Al sinds ik klein ben heb ik enorme last van eczeem. De ene keer erger dan de ander, ik ben er zelfs een aantal jaren redelijk van af geweest. Sinds twee jaar is het weer in redelijk extreme vormen aanwezig.
Het gaat om atopisch eczeem, met name in mijn hals, rondom mijn oren/oorlel en mijn gezicht (rondom mijn ogen, en jukbeenderen + kaaklijn) en ook in wat mildere vorm in de holten van mijn armen (zeg maar de binnenkant van de elleboog?). Ik gebruik om die reden zelden makeup, enkel mascara, omdat ik de ontstekingen niet wil oproepen. Ik heb namelijk een extreem droge en gevoelige huid.
Ik heb talloze zalfjes en middeltjes gebruikt, en heb nu eindelijk iets wat redelijk werkt, namelijk hydrcortison zalf. Dit houdt mijn huid redelijk rustig en stopt de jeuk waarna de roodheid ook afneemt. Ik weet dat de meningen verdeeld zijn over dit soort zalfjes, maar voor mij werkt het goed en daar ben ik onbeschrijflijk blij mee, na talloze andere dingen geprobeerd te hebben (ook homeopathisch). Daarnaast heb ik sinds een jaar of drie een fijne dagcreme, namelijk Louis Widmer Remaderm voor de extreem droge huid.
In deze tijd van het jaar wanneer mijn hooikoorts opspeelt is het helaas geen pretje en ben ik in staat om thuis te blijven van de jeuk en irritatie. Bij elke beweging die ik maak krijg ik jeuk in mijn hals, gezicht en armen, en met name rondom mijn ogen brandt het ontzettend (in mijn gezicht schilfert mijn huid ook als ik niet regelmatig creme/zalf smeer)
Er zijn verschillende allergietesten gedaan maar daar kwamen geen voedsel allergieën uit naar voren. Wel heb ik astma, hooikoorts en huisstofmijt allergie.
Nu vroeg ik mij af of het misschien helpt als ik mijn voedingspatroon aanpas. Bijvoorbeeld geen/minder toegevoegde suikers? Is er iemand die hier iets over weet of hier ervaring mee heeft? Welke voedingsstoffen kan ik beter mijden en welke juist meer opzoeken? Op internet zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik drink overigens enkel water en thee, soms koffie, dus geen frisdranken, en zorg daarbij dat ik ruim voldoende drink.
Ik ben uiteraard van plan om dit ook met mijn huisarts te bespreken, maar ik waardeer de ervaring van anderen ook, en ben daar ook zeker nieuwsgierig naar.
Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen of er misschien ervaring mee heeft!
(ik vergeet nog wel eens te drinken gedurende de dag).
(ook op plekken waar ik geen eczeem heb, ik heb echt een hele droge huid!)