vermoeidheid in de auto

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

vermoeidheid in de auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 09:43

Als kind was ik er al mee bekend: zet mij naast iemand die auto rijdt en ik ben binnen een paar tellen weg. Niet overdreven, einde van het dorp kan ik al in slaap zijn. Als volwassenen is dit eigenlijk nooit over gegaan, alleen drukte kan me wakker houden: intensieve gesprekken over diepgaande onderwerpen of een achterbank vol met druktemakers.
Geen probleem zou je zeggen. Alleen, ik merk het ook als ik zelf rijd. Zeker als ik alleen moet rijden of als diegene naast mij ligt te slapen.

Na een km of 50 begin ik duf te worden en na 70km moet de auto naar de kant om niet levensgevaarlijk te worden. Iets te eten of te drinken kan me dan helpen weer terug op de wereld te komen, mits het wel zoet is. Het is geen vermoeidheiddoor slaapgebrek: ik heb het als ik ontzettend wakker ben en goed geslapen heb, maar uiteraard ook na een lange dag onderweg naar huis. Mijn ogen zijn goed, daar ligt het ook niet aan.
Ik draag al standaard een zonnebril zodat ik niet tegen de felle zon hoef te knijpen en mijn ogen daardoor vermoeid kunnen raken. Het enige wat ik me kan bedenken is verveling, maar het raam open of de muziek lekker hard aan helpt niet. Zelfs als ik dan maar een telefoongesprek ga voeren helpt dat niet helder te blijven. Soms zijn het alleen mijn ogen die gewoon moe zijn en ben ik zelf klaarwakker en soms kan ik op de parkeerplaats echt mijn ogen dicht doen en in slaap vallen terwijl ik thuis goed uitgeslapen was.
En soms... kan ik ineens zonder moeite anderhalf uur achter het stuur zitten en kom zonder problemen aan.

Mateloos frustrerend vind ik het dat ik voor iedere autorit langere reistijd in moet plannen omdat ik standaard 1-2 keer moet stoppen. En dan heb ik het niet over uren rijden, maar in een periode van 1,5uur zal ik echt 2 stops moeten inplannen van 15 minuten. Bij een etentje bij familie moet mijn man standaard terugrijden want zo laat op de avond weet ik niet of ik veilig terug kan komen zonder van tankstation naar tankstation te moeten rijden.
In andere situaties heb ik dit overigens niet, dus slaapziektes e.d. zullen het heus niet zijn, maar wie herkent dit? alle simpele trucjes op internet heb ik wel geprobeerd.. Maar me nou iedere reis 2 uur lang volstoppen met snacks zal mijn gewicht weinig goed doen en hoewel ik een hekel heb aan onnatuurlijke producten vol zoetstoffen is cola light op dit moment wel mijn redder als ik naar mijn werk toe moet.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 09:47

Mijn man heeft daar ook last van. Hem helpt het om appels te eten onderweg.
Misschien helpt het jou ook?
Laatst bijgewerkt door Lay_D op 21-05-15 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 09:49

Ik volg eventjes, want ook ik heb zo al een paar gevaarlijke situaties meegemaakt..

secricible

Re: vermoeidheid in de auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 09:51

ja, appels helpen ook idd, ook zoet :) Maar het helpt zolang ik aan het eten ben, waarschijnlijk omdat het afleiding biedt? En om nu aan 1 stuk door appels weg te gaan zitten werken :') Beter dan koek e.d. en vaak zorg ik voor wat fruit (ander fruit helpt ook, maar ik probeer iets te zoeken waar ik wel echt op moet kauwen, wortels e.d. hebben dan weer minder effect dus dat neem ik weer niet.) maar ik zou zo graag de oorzaak aanpakken.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 09:59

Laatst een interessant programma gezien over het brein.

Daar werd uitgelegd dat als je hersens in standje "uit" staan of gaan, ze weer moeten worden "aangezet". De thalamus (zit bovenop de hersenstam) moet hiervoor seintjes gaan geven, en dat doe je door.... te bewegen.

Misschien krijg je juist een suikerdip door het eten van veel suiker?

Hoe raar het ook lijkt, misschien is een rondje over de parkeerplaats rennen of even op de plaats oefeningen doen ook wel een goed idee.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:01

In plaats van iets eten, zou het kauwen van Kauwgom helpen?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:01

Mijn moeder heeft het ook en voor haar is de conclusie helaas geworden dat ze geen langere afstanden meer rijdt.

Zelf ken ik het gevoel wel maar ik heb er gelukkig heel zelden last van. Het enige wat écht helpt is inderdaad een pauze houden en uitgebreid bewegen.

Ik snap wel dat het een enorm belastend probleem is, omdat het je reistijd enorm doet toenemen en je mobiliteit beperkt. Maar als het echt zo erg is vrees ik dat er niets anders opzit dan wat je nu doet: lange reistijden inplannen.

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:08

Ik zorg altijd dat ik zo min mogelijk suiker eet en voor ik weg ga een stuk groente. Ik eet onder weg ook vooral groente i.p.v. fruit om een suikerdip te voorkomen.

Stukken wortel, paprika, selderij, soms gekruide blokjes kip, afgewisseld met water. Niet heel koud, als het even kan met een vers geperste citroen erin (drinken met een rietje is een aanrader i.v.m. zuur een aanslag op je gebit is)

Zolang ik die suiker dip voorkom rij ik zo twee of drie uur achter elkaar. Als ik weet dat ik hele lange einden moet rijden (Frankrijk oid) eet ik bewust de hele week er voor al minder suiker (minder nog als normaal)

Scheelt echt heel veel.

Prik vaak voor ik weg ga een punt waar ik ga stoppen, ga dan even naar het toilet, loop een blokje of ruim mn auto even op en ga dan weer verder. Helpt ook altijd wel.

Succes met je probleem!

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:08

Heb er zelf ook vaak last van ( beroeps vrachtwagen chauffeur) ik zet idd me raam open ga eten en drinken...

Ook al ben ik heel de dag op pad leg me hoofd neer en ben weg heel erg frustrerend :(

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:11

Als ik merk dat ik in slaap begin te sukkelen helpt kauwgom kauwen mij erg goed!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 10:11

Firegirl schreef:
In plaats van iets eten, zou het kauwen van Kauwgom helpen?

Dit heb ik gisteren gedaan, maar helpt maar een klein beetje.
Vervelend om te horen dat er mensen zijn die er echt gewoon in beperkt blijven, ik hoop toch nog een oplossing voor mezelf te vinden die werkt.

Rondje rennen zal ik de volgende keer eens proberen, klinkt opzich wel logisch...

Suikerdip geloof ik niet, het gaat om de zoete smaak. Zelfs cola light werkt :) Bovendien zou ik het dna pas moeten krijgen na de eerste snack en dat is niet zo. Ik eet verder heel suikerarm en vrijwel alleen langzame complexe koolhydraten. Groentes helpen me op de een of andere manier veel minder goed dan bijvoorbeeld fruit (of chocolade en koek e.d. maar dat probeer ik te mijden door zelf iets mee te nemen van thuis)

Poeh, als beroepschauffeur lijkt het me helemaal een nachtmerrie...

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:17

Ik merk zelf dat ik langere ritten, zeker in een onbekende omgeving, heel inspannend vind. :j Ik herken het in slaap vallen niet maar merk het voornamelijk zodra ik de auto uitstap dat ik dan gewoon echt ontzettend moe ben. Laatst een rit van bijna 1,5 uur in vreemde omgeving, dan laat ik mijn vader terug rijden omdat ik gewoon heel moe ben van het concentreren. Bij mezelf wijt ik het 'probleem' aan het beginnend bestuurder zijn. In Juli heb ik mijn rijbewijs een jaar.. Kauwgum kauwen helpt me wel om me beter te kunnen concentreren. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:19

En een goede bak koffie van te voren drinken?

Autorijden is inspannend, je moet je continu concentreren op de weg, op de auto, op omstanders, ik merk dat het bij mij wel eens voorkomt als ik vanuit een binnenstad (laatst nog in Gent) eindelijk weer in de rust ben. Dan kan ik ook maar beter even parkeren én daarna verder rijden.

Je hebt geen medicatie waardoor dit komt? Ik had medicatie waar geen waarschuwing op stond voor autorijden, maar suf dat ik er van werd, juist bij het autorijden :=

Ik vraag me ook af of het verband kan hebben met bijvoorbeeld babies die niet goed kunnen slapen en daarom in de auto geladen worden en rondjes gereden worden. Immers een baby valt in slaap van een rijdende auto. :j dus als er als baby / kind zijnde veel met je gereden werd bij slaapproblemen in bed.. of je dan later dus dat vasthoudt in de auto :=

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 10:27

bij babys schijnt het te maken te hebben met het monotone geluid van de motor. als baby weigerde ik echter te slapen in de auto :D Als kind echter wel, vakanties e.d. als mijn vader rond wilde rijden om de omgeving te zien dan riep hij altijd geïrriteerd naar achteren "kijk nou eens rond, het is hier zo mooi, je ligt alleen maar te slapen".
En verder geen medicatie nee.

In de binnenstad heb ik er nauwelijks last van gek genoeg, dan ben ik namelijk heel druk. Wel moe daarna inderdaad van het inspannen, maar dit ontstaat vooral op de snelweg, lange kilometers. Daarom denk ik ook aan verveling.
Koffie drink ik eigenlijk nooit en vind ik niet te pruimen...

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:30

Ik heb het ook, maar voornamelijk op de snelweg. Als ik van Nederland naar Spanje rij en andersom zorg ik voor 2 blikjes red bull in de auto, dit werkt voor mij om 10 rij-uren wakker en helder te blijven.
Gelukkig heb ik het meestal niet meer op kortere stukken, ik merk dat de airco en een meezingmuziekje aan helpt om wakker te blijven.

Vroeger ben ik nog weleens ergens aangekomen en werd raar aangekeken; had ik mezelf zo hard op m'n wang gemept onderweg om wakker te blijven dat het zichtbaar was :o :+

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:32

Luister cd´s van een spannend boek luisteren.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:32

Daarom heb ik altijd redbul in de auto voor langere ritten. Ik drink dat spul eigenlijk nooit maar op een lange terug weg wel.
Ik ontspan erg in de auto en denk dat het daar van komt.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:57

Ooit eens gehoord van iemand die dit ook heeft dat er een verband is met wagenziekte. Zal het nog eens navragen.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:58

Ik kan echt 4 blikjes Red bull achter over slaan maar wakker blijven? eehm nee :(

Ik zit dan gemiddeld van af een uur of 4:00 tot in de middag 17:00 op de auto

Heb toen oefeningen gehad (prikkels met je vingers strekken tot je prikkelt voelt) van iemand die voorlichting gaf bij ons op het bedrijf maar dat helpt ook niet echt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 11:11

gekvanfleur schreef:
Ooit eens gehoord van iemand die dit ook heeft dat er een verband is met wagenziekte. Zal het nog eens navragen.

Interessant, want ik ben idd heel makkelijk wagenziek achterin.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:19

Ik herken het ook wel, alleen niet in zo'n mate dat ik in een rit van een uur 2x moet stoppen.
Vooral als het zonnetje op de auto staat kak ik in, direct. Ik kan dan per direct in slaap vallen.
Eten werkt niet, flinke bak koffie onderweg wil nog wel eens een beetje helpen, maar niet altijd. Drukte in het verkeer wel.
Als ik over verlaten snelwegen rijd (zoals in Australie) en ik hoef niet te sturen want de wegen zijn recht en niet op te letten dan is het zo gedaan. Dat trek ik max een uur en dan moet ik wisselen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:28

Herken dit, is inmiddels behoorlijk probleem geworden bij mij.
Vroeger had ik er zelden last van, maar sinds enkele jaren wordt ik ontzettend moe achter het stuur, maar soms ook achter mijn pc (waar ik dus zittend werk). Bij mijn werk is het frustrerend, omdat ik dan niet opschiet (ik val steeds enkele seconden in slaap). In de auto is het gewoon gevaarlijk. Ik voel het wel aankomen, ik krijg dan last van 'nystagmus' (mijn gezichtsveld beweegt verticaal op en neer en er wordt niet gecorrigeerd voor hobbels in de weg). Als ik dan niet snel kan stoppen, ga ik scheel kijken en dat is nauwelijks te corrigeren. De lijnen van de weg kruiden elkaar dan en het is moeilijk te bepalen waar ik moet rijden. Heel gevaarlijk dus. Als ik heel even stop, en of een rondje om de auto maak of 2 seconden slaap is het over. Ik sla mezelf om wakker te blijven en heb van alles geprobeerd, ook energydrink en koffie, maar het helpt gewoonlijk niet.
Soms kan ik ook rustig 4 uur rijden zonder moe te worden. Ik rijd alleen naar stockholm en dan wisselt het erg. Een saaie lange weg.

Ik heb het idee dat het met de trillingen van de auto te maken heeft (had het ooit in een leenauto vanaf de eerste minuut dat ik erin reed) en verder is het iets in mijzelf, alleen wilde ik dat ik wist wat.

Ik ben overigens nooit over mijn wagenziekte heen gegroeid; als ik meerijd heb ik er nog altijd last van.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:34

Hier ook door wagenziekte mezelf aangeleerd om te slapen in de auto. Minste kans op overgeven hihi.
Nadeel is idd dat ik snel durf word in een auto.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 11:38

Jou verhaal is heel herkenbaar hervonen. Mijn blik verandert ook, ik kan mijn ogen nerhens meer op focussen en raak daarna in een soort trance waarbij alles wazig wordt.
achter mijn pc heb ik het nirt gelukkig. Ik vraag me soms ook ag of het een conventratieprobleem is ipv vermoeidheid...

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:39

Ik volg dit topic ook even want ik heb hetzelfde probleem. Ik wordt ook nog duizelig en wazig als ik zo slaperig wordt en ik heb het ook alleen op de snelweg bij lange ritten. Als het donker is heb ik het nog erger. Ik rijd dan ook geen lange ritten meer in het donker op de snelweg. Ik zit de hele dag achter de PC en dan heb ik er juist geen last van.