Zwanger en stuitligging wie ervaring met versie of bevalling

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

chocobroodje

Zwanger en stuitligging wie ervaring met versie of bevalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 13:15

Gisteren hebben we de groeiecho gehad van onze kleine gup, ook om meteen te kijken hoe ze in stuit ligt.. Haar billen liggen dus eerst, haar rug ligt tegen mijn blaas en haar voetjes voor haar gezicht. De VK gaf aan dat een natuurlijke bevalling niet is uitgesloten maar ik ben vooral benieuwd naar ervaringen.. Ik kan me niet voorstellen dat het past :') Ook zullen ze nog gaan proberen haar te draaien maar aangezien ze al redelijk diep ligt en het mijn eerste is is de kans groot dat het niet lukt.

Graag hoor ik ervaringen met het draaien zelf of een stuitbevalling. En was het je eerste of niet?

AmyII

Re: Zwanger en stuitligging wie ervaring met versie of bevalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 13:22

Ik ben zelf in stuitligging geboren, ik moet er wel bij vermelden dat ik 2 maanden te vroeg geboren ben en de vierde was, ik schoot er nog net niet uit.

Maar zonder gekkigheid TS, ik hoop oprecht voor jou dat een natuurlijke bevalling toch nog kan. Tenminste, natuurlijk zou wel mijn voorkeur hebben.

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 13:22

Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap. Mijn oudste zoon is in stuitligging geboren op de natuurlijke manier. Hij lag al met 16 weken in stuit. Met ongeveer 30 a 32 weken is hij door de gyneacoloog gedraaid.... maar mijn zoon draaide vrolijk terug nog voordat er een nieuwe echo gemaakt kon worden. Ze wilden dit een aantal weken later nog een keer proberen, maar ik heb hiervan afgezien. Het uitwendig draaien is geen pretje. Uiteindelijk ben ik met 36 weken ingeleid vanwege zwangerschapsvergiftiging en is hij dus ook gewoon vaginaal geboren. Hij kwam in onvolkomen stuit...dus was wat paniek toen er ineens "alleen" een voetje tevoorschijn kwam, maar het is goed gekomen! Hij was net 5 pond en 47 cm zal ook schelen denk ik qua geboren worden in stuit alsmede of je bekken ruimte genoeg heeft, dit stellen ze vast van te voren.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 15:38

Weet je wat het is met bevallingen? Ook met gewone bevallingen (als de baby goed ligt).
Door de kracht die het hoofd van een baby heeft om de sluitspieren, raken de spieren voor altijd beschadigd. Dit geeft verderop in het leven (na 50 jaar) zo ontzettend veel kans op incontinentieklachten en dat zijn echt hele vervelende klachten. Ik ben om mede door die reden, best wel tegen natuurlijke bevallingen.
Daarnaast weet ik dat het bekken van een vrouw bestaat uit 2 ovalen. één horizontale en één verticale. Het kindje moet in normale situatie eerst het hoofdje eerst door de horizontale ovaal doen en daarna een kwartslag draaien met het lichaam (en hoofdje) om door de verticale ovaal te kunnen. Moet je nagaan wat een kindje moet doormaken als zn billen er als eerste doorheen moeten. Beentjes moeten óf eerst eruit komen (en hopen dat de verloskundige /arts niet de plexus beschadigd die bij de liezen zitten, net als bij de armpjes bij de schouders, als de verloskundige te hard trekt aan de armpjes, raakt de plexus beschadigd en kan er van allerlei uitval of zenuwprikkelingen plaatsvinden die soms nooit meer herstellen) of de beentjes moeten dubbelgevouwen worden zodat eerst de billen eruit komen, en dat lijkt me een hele bevalling. letterlijk :P

Mijn advies: geen natuurlijke bevalling. Ook met het oog op jouw ongemak op latere leeftijd..

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 15:50

Wat een bizar advies. Het doorsnijden van alle lagen inclusief buikspieren is ook schadelijk voor het lijf. Denk daarbij aan alle voordelen voor het kind bij een natuurlijke bevalling en ook aan die van de moeder. Denk maar eens aan het succesvol starten met borstvoeding, dat is bij een ks Veel lastiger etc

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 15:50

Voor de longetjes van de baby is het altijd 't allerbeste om natuurlijk geboren te worden.
Daarnaast zijn er ook zat vrouwen zonder kinderen die na de 50e last krijgen van incontinentie hor :+
Een bevalling überhaupt is voor zowel kindje als mama niet prettig, het doet zeer. Maar het is de natuur en moeder natuur heeft er voor gezorgd dat het allemaal kan en de longetjes zich het best volledig kunnen vullen als deze de ruimte krijgen tijdens geboorte.
Deze vernauwende beweging maken ze niet tijdens een keizersnede.

Wat wel een prachtige ontwikkeling is op het gebied van een keizersnede is de natuurlijke keizersnede of wel de gentle c-section. Ze bootsen dan bij de operatie zo veel mogelijk de natuurlijke geboorte na, snede is kleiner en de uitdrijving sluit mooi aan op een natuurlijke bevalling. Ik zou daar zeker eens naar informeren.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 15:59

Gefeliciteerd met je zwangerschap. Mijn zoon lag ook diep maar hij is uiteindelijk net op tijd omgedraaid en goed blijven liggen.

Ik hoop dat jullie kleintje uiteindelijk nog zelf omdraait. Ik zou anders wel voor een natuurlijke bevalling gekozen hebben, mits dit past.

loess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 16:01

benangelique schreef:
Wat een bizar advies. Het doorsnijden van alle lagen inclusief buikspieren is ook schadelijk voor het lijf. Denk daarbij aan alle voordelen voor het kind bij een natuurlijke bevalling en ook aan die van de moeder. Denk maar eens aan het succesvol starten met borstvoeding, dat is bij een ks Veel lastiger etc

Buikspieren worden niet doorgesneden.

Ik heb bij mijn zoon die in stuit lag gekozen voor een ks ivm de risico's voor het kind bij een normale bevalling. Heb ook 2 versiepogingen gehad en vond dat heel pijnlijk. Ook komt er veel druk op de baby. Zou dat niemand aanraden. Mijn tweede bevalling was overigens wel een normale, maar als ik mocht kiezen zou mn voorkeur naar de ks gaan. Maar dat zal voor iedereen verschillend zijn.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 16:02

Spieren gaan idd niet Door, staat er idd raar. Maar spieren krijgen wel een enorme optater

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 17:04

Borstvoeding ga ik anyways niet geven ivm medicatie, dus dat is voor mij niet belangrijk. Het gaat mij puur om de risico's voor ons beide tijdens de bevalling/keizersnede. Ik ben me ervan bewust dat een KS niet ideaal is maar bevallen van een gup in stuit schijnt vooral voor baby een risico te zijn. Ruim 80% procent wordt verlost via KS en dat zal ook niet voor niks zijn neem ik aan. Ik vind het maar lastig..

Tess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 17:14

Gefeliciteerd!!

Mijn kleine kabouter heeft tot 37 weken in een stuit gelegen en besloot met 37 weken en 2 dagen goed te draaien en ook maar meteen in te dalen... Helaas alsnog na lange tijd stormweeën een spoedkeizersnede geworden omdat meneer het niet meer goed had en heel eerlijk ik vind het fantastisch.

Het is niet ideaal, maar ik heb een race herstel gehad met heel weinig pijn en ik kon me vrij snel alweer makkelijk bewegen. Ik was heel bang voor een keizersnee ivm de slechte verhalen die je van mensen hoort vooral met betrekking tot het herstel. Echter is mijn verhaal 100% de andere kant op en zou ik de keizersnee zo over doen (de rest niet :'))

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 17:14

Ik lag zelf in een stuit alleen wisten ze dat niet, dat was volgens mijn mama een hel hahaha. Maar kun je ervoor kiezen of is het gewoon afwachten? Ik zou zelf toch een ks prettiger vinden, maar dat is vooral voor de baby.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 17:22

Volgens mij is het risico voor een zenuwbeschadiging in de nek van de baby ook groter. Bij een stuit komt het hoofdje (grootste deel) als laatste als er dan te hard getrokken wordt om het kindje te helpen kun je de zenuwen kapot trekken in de hals. Bij een gewone geboorte kan dit ook als het schoudertje achter het schaambeen blijft steken en er te hard aan het hoofdje getrokken wordt.

Als je mag kiezen zou ik bij een stuit voor een keizersnede kiezen. Ik heb er twee gehad, het herstel duurt langer, maar dat was een bewuste keuze (de 2e keer tenminste).

Mooiste is als het kindje vanzelf draait en je op natuurlijke wijze kunt bevallen.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 17:22

Ik ben zelf met een stuitbevalling geboren. (1e kind, en laatste :+)
Ze hebben mij geprobeerd te draaien, en toen ben ik alleen maar slechter gaan liggen.
Keizersnede wouden ze niet doen (bijna 20 jaar terug), wat wel echt had gemoeten.
Er zijn veel fouten gemaakt, te lang laten zitten met ontlasting in het vruchtwater.

Ik was dus bij de bevalling ook dood, zuurstofgebrek.
Het is eigenlijks een wonder dat ik dit nog kan typen haha.

Ik zou een natuurlijke bevalling afraden, maar wat wel mee speelt is dat het 20 jaar terug was..

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 17:24

gefeliciteerd met je zwangerschap.

persoonlijk zou ik ook niet gaan voor een stuitbevalling, maar dat is mijn gedachte.
ook draaien van de beeb zou ik nooit toelaten (bij mezelf) maar goed daar heb zo mijn goede redenen voor.(ik treed verder niet in detail hierover ,ook niet via pb ;) )
gelukkig zijn ze hier keurig gedraaid voor de bevalling uit zichzelf en konden ze natuurlijk geboren worden.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 17:39

Een kennis van me had een kindje in stuitligging, hetzelfde dilemma. KS of laten draaien, natuurlijk bevallen zou waarschijnlijk lukken volgens artsen. Aan draaien zitten natuurlijk ook risico's en KS met nog twee hummels rond rennen in huis, was ook niet echt fijn. Na zoeken op internet heeft ze voetreflextherapie en moxa gedaan. En kindje is netjes gedraaid :)

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 17:47

Gefeliciteerd met je zwangerschap! Hoever ben je nu? Of lees ik daar overheen?
Mijn dochter lag tot 34 weken in stuit. Een dag voor ze haar zouden proberen te draaien is ze vanzelf goed gaan liggen.
Het draaien zag ik ontzettend tegenop, maar was dus gelukkig niet nodig. Ik had al wel voor mezelf besloten dat ik geen stuitbevalling wou, dus was ze uiteindelijk niet gedraaid (met of zonder hulp) had ik gekozen voor een ks. Vond het een verschrikkelijk idee een stuitbevalling, ook omdat mijn zoontje (de oudste) niet helemaal goed lag en dat was behoorlijk afzien voor mij maar ook voor hem.
Ik was dus ontzettend blij dat het niet nodig was.
Een vriendin van me heeft wel gekozen voor een stuitbevalling bij haar eerste kindje, maar dat is uiteindelijk toch een ks geworden omdat de bevalling niet vorderde.

Als ik jou was zou ik samen met je partner en verloskundige alle voors en tegens op papier zetten en vervolgens je besluiten wat je doet.

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 19:08

Mijn dochter lag ook in stuit tot ook 34 weken. Wij hebben gekozen om te draaien, mocht dat niet lukken had ik een stuitbevalling gedaan (achteraf niet slim, maar ben als de dood voor een ruggeprik)
Het draaien is absoluut niet fijn, ik was beurs enbont en blauw maar ze was gedraaid en lag daarna ook gelijk goed. Daardoor een natuurlijke bevalling gehad.
Heel veel succes met je beslissing en zet hem op bij de bevalling, op welke manier dan ook!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 22:08

Luister vooral naar jezelf. Als jij je door anderen om laat praten om natuurlijk te bevallen, maar vervolgens met angst die bevalling begint schiet het natuurlijk niet op. Kiezen kan altijd en je hoeft echt niet nu al de keuze te maken. Heb je al alternatieve mogelijkheden verkend? Moxatherapie, acupunctuur, met draagdoeken werken enz. Het kan allemaal helpen om je kindje te laten draaien. Versie hoeft ook niet pijnlijk te zijn. Je hebt de groeiecho gehad, ben je dan een week of 34 zwanger?

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 22:15

Mijn eerste lag in stuit en een versie was niet meer mogelijk. In overleg met de gyn hebben wij voor een ks gekozen. Mijn kindje had een flink geschat geboortegewicht, lag bijna dwars en het was mijn eerste. De kans dat een gewone bevalling uiteindelijk een ks zou worden was zo groot dat we op aanraden van de gyn direct voor een geplande ks zijn gegaan.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 22:24

Ik heb 2 x keizersnee gehad. Oudste lag ook lekker in stuit.
Alleen al het feit dat hoofd als laatste, zo eng.

ruggenprik is niet iets om bang voor te zijn. Heb er 5x gehad. Stelt niet veel voor.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 22:29

Ik ben zelf ook in stuitligging geboren (geen keizersnede). En ook nog verkeerd om/voor+achterkant omgewisseld haha... Dat wisten ze 27 jaar geleden niet van te voren.. Dus het kan wel, helaas wel een beetje klem gezeten en een soort van platvoet er aan over gehouden, de bevalling viel voor mijn moeder vast niet mee..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 22:31

Mijn dochtertje lag ook in stuit (voeten naast haar hoofdje). Er is geprobeerd om haar te draaien, maar ze lag al muurvast in mijn bekken. De dag na de draaipoging is de bevalling begonnen. Zelf had ik veel vertrouwen in een natuurlijke bevalling, en heb daar dan ook (met toestemming van het ziekenhuis en natuurlijk ook in het ziekenhuis) voor gekozen. En dat is me goed bevallen :D

Het is ons eerste kindje, en bevalling verliep echt heel prettig. Gaf dezelfde dag al aan dat ik dat zo weer zou doen. Moest wel aan het infuus ivm dat de weeën echt niet weg mochten vallen tijdens de bevalling, dus was wel aan het bed gekluisterd, maar vond dat eigenlijk wel prima.

Ze is uiteindelijk na slechts 8 minuten persen geboren, ongeveer 14 uur na het breken van de vliezen de dag ervoor (dat ging spontaan).

Ik had voor mezelf echt zoiets van "hetzelfde kindje moet erdoor, en die kont is smaller als het hoofd, het kan maar voorgerekt zijn :') ". Er is wel een knip(je) gezet net voor het persen, dit om te voorkomen dat het zou uitscheuren en om de weg zo vrij mogelijk te maken voor haar. Maar die krijg je niet eens mee, de hechtingen daarna wel, maar ach, dat viel uiteindelijk ook wel mee.

Dat is nu zo'n 6,5 jaar geleden. Oja, ze is 3 weken en 4 dagen te vroeg geboren (maar dat had niets met de stuitligging te maken), en woog 3265 gram. In het ziekenhuis waar ik was was de grens waarop ze een stuitbevalling doen 3500 gram (inschatting via echo). En ze checken de schedel omvang, alsmede dat ze je eigen bekken navoelen en op de echo bekijken op eventuele vreemde vormen die de bevalling in de weg zouden kunnen staan.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 22:35

Mijn eerste lag in stuit. Draaiden wilde hij niet. Er zijn twee pogingen gedaan maar helaas. Ik ging het eerst zelf proberen maar helaas kreeg hij zuurstof gebrek en werd hij met spoed gehaald met een spoed ks onder volledige narcose. De snijplek is gedeeltelijk gevoelloos dus dat is weer jammer. 2de lag wel goed dus toen zelf wel gedaan en gelukt.

Levant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 22:35

Gefeliciteerd met je zwangerschap!!
Mijn eerste is in stuit geboren. Ik zou het nooit meer doen. Hij had een gebroken sleutelbeen links, en een verlamd armpje rechts, dit is goed gekomen. Voor de rest zal ik niet in details treden, maar ik was er ook niet goed aan toe omdat ze hem met geweld naar buiten hebben getrokken. De tweede ging gelukkig super! Maar als die ook in stuit had gelegen had ik nooit meer voor een natuurlijke bevalling gekozen.