PTSD/PTSS — EMDR

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

coldsummers

PTSD/PTSS — EMDR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 15:30

PTSD (Post Traumatic Stress Disorder/Post Traumatische Stress Stoornis).

Zijn er mensen die hier last van hebben? Ik heb namelijk een aantal weken geleden met deze diagnose gekregen en krijg daar dus EMDR therapie voor. Ik ben enorm bang. Maar elke nacht wakker worden badend in zweet en een kloppend hart is ook niet fijn en ik trek het ook niet meer.

Weekenden zijn het ergste, dan slaap ik het slechte en voel ik me "depressief" en kan ik me niet tot nauwelijks tot iets zetten. Door de weeks, wanneer ik routine heb gaat het beter; dan krijg ik taken voor elkaar en kan ze ook afronden.

Smee__

Re: PTSD/PTSS — EMDR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 15:32

Ik heb niet de diagnose PTSS gekregen maar heb wel volgende week m'n eerste EMDR therapiesessie. Schijt zeven kleuren maar inderdaad, zo verder gaan is ook niks. Ik volg het topic even :)

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 15:35

Hier ook iemand. Niet in de erge mate als jij het hebt, ik heb het vooral wanneer ik in een soortgelijke situatie terecht kom of op tv/internet zie waardoor ik juist PTSD heb gekregen..

Ik heb hiernaast ook een ernstige depressie, dus je klachten komen me akelig bekend voor :(:)
Op het moment krijg ik er geen therapie voor, ze willen eerst mijn depressie aanpakken en van daaruit kijken we verder.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 15:36

Hebben ze je niet aan exposure therapie laten kennen? Volgens mij is dat meer gang baar? Dan ga je je angsten als het ware herbeleven zodat je er op een gegeven moment niet meer bang voor bent.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 15:36

Ja precies, ik schijft dus ook 7 kleuren. Mijn therapie start pas halverwege volgende maand, heb eerst nog een tweede intake.

Het ergste van het feit dat ik PTSS heb vind ik nog wel dat soldaten er vaak mee te maken krijgen. Ik vind het oneerlijk tegen over hen, zij hebben veel meer meegemaakt dan ik. (Klinkt heel stom, maar zo voel ik het wel). Het voelt alsof ik niet sterk genoeg ben geweest, alsof ik heb gefaald.

Percella, oh bah. Ik snap je heel goed. Het is zo vervelend!

Cinnepin: Dat is EMDR therapie. Ik ga alles herbeleven en een betere plaats geven in mijn hersenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 15:38

Ik heb ook een vorm van PTSS, en mij is ook EMDR aangeraden. Heb het na veel onderzoek afgeslagen, kan me niet voorstellen dat ik ermee om kan gaan. Krijg al een paniekaanval als ik het op TV zie, laat staan als ik het met een psychiater moet gaan herbeleven.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 15:42

Oh? Ik weet dat ze het met 2 soorten therapie mensen willen helpen. Exposure en EMDR?
Exposure is mij verteld dat het het herbeleven is en dat andere iets met geluiden ofzo?
Exposure moet je in je gedachten ook echt naar het moment dat je een trauma hebt opgelopen en gaan ze je vragen stellen. Dit moet je opnemen en steeds terug luisteren, net zolang tot je er geen angsten meer bij hebt. En die andere is dus met geluiden of iets..weet niet precies.

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 15:44

Ik heb me een hele tijd "schuldig" gevoeld en het gevoel gehad dat ik faalde omdat ik mezelf niet meer bij elkaar kon rapen, en steeds verder wegzakte.
Soldaten maken afschuwelijke dingen mee. Maar ook jij zult vreselijke dingen hebben meegemaakt anders zou jij die diagnose niet gekregen hebben. Juist hartstikke knap dat je hulp hebt gezocht, en dat je die confrontatie opnieuw aangaat.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 15:48

Ik heb ptss en een derealisatie en depersonalisatiestoornis en emdr is een veilige fijne traumatherapie waar niks engs aan is :o
Ik ben ook weer voor tweede keer met emdr therapeute bezig en van angst om te slapen weer enorm goed inslapen, dat na 1 sessie, het blijft fascinerend :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 15:49

Ik heb 4 jaar geleden de diagnose PTSS gekregen
Ik heb daarvoor de EMDR therapie gevolgd en ik heb er veel baat bij.
Maar dat ligt misschien ook wel aan wat er vooraf is gegaan natuurlijk

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 15:50

coldsummers schreef:
Ja precies, ik schijft dus ook 7 kleuren. Mijn therapie start pas halverwege volgende maand, heb eerst nog een tweede intake.

Het ergste van het feit dat ik PTSS heb vind ik nog wel dat soldaten er vaak mee te maken krijgen. Ik vind het oneerlijk tegen over hen, zij hebben veel meer meegemaakt dan ik. (Klinkt heel stom, maar zo voel ik het wel). Het voelt alsof ik niet sterk genoeg ben geweest, alsof ik heb gefaald.

Percella, oh bah. Ik snap je heel goed. Het is zo vervelend!

Cinnepin: Dat is EMDR therapie. Ik ga alles herbeleven en een betere plaats geven in mijn hersenen.

Die vergelijking moet je helemaal niet maken. Soldaten maken gemiddeld veel meer mee dan een "normale" burger. Omdat zij in die situaties geplaatst worden, waar veel narigheid gebeurd, over het algemeen. (Even simpel gezegd hoor)
PTSS en de bijbehorende symptomen krijg je echt niet voor niets.
Iedereen heeft zijn/haar verhaal en voor iedere persoon is het net zo erg, ongeacht wat er gebeurd is.
Dus zet dat alsjeblieft van je af!

En EMDR hoef je ook helemaal niet angstig voor te zijn. Het is een "hulpmiddel" naar betere tijden. Ik heb het ook gehad en vond het een bijzondere ervaring. Ook al is herbeleven erg naar.
Ik had het ook niet voor iets bijster ernstigs (in mijn beleving natuurlijk wel) en waarschijnlijk nog minder dan jij, dus misschien was het herbeleven daarom iets makkelijker.. Maar sterkte in elk geval.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 15:58

Ik vond de herbeleving vooral zwaar
Heb een aantal weken behoorlijk vermoeiend door gebracht.
Maar de effecten waren na de eerste sessie al te merken.
Mijn slapen is zoveel rustiger geworden.
Dat ik blij ben EMDR te hebben gevolgd.
Het is ook verder helemaal niet eng.
Je verlegd met elke sessie een beetje meer je grens en daardoor kan je steeds meer vertellen en verwerken

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 15:59

Ik heb je een pb gestuurd

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:04

Emmaa_ schreef:
Ik heb ook een vorm van PTSS, en mij is ook EMDR aangeraden. Heb het na veel onderzoek afgeslagen, kan me niet voorstellen dat ik ermee om kan gaan. Krijg al een paniekaanval als ik het op TV zie, laat staan als ik het met een psychiater moet gaan herbeleven.

Dan is emdr juist zeer geschikt voor je. Het is niet alsof je ineens zonder voorbereiding bij een vreemde alles volledig moet gaan herbeleven hoor. Het gaat op een tempo dat jij aan kan, anders heeft het ook geen zin. Ik heb zelf veel last gehad van dissociatie, mijn hele lijf ging gewoon in protest, ik mocht er niks van voelen dus werd gewoon alles uitgeschakelt. Dus we moesten het net als een ui laagje voor laagje afpellen. En met elk laagje wordt het dragelijker, elk stapje is een verlichting in de dagelijkse last die je meedraagt.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:08

Zwerte schreef:
Dan is emdr juist zeer geschikt voor je. Het is niet alsof je ineens zonder voorbereiding bij een vreemde alles volledig moet gaan herbeleven hoor. Het gaat op een tempo dat jij aan kan, anders heeft het ook geen zin. Ik heb zelf veel last gehad van dissociatie, mijn hele lijf ging gewoon in protest, ik mocht er niks van voelen dus werd gewoon alles uitgeschakelt. Dus we moesten het net als een ui laagje voor laagje afpellen. En met elk laagje wordt het dragelijker, elk stapje is een verlichting in de dagelijkse last die je meedraagt.

Inderdaad laagje voor laagje met kleine stapjes die jezelf bepaald

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 18:53

Hier nog een. Ben in behandeling maar weet niet of ik EMDR ga krijgen. Er zit bij mij nog een vervelende paniekstoornis "in de weg" die eerst echt goed onder handen genomen moet worden voor ik daarmee zou kunnen beginnen.

Momenteel is het vooral praten... Punt is dat ik niks voel. Het is alsof ik gewoon een boodschappenlijst op zeg, bij wijze van spreken ;) Ook weer een vorm van dissociatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 18:54

Bizzybijtje schreef:
Hier nog een. Ben in behandeling maar weet niet of ik EMDR ga krijgen. Er zit bij mij nog een vervelende paniekstoornis "in de weg" die eerst echt goed onder handen genomen moet worden voor ik daarmee zou kunnen beginnen.

Momenteel is het vooral praten... Punt is dat ik niks voel. Het is alsof ik gewoon een boodschappenlijst op zeg, bij wijze van spreken ;) Ook weer een vorm van dissociatie.

Dit heb ik ook heel erg. Als ik het erover heb dan zeggen mensen vaak dat ik er zo nuchter over praat, terwijl ik van binnen echt kapot ga..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 18:55

:j Dat dus. Aan een paar dingen zie je het schijnbaar wel (althans, de psychologe die ervoor opgeleid is :D ), maar een buitenstaander zou het niet zien. Vertel ook eigenlijk vaak hetzelfde, veel details etc. ben ik kwijt. Daardoor zit je toch al snel vast in het verwerken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 18:57

Cinnepin schreef:
Oh? Ik weet dat ze het met 2 soorten therapie mensen willen helpen. Exposure en EMDR?
Exposure is mij verteld dat het het herbeleven is en dat andere iets met geluiden ofzo?
Exposure moet je in je gedachten ook echt naar het moment dat je een trauma hebt opgelopen en gaan ze je vragen stellen. Dit moet je opnemen en steeds terug luisteren, net zolang tot je er geen angsten meer bij hebt. En die andere is dus met geluiden of iets..weet niet precies.

Dat is dus echt het meest waardeloze wat ik me kan voorstellen. Dan liever EMDR. Exposure op deze manier heeft weinig toegevoegde waarde denk ik...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 18:59

Emmaa_ schreef:
Bizzybijtje schreef:

Dit heb ik ook heel erg. Als ik het erover heb dan zeggen mensen vaak dat ik er zo nuchter over praat, terwijl ik van binnen echt kapot ga..

Dat HAD ik voor de emdr dus juist ook. Ik was gewoon een robot, terwijl inwendig ik kapot ging en alles me teveel was. Dankzij de emdr voel ik meer, is alles veel meer in balans en leef ik ipv overleven. Ik kan er nu nuchter over praten omdat ik niet meer die helse emoties erbij voel want het is verwerkt. Voor een buitenstaander praat ik er nu dus net zo kalm over als een paar jaar geleden, maar voor mij is het een verschil van dissociatie vs verwerking.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 19:00

liekensancho schreef:
Ik heb ptss en een derealisatie en depersonalisatiestoornis en emdr is een veilige fijne traumatherapie waar niks engs aan is :o
Ik ben ook weer voor tweede keer met emdr therapeute bezig en van angst om te slapen weer enorm goed inslapen, dat na 1 sessie, het blijft fascinerend :)

Dat voelt voor jou misschien zo maar uit ervaring kan ik je vertellen dat niet iedereen het zo ervaart. Het hangt ook samen met het trauma.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 19:05

Mijn trauma is erg recent (afgelopen december) en ik denk dat dat ook wel bijdraagt aan het feit dat ik nu nog niet opensta voor EMDR. Iemand hoeft me maar op een verkeerde manier aan te kijken of ik begin al te trillen, huilen en sluit helemaal af. Denk dat het gewoon nog te vers is om er nog wat extra zout op te strooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 19:07

Ik heb net in Februari mijn EMDR-traject afgesloten na bijna 4 jaar intensieve therapie gevolgd te hebben.
Het grootste deel waren dubbele sessies, dus eigenlijk kun je wel spreken van 6 á 7 jaar in normale sessies.
Ook vanwege complexe PTSS. :j

En ik kan je zeggen, het heeft me onwijs goed geholpen!
Ja, het is heel erg zwaar, heel erg vermoeiend, maar langzamerhand krijgt alles een plaatsje in je hoofd.

Wel is het heel belangrijk dat je een klik hebt met je behandelaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 19:08

Tsja, ik heb zoiets van....leven met PTSS is ook heel vermoeiend.... Ik denk dat ik het zeker doe als het mij aangeboden wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 19:12

Leven met PTSS is op bepaalde momenten inderdaad een hel. :j

Dit was trouwens ook de laatste van veeeeeele therapieën die ik voor mezelf nog wilde proberen.
Ik denk dat ik wel kan stellen dat het mijn leven heeft gered.