Tips gevraagd 'gezondheidsproblemen & dagelijksleven indelen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Tips gevraagd 'gezondheidsproblemen & dagelijksleven indelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 11:07

Beste Bokkers,

Ik zat al een tijdje te twijfelen om een topic te openen, maar zou toch graag mijn verhaal kwijt willen en tips willen van mede-bokkers. Ik hoop dat het topic goed staat en ik zal zo goed mogelijk mijn verhaal omschrijven.

Voor een groot deel van mijn leven (sinds mijn 13e/14e ong) kamp ik met 'gezondheidsproblemen'. Momenteel ben ik 25 en ik begin er een beetje wanhopig over te worden.

De symptomen zijn vooral:
- vermoeidheid (elke dag, dag in dag uit)
- duizeligheid (elke dag)
- misselijkheid (elke dag)
- wazig zien (soms op een dag meer dan de andere dag)
- pijnlijke spieren
- 'zwak' voelen
- emoties die heen en weer schieten
- benauwd voelen (longen)

Natuurlijk heb ik al vaak de nodige onderzoeken gedaan/gehad, alleen kwam daar nooit echt duidelijkheid uit (voor mij). Het enige duidelijke waren de longonderzoeken. Ik ben blijkbaar een astma patient en heb daarnaast een eigen paard... Geen goede combi. Paard heb ik al 10 jaar en pas daarna kwam ik erachter dat ik astma heb. Voor de astma gebruik ik de nodige medicijnen.

Maar ik ben elke dag zo onwijs moe en energieloos, dat ik gewoon nauwelijks toe kom aan leuke dingen. Daarnaast lukken de verplichte dingen ook bijna niet. Geen concentratie en snel afgeleid. Ik eet gezond en probeer elke dag goed te letten op hoeveel water ik drink. Ik wil meer gaan sporten, maar ik zie hiervoor nauwelijks de mogelijkheden.

Doordeweeks ben ik dagelijks van 8 tot 5 aan het werk/stage (wat erg veel van mij vergt) en ga ik daarna naar het paard. Dat betekend dat ik rond 8 in de avond thuis ben en dan nog de huishoudelijke klussen moet doen (woon op mijzelf) en eten moet maken voor de volgende dag. Eer ik tijd voor mij zelf heb is het alweer 9 uur in de avond minstens en ben ik helemaal op...

Ik zit echt vast en merk dat ik straks te veel over mijn eigen grenzen ga stappen. Daarnaast wil ik gewoon weten waar al die symptomen vandaan komen! Ik kan het niet geloven dat ik zo weinig kan doen, terwijl ik zo jong ben, zonder dat daar een reden voor is. Ik ben ook naar 'oorzaken' aan het zoeken. Daarbij heb ik vroeger ook bij paar psychologen gelopen en zij konden 'niks' voor mij doen en gaven 'verkeerde' therapieën.. Ik merk dat ik wel een stuk verder ben (waarschijnlijk levenservaring), maar loop nu erg vast. Ik zou niet moeten weten hoe ik full time zal moeten gaan werken in mijn vakgebied. Als het goed is ben ik voor de zomer klaar met mijn studie en zal ik daarna moeten gaan werken. Ik zie het niet zitten om alleen energie te hebben op werk en daarna niks meer kunnen doen en in het weekend te moeten bijkomen. Zo wil ik mijn leven niet hebben.

Momenteel heb ik wel een coach die mij helpt (voor adhd), maar ik zou toch graag tips en ideeën van buitenaf willen hebben... Het verhaal is volgens mij wat warrig geplaatst, maar weet niet zo goed hoe ik het anders kan omschrijven. Voor het benauwde gevoel, ga ik binnenkort weer naar mijn longarts. Voor al het andere hoop ik op ideeën en tips.. Ik kan gewoon niet accepteren dat ik zo weinig 'kan' doen..

Alles is welkom, ook vragen (eventueel via pb).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 11:15

Ik zou eens bloed laten prikken of je geen vitaminen tekort hebt ergens. Ook lijken je symptomen veel op een magnesiumtekort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 11:18

Suzanne F. schreef:
Ik zou eens bloed laten prikken of je geen vitaminen tekort hebt ergens. Ook lijken je symptomen veel op een magnesiumtekort.

Al meerdere malen gedaan, alles was elke keer gewoon goed in orde. Misschien nu weer een keertje laten doen..

kimberly1995

Re: Tips gevraagd 'gezondheidsproblemen & dagelijksleven indelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 11:22

Zou je mij willen pb'en?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 11:22

laat ze eens specifiek testen op schildklier hormonen? dit klinkt echt exact mij als mijn medicijnen ook maar een inieminie beetje verkeerd zitten. - zelfs het enorm benauwd worden. en ookal vallen je waarden in de normale grens maar niet helemaal prima vraag eens of je mag proberen medicijnen..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 11:32

Is je huis wel gesaneerd?

Hoe zit je in je vel? Zag dat je in oktober een nare relatie breuk hebt gehad namelijk :(:) en je zit volgens mij ook nog in het laatste studiejaar.

Wat betreft eten; waarom kook je niet in het weekend voor de hele week? Vries je het gewoon in :)

En accepteren dat je sneller moe bent; astma en ADHD vreten gewoon energie. Kost minder energie om het te accepteren dan ervan te balen elke keer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 11:41

vuurneon schreef:
Is je huis wel gesaneerd?

Hoe zit je in je vel? Zag dat je in oktober een nare relatie breuk hebt gehad namelijk :(:) en je zit volgens mij ook nog in het laatste studiejaar.

Wat betreft eten; waarom kook je niet in het weekend voor de hele week? Vries je het gewoon in :)

En accepteren dat je sneller moe bent; astma en ADHD vreten gewoon energie. Kost minder energie om het te accepteren dan ervan te balen elke keer.
.

Wat bedoel je met gesaneerd? :o
Heb een kleine vriezer, dus past niet veel in. Zou eventueel wel deel in koelkast kunnen doen voor paar dagen en laatste dagen kijken of wat in de vriezer zou passen nog. Momenteel wel stress, laatste jaar inderdaad en deze klachten er allemaal bij wat al jaren duurt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 11:42

unihorses schreef:
laat ze eens specifiek testen op schildklier hormonen? dit klinkt echt exact mij als mijn medicijnen ook maar een inieminie beetje verkeerd zitten. - zelfs het enorm benauwd worden. en ookal vallen je waarden in de normale grens maar niet helemaal prima vraag eens of je mag proberen medicijnen..

Schildklier was volgens mij goed, maar hier zal ik nog even extra naar vragen!

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 11:47

Wat is je eetpatroon? Wat eet je en wanneer eet je? Datzelfde geldt voor drinken.
Ik persoonlijk ben daar namelijk erg gevoelig voor. Als ik verkeerd eet, dan lig ik om 5 uur al uitgeteld op bank inclusief een zware hoofdpijn.
Voor mij scheelde het al veel toen ik mijn eetpatroon ging aanpassen:
Regelmatiger (echt minimaal 5x per dag eten), 's ochtends meer eten (om 10 uur grote bak kwark ipv een appeltje en 's ochtends een verse smoothie), minder suiker, alleen nog maar water drinken.

Daarnaast heb ik een tijdje magnesium geslikt, die je bij de supermarkt kan kopen. Dat hielp ook gigantisch goed.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 11:52

Een kleine en een iets grotere tip.

Een handige truc tegen spierpijn is: natrium bicarbonaat. Hetzij als drank, het beste als bad. Je hebt een ligbad nodig, water op 37 graden, 100 gram natrium bicarbonaat en dan een half uur weken.
Als drank: doe maar niet je maag ontzuren: doe een lepeltje in een klein beetje water en drink dat als eerste als je dorst hebt, het passeert dan in no time je maag.

De grotere tip is: stap naar een orthomoleculair arts, die kan geïntegreerd kijken naar dingen als herkomst spierpijn, oorzaken/ gevolgen astma, gericht zoeken naar vitaminen/ mineralen/ sporenelementen tekort, etc.etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 11:58

[quote="spoekie"]Wat is je eetpatroon? Wat eet je en wanneer eet je? Datzelfde geldt voor drinken.
Ik persoonlijk ben daar namelijk erg gevoelig voor. Als ik verkeerd eet, dan lig ik om 5 uur al uitgeteld op bank inclusief een zware hoofdpijn.
Regelmatiger (echt minimaal 5x per dag eten), 's ochtends meer eten (om 10 uur grote bak kwark ipv een appeltje en 's ochtends een verse smoothie), minder suiker, alleen nog maar water drinken.

Smooties maken van fruit deed ik ook, alleen is mijn blender kapot, dus moet nog een nieuwe aanschaffen. Soms eet ik goed en soms minder goed. Dan heb ik het of heel druk en vergeet ik gewoon te eten. Tijdens mijn werk kan ik tussendoor niet echt eten. Dit probeer ik momenteel wel. Vaak een stuk fruit of wat yoghurt.Maar merk dat ik alsnog 'honger/zwak' voel. Ik eet dan van half 8 tot half 1 nauwelijks iets door de drukte.. dat is te weinig en moet ik zorgen voor iets wat energie geeft en voedzaam is. Denk dat ik die blender deze week snel moet kopen weer!
Ik jen vandaag wel vitamine sublement gekocht voor beetje exta. Drinken doe ik te weinig en probeer dit echt te veranderen. Drink soms maar half liter op een dag volgens mij..

Suiker, snoep, koek , chips en cola/fanta etc eet en drink ik niet. Heel soms een koekje en dat is dan echt eens per week/maand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 11:59

Janneke2 schreef:
Een kleine en een iets grotere tip.

Een handige truc tegen spierpijn is: natrium bicarbonaat. Hetzij als drank, het beste als bad. Je hebt een ligbad nodig, water op 37 graden, 100 gram natrium bicarbonaat en dan een half uur weken.
Als drank: doe maar niet je maag ontzuren: doe een lepeltje in een klein beetje water en drink dat als eerste als je dorst hebt, het passeert dan in no time je maag.

De grotere tip is: stap naar een orthomoleculair arts, die kan geïntegreerd kijken naar dingen als herkomst spierpijn, oorzaken/ gevolgen astma, gericht zoeken naar vitaminen/ mineralen/ sporenelementen tekort, etc.etc.

Bad heb ik helaas niet :+ van de arts zal ik even opzoeken!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 12:01

Gesaneerd = huis astma en allergie vriendelijk maken :)

Ik kreeg vanuit het ziekenhuis een verpleegkundige bij mij thuis die verbeter tips gaf. Ze heeft het hele huis doorlopen zodat ik thuis veilig zit als het ware.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 12:02

Heb je weleens gelezen over ménière?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 12:05

Anoniem schreef:
Doordeweeks ben ik dagelijks van 8 tot 5 aan het werk/stage (wat erg veel van mij vergt) en ga ik daarna naar het paard. Dat betekend dat ik rond 8 in de avond thuis ben en dan nog de huishoudelijke klussen moet doen (woon op mijzelf) en eten moet maken voor de volgende dag. Eer ik tijd voor mij zelf heb is het alweer 9 uur in de avond minstens en ben ik helemaal op...

Als ik dit patroon zou leven zou ik ook helemaal kapot zijn, van 8 tot 8 is 12 uur lang bezig zijn en dan dus nog je huishouden doen en koken. Ik moet er niet aan denken.
Doe je niet simpelweg teveel? Kun je niet ergens op minderen? Even een pauze nemen, bijslapen en bijkomen en energie opdoen? Om de dag naar je paard?

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 12:09

Anoniem schreef:
spoekie schreef:
Wat is je eetpatroon? Wat eet je en wanneer eet je? Datzelfde geldt voor drinken.

Smooties maken van fruit deed ik ook, alleen is mijn blender kapot, dus moet nog een nieuwe aanschaffen. Soms eet ik goed en soms minder goed. Dan heb ik het of heel druk en vergeet ik gewoon te eten. Tijdens mijn werk kan ik tussendoor niet echt eten. Dit probeer ik momenteel wel. Vaak een stuk fruit of wat yoghurt.Maar merk dat ik alsnog 'honger/zwak' voel. Ik eet dan van half 8 tot half 1 nauwelijks iets door de drukte.. dat is te weinig en moet ik zorgen voor iets wat energie geeft en voedzaam is. Denk dat ik die blender deze week snel moet kopen weer!
Ik jen vandaag wel vitamine sublement gekocht voor beetje exta. Drinken doe ik te weinig en probeer dit echt te veranderen. Drink soms maar half liter op een dag volgens mij..

Suiker, snoep, koek , chips en cola/fanta etc eet en drink ik niet. Heel soms een koekje en dat is dan echt eens per week/maand

Ik vind het absoluut niet gek dat jij zo op bent. Jij hebt een lange en drukke dag en jij geeft je lichaam veel te weinig energie en vocht om op te teren. Daar krijg je alle klachten van die jij opnoemt. Fruit en Yoghurt is nl niet echt voedsel waar je lichaam heel veel (langdurige) energie uit haalt. Je moet iets met koolhydraten eten in de ochtend; langdurige energie want je moet nog een hele dag. Bijvoorbeeld kwark met havermout of muesli of gewoon een boterham.
In de smoothies kan je dan kiezen voor kwark met een fruit of iets met banaan. Dat vult goed.
Zo'n smoothie vult alleen je vocht aan en geeft je snelle energie, daar kan je niet een hele ochtend op leven. Om dit op te vangen móet je dus rond 10 uur iets eten wat wel die langdurige energie geeft. Vitamine supplementen zijn leuk, maar zijn geen vervanger van je dagelijkse brandstof. Zij vullen alleen tekorten aan vitaminen op, maar niet de tekorten aan eiwitten en energie.

Probeer voor het drinken flesjes water te vullen (4) en neem deze met je mee. Drinken is zo mogelijk nog belangrijker dan eten.

Je kunt iig nooit verwachten dat jouw lichaam optimaal presteert als jij het in feite 'verwaarloosd'. Heel veel succes!
Laatst bijgewerkt door spoekie op 05-05-15 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 12:09

Misschien niet zo gezond, maar ik eet in de voormiddag vaak een pakje ontbijtkoekjes (momenteel die van prince :+, vaak die van Lu met 5 granen ding in)
Het is wss niet het meest gezonde ontbijt, maar op een zon pakje kan ik zeker 4-5 uur vooruit zonder duizelig te worden of honger te hebben, het is alvast beter dan niks of enkel een stuk fruit. Zon pakje koekjes steek je gemakkelijk in je zak en breek je tussendoor stukjes vanaf.
Ik vind jouw dagen vrij lang hoor, ik werk momentee vier dagen per week van 9-18 (heb drie kwartier route) dus ik vertrek rond 8 uur van huis, kom rond 19 uur bij de paarden, en ben tegen 20 uur thuis, daarna vlug koken en eten, en op dag drie moet ik rond 21 uur in bed kruipen anders trek ik het niet meer de zaterdag
en ik heb iedere week drie dagen om uit te rusten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 12:42

spoekie schreef:
Ik vind het absoluut niet gek dat jij zo op bent. Jij hebt een lange en drukke dag en jij geeft je lichaam veel te weinig energie en vocht om op te teren. Daar krijg je alle klachten van die jij opnoemt. Fruit en Yoghurt is nl niet echt voedsel waar je lichaam heel veel (langdurige) energie uit haalt. Je moet iets met koolhydraten eten in de ochtend; langdurige energie want je moet nog een hele dag.

Elementaire voedingsleer: koolhydraten zijn in principe noodvoedsel, idealiter kan je lichaam juist wel heel lang teren op fruit en groente. De eiwitten uit yoghurt kunnen een waardevolle aanvulling zijn. Niet ieder mens kan goed vetten verteren, maar dat is in principe het gezondste voedsel om uren en uren op te teren.

Smoothies kunnen erg handig zijn, maar je lichaam mist echt niets als de blendet kapot is, ook het kauwen en de vezels uit fruit en groente hebben zo hun functie.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 12:54

Janneke2 schreef:
spoekie schreef:
Ik vind het absoluut niet gek dat jij zo op bent. Jij hebt een lange en drukke dag en jij geeft je lichaam veel te weinig energie en vocht om op te teren. Daar krijg je alle klachten van die jij opnoemt. Fruit en Yoghurt is nl niet echt voedsel waar je lichaam heel veel (langdurige) energie uit haalt. Je moet iets met koolhydraten eten in de ochtend; langdurige energie want je moet nog een hele dag.

Elementaire voedingsleer: koolhydraten zijn in principe noodvoedsel, idealiter kan je lichaam juist wel heel lang teren op fruit en groente. De eiwitten uit yoghurt kunnen een waardevolle aanvulling zijn. Niet ieder mens kan goed vetten verteren, maar dat is in principe het gezondste voedsel om uren en uren op te teren.

Smoothies kunnen erg handig zijn, maar je lichaam mist echt niets als de blendet kapot is, ook het kauwen en de vezels uit fruit en groente hebben zo hun functie.

Smoothies zijn mijn inziens alleen geschikt in de zomer, vanwege het feit dat ze koud zijn. Koud eten is geschikt in de zomer, niet in de winter. Je lichaam moet dan de voeding opwarmen, om goed te kunnen verteren en dit kost ook energie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:36

De dagen dat ik 'rust' heb, heb ik ook geen rust. Dan moet het huishouden echt gedaan worden en moet de week voorbereid worden etc. Ik ben nu ook echt bezig om te kijken waar ik meer adem kan krijgen.

@ vuurneon: aha, dat is wel fijn zo'n verpleegster! Mijn huis kan nog beter zijn qua astma vriendelijkheid, hier heb ik een lijstje van opgesteld. Moeten het alleen nog in orde maken.

@gillbo: Nooit over gehoord, net even bekijken, maar dat past niet bij mijn symptomen. Dankje voor het meedenken!

@ goof: Het word wel 'als' raar gezien.. waarom ik dan elke dag zo moe ben.. En dan waarom ELKE dag is dan de vraag.. tja weet ik niet. Werk/stage kan ik niet minderen. Dit wordt wel minder over 2/3 maanden ongeveer. Paard zal ik inderdaad even naar kijken.. misschien 1 a 2 dagen in de week niet gaan. Mijn valkuil is wel dat ik ook door blijf gaan.. geen echt rust neem..

@spoekie: drinkflesjes water neem ik mee!! Dan zie je goed hoeveel je drinkt. De vitamines zijn vooral voor aanvulling inderdaad.

@janneke2: ik neem nu ook stukken fruit mee, in plaats van de smoothie. Qua eten vind ik het lastig. Wordt snel misselijk van verschillende soorten eten en kan ook niet tegen te veel granen etc. In de yoghurt heb ik trouwens wel havermout zitten.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:37

Anoniem schreef:
@ goof: Het word wel 'als' raar gezien.. waarom ik dan elke dag zo moe ben.. En dan waarom ELKE dag is dan de vraag.. tja weet ik niet. Werk/stage kan ik niet minderen. Dit wordt wel minder over 2/3 maanden ongeveer. Paard zal ik inderdaad even naar kijken.. misschien 1 a 2 dagen in de week niet gaan. Mijn valkuil is wel dat ik ook door blijf gaan.. geen echt rust neem..

Ik vraag me af door wie het als 'raar' wordt gezien. Zoals ik zei kan ik me goed voorstellen dat je moe bent, je bent dagelijks meer dan 12 uur actief bezig, je lichaam krijg geen rust.
Het is voor mij echt heel logisch dat je moe bent hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:43

@ Goof: Door verschillende leeftijdsgenoten, want 'wij' zijn jong en die ander werkt bijvoorbeeld full time en kan wel elke dag paard erbij handelen en ook nog eens gezellig uit gaan bijvoorbeeld. Door paar mensen die echt dichtbij mij staan word wel gezegd, je moet rustig aan doen en die zien het ook dat het veel is.. Die zeggen ook dat ik na die 2/3 maanden echt moet 'rusten'..

Maar ik moet toch die maanden nog overleven en vraag me toch af waar die misselijkheid, duizeligheid etc vandaan komen. Want dit heb ik toch wel sinds ik mij kan herinneren..

Bedankt voor alle tips! ik zal mijn voeding nog extra onder loep nemen sowieso! :*

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 16:40

Je hebt oprecht een erg druk schema en lijkt weinig rustmomenten in te (kunnen) lassen. Het is inderdaad niet gek dat je op bent! (Los van of er meer aan de hand is)

Aangezien je aangeeft aan het schema niet veel aan te kunnen passen, kun je wellicht kijken naar de manier waarop je je activiteiten uitvoert. Wil je alles vlug vlug doen, of doe je het op een haalbaar tempo, werk je met een Franse slag of juist pietje precies.

De manier waarop je activiteiten uitvoert heeft veel invloed op de energie die je erin steekt. Het kan al enorm schelen als je daar eens naar kijkt.

Daarnaast kun je eens gaan kijken naar de activiteiten die je doet, die jou energie opleveren, waarvan je bijtankt. Alles wat je doet kost energie, maar sommige leveren je dit ook op. Rust is namelijk niet de enige vorm van herstel. Dit kan van alles zijn, van het lezen van een goed boek, tot je paard zien genieten van zijn speelkwartiertje bij wijze van, of een training waar je tevreden over bent. Zorg dat dat emmertje energie vol blijft, zodat je er wat van kan gebruiken.

Tot slot. Op momenten tijdens bijvoorbeeld je werk dat je merkt dat je jezelf voorbij loopt. Ga even naar de wc, was bijvoorbeeld je handen uitgebreid en kom weer even tot jezelf. Het heeft geen zin om dingen te overhaasten.

Het grappige is dat veel mensen bijvoorbeeld 'even snel' willen stofzuigen, wat heel veel energie van iemand vraagt, omdat er dan Vaak sneller heen en weer gezwaait wordt en men harder op de stang duwt. Vraag ze dit te timen en vervolgens te timen hoe lang het duurt als ze op hun gemak stofzuigen.. scheelt vaak niet meer dan enkele minuten in tijd, en zo veel in energie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 20:01

@ k_im: klopt daar heb je gelijk in. Ligt eraan hoe gehaast je dingen ook doet. Het is ook zo dat ik vaak gewoon door ga en niet even rust bijvoorbeeld. Ik probeer ook steeds kleine momenten even rustig te zitten en te kijken wat iedereen doet op werk etc.

De activiteiten die mij energie geven, zorgen eigenlijk ook dat ik energie kwijt raak. Dit heeft namelijk te maken met de astma.. Dat is weer confronterend.. Ik ben echt opzoek naar een balans.. Probeer meer mijn grenzen te zien en aan te geven. Alleen lukt dit niet altijd goed. Ik wil ook graag energie en niet om 8 uur al de knop uit hebben zeg maar. :7

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 20:04

Gebruik je medicatie voor je astma? Zo ja, welke? (als ik vragen mag, kan ook per PB als je dat liever wilt)