En nu? BMI keurig, middelomtrek overgewicht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

En nu? BMI keurig, middelomtrek overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 12:39

Hoi hoi,

Ik weet dat er heel veel topics zijn over afvallen maar het gaat mij niet perse om het afvallen als in gewichtsverlies want ik ben bang dat ik dan juist weer te licht ga worden.

Mijn BMI (21.7) is namelijk keurig en heb ik een gezond gewicht. Volgens vele hoef ik ook niet zo zeer af te vallen en met maatje 38 (soms zelfs 36) bij een lengte van 169cm kan ik mezelf ook niet 'dik' noemen. Tja iets een buikje heb ik en mijn benen zijn ook wel iets dikker als dat ze in mijn jeugd waren en voor het perfecte plaatje zou er heus wel iets af mogen maar hé hoeveel vrouwen zijn er wel niet die ook iets een buikje hebben? Niets om je zorgen over te maken zul je denken...

Echter kwam ik op de site van het voedingscentrum ook de methode van de middelomtrek meten tegen. Die gaat dus uit van het vet percentage op de buik en die geeft bij mij dus aan dat ik overgewicht heb en zelfs al kort bij obesitas zit (87cm) :oo WOW! Shocking!

Ik vraag me nu dus wel oprecht af waar ik verstandig aan doe? Ga ik proberen om af te vallen ben ik bang dat mijn gewicht te laag gaat worden, echter was ik als kind ook altijd wel iets te licht volgens die tabellen van de school dokter. Maar dat ik overbodig vet heb is wel een feit, gezien dat buikje en tabel van middelomtrek.

Ik wil dus eigenlijk geen dieet gaan volgen om echt gewicht te verliezen maar zal ik dus eigenlijk wel wat van mijn vet percentage af moeten krijgen. Hoe kan ik dit het beste gaan aanpakken?

Ben niet van plan om fanatiek te gaan sporten als in elke dag een workout (dat ga ik ook niet vol houden), ben gewoon opzoek naar een gezonde levensstijl om voor nu eerst dat vet percentage naar beneden te krijgen zonder te veel gewicht kwijt te raken en daarna iets wat gewoon heel goed vol te houden is. Normale voeding (geen dieet), normale beweging (maar wat is normaal?) zonder veel gekkigheid dus en waarbij er best wel eens 's avonds een bakje chips gegeten kan worden of een gebakje op een verjaardag. Maar wat is nou normaal en realistisch?

En meer mensen die in het zelfde schuitje zitten? Die niet gelijk dik te noemen zijn en als je over afvallen begint in je omgeving je direct te horen krijgt 'maar jij hoeft helemaal niet af te vallen?' terwijl je toch wel degelijk hier en daar wat vet hebt zitten wat er eigenlijk wel af zou mogen? Ik vind het zelf zo lastig omdat er dus maar bar weinig begrip vanuit de directe omgeving is...

joyce83

Re: En nu? BMI keurig, middelomtrek overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 12:42

Waarom wil je actie gaan ondernemen op 1 ding wat zegt dat je te dik zou zijn? terwijl de BMI goed is, je qua maat goed zit in je kleding en ook nog uit de omgeving hoort dat je niet hoeft af te vallen?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 12:42

Dat hele BMI en middelomtrek vind ik zo'n onzin. Als he echt wil weten of je overgewicht hebt, dan zal je een vetpercentagemeting moeten laten doen. Dat geeft een duidelijk antwoord.

BMI en taille omtrek zijn zeer zeer omstreden, maar worden door heel NL nog geaccepteerd als standaard.

Niet te veel waarde aan hechten dus.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 12:47

Middelomtrek en BMI zijn niet altijd kieskeurig. Ligt er bij middelomtrek ook heel erg aan waar je als persoon vet opslaat. Ik heb bijvoorbeeld een wespentaille, maar wel echt vet op mijn benen en heupen. Volgens middelomtrek zou ik te mager zijn, terwijl ik genoeg vetjes heb die er zelfs ook wel af mogen.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 12:47

Professionele vetpercentagemeting laten doen door middel van huidplooimeting of DXA scan :j

Vet verliezen is een kwestie van een negatieve energiebalans creëeren, dus minder eten of meer bewegen of een combinatie daarvan. Je kunt in principe alles eten(ik eet ook nog gewoon een chipje, bbq, uit eten, snoepjes 's avonds) en 0.0 bewegen, maar het moet wel in balans zijn.

Vergelijking van mezelf, ik sport 4-5x per week en werk dus met een negatieve energiebalans. Ik heb een gezond BMI en een gezond vetpercentage, maar ben in voorbereiding voor een bikini fitness wedstrijd. Tussen de twee foto's zit 8 weken verschil. https://instagram.com/p/2Wfy5GB6ij/

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 12:54

Herkenbaar. Ik zit inmiddels al een paar jaar prima op gewicht alleen ik heb wel een buikje. :=
En dat krijg ik er met de beste wil van de wereld niet vanaf. Zelfs als ik op maatje 36 zit wat ik ook een tijd gedaan heb, zit ik qua buikomvang nog steeds op overgewicht. Het klopt dus niet helemaal nee.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 12:55

sluit mij bij Jezzi aan..

bmi is zo'n grof middel.. evenals middelomtrek (al is die al ietjes beter, omdat eventueel buikvet veel 'gevaarlijker' is dan vet om je bovenbeen bij wijze van spreken).

als jij een wat grove bouw hebt en bulkt van de spieren heb je ook geen wespentaille en hoeft er maar een klein vetje op te zitten om over die middelomtrek te komen..

verstandig is daarom om een goede vetpercentage meting te doen, met huidplooi meting.. en een gewoon eventueel bloedprikken om cholesterol vast te stellen..

grofste methode om te bepalen of je te zwaar bent..

kijk gewoon eens in de spiegel, of laat iemand mee kijken als je geen reeel zelfbeeld hebt.. hangt je buik op je knieeën.. dan wordt het toch echt tijd om iets aan je gewicht te doen. Kan je je sokken niet meer goed aankrijgen, tijd om iets aan je gewicht te doen.. Heb je een spiegel nodig om je bikinilijn te doen (kan je het gebied dus niet zelf zien) tijd om iets aan je gewicht te doen..

ben je wat aangekomen ergens en loop je te hijgen als je de trap opgestormd bent.. dan heb je waarschijnlijk de laatste tijd een beetje te weinig aan je conditie gedaan, zelfs zonder overgewicht is het dan tijd om toch weer even wat meer te sporten

zolang je nog in maat 40-42 past is het onwaarschijnlijk dat je ernstig overgewicht hebt.
Een BMI van 21 is hoogstwaarschijnlijk geen hoog vetpercentage..
een middelomtrek van 130 cm, ook al heb je een bmi van 29 is hoogstwaarschijnlijk morbide obesitas, ook al zegt BMI dat je gewoon normaal overgewicht hebt.

gewoon een beetje logisch blijven denken, goed naar je lichaam kijken en luisteren is beter dan je gek staren op getallen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 13:01

overigens, sportmetingen voor conditiebepalingen zeggen ook vrij weinig..
alleen een globale indicatie..

ik kan namelijk niet hardlopen.. dus 1 minuut op de lopende band en ik liep al bijna blauw aan (ik ga hyperventileren).. Dus meting onmogelijk of conditie 0.0 rofl..

Dus ze hebben mij op een fiets geparkeerd.. al vrij snel loop ik rood aan (zweet niet makkelijk).. maar ik houd het dan wel lang vol..

dus wat kwam eruit:

Uw basisconditie is aan de magere kant, u bent kwa conditie een matige recreatiesporter u zou er verstandig aan doen om meer te gaan sporten
Uw duurcontitie is uitstekend, u bent qua conditie een getrainde duursporter

dit stond letterlijk onder elkaar

uh tjaaaaaaaaaaaa.. wat moet je daar nu weer mee.. Ik ben een diessel, ik zit snel aan een wat hogere hartslag dan gemiddeld, ook mijn ademhaling ligt snel te hoog.. maar ik kan wel uren doorgaan in die hoge ratio's rofl..

ik ben dus een lousy recreant die wat meer moet gaan sporten..
maar ja, wat is dan meer als je duurconditie die van een getrainde duursporter is (wat overeenkomt met de werkelijkheid.. ik wandelde lange afstanden (40 km +) had de elfstedentocht gefietst (220km op tweede pinksterdag) en dat soort dingen.

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 13:11

Mijn bmi is ook prima (21) en mijn buikomvang is ook prima (80 cm). En toch is mijn vetpercentage aan de hoge kant. Dit heb ik ooit laten meten bij een diëtiste. Ik ben tenger gebouwd, dus mijn gezonde gewicht is waarschijnlijk lager dan iemand die wat grover gebouwd is met mijn lengte. Dus ik ben van mening dat dit soort metingen (BMI en buikomvang) meer een indicatie kunnen zijn van wel of geen overgewicht, maar niet 100% sluitend zijn.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 13:20

Ik had verwacht dat mijn middelomtrek wel wat hoger uit zou vallen als mijn BMI omdat ik sowieso al snel vet opsla rondom mijn romp. Maar dat ie zo veel hoger uit zou vallen dan mijn BMI was ik wel even shocking van eerlijk gezegd. Daarom wil ik er ook wel wat aan doen, puur omdat het dus gezonder kan dan dat het nu is. Mijn postuur is overigens altijd tenger geweest zo was ik als 14 jarige en zo ben ik als kind ook altijd geweest. Dat je niet het gewicht en maten moet hebben als wat je had in je tienerjaren weet ik, ga ik ook helemaal niet voor. Maar zou wel graag weer een beetje dat postuur terug willen hebben.

Als kind dus altijd qua gewicht wat aan de lichte kant gezeten (komt dus zeer waarschijnlijk ook door het tenger gebouwde). Maar ik was absoluut niet extreem mager. Dat is dus blijkbaar een gezond postuur voor mij en daarom wil ik ook actie ondernemen zonder voor het extreme te gaan (is ook nergens voor nodig!!). Maar ik wil gewoon niet 'te licht' worden. Als mijn BMI naar 18 of 19 zou zakken door gewichtsverlies maak ik me geen zorgen. Maar als die veel maar gaat zakken door te veel gewichtsverlies ga ik me daar toch weer zorgen over maken. Net als dat ik me nu toch enigzins een beetje zorgen maak.

Jezzi en elenaMM77, kan je dat gewoon via de huisarts laten doen? Om te kijken of je een gezond gewicht hebt? Of moet je daar voor naar een dieetist o.i.d.?

Bedankt voor je tips, maar die 4-5x per week sporten zullen dan wel pittige work outs ook zeker zijn? Dat er in het begin extra gesport moet gaan worden ben ik me overigens wel degelijk van bewust, maar op den duur wil ik gewoon een normale, realistische, gezonde levensstijl. Zonder telkens op eten te moeten letten en/of veel te moeten sporten. Dat beweging daar wel bij hoort ben ik me ook van bewust, maar daarom ook gelijk de vraag wat is een normale bewegingshoeveelheid?

Ik heb wel echt meer vet rondom mijn romp (buik, heupen, schouders) zitten dan jij op je foto's van 8 weken geleden. Dat lijkt me ook gewoon een netjes en gezond postuur. Voor een beeld kan ik even een pb sturen...

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 13:30

Ik begeleid mensen in voeding en training en het aanmeten van een gezonde leefstijl.

Ikzelf werk zoals gezegd toe naar een wedstrijd, waarbij ik voor een zeer korte periode (2-3 weken) een zeer laag vetpercentage zal hebben, om zo de spieren optimaal uit te laten komen. Dit is zeker niet iets waar cliënten vaak naartoe (willen) werken. Ik train alleen op kracht (dus met gewichten) voor 45-60 minuten per keer. Dit is wel intensief jezelf in het zweet werken. Alleen cardio doen of minder trainen kan ook, maar bedenk dan wel dat bij minder (intensief) sporten, je dan ook minder mag eten.

Je vetpercentage kan je laten meten in de sportschool of bij de fysiotherapeut, als je het echt nauwkeurig wilt weten(inclusief hoe je vet/spiermassa/botdichtheid is) kun je dit http://www.energylab.be/sportlabo/licha ... lling.html in overweging nemen :)

Mocht je advies willen mag je me altijd eens een pb sturen :j

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 13:32

Volgens mij zit je pas in de gevarenzone als je taille boven de 88cm komt

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:31

Bij een gezonde levensstijl hoort naar mijn idee naast gezonde voeding ook regelmatig sporten. En dat laatste is een prima middel om je vetpercentage te laten dalen terwijl je niet echt afvalt. En bij een BMI van 21,7 hoef je dan wel niet af te vallen maar als je zelf al inschat dat je vetpercentage nogal hoog is is het natuurlijk geen ramp als je met al dat sporten ook nog een paar kilo verliest.
Of je het volhoud hangt geheel af van je motivatie. Een gezond lijf houd je niet zonder enige moeite. Zoek een sport die je leuk vind dan gaat het vast lukken.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:33

tita schreef:
Volgens mij zit je pas in de gevarenzone als je taille boven de 88cm komt

Geen idee waar de gevaren zone zit maar mijn lijkt als die bij 88 ligt het bij 87 hoog tijd wordt om actie te ondernemen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:36

Buikvet is het "gevaarlijkste" vet ivm hart en vaatziekten.
Maar als je van nature vet op je buik aanzet is het bijna geen doen om dat te veranderen. Als je niet te zwaar bent dan kun je daar niet veel mee.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:40

Pearlx schreef:
Middelomtrek en BMI zijn niet altijd kieskeurig. Ligt er bij middelomtrek ook heel erg aan waar je als persoon vet opslaat. Ik heb bijvoorbeeld een wespentaille, maar wel echt vet op mijn benen en heupen. Volgens middelomtrek zou ik te mager zijn, terwijl ik genoeg vetjes heb die er zelfs ook wel af mogen.

Het probleem van een te hoge middelomtrek is dat dat potentieel gevaarlijker is dan het vet op de heupen. Een hoge middelomtrek kan wijzen op veel visceraal vet(vet rondom de organen)

TS heb je jezelf niet gemeten vlak voor/tijdens de menstruatie? Kan bij mij 2 a 3 cm schelen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 17:08

Denk dat jezzi al veel goede dingen heeft gezegd. Ander ding wat belangrijk is, is of je de juiste plek hebt gemeten. Zeker bij de taille kan iets te hoog of te laag al een groot verschil maken en bijvoorbeeld inademen, uitademen, nuchtere maag enz. Veel verschil maken. Ook volle darmen kunnen al enkele cm betekenen.
Middlomtrek is een leuke om je progressie mee te meten, maar puur als meetmiddel besluiten dat je nu zorgen moet hebben? Nee, dat niet.

Een dietist of voedingsdeskundige zal nooit alleen op basis van 1 afwijkend getal werken. Zowel BMI als vetpercentage, als middelomtrek zijn allemaal metingen die SAMEN een beeld kunnen geven van jou voedingstoestand. Op zichzelf zeggen ze allemaal heel weinig en daar zou je dus ook geen oordeel op moeten vellen.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 17:09

Sizzle schreef:
Maar als je van nature vet op je buik aanzet is het bijna geen doen om dat te veranderen. Als je niet te zwaar bent dan kun je daar niet veel mee.

Gezonder eten, sporten, zorgen dat er geen extra vet bij komt wat ergens aan moet zetten. Wel erg gemakkelijk om je er zo bij neer te leggen alsof er niets aan te doen is. Je aanleg kun je niet veranderen maar dat is dan juist de reden om er extra hard aan te werken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 17:16

Als je al gezond leeft, niet te zwaar bent, normaal beweegt etc.
Ja, dan zou ik me er bij neerleggen en enkel zorgen dat het niet meer wordt.
Je kunt keihard gaan trainen voor het perfecte doel, maar als die behoefte niet zo groot is dan hou je dat toch uiteindelijk niet vol.
Volgens mij stond in de OP al dat die behoefte er niet is.
Als het binnen de perken blijft dan kun je daar prima oud mee worden.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 18:16

Greetje63 schreef:
Bij een gezonde levensstijl hoort naar mijn idee naast gezonde voeding ook regelmatig sporten. En dat laatste is een prima middel om je vetpercentage te laten dalen terwijl je niet echt afvalt. En bij een BMI van 21,7 hoef je dan wel niet af te vallen maar als je zelf al inschat dat je vetpercentage nogal hoog is is het natuurlijk geen ramp als je met al dat sporten ook nog een paar kilo verliest.
Of je het volhoud hangt geheel af van je motivatie. Een gezond lijf houd je niet zonder enige moeite. Zoek een sport die je leuk vind dan gaat het vast lukken.

Dat snap ik heel goed, alleen schaal ik dat dan in onder de noemer; 'beweging'
Sporten vind ik echt iets met als doel om bv. af te vallen of juist spieren op te bouwen e.d.
De rest, wat je aan beweging dus nodig hebt om het bij te houden, valt bij mij niet zo zeer onder het kopje 'sporten'.

Toen ik nog op de middelbare school zat fietste ik elke dag 30km, dat viel voor mij ook niet onder de noemer; sporten. Terwijl anderen dat wellicht wel zouden doen.

secricible schreef:
Denk dat jezzi al veel goede dingen heeft gezegd. Ander ding wat belangrijk is, is of je de juiste plek hebt gemeten. Zeker bij de taille kan iets te hoog of te laag al een groot verschil maken en bijvoorbeeld inademen, uitademen, nuchtere maag enz. Veel verschil maken. Ook volle darmen kunnen al enkele cm betekenen.
Middlomtrek is een leuke om je progressie mee te meten, maar puur als meetmiddel besluiten dat je nu zorgen moet hebben? Nee, dat niet.

Een dietist of voedingsdeskundige zal nooit alleen op basis van 1 afwijkend getal werken. Zowel BMI als vetpercentage, als middelomtrek zijn allemaal metingen die SAMEN een beeld kunnen geven van jou voedingstoestand. Op zichzelf zeggen ze allemaal heel weinig en daar zou je dus ook geen oordeel op moeten vellen.

Gemeten op het punt zoals voedingscentrum dat aangeeft, gebied net onder de onderste rib en boven de heupen. Bij het uitademen.

Ben ook blij met de link van Jezzi, zit er toch aan te denken om gewoon eens te laten meten / controleren hoe het gesteld is. Maar ik maakte me eerder nooit zo heel veel zorgen. Zo'n buikje is toch niet zo erg? Maar ben er wel een beetje van geschrokken, wat nu ook de aanleiding voor actie is geworden. Zit er al een tijdje tegen aan te hikken hoor dat ik er 'voor het mooie' eigenlijk wel wat aan zou moeten doen. Alles net even wat strakker e.d. Maarja als je dan begint in je omgeving erover en eigenlijk een beetje opzoek bent naar een buddy dan word je raar aangekeken van; 'maar jij hoeft toch niet af te vallen? :oo ' Tja en dan blijf je gewoon lekker op de oude voet verder gaan. Tenminste ik wel. Gebrek aan motivatie en dicipline, andere dingen ga ik me dan weer meer op focussen.

Greetje63 en Sizzle, precies ben juist opzoek naar een realistische normale manier van een ietwat gezondere leefstijl. Wat gewoon heel goed vol te houden, zonder extreem op eten te letten of extreem te gaan sporten. Maar wat is dat nou?

Om NU het te veel aan vet (imo) weg te krijgen moet er inderdaad wel wat gebeuren, dat snap ik ook wel. Dat daarvoor NU wat meer inzet nodig is snap ik ook. Maar het gaat me niet alleen om NU en wil voor NU ook echt wel extra inzetten. Maar wil dan straks ook gewoon dan zo blijven, alleen weet van mezelf dat ik het niet jaar in en jaar uit vol ga houden om 4 a 5x per week fanatiek te sporten bv.

Ben dus echt opzoek naar een oplossing voor lange tijd, wat prima vol te houden is. Wat netjes en gezond is, zonder extreme vormen aan te nemen zeg maar.

Mijn moeder heeft overigens het zelfde probleem, bij haar gaat al het vet ook rondom de buik zitten. Zij heeft het alleen een heel tikkeltje erger dan mij ( :o ) en ze was vroeger ook altijd super slank en tenger. Ben echt bang dat ik er over 20 jaar net zo uit ga zien, daarom wellicht ook de drang naar de lange termijn oplossing. Ben bang dat als ik zo door blijf gaan het op den duur net zo erg word.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 18:18

Hoelahoepen :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 18:22

Intensief sporten heeft niet zo veel zin, is net bewezen, wandelen blijkt net zo effectief als bvb hardlopen met veel minder kans op blessures. Misschien nog gezonder gaan eten en oefeningen gaan doen die je taille strakker maken en dat eens even aankijken.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 18:25

Ik heb net de methode middelomtrek gegoogeld end an zou ik dus ondergewicht moeten hebben :') Maar ik ben gewoon heul klein! Dan zou de gemiddelde Aziaat ook enrstig ondergewicht moeten hebben, want die hebben meestal ook geen taille van 68cm...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 20:50

Greetje63 schreef:
Sizzle schreef:

Gezonder eten, sporten, zorgen dat er geen extra vet bij komt wat ergens aan moet zetten. Wel erg gemakkelijk om je er zo bij neer te leggen alsof er niets aan te doen is. Je aanleg kun je niet veranderen maar dat is dan juist de reden om er extra hard aan te werken.

Er zijn belangrijke zaken waar vaak overheen wordt gekeken:
1) niet iedereen verbrandt makkelijk vet. Bij een tekort aan canitine, vitamine B complex, magensium, ijzer of zink werkt het niet.
2) Vet eten is prima, maar je verbrandt het spul het beste met duursporten. Naar stal fietsen, uitmesten, peotsen, rijden, terugfietsen - sportschool is doorgaans overbodig. (Uiteraard: gezonde vetten: noten etc en eventueel vette vissen!)
3) En van koolhydraten wordt je echt dik, tenzij je koolhydraten eet terwijl/pal voor je naar de sportschool gaat.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 06:37

[quote="Janneke2 En van koolhydraten wordt je echt dik, tenzij je koolhydraten eet terwijl/pal voor je naar de sportschool gaat.[/quote]
Onzin dat je van koolhydraten dik wordt, koolhydraten zijn gewoon een essentieel onderdeel van een gezonde voeding.
Zelfs je hersenen hebben koolhydraten nodig. En extra koolhydraten aanvullen moet je juist na het sporten om je glycogeen voorraad weer aan te vullen zodat je de volgende dag ook weer voldoende voorraad in je spieren hebt om te kunnen trainen.
Maar of iets goed voor je is of dat je er dik van wordt heeft alles te maken met de hoeveelheden. Te veel koolhydraten is niet goed , net zoals te veel vet en te veel eiwitten niet goed zijn.