Hoe aankaarten; meeroken en zwanger

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Hoe aankaarten; meeroken en zwanger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 18:36

Elke week ga ik op maandag bij mijn ouders eten. Daarna plons ik lekker even in bad om vervolgens met mijn moeder vrouwenseries te gaan kijken aangezien mijn vader gaat sporten.

Nu ben ik 13 weken zwanger en zelf direct gestopt met roken. Mijn moeder rookt echter wel. Op een avond dat ik daar ben rookt ze zo'n 3 a 4 sigaretjes in dezelfde ruimte als waarin ik mij bevind (waarvan ik nog ruim een uur boven in bad lig). Dit is overigens een flink grote woonkamer en de roosters boven de ramen staan altijd open.
Mijn vriend heeft aan mij gevraagd of ik mijn moeder wil vragen of ze niet meer wil roken waar ik bij ben. Ik snap ook wel dat meeroken niet heel erg goed is, al zie ik het zelf iets minder schadelijk in als mijn vriend. Ik wil het haar opzich best wel vragen, maar ben in de eerste plaats een watje met dit soort dingen. Confrontaties ga ik bijna nooit aan en spreek mensen die "boven" mij staan niet aan op hun gedrag. Daar komt nog bij dat ik het vreemd vind om mijn moeder te zeggen of ze in haar eigen huis niet meer wil roken als ik er ook ben.

Nu zal het wel een vrij normale vraag zijn, maar ik schijt echt 7 kleuren stront. Waarschijnlijk maak ik het allemaal veel groter dan dat het is en zal het achteraf gezien best meevallen. Maar hoe breng ik zoiets in godsnaam? Ben verbaal niet de sterkste (op papier kan ik me wel vrij goed uitdrukken) en kom vaak veel harder en kattiger over dan ik wil.
Mensen hier met tips en trics??

Anoniem

Re: Hoe aankaarten; meeroken en zwanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:37

Ik denk dat jouw moeder ook het beste voor heeft met jouw kindje hoor! Ik zou gewoon zeggen dat je zelf gestopt bent met roken en of ze er aub rekening mee wil houden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:38

Ik zou gewoon zeggen, mams zou jij het vervelend vinden om als ik er ben even buiten te roken in verband met de kleine. Niet groter maken dan dat het is! :D

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:40

Gefeliciteerd!!

"Lieve mams, ik vind het gezellig om hier bij jullie te zijn. En ik ga met plezier naar jullie toe, maar zou je misschien je sigaretje buiten willen roken als ik hier ben? Zodat je kleinkindje niet mee hoeft te roken?"

Ofzoiets? :P Lastige situatie. Succes in ieder geval.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:42

gefeliciteerd met je zwangerschap! Leuk en spannend!
Probeer het eens rustig ter sprake te brengen, ze bijt vast niet en het ergste wat kan gebeuren is dat ze stug doorrookt waar jij bij bent. Dan zal je de maandagavond anders moeten gaan inrichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:42

gewoon rustig aankaarten Liselot..
vragen of ze als jij er bent niet in huis wil roken..
maar dat jullie bijvoorbeeld saampjes gaan 'lijden' in de tuin of op het balkon tijdens de reclame (in de buitenlucht is de 'meerook'schade zeer minimaal zeker als je gewoon bovenwinds gaat staan).

en als je moeder daar helemaal in mee wil gaan, kun je het de week erop zelfs nog wel ietsjes pushen..
vraag of ze het huis goed wil luchten die dag (immers de rooklucht in bekleding is ook niet gezond voor je, ook daarin schuilt een 'meerookgevaar).

ik denk dat zelfs dat niet raar zal overkomen hoor.. wedden dat je moeder al extra zuigt als haar zwangere dochter s avonds komt.. die raampjes tijden het zuigen openzetten is zomaar gedaan..

vergeet niet dat ze ook stiekem toch wel een beetje zwanger is nu haar dochter een kleine verwacht (althans de meeste grootouders gaan net zo hard meezwangeren als er een goede band is).

als ze echt niet wil, kun je altijd nog zeggen..
mam, sorry maar in het belang van mijn kindje kom ik dan tijdens mijn zwangerschap liever niet over de vloer.. je bent daarvoor in de plaats van harte uitgenodigd om wekelijks bij mij langs te komen voor ons avondje, maar daar wordt echt niet binnen gerookt. (mams weet echt wel dat je dan het bad zult missen.. dus hoogstwaarschijnlijk hoeft er dan toch niet binnen gerookt te worden ;) )

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:44

Ik ben nu 8 maanden zwanger, ik rook niet ( nooit gedaan) maar mijn vriend wel. Mijn vriend rookt thuis enkel in de garage of op terras buiten.
Nu dat is wel in ons eigen appartement, je kan het altijd beleefd vragen, maar het is niet je eigen huis.
Nu, als ze dit niet wil, kan je altijd zeggen dat je dan niet meer op bezoek komt s maandags.
Nu ik ga ook evengoed mee op het terras staan, als mijn vriend daar rookt, anders kan je ook niet meer buiten komen, want de uitlaatgassen van de auto's zijn ook niet goed.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:46

Gewoon vragen, maar ook accepteren als ze nee zegt. Dan zal je een andere manier moeten zoeken voor de vorm van bezoek, maar ruimtes ontluchten vanwege eventueel rokerige bekleding gaat toch te ver. Mijn god....En daarna? Je collega's vragen die roken zich eerst te verkleden voor ze in je buurt mogen komen? Overdrijven is ook een kunst

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:50

Sowieso raar dat je moeder überhaupt iemand mee laat roken en dan nog wel haar bloed eigen dochter. En in dit geval nog eens een zwanger ook. Ik accepteer het sowieso niet dat iemand mij mee laat roken. Als ik ergens op bezoek ben en die steekt een sigaret op in mijn bijzijn ben ik weg want dan weet ik dan weet ik dat die persoon het niet uitmaakt dat die mijn mogelijk met serieuze gezondheidsproblemen opzadelt.
Zou het gelijk aankaarten want hoe denk je dat het strakjes anders gaat als je kindje geboren is.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:53

Je kan het ook nog over een andere boeg proberen te gooien. Gewoon vertellen "goh, zo typisch, sinds ik vanwege de zwangerschap gestopt ben met roken merk ik dat ik het veel meer merk als andere mensen roken. Net of ik er ineens minder goed tegen kan." ik weet niet hoe jouw moeder is, maar de mijne zou direct vragen of ik het fijn zou vinden als ze niet meer in mijn bijzijn rookt.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 18:54

Nou Greetje, dat vind ik wel een bijzondere reactie. Mijn moeder is altijd nog baas in haar eigen huis en steekt een sigaret op als ze dat wil. Ik heb zelf ook altijd gerookt en rookte ook gewoon bij mijn ouders is huis.
Ze heeft al wel duidelijk aangegeven dat als straks de baby er is ze absoluut niet bij de baby gaat roken. Dit zei ze trouwens uit zichzelf.

Amable: zo attent is mijn moeder helaas niet :')

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:58

Gewoon zeggen,heb ik ook gedaan, inmiddels 12 jaar geleden. Maar er word nog steeds niet gerookt als wij bij mijn ouders zijn. Ook roken hun de hele dag buiten, nog voordat wij er zijn.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:02

Liselot schreef:
Nou Greetje, dat vind ik wel een bijzondere reactie. Mijn moeder is altijd nog baas in haar eigen huis en steekt een sigaret op als ze dat wil. Ik heb zelf ook altijd gerookt en rookte ook gewoon bij mijn ouders is huis.
Ze heeft al wel duidelijk aangegeven dat als straks de baby er is ze absoluut niet bij de baby gaat roken. Dit zei ze trouwens uit zichzelf.

Je kunt longkanker krijgen van enkel meeroken, wie wil dat op zijn geweten hebben dat je dat een ander mogelijk aandoet?
En inderdaad iedereen is baas in zijn eigen huis maar iemand die je willens en wetens mogelijk opzadelt met dergelijke gezondheidsproblemen is een bezoek niet waard. En een ouder die in het bijzijn van zijn kinderen rookt vind ik totaal onverantwoord. Of ze nu 6 maanden of 40 jaar zijn. Zoiets doe je niet. Misschien 50 jaar geleden toen we nog niet wisten wat de gevolgen konden zijn maar inmiddels is dat al jaren bekend en tijd genoeg om het gedrag daar op aan te passen.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:03

Liselot schreef:

Dan is de stap toch klein om haar te vragen of ze er nu al zou willen op letten om niet bij de baby te roken? :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:04

Als ze al aan heeft gegeven dat ze niet gaat roken bij de baby dan kan je er toch nog eens over hebben.. dat meeroken nu al schadelijk is voor de baby.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:05

Liselot dus wel voor je kind, maar voor jou maakt het niet uit? Meeroken is voor jouw evengoed slecht en de baby rookt nu ook mee en dat is nu minder erg dan strakjes als het kindje geboren is?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:07

Liselot schreef:

Ze rookt nu toch ook bij de baby, al zit hij in je buik, hij krijgt die giftige troep wel mee.
Ik vind het onvoorstelbaar dat een oma to be niet alles doet voor de gezondheid van een kleinkind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:08

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-22 06:49, in het totaal 1 keer bewerkt

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:09

Greetje63 schreef:
Liselot schreef:

Je kunt longkanker krijgen van enkel meeroken, wie wil dat op zijn geweten hebben dat je dat een ander mogelijk aandoet?
En inderdaad iedereen is baas in zijn eigen huis maar iemand die je willens en wetens mogelijk opzadelt met dergelijke gezondheidsproblemen is een bezoek niet waard. En een ouder die in het bijzijn van zijn kinderen rookt vind ik totaal onverantwoord. Of ze nu 6 maanden of 40 jaar zijn. Zoiets doe je niet. Misschien 50 jaar geleden toen we nog niet wisten wat de gevolgen konden zijn maar inmiddels is dat al jaren bekend en tijd genoeg om het gedrag daar op aan te passen.

Ik zou iemand met zo'n attitude niet eens op bezoek willen hebben :( .

Ik heb gerookt, nu gestopt. Hoewel, ik rook nog 1x in de week eens 1 of 2 sigaretten als ik uitga. Maar goed, eerder rookte ik ook. Niet in huis, maar dat is puur voor mijn huisgenoten die niet roken. Maar mocht het compleet mijn eigen huis zijn geweest, steek ik gewoon een sigaret op in mijn eigen huis. Als iemand dat vervelend vind, snap ik, en wil daar best rekening mee houden als dat netjes gevraagd word en even buiten roken of op een andere plek in het huis, of gewoon niet roken, want kan best eventjes zonder. Sowieso als er kinderen zijn of iemand zwanger is, dan snap ik dat het niet kan en dan luister ik daar ook best naar, als het gevraagd word. Maar op het moment dat iemand het eist en op zo'n manier zou brengen als jij Greetje, dan steek ik er lekker nog één op. Ben baas over mijn eigen huis en lichaam en rook wanneer ik wil roken.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 19:10

Greetje: ik weet prima dat roken en meeroken niet goed is. Daarom ook dit topic. Ik wil het namelijk aankaarten, maar weet niet hoe ik dat het beste kan doen.
Dit topic gaat er niet over of het nu wel of niet slecht is, want dat lijkt me vrij duidelijk

Ik vind de antwoorden erg cru, net alsof mijn moeder bewust haar kleinkind aan het vergiftigen is... Mij lijkt het eerder dat ze er gewoon niet aan gedacht heeft. Dat had ik eerlijk gezegd ook niet tot mijn vriend ter sprake bracht dat die 3 sigaretjes in de week dus wel kwaad kunnen

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:10

fokfanaat schreef:
Ik vind het onvoorstelbaar dat een oma to be niet alles doet voor de gezondheid van een kleinkind.

En voor haar eigen kind! Vind ik even onvoorstelbaar. Of mag er vanaf een bepaalde leeftijd ineens wel bij het kleinkind gerookt worden omdat het dan minder erg zou zijn?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 19:11

Greetje63 schreef:
fokfanaat schreef:

En voor haar eigen kind! Vind ik even onvoorstelbaar. Of mag er vanaf een bepaalde leeftijd ineens wel bij het kleinkind gerookt worden omdat het dan minder erg zou zijn?

Het eigen kind rookte tot voor kort zelf ook!
Graag nu weer ontopic

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:12

En dan te bedenken dat ik een hoogzwangere dame op het werk heb die elk uur naar buiten loopt met haar pakje sigaretten om te gaan roken..... -O-

Maar ben het met je eens dat meeroken ook absoluut niet gewenst is. Ik kan er zelf sowieso niet goed tegen, krijg last van mijn ogen, neus en keel.

Ik zou het gewoon vragen: Ma, zou je het erg vinden om onder de afzuigkap te roken als ik er ben?
Dan heb je een soort van compromis en speel je niet de baas in haar eigen huis.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:12

Greetje63 schreef:
fokfanaat schreef:

Die heeft een keus om weg te gaan, die baby niet

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:13

MarlindeRooz schreef:
Ik zou gewoon zeggen, mams zou jij het vervelend vinden om als ik er ben even buiten te roken in verband met de kleine. Niet groter maken dan dat het is! :D

:j
idd gewoon klein houden. Ik snap helemaal dat je er tegenop ziet, maar als je het niet vraagt veranderd er ook niets.
Laatst bijgewerkt door jorretje op 18-05-15 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt