gebeten door rat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

f10j

gebeten door rat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 17:16

Hoi,
Net toen ik mijn rat aan het aaien was heeft hij me gebeten. En niet zomaar een beet, maar hij hing echt in mijn hand. Er is daardoor een hele diepe wond ontstaan. Je kunt er echt diep inkijken. Het stopt ook maar niet met bloeden en mijn hand is heel erg gezwollen. Het is een halfuur geleden gebeurd.
Heeft iemand tips om het schoon te maken? Ik kan nergens ontsmetting spul vinden. Ik ben helaas alleen thuis. Ik heb het al een tijdje onder de kraan gehouden.
Moet ik morgen ook langs de dokter om een tetanus prik te halen?
Ik plaats zo een foto als het niet meer bloed.
Alvast bedankt!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 17:17

Ga naar de huisartsenpost. Hier zit wel spoed bij.

_Renske

Re: gebeten door rat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 17:17

Huisarts bellen of langs gaan klinkt inderdaad als een goed idee

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 17:18

ehm als ik jou was zou ik nu de dokte bellen en anders betadine erover en een steriel gaasje erover met een doek erovererheen gebonden het moet in ieder geval stoppen met bloeden

yvonne1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 17:18

Idd, vandaag nog naar de huisarts of Ha post.

Misschien kan iemand van de buren met je mee.

Sterkte ermee.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 17:19

Oei rattebeesje was stout.

Ik zou maar wel naar de huisartsenpost gaan, want je hand is heel erg opgezwollen na een diepe beet van je rat en dat zegt toch genoeg............

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 17:20

Even kijken of je entingen nog up to date zijn, zo ja kan je gewoon een pleister plakken dan bloed het wel uit ;)
Laatst bijgewerkt door Azmay op 13-05-15 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

soesita

Ik denk zo te horen dat ik er in jouw geval toch maar mee naar de spoeddienst gaan als het zo hevig bloed. Kansje dat het genaaid moet worden en een tetanusspuit zou ik ook even halen.

Hoe kwam het dat ze beet zo ineens? Paniek?

mrie

Lifaya: Waarom? Geef eens argumenten... Het is een tamme rat, geen vies rioolbeest. Niet dat je niks hoeft te doen hoor, maar si dit nou werkelijk zo ernstig dat je daar VANDAAG nog mee naar de dokter moet.
Ik zou zeggen pleister er op, goed dat je gespoeld hebt even kijken hoe het er morgen voor staat. Warm kloppend dan huisarts. Niet warm kloppend dan overleg met moeder of je nog een geldige tetanus prik hebt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 17:21

soesita schreef:
Ik denk zo te horen dat ik er in jouw geval toch maar mee naar de spoeddienst gaan als het zo hevig bloed. Kansje dat het genaaid moet worden en een tetanusspuit zou ik ook even halen.

Dichtmaken is een heel slecht idee bij een dierenbeet. Tetanusprik is alles wat nodig is, een beetje betadine kan ook handig zijn en de wond niet te snel dicht laten gaan.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 17:22

Omdat ze aangeeft dat haar hand gezwollen is en het een diep gat is en heel erg bloed misschien? :+ kans dat het dan moet worden gehecht is aanwezig en je wil geen infectie oplopen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 17:24

Azmay schreef:
soesita schreef:

Dichtmaken is een heel slecht idee bij een dierenbeet. Tetanusprik is alles wat nodig is, een beetje betadine kan ook handig zijn en de wond niet te snel dicht laten gaan.

Ow ja, dat snap ik. :j Dat zullen ze dan inderdaad niet naaien, nee.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 17:28

Gehecht denk ik niet maar behalve tetanus kan een tamme rat nog andere ziektes overbrengen. Ik zou het even laten bekijken.

Mizora

Ik zou goed in de gaten houden of het niet gaat ontsteken. Mijn cavia's hebben eens een vergelijkbaar geintje geflikt (ok, die wilden elkaar afmaken. 1 miste naderhand ook een stuk uit het oor) maar daar heb ik inderdaad een tetanusprik voor gekregen en antibiotica omdat mijn ene hand flink gezwollen was en mijn andere hand een ontstoken plek had. Bij mij was er tot het bot gebeten trouwens, maar weinig bloed.

Die cavia's hebben niet meer bij elkaar gezeten overigens, ze moesten samen in de reiskooi omdat bij de laatste de hechtingen van de castratie eruit moesten. Die cavia heeft alleen gezeten totdat de 6 weken om waren en hij bij zijn zusje, moeder en tante kon. De andere 2 heren (pa en oom) hebben nooit meer gevochten.

Carr_friesje

Serieus mensen... Spoeddienst? :+
Als je tetanus nog gewoon geldig is (wat eigenlijk niet zo'n noodzaak is als het gewoon een tamme rat is, die dragen namelijk niet echt enge ziektes mee..)
Dan gewoon ff onder de kraan houden en even door laten bloeden.

Je hand is waarschijnlijk gezwollen omdat bijv. een spier een flinke opdonder heeft gehad van de beet.
Zo lang het niet warm aanvoelt en rood wordt niet in paniek raken. Dan is er waarschijnlijk weinig aan de hand.

Wat Azmay zegt klopt, vooral niet dichtmaken. Er zitten nu wat bacteriën in het diepe van de wond, dit soort wonden helen meestal vanaf het oppervlak van de huid waardoor de bacteriën ingesloten worden in het open gedeelte onder de huid. Dus zoals ik al zei, flink laten bloeden en daarna even onder de kraan. Pleister erop en klaar.

Hier al meerdere keren boze knaagdieren in m'n fikken gehad en ben er nog nooit mee langs de HA geweest, laat staan de spoeddienst. :+

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 17:30

Ik zou in ieder geval de huisartsenpost even bellen en de situatie uitleggen. Dan kunnen hun beoordelen of het nodig is.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 17:34

Ratten kunnen heel nasty bijten.. Is het je eigen (tamme) rat? Als jij gewoon bent ingeënt volgens de voorgeschreven manier hoef jij je daar geen zorgen om te maken gezien je leeftijd. Had je toevallig zweethanden? Of net eten (wat dan ook) of voer in je handen gehad? Ze kunnen daar erg heftig op reageren soms.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 17:34

Inderdaad even een tetanusinjectie halen als je die langer dan 10 jaar geleden hebt gehad.
Een rat draagt, net als elk ander dier (en mens), enorm veel bacterieën met zich mee en je wil niet dat het gaat ontsteken.
Anti biotica is misschien ook nodig, maar laat het in ieder geval even beoordelen.

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 17:36

Ik zou even de huisartsenpost bellen voor de zekerheid. Sterkte!

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 17:43

9 van de 10 keer worden dierenbeten/ krabben juist open gehouden zodat eventuele rottigheid er uit kan.
Zeker geen betadine er op doen want daar kan niet iedereen tegen, bovendien geeft het verkleuring wat weer een vertekenend beeld kan geven als TS écht naar de dokter zou moeten.

Probeer eens een nat verbandje.
Toen ik ooit gebeten was door een wilde kat en ook een erg dikke hand/arm kreeg heeft de eerste hulp niks anders gedaan dan de boel flink ingepakt met natte "luiers "en een verband.

Goed nat houden was het advies.
Ik heb wel tetanus en antibiotica gehad omdat dat bij mij langer als 10 jaar geleden was én het écht een straatkat was.
Zag er na twee dagen al een stuk beter uit!! en dat waren meerdere beten.

Een tamme rat kan een vervelend beetje geven, maar is verder niks anders dan een huisdier.
Vingers/hand bloed altijd sterk
Zou me niet te veel zorgen maken.
Alleen als het om de wond rood gezwollen wordt en gaat kloppen.....maar dat is nog niet aan de orde denk ik.
Laatst bijgewerkt door 7ofhearts op 13-05-15 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 17:44

Ik heb zelfs een keer een botbreuk gehad door de beet van een rat dus dat die kleine flikkers hard kunnen bijten dat weet ik.

Ik zou je hand omhooggevallen houden en het lekker door laten bloeden. Wordt het mooi schoon van. Gezien de gemiddelde rattenbeet niet zo breed is hoeft het niet gehecht te worden. Ook beter dat eventueel vuil eruit kan.

f10j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 17:44

Bedankt voor de vele reacties. Het is zo goed als gestopt met bloeden. Wondje is klein maar je kunt er vrij diep inkijken. Mijn hand is wel erg gezwollen en de plaats van de zwelling voelt heel doof aan. Ik wacht het nog even een nachtje als de zwelling niet afneemd ga ik voor de zekerheid even langs de huisarts.
Mijn moeder is gelukkig ook weer thuis, was net zwaar in paniek. Kan namelijk niet tegen bloed dus alles werd een beetje zwart voor mijn ogen. Ik voel me gelukkig wat beter nu.
Ik weet niet waardoor het kwam dat mijn ratje me beet. Hij zat op schoot, en ik was een film aan het kijken. Ik was hem gewoon aan het aaien en het volgende moment hong hij ineens in mijn hand. Heel raar heeft hij nooit eerder gedaan.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 18:56

Ik heb er ooit een dag mee gewacht en toen moest ik aan een dikke antibiotica kuur en een enorme waarschuwing dat ik de volgende keer meteen moest komen juist omdat die kleine wondjes zo snel dicht gaan.

Dus mijn advies is ook HAP contacten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 19:00

Zou zeggen nat verbandje zodat het open blijft en troep eruit kan.
Weet niet hoe oud je bent, maar als je tetanus nog oke is zou handig zijn.
Overigens hoef je die niet ala minute te halen, moet volgens mij binnen 48 uur, maar zou je na moeten vragen.

Als het echt dik wordt, rood wordt of je je vinger steeds slechter kan gebruiken contact opnemen met HAP, maar om daar nu hard heen te rennen lijkt me ook tikje overdreven.

En jup, ze kunnen heel hard bijten!! buggers! <3

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 19:03

Zekerheid voor alles hoor. Bel gewoon even met de HAP en overleg met ze. Zij geven vast passend advies! Sterkte :)