Ik weet dat er heel veel topics zijn over afvallen maar het gaat mij niet perse om het afvallen als in gewichtsverlies want ik ben bang dat ik dan juist weer te licht ga worden.
Mijn BMI (21.7) is namelijk keurig en heb ik een gezond gewicht. Volgens vele hoef ik ook niet zo zeer af te vallen en met maatje 38 (soms zelfs 36) bij een lengte van 169cm kan ik mezelf ook niet 'dik' noemen. Tja iets een buikje heb ik en mijn benen zijn ook wel iets dikker als dat ze in mijn jeugd waren en voor het perfecte plaatje zou er heus wel iets af mogen maar hé hoeveel vrouwen zijn er wel niet die ook iets een buikje hebben? Niets om je zorgen over te maken zul je denken...
Echter kwam ik op de site van het voedingscentrum ook de methode van de middelomtrek meten tegen. Die gaat dus uit van het vet percentage op de buik en die geeft bij mij dus aan dat ik overgewicht heb en zelfs al kort bij obesitas zit (87cm)
WOW! Shocking! Ik vraag me nu dus wel oprecht af waar ik verstandig aan doe? Ga ik proberen om af te vallen ben ik bang dat mijn gewicht te laag gaat worden, echter was ik als kind ook altijd wel iets te licht volgens die tabellen van de school dokter. Maar dat ik overbodig vet heb is wel een feit, gezien dat buikje en tabel van middelomtrek.
Ik wil dus eigenlijk geen dieet gaan volgen om echt gewicht te verliezen maar zal ik dus eigenlijk wel wat van mijn vet percentage af moeten krijgen. Hoe kan ik dit het beste gaan aanpakken?
Ben niet van plan om fanatiek te gaan sporten als in elke dag een workout (dat ga ik ook niet vol houden), ben gewoon opzoek naar een gezonde levensstijl om voor nu eerst dat vet percentage naar beneden te krijgen zonder te veel gewicht kwijt te raken en daarna iets wat gewoon heel goed vol te houden is. Normale voeding (geen dieet), normale beweging (maar wat is normaal?) zonder veel gekkigheid dus en waarbij er best wel eens 's avonds een bakje chips gegeten kan worden of een gebakje op een verjaardag. Maar wat is nou normaal en realistisch?
En meer mensen die in het zelfde schuitje zitten? Die niet gelijk dik te noemen zijn en als je over afvallen begint in je omgeving je direct te horen krijgt 'maar jij hoeft helemaal niet af te vallen?' terwijl je toch wel degelijk hier en daar wat vet hebt zitten wat er eigenlijk wel af zou mogen? Ik vind het zelf zo lastig omdat er dus maar bar weinig begrip vanuit de directe omgeving is...

) en ze was vroeger ook altijd super slank en tenger. Ben echt bang dat ik er over 20 jaar net zo uit ga zien, daarom wellicht ook de drang naar de lange termijn oplossing. Ben bang dat als ik zo door blijf gaan het op den duur net zo erg word.
Maar ik ben gewoon heul klein! Dan zou de gemiddelde Aziaat ook enrstig ondergewicht moeten hebben, want die hebben meestal ook geen taille van 68cm...