Ik ben ook bang als ik mezelf er teveel in laat hangen, in die emotie, dat het weer naar de verkeerde kant slaat. Ik heb wel het verlangen om mezelf af te sluiten als ik ze verdrietig ben, op bed te gaan liggen en een potje te janken, maar daar wil ik niet aan toegeven. Ik mag best verdriet hebben. Ik mag best huilen. Na alles, dan mag dat. Maar ik moet er niet in blijven hangen en dus, huilen oké, maar niet in bed en vervolgens wel afleiding gaan zoeken... En dat gaat tot nu toe best wel goed. Doe veel leuke activiteiten (nouja, deed ik altijd al, maar ik heb er nu echt weer plezier in) en houd mezelf bezig, maar zorg wel voor voldoende rust.
Want dat deed ik eerder niet. Ik had een beetje een aparte depressie. Het begon met mezelf overwerken en constant in de weer, bezig zijn, overal naartoe, geen moment voor mezelf... Want ik wilde absoluut niet alleen zijn, want dan was ik bang voor die depressieve buien.. Maar op den duur sloegen ze toch toe en wilde ik niets meer behalve slapen.. Daarnaast had ik ook erg extreme buien van verdriet en woede, maar dat heeft ook te maken met mijn borderline, want dat heb ik er ook nog lekker bovenop
. Zo ook dus het niet alleen willen zijn probleem. Het was behoorlijk heftig en ook voor mijn vrienden. Ze hebben me door dik en dun gesteund, echt. Mee naar therapie, op heftige nachten bij me slapen etc.. Maar ik besefte me dat dit niet zo door kon gaan en dus ben ik bezig minder op ze te leunen en het weer vooral leuk te hebben tussen ons.
Nu is het weer aardig relaxed en gaat het dus best goed... Ik heb een week compleet voor mezelf genomen. School aan de kant gezet, theater, en alleen leuke dingen doen. Geen stress, geen afspraken.. En dat was heerlijk. Beterde er echt van op.. Mijn vrienden zeiden, het voelt alsof de oude Eline langzaam terugkomt. En dat is ook zo. Ik kruip langzaam uit dat dal omhoog waar ik in zat.. Het diepste punt, daar zijn we nu uit.
Dus het is weer beginnen met alle alledaagse dingen. De gang van zaken. Weer mee met de stroom in een normaal gezond ritme.
Maar nu alleen het idee al aan beginnen met school, beginnen met andere taken die ik moet doen, ik schiet meteen in de stress en spanning. Eén klein ding die ik moet doen, zoals een e-mail beantwoorden of de website van theater bijwerken, dan heb ik daar zoveel stress om dat dit moet gebeuren.
Ik ben dus eigenlijk nog niet echt klaar voor de 'werkende' wereld. Ik merk nu pas hoe op mijn lichaam is, hoe moe ik ben en overwerkt. Ik bleef maar in de weer, elke dag. Druk druk druk. En ook al was ik kapot, gewoon doorgaan. Ik gaf niet toe aan de eis van mijn lichaam om het rustig aan te doen..
Maar nu... Ik ben kapot. Ik kan gewoon serieus niets aan. Het kleinste 'moet' dingetje jaagt me al op de kast van de zenuwen en de stress... En daarnaast ook het huilen.. Het voelen van alles van de afgelopen maanden.
Het is best zwaar... En ik voel de nood om het er met mensen over te hebben, maar dat kan ook niet tot in den treure. Ik heb het erover met therapie, maar dat uurtje per week is niet voldoende. Het voelt zo zwaar allemaal. Mijn hele lichaam is gespannen..
En door alle stress ben ik veel moe, duizelig, hoofdpijn en misselijkheid. Ik wil van alles doen weer, maar mijn lichaam laat me compleet in de steek.. En dat is heel frustrerend. Mijn weerstand is verdomde laag. Ik ben ook nog eens heel veel afgevallen en veel spieren zijn weg, dus ben zo slap als een vaatdoek.
Ik moet dus vooral veel rust... En leuke dingen doen.. En erover praten.
Maar ik heb zoveel te doen en ik wil mijn vrienden niet wederom teveel belasten. Die hebben al veel met me meegemaakt en ze zullen er ook echt wel voor me zijn als ik nu wil praten, maar ik moet ook mezelf leren te eh, comforten zeg maar. Zeker met mijn borderline, ben ik een persoon die veel waarde hecht aan vriendschappen, weinig alleen wil zijn, altijd met vrienden bezig is, en ook veel van ze vraagt in die vriendschap. Iets wat ze me allemaal geven.. Maar ik moet voor mezelf, maar ook voor hun, mijn grenzen en hun grenzen bewaken. Ik moet leren mezelf te redden in emotionele situaties, niet zo afhankelijk meer zijn van de schouder van een ander... Kijk, natuurlijk mag het wel af en toe, even uithuilen bij een vriend... Maar ik kan niet constant van ze verwachten dat ze er zijn, en ook helpt het mij niets, om me afhankelijk op te stellen..
Dus ik moet die emotionele achtbaan, daar moet ik doorheen... Maar pfft, wat is het moeilijk.. Om dan huilend op de bank te zitten en gewoon niet te weten hoe of wat of waarom en wat ik kan doen om dat gevoel te laten verdwijnen... Behalve bezig zijn met iets.. Maar dat is soms zo moeilijk, om dan die besluit te nemen, oké genoeg is genoeg, nu gaan we iets doen. Het lukt vaak wel, maar soms ook niet.. Zoals nu.. En dus ik dacht, misschien dat schrijven helpt. Het delen met mensen die misschien ook wel deze ervaringen hebben of een stukje advies of fijne woorden
In ieder geval huil ik niet meer, want schrijven lucht inderdaad wel eventjes op
. Heb je hulp of hulp gehad?
...