Dip na de lunch

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Dip na de lunch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 20:12

Ik doe vrij eentonig computer werk, puur data entry, twee dagen per week. Geeft niks, leuke collega's, leuk bedrijf. Alleen de dip....
Ik ontbijt met een glas goedemorgen drinkontbijt (krijg niks anders weg)
Ik begin om half 9. Rond 10/10.30 neem ik een sultana (pakje van 3). Verder drink ik 's morgens op het werk twee koppen koffie n ga daarna over op thee.
Rond 12/12.30 eet ik twee boterhammen met een mok cupasoup, en ga ik ff naar buiten.
En dan rond twee uur komt de dip.... Ik kan me niet meer concentreren, ogen worden zwaar en moet alle zeilen bij zetten om niet weg te dommelen. Zonder dat ik écht moe ben eigenlijk... Meestal zet ik dan een raam open, neem een paar dropjes, toch maar weer een bak koffie...
Soms kom ik uit de dip, maar vandaag écht niet...
Heb op dat moment ook geen honger oid....
Tips?
Rond half 4 neem ik nog twee boterhammen trouwens

Yenni

Re: Dip na de lunch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 20:16

Ik denk dat je moet stoppen met die 2 koppen koffie smorgens. Kan het niet zijn dat dan de cafaine is uitgewerkt??

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 20:17

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 20:22

Hmm, ik neem juist dropjes omdat ik het idee had dat ik dan misschien een lage suikerspiegel had ofzo ;)

Ik vond het ook al knap van mezelf dat ik "nog maar" twee koppen koffie drink :+

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 20:24

Je krijgt aardig wat suiker binnen in de morgen en niet echt voeddingstoffen.
Sultana, drinkontbijt zit al veel suiker in. Weet niet of je ook in je koffie/thee suiker doet?
Wat doe je op je brood en wat voor brood eet je?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 20:26

Tarwe, tijger of sesam, met halvarine en vleeswaren (bacon, ontbijtspek, snijworst, etc)
Thee met een mini klontje suiker (omdat ik steeds m'n zoetjes vergeet ;) ) koffie met melk en 3 mini klontjes.
Ben m'n appel vergeten zie ik, due hoort ook bij m'n lunch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 20:27

LadyMadonna schreef:
Hmm, ik neem juist dropjes omdat ik het idee had dat ik dan misschien een lage suikerspiegel had ofzo ;)

Ik vond het ook al knap van mezelf dat ik "nog maar" twee koppen koffie drink :+

Krijg je in wijze ook. Maar extra suiker is uiteindelijk weer een extra piek.
je suikers en koolhydraten combineren met eiwitten wil nog wel helpen om je bloedsuikerspiegel stabieler te houden zonder dip als gevolg. Een bakje yoghurt of eitje of nootjes bijvoorbeeld bij je lunch. :)

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 20:29

Je krijgt echt heel veel aangemaakte suikers binnen. Dan krijg je eerst een energieboost en daarna zn dip.
Van suiker word je echt heel loom.

Denk eerder dat het in de suiker zit dan de cafeïne :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 20:36

Maar, wat doe ik daaraan? Sultana kan ik vervangen voor wat? Drinkontbijt lastig, ik krijg niks weg wat ik moet kauwen zeg maar. Blender vind ik teveel werk en te duur.
Brood is denk ik goed? Hoe zit de soep in z'n suikers?

Als ik thuis ben snoep ik veel meer (chocola), maar dan heb ik er geen last van?

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 20:57

Yoghurt met havermout.
Ei
Zaden/noten

Vervelend dat je in de ochtend weinig naar binnen krijgt. Is brinta of yoghurt geen optie?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 21:01

Zaden/noten kan ik proberen, moet ik wel mee oppassen ivm migraine trigger, iets van studentenhaver oid?

Brinta heb ik wel in huis, kan m wel extra dun maken dat ik het gewoon kan drinken

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 21:01

Ik zou niet zozeer iets weghalen maar eiwitten toevoegen. Nootjes mee of kwark/yoghurt. Dat werkt voor mij heel goed.

Edit, studentenhaver is rijk aan rozijnen en dat is weer veel suiker. Trigger? Kan je niet tegen noten?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 04:47

Brood maakt het je naast de suikers ook niet makkelijk (koolhydraten). Ik zou inderdaad gaan kijken naar meer eiwitten.

Het zou kunnen helpen om je lunch te vervangen door bijv een salade of een maaltijdsoep (cup a Soup zal ook een boel troep in zitten vrees ik), daar haalt je lijf veel meer uit.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 05:24

Je hoeft geen voedingsdeskundige te zijn om te constateren dat dit wel een heel slecht eetpatroon is... meel (koolhydraten = suikers), suikers in allerlei vormen, zout en een klein beetje vet. Het enige 'redelijke' is dat appeltje. Heb je een staafmixer of een blender? Begin je dag dan eens met een smoothie ( zelf maken!!) met melk, yoghurt, kwark en vers fruit/groente in plaats van die suikerbom 'drink ontbijt' ( lees het pak eens: suiker, suiker, suiker, kleurstof, conserveringsmiddel en aroma).. da's al een eerste stap. Neem voor tussendoor wat noten of gedroogd fruit, een bekertje snoeptomaatjes of een banaantje, voor je lunch gekookt eitje, volkorenbrood ( beter geen halvarine, echte boter is beter voor je dan al die transvetten) en/of een maaltijdsalade ( kant en klaar te krijgen bij de supermarkt als je het zelf niet kunt maken). Kant en klaar soep of cupasoup: = zooi: vet, zout,suiker met een smaakje.

Heus, je hoeft geen gezondheidsfreak te worden om je eetpatroon bij te stellen. Maar zoals je het nu omschrijft loopt je machine op lege calorieën en lucht.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 07:40

Allemaal heel leuk, maar niet allemaal mogelijk. Heb hier alleen een koffiemachine en een waterkoker, maaltijdsoep kan ik dus niet opwarmen -O-

Smoothies en maaltijdsalades, heerlijk :j, maar ook :$
Ik sta open voor goedkopere suggesties :j

Wat is er overigens zo verkeerd aan brood :? Ik leef al m'n halve leven op brood, vind het heerlijk! M'n man maakt het ook regelmatig zelf

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 07:54

Ik eet om de dag twee sneedjes brood. Brood maakt ook loom en ik krijg er een opgezette buik van (bij mij dan). Ik bak het ook zelf, vele male beter dan uit de supermarkt/bakker waar veel suikers/conserveringsmiddelen in zitten om het langer goed te houden.

Ik begin me dag vaak met yoghurt/cornflakes of een soeppie.
Tussendoor eet ik een appel of rijstewafel met geitenkaas.
Middag een grote schaal yoghurt met havermout/krenten/fruit of twee sneedjes brood met geitenkaas
Tussendoor een appel of peer. Soms van die Melba naturel toastjes.
Savonds gewoon aardappel/rijst en groenten en vlees.

Wat ik overhoud van mijn avondeten gooi ik in de blender, wat water erbij en dat is soep voor de volgende dag. Geen boullion blokje erbij, maar gewoon wat zout.

Soep neem ik overigens mee in een warmhoudfles. Koelt wel iets af, maar vind dat niet z'n probleem.

Hoe meer ik snoep/zondig hoe meer dipjes ik heb overdag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 07:59

Tja daar verschillen de meningen en de hypes over. ;) Zelfde als ontbijten, wat niet lukt lukt niet, de valkuil zit in de rest van de dag.

Persoonlijk zou ik eerst eens kijken hoe het werkt om meer eiwitten en eventueel vetten toe te voegen. Dus een eitje bij je lunch? En je appel samen met een bakje yoghurt naar de ochtend verplaatsen ipv de sultana's? Zo uit mijn hoofd heeft de aldi 8 packs van die kleine bakjes gewone yoghurt. Formaat activia, die het prima overleven als ze in de ochtend uit de koelkast worden gehaald en tot het moment van eten op een redelijk koele plaats bewaard worden.

Wat betreft soep, dat is zeker wel een goede. Mocht je restjes groenten overhouden, deze lekker pureren en tot soep verwerken ( al dan niet in diepvries bewaren). S'ochtends aan de kook brengen en in een termosfles mee nemen is een mogelijke optie. :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 08:02

LadyMadonna schreef:
Smoothies en maaltijdsalades, heerlijk :j, maar ook :$
Ik sta open voor goedkopere suggesties :j

Wat is er overigens zo verkeerd aan brood :? Ik leef al m'n halve leven op brood, vind het heerlijk! M'n man maakt het ook regelmatig zelf

Smoothies maken is helemaal niet duur. Wat kost nou een beetje melk, yoghurt en een beetje fruit. Je kunt ook een pak diepvries spinazie of boerenkool kopen en daar enkele blokjes van gebruiken in je blender of mixer. Banaantje erbij en je bent al op weg. Of een handje diepvries fruit (AH, Jumbo,Aldi)

Brood is niet slecht als je maar de volkorenvariant gebruikt. In witbrood zit nauwelijks vezels.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 08:09

Je zoekt het in je eten maar ik zeg: gewoon tussendoor even bewegen. Achter de computer is vreselijk eentonig ook voor je lijf!

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 08:10

Jannepauli schreef:
Brood is niet slecht als je maar de volkorenvariant gebruikt. In witbrood zit nauwelijks vezels.

Dat is ook niet helemaal waar, veel bruin brood wordt bruin gewassen :j

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 08:12

Inderdaad veel suikers die waarschijnlijk je enorme dip verklaren.

Probeer de goedemorgen te vervangen voor iets anders, ik zou ook zeggen smoothie maar ik snap dat je dat teveel werk vind. Ik ben van kinds af aan al een moeilijke ontbijter en kreeg nooit wat weg in de ochtend. Paar maanden geleden echt even mijn best ervoor gedaan en sindsdien eet ik bijna iedere ochtend wat. Wat ik wel doe is het op het werk pas eten, als ik echt net uit bed ben krijg ik nog steeds niets weg. Tegen de tijd dat ik op het werk ben is het al meer dan een uur later dan de wekker is gegaan.

Ik neem in de ochtend altijd een beetje yoghurt met een paar rozijnen (om het iets zoeter te maken) en een heel klein beetje muesli, maar dan wel een soort zonder toegevoegde suikers.
http://www.ah.nl/producten/product/wi22 ... biologisch

Tussendoor een appel, banaan, druiven, dadels, noten, kan allemaal.

Lunch: vind ik ook altijd nog lastig hoor. Meestal neem ik iets van het avondeten ervoor mee. Zoals vandaag heb ik zelfgemaakte nasi, is ook lekker koud, en er zitten verder geen suikers in op die ene eetlepel ketjap na die ik er gisteren in heb gegooid :)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 08:12

Als je s ochtend begint met yoghurt ofz?
En 's middags bv kwark. (incl nog gezonder stukjes fruit)

Ik eet sinds tijdje minder brood, eet alleen maar wit, ik kan zelf namelijk niet tegen vezels.
Ga ik onwijs van aan de race. En om nu onder motto perse gezond te willen eten, ga ik niet de hele dag op de wc zitten.
Dan maar iets minder gezond.
Smoothies hoeven niet ingewikkeld te zijn. Eigenlijk kan alles erdoor.
Wat je maar lekker vind...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 08:14

Wat je zou kunnen proberen ipv je drinkontbijt is een advies wat ik heb gekregen van de ziekenhuis dietiste. Als vast eten niet lukt maak een fruitsmoothie. Met 1 banaan, aardbeien of abrikozen (kan uit blik) deze met de staafmixer fijnmaken en aanlengen met sinaasappelsap. Eventueel kun je dit aanvullen met fantomal (bij de apotheek aan, zijn goede suikers) of beetje brinta oid erbij. Als je dit opdrinkt met een rietje langzaam is het een heel goed ontbijt. Dit geeft mij voor uren een goed vol gevoel.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 08:31

Nassie schreef:
Jannepauli schreef:

Dat is ook niet helemaal waar, veel bruin brood wordt bruin gewassen :j

Brood wassen? Nooit van gehoord!
Wat je misschien bedoelde is dat aan sommige broodsoorten ( zoals AH stevig bruin donker) moutsuiker wordt toegevoegd. Daarmee wordt het echt donkerbruin. Maar goed, het gaat om de vezels - die zijn belangrijk voor het verwerken van suikers in je stofwisseling en die zitten nu eenmaal meer i bruin brood, dan in wit.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 09:22

Ik eet bruinbrood dus weet niet waar de bruin/wit brood discussie nu vandaan komt? Reageer later uitgebreider ;)