is dit normaal?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nico_lette

is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 21:33

Ik heb de laatste tijd extreme eetbuien, ik eet echt niet normaal veel en heb na het avondeten een kwarktoetje gehad en heb echt honger.. Ik heb het gevoel dat ik gewoon iets móet eten. Als ik s avonds in mijn bed lig rammelt mijn maag erover, zo'n honger heb ik dan..

Dit klopt toch niet..?

elenaMM77

Re: is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 21:47

je bent in de groei en blijft langer op dan vroeger..

dus het is redelijk normaal dat je gewoon trek krijgt later op de avond..

je zegt zelf, je eet niet veel en een kwarktoetje (is wat anders dan een schaaltje kwark kwa hoeveelheid).

dus gewoon iets meer eten bij de avondmaaltijd. en wat later kun je rustig nog een klein tussendoortje pakken.

als je op bed ligt met een rammelende maag is het niet goed, dan is je hele systeem leeg ruim voor de ochtend, wat niet bevoordelijk is voor je basisverbranding..

gewoon dus wat meer eten en luisteren naar je lichaam..
je geeft aan dat je honger hebt.. dan moet je dus wat eten.

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 21:54

elenaMM77 schreef:
je bent in de groei en blijft langer op dan vroeger..

dus het is redelijk normaal dat je gewoon trek krijgt later op de avond..

je zegt zelf, je eet niet veel en een kwarktoetje (is wat anders dan een schaaltje kwark kwa hoeveelheid).

dus gewoon iets meer eten bij de avondmaaltijd. en wat later kun je rustig nog een klein tussendoortje pakken.

als je op bed ligt met een rammelende maag is het niet goed, dan is je hele systeem leeg ruim voor de ochtend, wat niet bevoordelijk is voor je basisverbranding..

gewoon dus wat meer eten en luisteren naar je lichaam..
je geeft aan dat je honger hebt.. dan moet je dus wat eten.

dat wil ik dus ook heel graag, maar het mag niet van mijn moeder. Ze begrijpt niet dat ik honger heb.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 21:58

Heel normaal. Ben je al ongesteld? Dan kan het misschien aan de hormonen liggen :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 21:58

dan meer opscheppen bij het avondeten.

het kan zijn dat je moeder is opgevoed in de tijd met na het avondeten niets meer eten..
maar je wordt ouder, ik neem aan dat je ouders ook halverwege de avond een toostje pakken met het een of ander of wat lekkers? daar is niets abnormaals aan..

niets meer eten na 17.30h en dn pas om 23.00h gaan slapen, ja dat is vragen om een rammelende maag..

dat gezegd hebben.. ik ga nog even twee nectarines grazen hier..

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 21:59

UhNee schreef:
Heel normaal. Ben je al ongesteld? Dan kan het misschien aan de hormonen liggen :)

Laatst voor de eerste keer hihi :r

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 22:00

Nico_lette schreef:
UhNee schreef:

Laatst voor de eerste keer hihi :r

@elena, ik eet al best veel qua avondeten :') klopt, Ze pakken chips, toastjes..

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:00

probeer niet teveel te snaaien met producten waarbij veel suikers in verwerkt zitten.
Dus wat je eet moet ook goed vullen.

Maar als jij echt met honger naar bed gaat, ipv snaaihonger, moet er wel wat veranderen.
Dat zul je echt moeten bespreken met je moeder.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:02

Ik hoor ook wel vaker en merk het bij me zelf ook dat als ik ongesteld ben dat ik dan meer honger heb dan dat ik dat niet ben. Van een van mijn vriendinnen weet ik dat ze enorme vreetbuien krijgt als ze in haar periode zit. De hele dag door is ze dan aan het eten.

Maar zo als boven aangegeven word zou ik gewoon mee op scheppen bij het avondeten. En ook goed ontbijten! Dat zorgt er ook voor dat je overdag minder snel honger krijgt. En inplaats van 's avonds wat te gaan eten kan je er ook voor kiezen om wat te gaan drinken bijv. melk of je neemt een glas yoghurt.

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 22:03

Knert schreef:
probeer niet teveel te snaaien met producten waarbij veel suikers in verwerkt zitten.
Dus wat je eet moet ook goed vullen.

Maar als jij echt met honger naar bed gaat, ipv snaaihonger, moet er wel wat veranderen.
Dat zul je echt moeten bespreken met je moeder.

S avonds eet ik eigenlijk niet meer dan fruit en soms een kwarktoetje.. Ik het weekend soms chips maar meer niet..

Overigens, bedankt allemaal!

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:06

Dit had ik ook rond een iets latere leeftijd. Het is inderdaad heel normaal. Al helemaal nu je ook vort menstrueert.
ik zou ook wat meer opscheppen bij het avondeten en toch met je moeder overleggen over wat je eet savonds. Mijn vader schilde vroeger altijd een appeltje voor ons savonds. dus voor mij was het niet zo moeilijk om op een gegeven moment ook wat anders te pakken.
leer jezelf niet aan chips te pakken. Dat bijvoorbeeld alleen in het weekend bij een film. Pak wat fruit, een boterham, toostjes of brinta kan ook nog wel eens werken.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:07

Gydja schreef:
Ik hoor ook wel vaker en merk het bij me zelf ook dat als ik ongesteld ben dat ik dan meer honger heb dan dat ik dat niet ben. Van een van mijn vriendinnen weet ik dat ze enorme vreetbuien krijgt als ze in haar periode zit. De hele dag door is ze dan aan het eten.

Maar zo als boven aangegeven word zou ik gewoon mee op scheppen bij het avondeten. En ook goed ontbijten! Dat zorgt er ook voor dat je overdag minder snel honger krijgt. En inplaats van 's avonds wat te gaan eten kan je er ook voor kiezen om wat te gaan drinken bijv. melk of je neemt een glas yoghurt.

ja dat deed ik ook vaak. of yoghurt gemengd met sinaasappelsap. Heerlijk zo savonds of bij het ontbijt!

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 22:14

Super bedankt!
Mijn enige punt nog is dat mijn moeder me niet gelooft, komt ze aan met: de kindjes in Afrika hebben honger, jij niet etc. Ik weet dat in Afrika hongersnood is etc. Maar ik ben geen kleuter..?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:15

mzara schreef:
Gydja schreef:

ja dat deed ik ook vaak. of yoghurt gemengd met sinaasappelsap. Heerlijk zo savonds of bij het ontbijt!

hier ook, 1/3 yoghurt in een glas, aanvullen met jus d'orange.. heerlijk..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:16

Nico_lette schreef:
Super bedankt!
Mijn enige punt nog is dat mijn moeder me niet gelooft, komt ze aan met: de kindjes in Afrika hebben honger, jij niet etc. Ik weet dat in Afrika hongersnood is etc. Maar ik ben geen kleuter..?

je moeder eet niets s avonds en je vader?

ook nooit zeggen dat je honger hebt..
gewoon dat je trek hebt en niet fijn slaapt als je trek hebt.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:17

Nico_lette schreef:
Super bedankt!

Ach dat krijg ik ook zo vaak te horen. Ik vind dat zo'n dom gedoe. Als je maag rammelt heb je duidelijk zin in wat. Ik kan er altijd heel chagrijnig van worden als mensen dat tegen me zeggen. Je zou je 'honger' kunnen veranderen in stevige trek. Wie weet zal het dan veranderen? Of je vraagt of je een glas yoghurt of een krecker mag pakken inplaats van zeggen dat je honger hebt.

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 22:20

elenaMM77 schreef:
Nico_lette schreef:
Super bedankt!

je moeder eet niets s avonds en je vader?

ook nooit zeggen dat je honger hebt..
gewoon dat je trek hebt en niet fijn slaapt als je trek hebt.

Moeder eet niets s avonds nee. Stiefvader crackers..

Gydja schreef:
Nico_lette schreef:
Super bedankt!

Ach dat krijg ik ook zo vaak te horen. Ik vind dat zo'n dom gedoe. Als je maag rammelt heb je duidelijk zin in wat. Ik kan er altijd heel chagrijnig van worden als mensen dat tegen me zeggen. Je zou je 'honger' kunnen veranderen in stevige trek. Wie weet zal het dan veranderen? Of je vraagt of je een glas yoghurt of een krecker mag pakken inplaats van zeggen dat je honger hebt.

Dan komt ze weer aan met: 'Wil je weer eten..? Nóg niet genoeg gehad?'

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:24

Vind het raar dat je moeder zich verbaast dat je veel honger hebt. Je bent nu volop in de groei dus dan is het normaal dat je ook veel voedingsstoffen nodig hebt. Zolang je niet alleen maar ongezonde dingen eet tegen je honger (waar ik zelf vaak naar neig :o) is er toch niks aan de hand?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:25

Dan zeg je nee inderdaad, ik ben in de groei. trouwens elke dieetist zal zeggen vaker kleine beetjes dan een hele tijd niets. Kan je niet zelf iets kopen voor op je kamer. Je hebt niet voor niets trek

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 22:27

Super bedankt allemaal!!!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:29

Nico_lette schreef:
Super bedankt!

Ehm, ik was ietsje ouder dan jij nu bent (volgens je profiel), maar in die tijd at ik rustig 12 - 14 boterhammen per dag en een potente portie avondeten en dan voor ik ging slapen nog een of twee sneeën brood.

Dus nee, helemaal verbaast ben ik niet van dergelijke hoeveelheden eten, daar hebben de kinderen in Afrika niks mee uit te staan. Op jouw leeftijd begin je serieus met Groeien en daar heb je bouwstenen (= eten) voor nodig en veel ook. Jouw ma moet dus ophouden met zeuren over Afrikaanse kindertjes en zich eens af gaan vragen wat ze zelf deed in de tijd dat ze 12 - 14 jaar oud was!

Kijk, het KAN zo zijn dat er iets anders met je aan de hand is. Natuurlijk, dat kan altijd en dat is vanachter de PC niet te beoordelen. Als je daar twijfels over hebt, raadpleeg de huisarts.

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 22:32

_/-\o_

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:42

Och, toen ik 12 á 14 had ik periodes dat ik tussen de middag geloof ik vier tosties en 'savonds nog een stuk of 6 boterhammen at na het avondeten. Om er vaak midden in de nacht nóg een paar te maken omdat ik dan met honger wakker werd. :j

Heel normaal als je groeit en verandert. Waar is je moeder zo bang voor?
Jij bent 12, je moeder is toch echt heel wat ouder, dat is niet te vergelijken qua energiebehoefte.
Het is zelfs niet eerlijk om dat te vergelijken, en ik vind het echt heel vreemd dat je moeder er iets op tegen heeft als je iets zou willen eten als je gewoon écht honger hebt!

Bovendien; De ene persoon is de andere niet; ik heb soms honger als een ander dat niet heeft, en andersom heb ik soms geen honger als iemand dat wél heeft.
Dat moet toch gewoon kunnen?
Ik zou ook denken dat een twaalfjarige genoeg inzicht heeft om daar zelf over te bepalen, tot op zekere hoogte, maar zeker in de basis! Je bent oud en wijs genoeg om daar zélf over te beslissen zou ik zeggen.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:46

Ik vroeg me ook op de middelbare school altijd af hoe mijn vriendinnen dat deden.. Hadden in hun lunchtrommeltje een koekje en een witte boterham zitten. In die van mij zaten 5 sneeën bruin brood.. Dus: Gewoon eten als je honger hebt, is nergens voor nodig dat je honger gaat lijden. De kindjes in Afrika hebben er verder niks mee te maken, vreemde vergelijking vind ik dat :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:49

Collega's 'klagen' ook over hun pubers die hen kaal eten :') dus je bent absoluut niet uniek hierin! Eet overdag rustig een boterham of 2 extra :) Ik moest elke pauze op school ook brood eten en gelijk weer toen ik thuis kwam, anders trok ik ook krom :o

Lijnzaad is ook vullend, ik neem bij trek graag yogurt met 2 eetlepels gebroken lijnzaad en eventueel snij ik er nog fruit doorheen. Gezonde snack :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 24-05-15 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt