Slaapproblemen: slaapwandelen & "nachtmerries"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Slaapproblemen: slaapwandelen & "nachtmerries"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 02:07

Al jaren heb ik hier “last” van. Slaapwandelen; waarbij ik spullen verplaats, ga douchen, in de keuken ga zitten, even op het balkon een luchtje schep, appjes verstuur of gesprekken voer met mijn vriend. Soms herinner ik het me, vaak ook niet. Ik noem het bewust “last”: meestal slaap ik prima, ondanks het slaapwandelen.

Maar zodra ik overprikkeld raak gaat het mis. In periodes dat ik heel veel werk of dat de druk op mijn werk hoog ligt. Maar ook als ik naar festivals ga voor langere periodes (zoals laatst, toen ik op- en afgebouwd heb en het festival zelf ook nog gewerkt heb) dan gebeurd het. Ik kan gewoon naar bed gaan zoals altijd, ik slaap gewoon in. Maar dan, als ik eenmaal begin te dromen komt alles terug. Of het nou mijn bed is wat op het werk/festival terrein staat, of dat het een vreemde mix wordt tussen huis en werk/festival: er zijn collega’s van me in mijn kamer, komen aan mijn bed zitten en worden boos dat ik lig te slapen. Of er komt een collega langs om de portofoons op te halen en meldt terloops dat iedereen de hele avond heeft gehoord wat ik allemaal gedaan heb, wat dan weer een paniekaanval veroorzaakt. Dan wordt ik half wakker, loop ik rond, bedenk ik oplossingen, kijk ik op mijn telefoon voor de tijd, heb discussies met de mensen in mijn huis en leg ze uit dat ik het recht heb om nu te slapen. Dan stap ik weer in bed en slaap verder. Maar nooit langer dan 45 minuten tot een uur, dan begint het overnieuw.

De volgende ochtend herinner ik me alles of in ieder geval veel. En dan ben ik doodmoe, want aan rustig doorslapen kom ik niet meer toe.

Heeft iemand enig idee hoe ik hier vanaf kom? Dagboeken schrijven helpt niet, het gebeurd niet op het festival zelf maar erna. Ik kan alle verhalen van mijn werk vertellen aan mijn vriend en we hebben het er vaak over. Mijn kamer is niet te warm en niet te koud, er staat altijd minimaal 1 raampje open, mijn bed is comfortabel, ik eet een uur voor het slapen gaan niets meer en ik krijg sowieso geen cafeïne binnen. Het enige wat ik wil is gewoon doorslapen…

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 06:34

Mijn hersenen zijn continu overprikkeld,ik snap heel goed wat je bedoeld.Behalve slaapwandelen droom ik vaak intensieve dromen.Wordt uitgeput wakker.
Bij mij is het medisch en niets aan te doen,ik prik B12 en dat verminderd het wel.

Misschien moet je eens gaan praten met een arts,wie weet kan een slaapkliniek iets voor je betekenen.Kijken wat je doet in je slaap en of je alle fases goed doorloopt.

Vjestagirl

Re: Slaapproblemen: slaapwandelen & "nachtmerries"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 09:58

Ik hoopte het medisch circuit n beetje te kunnen vermeiden... Ik voel me nogal n aansteller als k bij n arts kom met 'ik slaap niet zo lekker'

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 10:06

Ik herken het ook, maar bij mij (voor zover ik weet) geen echte medische oorzaak, maar meer psychisch. Ik verwerk stress erg moeilijk. En inderdaad, als ik stress heb op het werk of school, dan gaat dat in mijn slaap mooi verder. Toen ik nog in de horeca werkte heb ik een week na kerst nog bordjes lopen afwassen in mijn slaap.
Ergens raak je de spanning niet kwijt. Het helpt mij wel om voor het slapen gaan ontspanningsoefeningen te doen (https://www.ggzdrenthe.nl/ontspanningsoefeningen/ zoiets bijvoorbeeld).
Wat mij ook heel erg veel helpt is intensief sporten. In stressperiodes ga ik een keer extra hardlopen of iets dergelijks.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 10:08

Heb je al eens iets geprobeerd zoals valeriaan, slaapthee, ... ? Bij mij werkt dat meestal een beetje psychologisch, wie weet bij jou ook?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 10:21

Vjestagirl schreef:
Ik hoopte het medisch circuit n beetje te kunnen vermeiden... Ik voel me nogal n aansteller als k bij n arts kom met 'ik slaap niet zo lekker'

Welnee joh. Dit gaat toch niet om twee dagen niet braaf om half 11 in slaap vallen? Je hebt hier hartstikke last van! Het klinkt doodvermoeiend en ontzettend frustrerend, dus ik zou het heel logisch vinden om hiermee naar een arts te gaan. Alleen al zodat je niet in je eentje alle oplossingen hoeft te bedenken. En als je bang bent dat de arts het niet serieus neemt kan je ook benadrukken dat het gevaarlijk is (en misschien is het dat ook wel echt) omdat je ook echt in paniek kunt raken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 10:22

Solleke_Noah schreef:
Heb je al eens iets geprobeerd zoals valeriaan, slaapthee, ... ? Bij mij werkt dat meestal een beetje psychologisch, wie weet bij jou ook?

Het punt is dat het niet gaat om het in slaap vallen, ik val prima in slaap. Het gaat erom wat er gebeurd in mijn hoofd als ik al slaap. Toch bedankt voor de tip :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 10:25

Vjestagirl schreef:
Solleke_Noah schreef:

Het punt is dat het niet gaat om het in slaap vallen, ik val prima in slaap. Het gaat erom wat er gebeurd in mijn hoofd als ik al slaap. Toch bedankt voor de tip :)

ja dat bedoel ik ook :) ben ook standaard 3x op een nacht wakker, heel levendige dromen.. meestal door de stress. Als ik het idee heb "nu ben ik ontspannen want heb slaapthee op", dan ontspan ik ook écht beter en wordt daarom minder wakker :)

Maar heb wel het idee dat het dus vooral psychologisch werkt en niet echt effect heeft op mijn lichaam.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 10:39

Het is het proberen waard!

En verder is het echt geen flauwekulletje!
Slapen is verschrikkelijk belangrijk voor je gezondheid, nog even los van het feit wat je zou kunnen overkomen tijdens het slaapwandelen ;)

Een goede huisarts zal je daarin dus wel degelijk serieus willen steunen :j

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 11:08

Ik ken het ja. Gelukkig heb ik het hooguit 5 keer per jaar dat mijn dromen zo intens zijn dat ik besluit er wat mee te gaan doen.
Dus iedere nacht gaat de poort op slot en stop ik de sleutels achter twee ritsen want ik heb een doorgaande weg boven mijn huis. Het is wel zo, dat zodra ik een voet in de tuin zet, mijn kleine hondje mij wekt. Dus die trekt mij er dan gelukkig uit.

Ik heb helaas geen tips voor je, omdat ik er zelf verder niets aan doe i.v.m de lage frequentie. Hopelijk kom je tot een goede oplossing, het lijkt me echt heel vervelend als je het zo vaak hebt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 11:26

Opzich heb ik n hele goede huisarts die me altijd erg serieus neemt als ik ergens om kom.

Slaapthee zal ik wel n keertje proberen, zien of het verschil maakt :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 14:54

Wat je ook kunt proberen is lavendel...

Als je een bad hebt,voordat je naar bed gaat even badderen in Lavendel (Ik vind die van Kneipp het lekkerst) of douchen.

Je kunt evt lavendelolie op je polsen smeren of op een zakdoekje en dan lekker onder je neus leggen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:29

Ik gebruik zelf valdispert, zeker als ik drukke periodes heb, anders raak ik ontzettend overprikkeld en slaap ik slecht. Ik val wel in slaap, maar ik slaap niet echt. Zowel van de gewone als de slaap-versie gebruik ik de extra sterk. Het haalt net de scherpe randjes er vanaf waardoor ik het allemaal wel kan verwerken en dus fatsoenlijk slaap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:32

Heel herkenbaar!
Ik heb een hele tijd geslaapwandeld en dat is helemaal niet fijn als je in een bovenwoning woont en dus zo de deur uit kunt lopen en van de trap af kunt donderen.
Gelukkig droomde ik altijd in spiegelbeeld en liep dan richting het raam in plaats van de deur.
Dit is bij mij trouwens vanzelf weer over gegaan, ik hoor mijn vriend er in ieder geval nooit over.
Wel heb ik nog regelmatig heel veel moeite met wakker worden.
Dan zit ik in bed en slaap ik niet meer, maar ben ook niet wakker en denk dat ik nog in mijn droom zit.

Slik je ook medicijnen?

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 18:24

Wat herkenbaar. Ik doe dan niet aan slaapwandelen (denk ik) maar heb wel gehad dat verhalen zich gingen afspelen in mijn dromen, zwetend en schreeuwend wakker worden en overdag veel "last" hebben van beelden. Nu alles wat rustiger wordt heb ik niet zo veel last meer van die beelden maar droom nog steeds heel veel. Ik slik wel medicijnen die mij ondersteunen in het slapen kunnen maar heb niet het idee dat dit mijn dromen veroorzaakt. Het is eerder de aanleiding waardoor ik medicijnen heb gekregen ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 14:35

Tinky12: Lavendel heb ik geprobeerd, helpt niets.

Mizora: gebruik jij valdispert dan overdag?

Koudbloedkim: nee ik gebruik geen medicatie, ben zelfs niet aan de pil (en nee, ik kan ook niet zwanger zijn)

Vibabu: ben jij daarvoor naar een arts geweest, en wat heb je moeten doen om medicatie te krijgen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 14:46

Ik slik valdispert zowel 's ochtends als 's avonds. Maar ik slik geen middagdosis (officieel is de rust sterk 3x 2 pillen, en de nacht sterk 2 uur voor het slapengaan 1 pil).

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 14:51

En dan heb je niet t gevoel dat je duf wordt in je hoofd? Ik heb eerder valeriaan gehad, maar dan had ik altijd het idee dat ik me van binnen net zo druk voelde, maar dat ik het niet meer kon uiten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 14:54

Nee, de reden dat ik het ben gebruiken is juist omdat ik opeens rust had in mijn hoofd. Het echode de eerste keer helemaal. Maar als je er gevoelig voor bent, dan kan je ook een lagere dosering gebruiken uiteraard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 14:55

Ik zou het niet zoeken in medicatie, maar gaan kijken voor therapie, in wat voor vorm dan ook. Mindfullness bijv. Maar misschien is er wel een manier om jezelf aan te leren dit te voorkomen. Ontspanningstherapie of gedragstherapie bijv.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 14:57

Ik merk dat ik veel beter slaap sinds ik mediteer (mindfulnessoefeningen) voor het slapen gaan. Ik droom dan echt veel minder, en minder heftig.
Als je simpel wil oefenen dan kan je de Mindfulnesscoach app van VGZ eens proberen :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 16:45

Mindfullness heb ik naar gekeken, maar past niet echt binnen mijn levensstijl, ik heb het geduld niet om oefeningen te doen en meditatie geloof ik simpelweg niet in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 17:31

Vjestagirl schreef:
Mindfullness heb ik naar gekeken, maar past niet echt binnen mijn levensstijl, ik heb het geduld niet om oefeningen te doen en meditatie geloof ik simpelweg niet in.

Jammer, want ik denk wel dat het je kan helpen. Misschien kun je 1 simpele oefeningen doen en dat is de bodyscan, zo leer je je hoofd uit zetten voor je gaat slapen. Dat doe je doormiddel van je aandacht te vestigen op je lichaam. Je kunt een filmpje gebruiken van youtube, is niks zweverigs aan al zullen sommigen het misschien wat zweverig vertellen. Gewoon even zoeken welke persoon het beste ij je past. Duurt 15 min en kun je voordat je gaat slapen even doen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 17:36

hier in België heb je slaapklinieken. hebben jullie dat niet? dan moet je daar x aantal nachten slapen en zijn er machines die je hersenactiviteit meten. Op basis daarvan komen ze dan met een passende oplossing.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 18:14

Joolien schreef:
Vjestagirl schreef:

Jammer, want ik denk wel dat het je kan helpen. Misschien kun je 1 simpele oefeningen doen en dat is de bodyscan, zo leer je je hoofd uit zetten voor je gaat slapen. Dat doe je doormiddel van je aandacht te vestigen op je lichaam. Je kunt een filmpje gebruiken van youtube, is niks zweverigs aan al zullen sommigen het misschien wat zweverig vertellen. Gewoon even zoeken welke persoon het beste ij je past. Duurt 15 min en kun je voordat je gaat slapen even doen.

Ik doe al jaren een bodyscan, maar dan als manier om in slaap te vallen :D .