Altijd moe s avonds, wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

Altijd moe s avonds, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 15:31

Hoi,

S avonds rond een uur of half 9 gaat het 'licht uit' bij mijn vriend en is dan erg moe. Soms ook eerder. Er zit dan echt niks meer in.
Hij werkt de hele dag, dit doet ie al 8 jaar full time ongeveer.

Hij werkt van 6 tot 6, soms korter en soms ook langer.
Zijn werk is niet zeer intensief, wel staat hij de hele dag. Hij heeft een leidinggevende functie in de bloemen, de temperatuur is daar altijd rond de 20-21 graden.

We gaan altijd rond 10 uur slapen. Zodra hij ligt, slaapt ie al.

Omdat hij het niet meer leuk vindt om altijd maar moe te zijn is hij naar de HA geweest om bloed te laten prikken.
Hij is getest op oa vitamines.

Ik dacht zelf aan een vitamine b12 te kort, maar uit de uitslag van de dokter is niks gekomen..

Ook heb ik gedacht aan Pfeiffer, maar hij kan iedere dag gewoon werken, hij is alleen s avonds moe en heeft verder geen klachten. Ook voor Pfeiffer is hij getest bij de HA en de uitslag was negatief. Dus ook dat is uitgesloten..

We hebben gekeken naar ons eet patroon, maar naar ons idee eten we gezond en voldoende.
Dat wil dus zeggen dat we gevarieerd eten, iedere dag groenten en vlees eten en ook genoeg drinken.

Inmiddels heb ik vitamines gekocht bij de drogist, speciaal voor energie en ook multi vitaminen om te kijken of dat wellicht helpt.

We weten verder niet meer wat we kunnen doen, en daarom heb ik de hulp nodig van bokt.
Er zullen vast wel meerderen last hebben van het moe-zijn en ik ben benieuwd wat jullie hebben gedaan om de vermoeidheid te minderen.

Groetjes nancy

Boetjewoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 15:34

Hij maakt wel erg lange dagen, dan zou ik 's avonds ook moe zijn. Is het niet mogelijk iets minder te werken?

In ieder geval wil ik je veel succes wensen. Want het is niet alleen voor hem, maar voor jou ook vervelend!

_Nancy

Re: Altijd moe s avonds, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 15:36

Dat heb ik ook geopperd, maar het zijn altijd drukke fasen en deze gaan ook weer over zegt hij.

Voor Moederdag bijvoorbeeld was het ontzettend druk, toen hij heeft ook een dag van 6 tot half 10 gewerkt..
Dat je dan moe bent is geheel begrijpelijk..

Maar hij is van zichzelf al een harde werker en zit niet graag stil.
Op zijn vorige werk had hij ook lange dagen, maar toen was hij niet zo moe..

Zijn moeder dacht aan mogelijk stress vanwege de verhuizing die we kort geleden hebben gehad, maar hij was voor die tijd ook al moe en hij zegt dat hij geen stress voelt.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 15:38

Als hij om 6u moet beginnen, neem ik aan dat hij rond 5:00u op staat? Als je dan 8u (=gemiddeld aantal slaapuren) terug telt, kom je op 21u 's avonds naar bed. Op zich dus niets mis mee..

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 15:39

Ik weet eigenlijk niet waarom maar een burn out. Dat schoot me direct te binnen

Heeft hij nog tijd en energie voor leuke dingen? Een sociaal leven etc?

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 15:39

Nou vind t niks gek! Als hij zes uur begint. Staat hij om vijf uur op neem ik aan? Gemiddeld mens heeft 7 uur slaap nodig. Voila! Gelijk slapen om tien uur!

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 15:43

Ik vind het ook niet gek hoor. Mensen hebben vaak 7-8 uur slaap nodig.
Dan lijkt me zijn patroon niet gek!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 15:46

Hij staat om half 6 op. We wonen op 5 minuten fietsen van zijn werk.
In rustigere perioden begint hij om 7 uur, en staat dan half 7 op.

Het gaat er niet om dat we om 10 uur gaan slapen, dan ben ik ook wel moe en dat is ook het probleem niet. :)

Het probleem zit m meer in dat hij al vanaf half 9, soms eerder, leeg is.
Als hij dan tegen mij aan ligt op de bank, is het een kwestie van tijd voor hij in slaap valt.

Hij vind het niet fijn om zich altijd moe te voelen, hij wil graag meer energie, zich fitter voelen.
(En ondertussen is dat voor mij ook wel fijner denk ik)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 15:47

Ik snap het probleem niet zo? Als hij door de dag, en op vrije dagen gewoon energie heeft, dan lijkt me dat er helemaal niets aan de hand is. Ik werk 42 uur per week, net als mijn vriend. Wij zijn beiden gewoon moe 's avonds. Een tijdje kon ik de dag niet meer door zonder een half uur slaap in de middagpauze, toen had ik tekorten. Je vriend maakt lange dagen, hij verbruikt gewoon zijn energie, en als die energie op is, nou dan word je moe, goed geregeld door het lichaam zelf!

Estribo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 15:48

Hij begint vroeg werkt lange dagen. Als je thuis komt is dat je rustpunt. Kan het er niet mee te maken hebben dat hij op het moment dat hij thuis "op de bank gaat zitten" toegeeft aan zijn moeheid en daarom inkakt?
Het lijkt mij vrij "normaal" als je om 6 uur begint dat je dan rond half 9 moe begint te worden. Als je om half 9 zou beginnen zouden de meesten ook wel rond 11 moe worden. Dat is hetzelfde aantal uren alleen later op de dag. :)

Misschien is het een idee om na het avondeten bijvoorbeeld even 20 minuten een dutje te doen zodat hij daarna iets meer energie heeft om met jou te zijn? Ook niet te lang dutten, want hij moet wel weer voldoende nachtrust hebben om de volgende dag goed door te komen. Op die manier zou je de avond dan iets kunnen uitstellen.
Laatst bijgewerkt door Estribo op 15-05-15 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 15:49

En als hij iets helemaal anders gaat doen? Een BBQ bij vrienden bijvoorbeeld op vrijdagavond?
Stort hij dan ook om half 9 in?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 15:53

Iris82 schreef:
En als hij iets helemaal anders gaat doen? Een BBQ bij vrienden bijvoorbeeld op vrijdagavond?
Stort hij dan ook om half 9 in?

Daar dacht ik ook aan. Het kan ook een soort 'gewoonte' zijn geworden.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 15:54

Het enige wat bij mijn vriend echt helpt is bijslapen en uitslapen in het weekend.
Maar tegen het einde van de week is dat effect ook weer weg.

Wel heeft hij soms heel korte nachten, vaak in combi met heel lange dagen. Zit ook nooit ritme in.

Bij hem heeft het meer dan een jaar geduurd om terug een beetje mens te worden buiten het werk. Maar nu heeft hij er een evenwicht in gevonden.

Elke dag 12uur werken is gewoon vermoeiend. Mss dat er ook mentaal wat dingen tussen zitten.
Zoals je zelf al zegt verhuis etc.
Maar misschien is je vriend de motivatie wat kwijt?

Een goed evenwicht tussen rusten en door de moeheid duwen om je mentaal op te krikken is volgens mij de enige 'oplossing'.

troi

Ik vind het ook niet zo onlogisch hoor gezien zijn werktijden. Ik sta om 7 uur op en ben rond half tien ook echt moe en val rond 10 uur als een blok in slaap.

Murthul

Ik vind t ook zeker niet gek. Mijn vriend staat om 6 uur op en is tussen 7 en 8 weer thuis, hij slaapt ook altijd rond 22.00, gebeurt hier ook vaak zat dat hij eerder op de bank in slaap valt, lijkt me niet heel gek met zo'n drukke werkweek. :)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 15:56

Iris, nee dan gebeurd dat later.
Afgelopen dinsdag een verjaardag gehad van zijn vader, dan houdt hij het wel tot 10 uur vol.

Doordeweeks doen we niet zoveel, omdat hij dus zo vroeg moet beginnen en laat klaar is.
Hij zou eigenlijk elke dinsdag voetbal training hebben, maar gaat al lange tijd niet, vanwege de lange dagen en geen zin.ben ook vanwege de verhuizing.

Lara, mijn vriend werkt er gemiddeld 55 en op pieken is dit over de 60 uur.

Het is ook niet gek dat hij vaak moe is, maar hij wil gewoon tips hebben om zich fitter te voelen en dat mag best gevraagd worden vind ik.
Dit is niet alleen doordeweeks dat hij er last van heeft, dit gaat week in en week uit.
Uitslapen is er in het weekend niet meer bij, om 8 uur/half 9 zijn we beiden klaar wakker en gaan er dan ook gewoon uit.

Coby, misschien is het inderdaad wel een gewoonte.. Dus die zou dan aangepast moeten worden, zal t er eens met m over hebben.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 15:58

Kirrr, hoe zou je dat dan aan kunnen pakken? Evenwicht het vinden tussen rusten en door de moeheid duwen?

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 15:59

Ligt het misschien aan de alcohol? Mijn moeder was ook altijd ontzettend moe, viel om 8 uur in slaap op de bank.
Nu drinkt ze geen alcohol, geen koffie en kijkt ze 's avonds geen tv en is ze om 11 nog hartstikke fit.
Misschien 's avonds een wandeling maken, iets actiefs doen? Als ik ga wandelen met de hond bijvoorbeeld ben ik minder moe dan als ik gewoon ga relaxen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 16:00

Klinkt vreemd maar vaak werkt het wel, om meer energie te krijgen moet je bewegen. Hij staat stil dus ga na het eten eens beginnen met een half uurtje stevig stappen. Het hoeft allemaal niet zo intensief maar ga wandelen, klets ondertussen de dag door maar doe iets. Ik denk dat iedereen na een lange werkdag al snel inkakt, vooral na een warme maaltijd.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 16:00

Ik vind het niet meer dan gewoon dat die moe is. Echt tips zou je daar niet voor hebben, wees juist blij dat zijn lichaam aangeeft dat die rust nodig heeft. :)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 16:01

Noudka, hij drinkt hooguit 2 biertjes per week, in het weekend.
Zijn alcohol verbruik is eigenlijk minimaal vind ik.

Koffie drinkt hij sowieso niet, lust hij niet.
Wel drinkt hij energiedrank s avonds, 1 blikje.. Zou t daar ook aan kunnen liggen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 16:03

Energy drankjes is niets anders dan een suikerbom, vaak krijg je daarna een flinke dip dus ban die eerst maar eens. En wat doen jullie verder, zie mijn vorige post, aan beweging.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 16:07

Bigone, we wandelen in het weekend nog wel eens en pakken ook regelmatig de fiets.
Maar dit is vooral in het weekend, doordeweeks gebeurd dit niet.

Ik probeer m al meer aan het sporten/bewegen te krijgen en heb hem ook verteld dat dit hem waarschijnlijk meer energie gaat geven.
Hier had hij verder niet echt een reactie op :+ :n

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 16:09

Heel normaal, mijn man heeft zwaar fysiek werk en is 's avonds veel eerder moe dan ik. Lichaam is gewoon bekaf en eist slaap :) gewoon lekker laten, lijf geeft aan wat het nodig heeft. En als vrouw wen je er wel aan :') ik weet na al die jaren niet beter.

In weekend gewoon leuke dingen doen :) en de beste tip voor je vriend? Het gewoon accepteren :) scheelt weer energie als je het accepteert dan wanneer je er elke keer van baalt.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 15-05-15 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 16:10

Dan ga je toch een weddenschap met hem aan, één week proberen, geen energy drinks en een kwartier na het eten even een half uurtje wandelen. Werkt het niet dan oke maar werkt het wel dan is hij tenminste overtuigd dat bankhangen de zaak ook niet oplost. Nog iets, snurkt hij ook veel??