Hoofdpijn bij het niet dragen van een bril

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xNathaliee

Hoofdpijn bij het niet dragen van een bril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 09:57

Hallo allemaal,

De titel is misschien een beetje vaag maar als ik een paar uur mijn bril niet op heb krijg ik hoofdpijn die dagen duurt..
Even een voorbeeld:
Dinsdag naar de spa geweest, me bril afgedaan voor ongeveer 6-7 uurtjes. Heb tot op de dag van vandaag onwijs last van hoofdpijn (vooral rechts) en het loopt door tot aan me schouder.
Hoe kan dit? Komt het echt doordat ik een paar uur zonder bril heb gelopen?
Ik heb trouwens -1,25 en -1,75

maylotje

Re: Hoofdpijn bij het niet dragen van een bril

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 09:59

Omdat je ogen te veel zelf moeten bijstellen om scherp te zien en dit niet kunnen. En je dan gaat knijpen met je ogenvandaar dat je hoofpijn krijgt. Voor 6 a 7 uur zou ik gewoon je bril ophouden. Dat is de enige oplossing.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 09:59

Je ogen proberen de omgeving dan scherp te stellen zonder bril, dan kun je hoofdpijn krijgen omdat je ogen zo erg t verschil proberen te compenseren.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 10:00

maylotje schreef:
Omdat je ogen te veel zelf moeten bijstellen om scherp te zien en dit niet kunnen. En je dan gaat knijpen met je ogenvandaar dat je hoofpijn krijgt. Voor 6 a 7 uur zou ik gewoon je bril ophouden. Dat is de enige oplossing.

Precies dat ja :j

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 10:01

Dat kan echt ja. Zeker aangezien je ogen niet extreem slecht zijn blijven ze proberen scherp te stellen en dat kost erg veel moeite en energie. Het veroorzaakt ook spanning in je spieren, waardoor de hoofdpijn waarschijnlijk zo lang aanblijft. Wellicht zijn lenzen een optie voor momenten waarop je liever je bril niet op hebt?

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 10:02

Maar met zo'n lage sterkte zou die hoofdpijn toch geen dagen aan mogen houden??? Ik had daar niet zoveel last van als ts, hoor!
Heb je overlegd met de opticien?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 10:04

Ja hoor, dat kan. Daar hebben wel meerdere bril/lenzen dragers last van. Ikzelf vroeger ook, voordat ik mijn ogen liet laseren.

Je ogen hebben hulp gekregen van een bril. Die maakt dat ze zich minder hoeven in te spannen, de spieren niet krampachtig hoeven te werken (knijpen) en dat je hersens veel gemakkelijker alle signalen van wat jij ziet doorkrijgen.

Je ogen raken daar aan gewend. Als jij dan je bril een aantal uur afzet en je igen, spieren en hersenen ineens weer hard moeten werken kan hoofdpij het logische gevolg zijn.

Overigens kan je hoofdpijn ook konen van je bezoek aan de spa. Teveel en te heftig warm-koud kan een klap zijn voor de hersenen in dit geval.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 10:06

Al eens lenzen geprobeerd? Bij Specsavers kun je die een maand gratis proberen.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 10:06

Ik heb daar ook geen last van hoor, is volgens mij ook niet zo normaal. Ik heb 1,25 en 2, en mij werd aangeraden om mijn bril enkel op te zetten als het echt nodig was (school, tv,...) en dus niet een hele dag. Ik heb er ook nooit last van. Nu draag ik een hele dag lenzen, dus is wel iets anders, maar als ik ze dan eens een dag niet draag, heb ik er ook geen last van.
Zou ik toch een laten nakijken!

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 10:07

Dieselpaard schreef:
Maar met zo'n lage sterkte zou die hoofdpijn toch geen dagen aan mogen houden??? Ik had daar niet zoveel last van als ts, hoor!
Heb je overlegd met de opticien?

Het verschilt per persoon hoe ernstig de hoofdpijn is en hoe lang deze aanhoudt. -1,75 lijkt laag maar is voor je ogen best een flinke sterkte om zolang te moeten accommoderen.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 10:15

Ik denk inderdaad dat dat de meest beroerde sterkte is voor hoofdpijn. Te erg om scherp te kunnen stellen, maar niet erg genoeg om het 'op te geven'. Ik heb zelf -3 en -6,5 en kan zonder hoofdpijn geen bril/lenzen dragen. Maar het is ook zinloos om scherp proberen te stellen..

TS, lenzen geen optie? Dat je 50/50 bril/lenzen draagt? Dan kan je toch nog naar dingen als de spa of het zwembad zonder hoofdpijn problemen.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 10:18

Ik zou lenzen proberen :) Die kan je gewoon lekker inhouden in de spa of met zwemmen bijv.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 10:20

Ik heb mijn bril soms een paar dagen niet op (cylinder van rond de 2 aan beide ogen) maar ik krijg daarvan geen last van hoofdpijn hoor.. kan het niet zijn dat je last van iets anders hebt? zeker aangezien het doortrekt naar je rug.
Lenzen zijn trouwens volgens de opticien geen optie voor mij (door de cylinder) dus dat is balen.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 10:22

Britt_Sisi schreef:
Ik heb mijn bril soms een paar dagen niet op (cylinder van rond de 2 aan beide ogen) maar ik krijg daarvan geen last van hoofdpijn hoor.. kan het niet zijn dat je last van iets anders hebt? zeker aangezien het doortrekt naar je rug.
Lenzen zijn trouwens volgens de opticien geen optie voor mij (door de cylinder) dus dat is balen.

Misschien eens een second opinion proberen?
Ik heb ook een cilinder (1,5 - 1,75) en bij de eerste opticien konden alleen harde lenzen, en ook dat was al moeilijk moelijk moeilijk. Ik en harde lenzen gingen echter niet samen, dus andere opticien... En leef nu zo'n vijf jaar heel happy met zachte! Het kon dus wel degelijk :+

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 10:24

betaal je dan ook meer als bij lenzen zonder cilinder? zit je bij een bekende opticien?

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 10:26

Ik krijg ook hoofdpijn als ik me bril niet draag.
En mijn sterkte van me bril is ook nie zo heel veel.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 10:29

ik denk dat het bij iedereen verschilt en persoonsgebonden is.
Ik was altijd brilloos (gewoon medisch niet nodig) maar na een operatie aan ontstoken bijholten(voorhoofd en kaak holtes zowel links als rechts) had ik een scheel oog en was ik licht gevoelig.
daarna kreeg ik een bril met prisma en kon niet zonder, mijn oog staat recht en is genezen verklaart.
daarna had ik hoofdpijn als ik die bril opzette.
dus nu een bril met meekleurendeglazen zonder prisma, in de zomer als de zon hoog staat heb ik die echt nodig dan verga ik echt van de hoofdpijn, zo ook met de felle winterzon. maar meestal als de zon beperkt is kan ik prima zonder bril.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 10:31

Nirvana_ schreef:
Britt_Sisi schreef:

Misschien eens een second opinion proberen?
Ik heb ook een cilinder (1,5 - 1,75) en bij de eerste opticien konden alleen harde lenzen, en ook dat was al moeilijk moelijk moeilijk. Ik en harde lenzen gingen echter niet samen, dus andere opticien... En leef nu zo'n vijf jaar heel happy met zachte! Het kon dus wel degelijk :+

Bij mij hetzelfde verhaal, lenzen was onmogelijk vanwege de cilinder. Uiteindelijk bij een andere opticien wel harde lenzen gekregen, was geen probleem.
Inmiddels ben ik al zo aan harde lenzen gewend dat ik niet meer naar zachte lenzen heb gekeken of gevraagd.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 13:14

Bedankt voor alle antwoorden. Lenzen durf ik eerlijk gezegd niet maar als dat de enige oplossing zou zijn in zulke gevallen dan wil ik het wel proberen. Ga sowieso wel even langs mijn opticien om het te vragen. Ik zit bij federmann trouwens.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:22

Thesserd schreef:
Ik zou lenzen proberen :) Die kan je gewoon lekker inhouden in de spa of met zwemmen bijv.

Lenzen in met zwemmen? Hoe doen jullie dat dan? Ik raak ze dan echt kwijt :')

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 14:07

Bij mij hetzelfde verhaal, lenzen was onmogelijk vanwege de cilinder. Uiteindelijk bij een andere opticien wel harde lenzen gekregen, was geen probleem.
Inmiddels ben ik al zo aan harde lenzen gewend dat ik niet meer naar zachte lenzen heb gekeken of gevraagd.

Dochter heeft zachte lenzen van -3,5 en cilinders ! Gewoon bij Specsavers vandaan. Zijn inderdaad per maand wel 3 euro duurder dan lenzen zonder cilinder.

Je kunt bij Specsavers net zo lang gratis lenzen proberen tot ze goed zitten (bij dochter was 3e setje pas goed, lag aan vorm van oogbol).

En het zal vast ergens goedkoper kunnen, maar dit bevalt goed en ze hebben hier kundig personeel en worden altijd goed geholpen.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 17:34

Ik ben helemaal niet thuis in harde of zachte lenzen of cilinders.. Iemand die me dit even kort wil uitleggen?

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 19:01

Harde lenzen weet ik niet zoveel van maar hier staat het uitgelegd: http://www.oogartsen.nl/oogartsen/conta ... de_lenzen/

Zachte lenzen heb ik zelf en ik vind ze erg prettig, heb eigenlijk nooit problemen. Een cilinder heb je nodig als je astigmatisme hebt, op een bepaalde as is dan de kromming van het hoornvlies niet helemaal gelijk aan de kromming op de andere assen en hierdoor is je beeld wat 'verdraaid'.
Je kan inderdaad lenzen met een cilinder hebben, dan doen ze er een soort gewichtje in zodat de lens op de goede as blijft. Ik heb hier wisselende verhalen over gehoord, sommige zweren erbij en sommige kunnen er echt niet aan wennen.
Bij een lage cilinder (tot +/-0,75) laten ze vaak de cilinder sterkte weg omdat dat niet storend is.
Laatst bijgewerkt door Arantes op 14-05-15 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 19:04

Ik krijg juist hoofdpijn als ik een bril opzet (die ik niet nodig heb).
Lijkt me redelijk logisch andersom dus ook :)

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 16:43

Ik ben vandaag langs de opticien geweest en die vertelde me dat ik of te zwakke glazen heb of dat me oogspieren niet goed werken. Dan zou ik naar een optometrist moeten. Heb gelijk me ogen laten testen en ze denkt dat andere glazen de oplossing zou moeten zijn. Ze heeft namelijk de samenwerking van mijn ogen nog apart getest en die testen liep ik goed door behalve bij 1 waarvan de horizontale en verticale lijnen niet gelijk stonden als een kruis zegmaar. Nu moet ik alleen even tot eind augustus wachten voor ik weer nieuwe glazen kan indienen bij de verzekering, als ik nog steeds last krijg bij het niet dragen van me bril (zei zei dat de hoofdpijn na het opzetten van me bril binnen 2 uur weg moet zijn) dan moet ik me ogen laten onderzoeken bij de optometrist.