Hoe motivatie terug vinden?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Weggebokt

Hoe motivatie terug vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 23:48

Hallo! :)

Ik begin 2015 ben ik begonnen met sporten, en daarmee bedoel ik eigenlijk hardlopen. Mijn doel was op de cascaderun te lopen ( een hardloop evenement die in April was ) en dat is mij gelukt.
Voor die tijd had ik zo'n goeie levensstijl, snoepte alleen nog maar in het weekend en door de weeks een stuk fruit als tussendoortje.
Ik liep 3x in de week hard en ik deed elke avond buik, arm, been en bil spier oefeningen.
Ik voelde mij op dat moment zo goed, en ik had ook een doel namelijk de cascaderun!

Maar na de Cascaderun ben ik helemaal naar mijn oude ongezonde ik gegaan, ik snoep veeelste veel, ik hardloop niet meer, ik doe 's avonds geen oefeningen meer. En elke keer zeg ik 'morgen begin ik! ' en dan heb ik er die dag toch geen zin meer in..
Terwijl ik mij de eerste maanden van het jaar zo goed voelde! Ik zat zo lekker in mijn vel qua conditie, en ik baal wel een beetje dat dat nu weg is..
Maar ik heb de motivatie niet meer..
Zijn er mensen met het zelfde ''probleem'' en kunnen wij elkaar gaan motiveren? Of heeft iemand DE tip om de motivatie weer in mij te krijgen?

Ik hoor het heel graag! :D

EmptyWords

Re: Hoe motivatie terug vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 23:50

zoek een nieuwe run uit, blijkbaar helpt dat.

daarbij niet morgen beginnen, maar nu

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 23:53

EmptyWords schreef:

Ik heb mij alweer in geschreven voor de colorrun, maar het komt nog niet echt..

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 00:04

Pfoe wat herkenbaar!
In medische redenen moet ik, naast paardrijden, sporten bij een sportschool. Het eerste half jaar ging dit super.. otdat ik zo'n anderhalve maand terug door omstandigheden een aantal keer achter een niet kon. Ik verzin voor mezelf steeds excuusjes om niet te hoeven. En om een een of andere rare reden heb ik sinds dien veel meer zin in ongezond eten..

Niet echt gezond dus hier! Ik denk dat ik ga proberen om deze week toch te gaan. Vaak als ik eenmaal bezig ben, vind ik het weer leuk om te doen!

Wat bij mij altijd goed werkt is mezelf doelen en limieten stellen, en mezelf 'straffen en belonen' om het zo maar te zeggen. Bijvoorbeeld: voor donderdag heb ik 1 uur intensief gesport, anders mag ik geen... (vul maar in) of ik mag van mijzelf pas naar mijn paard als...
Dat helpt in elk geval om weer te gaan sporten. Wellicht dat je door over die drempel te stappen, ook weer meer zin krijgt om te gaan sporten. Doordat je weer fitter wordt en meer energie krijgt?

En wat betreft het hard lopen, kan je geen wedstrijd, sponsorloop of dergelijk uitzoeken waar je voor wilt gaan trainen? Of een doel stellen die je in een bepaalde tijd bereikt wil hebben?

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 00:06

En misschien een maatje zoeken die ook hardloopt? Zodat jullie elkaar kunnen motiveren?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 00:14

SindyKaya schreef:
EmptyWords schreef:

Ik heb mij alweer in geschreven voor de colorrun, maar het komt nog niet echt..

ik heb het met sommige dingen ook hoor.. bij sommige mensen blijft een specifieke sport leuk..
bij een ander gaat het juist om dat ene doel..

in mijn geval, ik wilde de nijmeegse lopen..

daarna ging dat over in, ik wil het kruisje op mijn medaille hebben (wist ik veel dat je hem daar twee keer voor moest lopen grrrr, flauw!!).

in 2006 werd ie natuurlijk afgelast, dus tja ik moest nog een jaartje door..

In 2006 had ik echter de nacht van Steenwijk als voorbereiding gelopen (60 kilometer).. tja, dat maakt onderdeel uit van de Kennedy van Steenwijk.. en hoe stoer is het om zo'n kennedymars te volbrengen.. want waar 40.000 mensen de nijmeegse volbrengen.. zijn het lang niet zoveel mensen die een kennedy lopen (ik ben van het type.. als zoveel mensen het kunnen moet ik dat ook kunnen)..

In 2007 heb ik dan ook dus mijn tweede Nijmeegse gelopen en mijn eerste kennedymars..
Daarna eigenlijk geen echte grootste wandeltochten meer gedaan.. Ik was er gewoon klaar mee.. mijn doelen waren behaald..

heb er nog wel een paar op mijn wensenlijstje.. maar die tochten zijn zo 'extreem' om te wandelen dat ik daar weer een hele andere training voor moet doen en weer tig kilometers moet vreten.. het gaat gewoon niet meer, de motivatie is weg.

gewoon kijken wat je wel zou aanstaan als 'doel'.

misschien een halve marathon.. maar ja die lopen zoveel mensen ieder jaar..
misschien dan een 'speciale marathon'.. Dan zou je kunnen kiezen voor de slachte marathon.. die wordt weer in 2016 gelopen (eens in de vier jaar)..

of ga de nijmeegse lopen..

of de elfstedentocht fietsen. daar kun je dan ook nog gaan voor 'gouden kruizendrager'... dan moet je hem lopen, fietsen en schaatsen (zijn er geloof ik maar 1500 in nederland die dat gedaan hebben).

er zijn zoveel sportieve doelen die je kunt bedenken.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 14:28

Bedankt voor de reactie´s ! Miramii, in jouw verhaal herken ik mij wel, vooral als je het dan aan het doen bent is het ook wel weer fijn!
Ik heb met de cascaderun 8km hardgelopen, heb na de Cascaderun helemaal niks meer gedaan. Dus ik ben bang dat mijn conditie helemaal weer 0,0 is.. Wat natuurlijk niet zo is omdat ik niet alleen maar stil heb gezeten.
Het is gewoon even de drempel overgaan, maar dat is lastig.. :P

Corien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 14:32

Zo herkenbaar! Ik sportte fanatiek (4-5 keer per week, bodypump/zwemmen/hardlopen/fitness), tot ik het echt even rustiger aan moest doen (blessures en oververmoeid). Nu ben ik zo goed als weer fit en wil ik weer aan de slag. Echter het opbouwen en het combineren van rustig aandoen en toch weer sporten is lastig. Misschien kunnen we elkaar motiveren? Ik heb momenteel een schema gemaakt met oefeningen (buik, bil en armen) die ik de komende tijd dagelijks ga doen en ik maak ook een schema voor het sporten. Maar mocht jij niet van de schema's zijn dan kan het ook werken om gewoon te gaan wanneer je zin hebt. Als sporten moeten wordt, dan wordt jezelf motiveren ook lastig. Of eens een andere sport uitproberen, kan erg verfrissend zijn!
Succes!

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 14:33

Ohh dit herken ik zo goed! Zolang ik een doel heb waar ik echt voor wil gaan gaat het super. Het doel nu, een plat buikje, is niet motiverend genoeg lijkt wel. Ik was vorig jaar heel goed op weg! Toen kreeg ik een hersenschudding en mocht ik niet meer hardlopen... Daar bovenop gekomen na lange tijd, longontsteking, weer niet kunnen sporten! En dat is nu sinds november 2014 weer goed.. En ik kan maar niet meer beginnen, paar keer 3 keer gesport in de week, en dan weer wekenlang niet. Ik zeg ook steeds, oké volgende week! Want deze week geen tijd. Ik zit net met een nieuwe baan, waarbij ik onregelmatige werktijden heb (weet nooit hoelaat ik klaar ben). Maar vanaf maandag sleurt mijn vriend me mee naar de sportschool, dus ik hoóop dat ik het nu eens ga volhouden. Nee! Ik GA het volhouden. Haha.

Ik snap het ook gewoon niet, als ik ergens voor ga, ga ik er altijd volledig voor, maar na 2 tegenslagen lukt dat toch echt niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:19

Dit herken ik ook! Was eerst goed bezig en daarna werd het steeds drukker en lukte het qua tijd en gezondheid niet meer... Wil graag nu ook weer sporten, maar ben bang dat ik toch echt keuzes moet maken en het even moet uitstellen.
Zit wel te denken om meer te gaan fietsen als beginnetje :Y)

Ik zou zeggen, als je de tijd en energie voor hebt, vandaag al beginnen!! De eerste keren zijn weer zwaar, maar daarna is het wel een routine. Ik zou het wel per week inplannen wanneer je dan gaat hardlopen/sporten :)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 12:13

Oké ik ga beginnen vandaag! Ik ben begonnen naar gezond eten en ik wil naar de 55kg. Vanaf vandaag ga ik ook weer buikspier oefeningen doen. Ik heb geen tijd om te gaan hardlopen vandaag maar dat doe ik morgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 12:24

Pfff, herkenbaar! Ik ging zo goed met hardlopen, ik heb verder geen doelen als bepaalde rennen lopen etc. Ik doe het gewoon voor mezelf. Mijn doel is het gezond eten + leven an sich. :)

Totdat ik ziek was, niet meer kon hardlopen en daarna heb ik vrijwel niet meer hardgelopen. Iedere keer is er wel een andere smoes, en dan wil ik het graag maar tja, lukt het toch weer niet. :+

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 14:53

sportmaatje zoeken?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 15:12

Begin met klein, haalbare doelen naar je grote doel toe... Bv eerste doel is volgende week minimaal 2x hardlopen of beginnen met 2kn aan 1 stuk rennen ofzo.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 20:25

Twijfel twijfel.. Wel of niet hardlopen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 20:28

Wel! Bij twijfel altijd gewoon doen!

Hier heel het weekend gesport! :) was weer heerlijk

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 20:29

Jij gaat NU lopen! :D Als jij gaat ga ik ook!

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 20:35

Oké ik ga het doen! Denk dat ik alleen niet meer als 4km doe haha :))

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 20:38

SindyKaya schreef:
Oké ik ga het doen! Denk dat ik alleen niet meer als 4km doe haha :))

Bedankt voor de motivatie, ik ga ook maar dan :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 20:39

Als je maar niet van plan bent vroeg te gaan slapen.... :') Dan zeker nu doen!! Geniet ervan met dit heerlijke weer! Ik ben jaloers, ik wil oooook xD

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 20:42

I'm on my way :+ laat zo wel horen hoe het ging

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 21:08

Im back 4km in 23min

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:34

Haha goed zo :D! Ik herken het hoor.. Heb nu een maatje ( vriendin van mij) en dat helpt me. Ik ga mee in je strijd. Ben ook weer gezond aan het eten.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 21:38

Een maatje is altijd leuker :j Ik heb altijd muziek op maar moet regelmatig verversen anders werkt het gewoon niet meer :+

Hoe is het bij jouw gegaan Trijnie?

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:44

Ja dat is het nadeel met muziek :+