Hoe af te komen van het trekken van velletjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Hoe af te komen van het trekken van velletjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 21:00

Ik heb echt een serieus probleem, weet niet meer wat ik moet doen en hoe ik het kan stoppen. Al zolang ik mij kan herinneren ben ik bezig geweest met nagels bijten, velletjes pielen, krabbelen en ga zo maar door. Het word nu echt erg ik lig soms open. Weet iemand hoe ik hier vanaf moet komen of kan komen? En weet iemand misschien de oorzaak van dit irritante gedrag?
Bedankt alvast

sjaslique

Re: Hoe af te komen van het trekken van velletjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 22:01

Weet zo niet wat de reden is, kan een soort dwang zijn, maar ook een gewoonte. Verder misschien bytex of anders pleisters dan kun je niet bijten en krabben.

Sabertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 22:08

Ik ben ook wel benieuwd naar tips, heb mezelf bij de nagelriemen vaak tot ontstekingen toe open. Dus ik snap je helemaal. Ik wil er ook vanaf, maar het lukt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 22:11

Ik heb het dus ook , ik heb het ook met korstjes en nu met muggenseizoen in aantocht. Velletjes oh man voelt zo goed , even af trekken het moet niet los zitten het zit of vast of het is eraf.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 05:05

Ik ben het gister even wezen Googlelen. Het blijkt dus een dwangstoornis te zijn. Omdat ik dus erachter ben gekomen dat ik ook blaren bijt wanneer ik gestresst ben ga ik misschien de grote stap zetten hiervoor professionele hulp te zoeken.

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 20:34

Hier nog een pulker. De plekken naast mijn nagels zijn helemaal dik en paars, zo lelijk. Er zou inderdaad een probleem achter kunnen zitten, misschien een dwangstoornis, misschien iets anders dat je dwars zit. Ikzelf durf helaas geen hulp te zoeken, zou het knap vinden als het jou lukt +:)+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 20:38

Ik heb ook moeite. Maar het doet me gewoon pijn en wil er zo graag vanaf

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 20:39

Hier nog 1 :)
Ik doe het vooral als "uiting" van stress of nervositeit..
Ik merk dan nieteens dat ik ermee bezig ben, totdat ik bloed op mn handen zie :+

Wat bij mij goed helpt is gewoon sochtends afplakken met pleisters
Savonds eraf en de volgende ochtend er weer op.

Het is niet zo lekker natuurlijk maar t werkt wel bij mij!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 20:40

Ik werk achter de kassa met touch screen kassa. Dus afplakken kan ik niet

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 20:42

Een aantal keer per dag je nagelriemen insmeren met een nagelriem olie of crème helpt goed. Dan heb je geen velletjes meer om aan te knabbelen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 20:43

Hier nog zo ene! Merk ik dat het vooral doe als ik veel stress heb :)

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 20:45

Ik ben gestopt met nagelbijten (ruim 15 jaar terug) door nagellak op m'n navels te doen elke avond. Ik was eerst bezig de nagellak eraf te bijten voordat ik aan m'n nagels begon.

Elke avond deed ik nieuwe nagellak op en elke dag ging het eraf.

Toen ik eenmaal lange nagels had en zolang zo bewust met m'n nagels bezig geweest te zijn deed ik het steeds minder en ben uiteindelijk helemaal gestopt.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 20:45

Mogelijkheid om acryl nagels te nemen? Ik ben er zelf dan zo goed als van af omdat ik dan geen velletjes kan trekken met nagels om er vervolgens op te bijten. :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 20:57

Tazzey schreef:
Een aantal keer per dag je nagelriemen insmeren met een nagelriem olie of crème helpt goed. Dan heb je geen velletjes meer om aan te knabbelen.

Ik had een keer mooie vingers. Maar op de een of andere manier weet ik ze altijd wel te trekken. Heb me ook voorgenomen een keer om niet meer te pulken. Heb het 1 dag volgehouden

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 06:24

Ja, ik herken het ook :j En oplossingen als bovenstaande lijken leuk, maar is eigenlijk alleen symptoombestrijding. Je kunt beter gaan onderzoeken waar de stress of de spanning zit die dit veroorzaakt, want anders vind je altijd wel een nieuw/ander plekje om te gaan pulken :)

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 06:44

Oh ik volg ook even.

Bijt al nagels zolang als ik leef. Heb vanalles geprobeert, van die vieze nagellak tot nepnagels, maar het helpt niet. Die vieze nagellak bijt ik gewoon ook mee en als ik nepnagels op heb dan bijt ik die er net zo gemakkelijk vanaf... Maar 's nachts doe ik het ook tijdens mn slaap.

Dus weet het momenteel echt niet meer.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 06:52

Even insmeren met een Spaans pepertje. Dan komt de bewustwording van wanneer je het doet heel snel op gang. Vellentangetje en vijltje in de tas en wegknippen wat los zit in plaats van bijten.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 08:04

Pffff das lastig ik denk dat hulp een goeie is. En ik weet hoe moeilijk het is om hulp te zoeken. Maar uiteindelijk lucht het op.
ik heb een tangle. Kan je bij de intertoys kopen. Dan zijn je handen bezig. Misschien scheelt dat iets

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 08:14

Ohhh herkenbaar, ik doe dat ook! Vroeger erger, nu alleen nog 1 duim, bij mij is het ook een soort stress uiting volgens mij. En inderdaad. Losse velletjes kunnen NIET. NOOIT. :+ Ik geloof dat ik nog liever mijn hele duim eraf pulk dan dat ik een los velletje heb :')

Ik probeer het in te smeren zodat het niet droog wordt en snel losse velletjes afknippen. Ik vind het geen gezicht. (Maar ben altijd wel blij als ik anderen zie die het ook doen :D )

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 08:22

Vrijdag afspraak bij de huisarts... Moeilijk

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 08:22

Het hoeft niet los te zitten, ik maak het wel los. Kan echt diep bijten, ook regelmatig spijt, maar doe het al vanaf dat ik klein ben (m'n moeder heeft zelfs met me bij de dokter gezeten, was bang dat ik fijt zou krijgen). Wat is eraan te doen, tja... geen idee! Ik bijt geen nagels, dat is niet mijn ding, alleen alles wat er omheen zit.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 08:28

Jennyj01 schreef:
Even insmeren met een Spaans pepertje. Dan komt de bewustwording van wanneer je het doet heel snel op gang. Vellentangetje en vijltje in de tas en wegknippen wat los zit in plaats van bijten.

De simpelste oplossing.
Probeer het. Het werkt
Na twee x flink je mond branden blijf je dr vanaf.

Succes bij de huisarts!

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 08:29

Quellian schreef:
Het hoeft niet los te zitten, ik maak het wel los. Kan echt diep bijten, ook regelmatig spijt, maar doe het al vanaf dat ik klein ben (m'n moeder heeft zelfs met me bij de dokter gezeten, was bang dat ik fijt zou krijgen). Wat is eraan te doen, tja... geen idee! Ik bijt geen nagels, dat is niet mijn ding, alleen alles wat er omheen zit.

Kon ik wel geschreven hebben, op het naar de dokter toe gaan na dan haha :')

Ik doe het volledig onbewust, als ik een boek lees, achter de computer zit,voor de tv, in de auto etc etc.
En als ik eenmaal doorheb dat ik weer aan het knagen ben(want velletjes trekken kun je het niet eens meer noemen, ik knaag hele gaten in mijn nagelriemen) dan stop ik wel, maar dan is het vaak al te laat.
Heb al van alles geprobeerd om te smeren maar niks hielp.

Afplakken ging tot voor kort niet ivm kassawerk(dan ziet het er niet uit als je 10 afgeplakte vingers hebt) maar nu heb ik ander werk dus wellicht kan ik dat nu wel proberen..

Spaanse peper helpt bij mij niet, ik hou van enorm pittig eten :')
Enige wat hielp was de bytex maar dat gaat dan ook aan mijn brood zitten als ik het smeer en opeet en dat wil ik dus niet..

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 09:46

Jennyj01 schreef:

Ik bijt geen velletjes maar als ik met pepers aan de gang geweest ben in de keuken dan betrap ik mezelf erop dat ik wel m'n vingers in m'n mond stopt, ik ben dol op pepertjes. :9

TS, goed dat je naar de huisarts gaat! Intussen zou ik gewoon goed smeren zodat je nagelriemen weer even bij kunnen komen. Ik was vroeger een fervent nagel/velletjes bijter. Toen mijn nagels mooi op lengte waren en mooi gelakt vond ik het zonde om mijn nagelriemen te slopen.

Ik kan je ook wel heel vieze plaatjes laten zien van wat er kan gebeuren als je je nagelriemen structureel sloopt. ;)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 10:34

Nagelriemen laat ik nagenoeg heel. Het gaat echt om het vel van mijn vingertoppen. Dan komt er een bepaald gevoel vrij. Vind mezelf steeds psychischer worden