke allergische reactie had). Ik word tegenwoordig echt veel minder gestoken dan vroeger.
Alleen moet je dit volgens mij wel een tijdje (aantal weken?) slikken voor het effect heeft. Daarom begin ik gewoon in maart altijd al, dan gaan we in april meestal naar Australie en bij terugkomst de NL zomer in :Y)

JustFenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:54

Djungelolja is uit zweden. Verder heb ik daar ook ooit iets gehaald, in lappland, wat een beetje ruikt als Derfen hier voor je paard. Dat hiel ook wel, zit dan wel onder de bruine vlekken

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 15:01

deet meenemen en direct daar ook informeren wat de locale bewoners gebruiken
(die willen namelijk ook niet levend opgegeten worden).

vaak hebben die zelf smeersels ontwikkeld die overal en nergens te koop zijn,
wel even goed doorvragen waar ze op gebaseerd zijn, voor je jezelf ergens mee insmeert (en altijd eerst een klein stukje huid proberen.

Zelf in indonesië en maleisië geweest.. sommige junglestays hadden hun eigen ontwikkelde brand muggentroep. En het werkte uitstekend.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 15:46

elenaMM77 schreef:
Zelf in indonesië en maleisië geweest.. sommige junglestays hadden hun eigen ontwikkelde brand muggentroep. En het werkte uitstekend.

Wat niet wil zeggen dat dat minder 'giftig' is dan Deet.
En dat was volgens mij juist het probleem van ts.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 15:47

Gewoon DEET gebruiken, werkt het allerbeste. Blijft tenminste ook lang werken.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 16:24

Er is zelf ook wel wat in elkaar te flansen. Een vriendinnetje van mij heeft hetzelfde probleem als jij, TS. Eén steek en haar arm is twee keer zo dik. Zij gebruikte vorig jaar een zelf gemaakt middeltje dat stonk als de pest, maar wel echt goed hielp. Ik weet niet meer 1,2,3 wat het was, volgens mij had ze azijn ofzo gebruikt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 16:26

Als een muggenbeet echt zo'n dramatisch effect heeft als je schetst zou ik lekker naar de deet grijpen. Geen risico's nemen en gewoon spul gebruiken waarvan je weet dat het werkt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 16:29

Chinese olie werkt ook. China oil.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 17:21

Iris82 schreef:
elenaMM77 schreef:

Wat niet wil zeggen dat dat minder 'giftig' is dan Deet.
En dat was volgens mij juist het probleem van ts.

alles wat muggen echt weert (als in doden) is giftig..
en daarom had ik ook erbij gezet dat je goed moet zien wat er inzit en eerst een klein stukje huid proberen..

neem aan dat ze deet ook geprobeert heeft voor ze het afgeserveerd heeft.

muggen laten leven is vragen om gestoken worden, werend is niet voldoende en zeker niet in gebieden waar je gewoon gezondheidsrisico's hebt.. muggen doden is gewoon giftig, anders dood je de muggen immers niet. (of je moet in een blauwe lamp gekleed gaan.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 18:06

Helaas, hier ook een muggenallergie en veroordeeld tot DEET. Niks anders werkt.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 22:47

Het probleem met deet is dat ik een heel gevoelige huid heb en erg sterk kan reageren op deet. Als er meer dan 20% in zit, dan staat mijn huid in vuur en vlam. En ik geloof dat deet pas echt werkzaam is bij 40 of 50% en hoger. Ik ben echt een magneet voor die rotbeesten, want ik ben altijd de enige die leeg gezogen wordt als ik in een groep mensen zit. In Denemarken gebruikte ik een vliegenwerend middel voor paarden (was een nederlands merk volgens mij) en die werkte als een tierelier. Je zag de muggen echt afstand bewaren. Ik weet alleen niet meer hoe het heette en ik kan het bij divoza niet zo snel meer vinden. (Daar bestelden wij het altijd toen ik in Denemarken werkte) Ik baal zo dat ik niet meer weet hoe het heet. En ik weet ook niet of ik het uberhaupt mee kan nemen naar centraal amerika.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 23:02

Optie is 20 procent en vaker smeren, hoe minder DEET des te minder lang het werkt.

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 11:26

Wanneer ik in de zomer bijvoorbeeld de bossen inga met de paarden gebruik ik altijd atex voor de paarden, persoonlijk vind ik dat het erg goed werkt ik heb zelf dan ook minder last van muggen etc..
Verder tea tree olie, helpt bij mij ook erg goed. In Griekenland heb ik trouwens ook een keer super spul gekocht met citronella, weet zo even niet hoe het heet. Maar tea tree zou ik je zeker aanraden.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 11:34

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 07:29

Ik gebruik naast deet ook de kleding van Craghoppers Nosilife. Is permanent insect afwerend en helpt perfect zonder gebruik van deet in gebieden zonder extreem veel muggen, waar echt heel veel muggen zijn smeer ik toch deet onder de kleding voor extra resultaat. Je kan online via craghoppers bestellen of de Bever verkoopt het.

JustFenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 18:36

craghoppers is inderdaad ook goed! En Careplus. vooral ook de sokken kopen en over je broek aan doen. Kunnen ze niet naar binnen vliegen ;)

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 18:45

Mijn dochter heeft dit ook. Op aanraden van een arts slikt ze nu een hooikoorts tabletje als het opkomt en dit helpt meestal voldoende. ( vraag me niet waarom t werkt haha maar heeft iets met werkzame stof te maken)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 18:51

Girlygirl, dat is antihistamine..
Hooikoorts is ook een allergische reactie, die pilletjes blokkeren de allergische reactie.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 18:53

girlyggirl schreef:
Mijn dochter heeft dit ook. Op aanraden van een arts slikt ze nu een hooikoorts tabletje als het opkomt en dit helpt meestal voldoende. ( vraag me niet waarom t werkt haha maar heeft iets met werkzame stof te maken)

Dat is niet zo gek, het is een anti histamine tablet. Het werkt tegen meerdere allergieën en onderdrukt bv de jeuk die komt door allergie voor pollen, kat of muggenbult.