Zo onzeker in de paardenwereld....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Babbelientje

Zo onzeker in de paardenwereld....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 20:59

Hee bokkers, ik zit een beetje met een probleem. Ik begeef me inmiddels al wel een jaar of 18 op één of andere manier tussen de paarden - op dit moment heb ik een te gek bijrijdpaardje waar ik onwijs blij mee ben. Ik geniet dus al die tijd al enorm!

Maar nu the big issue: ik ben zo ontzettend onzeker tussen al die paardenmensen. Ik merk dat heel veel van de mensen met een paard op werkelijk álles kritiek hebben, en ook nog eens allemaal iets anders zeggen. Sommige van deze paardenmensen zijn ontzettend vriendelijk en behulpzaam, en sommigen zijn ronduit arrogant, in ieder geval vinden ze allemaal wel iets van alles en iedereen. En ik word daar zo gruwelijk onzeker van...

Voorbeeldje van vandaag: ik had onwijs lekker gereden, eindelijk gelukt om een paar pasjes te wijken wat mijn pony heeeel moeilijk vindt. Ik was dus helemaal trots en blij en overtuigd dat het heel goed was, en toen ik aan het uitstappen was vroeg ik aan een van de ruiters bij mij in de bak of ze het had gezien en wat ze ervan vond. Dat had ik natuurlijk ook niet moeten doen (snap ik nu ook!), maar ik wilde gewoon weten of het inderdaad zo goed was als het voelde. Met als gevolg dat ik een stortvloed aan (heel vriendelijke!!) feedback over me heen kreeg (wat totaal niet meer over het wijken ging) dat mijn paard niet voorwaarts genoeg is en dat hij veel te sloom loopt en dat ik m'n been eraan moet zetten en dat ik me niet met wijken bezig moet houden tot ie fatsoenlijk rechtuit kan lopen etc. Terwijl mijn instructrice aangeeft dat ik mijn verzorgpaardje niet voorwaartser moet rijden maar me moet richten op souplesse ed. Met als gevolg dat ik helemaal onzeker en in de war naar huis ging, terwijl ik nou juist zo lekker had gereden....

Zowel pony als ik zijn geen wereldsterren op gebied van dressuur, maar ik ben ook zeker geen slechte ruiter en we rijden lekker in het rond. Ik heb les op een manier die heel erg goed bij mij past. Maar het feit dat iedereen in de paardenwereld zo ongelofelijk duidelijk een mening over alles, en dus ook mij, heeft, en dat al die meningen ook nog eens helemaal verschillen, maakt dat ik me heel onzeker voel. Ik ga dan enorm mijn best doen om alles goed te doen, kruip in mijn schulp en mijn hoofd denkt de heeeele tijd na over wat anderen vinden. Met als gevolg dat mensen nog heftiger op mij reageren, een vicieuze cirkel dus. Ik ben en blijf enorm blij met mijn paard maar dit is soms wel een domper op mijn plezier op stal.

Dit topic is (obviously) niet bedoelt om te bespreken of ik mijn paard wel of niet voorwaarts moet rijden. Ik ben vooral benieuwd of jullie mijn onzekerheid, specifiek tussen de paardenmensen, herkennen en vooral ook of jullie tips voor me hebben. Onzekerheid en angst spelen in mijn leven een grote rol en heb er veel therapie voor gehad, maar ik merk dat het op stal wel heel extreem is. Het is dus echt een probleem van mij, ik wil die mensen niet veranderen, zeker omdat een groot deel van hen (zoals die vrouw uit mijn voorbeeld) juist heel aardig en vriendelijk zijn. I need your help! Dankjulliewel voor het lezen van mijn lange verhaal!

Chasingmood

Re: Zo onzeker in de paardenwereld....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 21:10

ik herken dit zeker! daarom vind ik het ook totaal niet leuk als mensen kijken wanneer ik rij. natuurlijk kan die feedback goed zijn om van te leren, en leren wil ik ook zeker! maar ik voel me inderdaad altijd alsof iedereen beter kan rijden dan ik en ik maar een beginnertje ben (wat ik niet ben).

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 21:18

Geen zorgen over maken en gewoon lekker rijden!
Er is maar EEN ding dat er toe doet en dat is niet of je in een zandbak op de millimeter een wedstrijdproefje kunt uitzitten of wat andere mensen van jou vinden.
Het gaat erom dat je paard en jij een een plezierige, respectvolle manier genieten van het moment. :) Als hij dan eens wat sloom loopt: who cares.
Niemand denkt op z'n sterfbed: goh, zonde toch dat ik in mijn leven dat wijken voor het been nooit goed heb gedaan en wat erg dat andere mensen dat er slecht vonden uitzien. ;)

Al die paardemensen moeten eens wat minder piepen en gewoon zeggen: fijn dat je lekker gereden hebt en dat het voor jullie doen zo fijn ging! +:)+
Verder lekker lessen blijven volgen als je dresseren leuk vindt, komt dat allemaal vanzelf echt wel voor mekaar.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 21:27

Herkenbaar, maar probeer het naast je neer te leggen. De wereld is tegenwoordig zo enorm prestatiegericht aan het worden dan gewoon je best doen en plezier hebben niet meer kan.
Alles moet perfect en tot in de punten verzorgt.
Geniet van je rijden en van je paard dan heb je al zo veel gewonnen..

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 21:39

Bedankt voor jullie reacties!! Alleen al heel fijn dat jullie het herkennen. AmkeVH, dat is inderdaad precies hoe ik me voel. En Elanor, dat vind ik eigenlijk ook helemaal. Ik heb ontzettend veel plezier met mijn paard, en hij ook met mij, heb altijd een lach op mijn gezicht als ik met hem bezig ben en als hij mij ziet hinnikt hij van enthousiasme, dat zegt geloof ik wel genoeg. Eerlijk gezegd heb ik dan zelf altijd weer het commentaar op mensen die zoveel kritiek op mij leveren, dat ze hun paard zo hardhandig en grof behandelen en zo vaak zo boos zijn of gefrustreerd.... Zou het vreselijk vinden als ik zo in mijn hobby stond. Dan ben ik juist blij dat ik zoveel lol heb. Maar toch blijft de onzekerheid me wel aangrijpen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 21:40

Elanor schreef:
Geen zorgen over maken en gewoon lekker rijden!
Er is maar EEN ding dat er toe doet en dat is niet of je in een zandbak op de millimeter een wedstrijdproefje kunt uitzitten of wat andere mensen van jou vinden.
Het gaat erom dat je paard en jij een een plezierige, respectvolle manier genieten van het moment. :) Als hij dan eens wat sloom loopt: who cares.
Niemand denkt op z'n sterfbed: goh, zonde toch dat ik in mijn leven dat wijken voor het been nooit goed heb gedaan en wat erg dat andere mensen dat er slecht vonden uitzien. ;)

Al die paardemensen moeten eens wat minder piepen en gewoon zeggen: fijn dat je lekker gereden hebt en dat het voor jullie doen zo fijn ging! +:)+
Verder lekker lessen blijven volgen als je dresseren leuk vindt, komt dat allemaal vanzelf echt wel voor mekaar.
Helemaal mee eens!!!

En ook heel herkenbaar. :j

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 21:44

Je vraagt iets aan iemand en vervolgens zegt iemand vriendelijk wat zij er van vindt en dan ben je gepikeerd... Terwijl zij het gewoon goed bedoelt! Je hebt er toch niets aan als anderen je de hemel in gaan prijzen als ze iets niet vinden?

Als je zelf vindt dat het goed gaat, moet je niet anderen om bevestiging gaan vragen. Wees gewoon trots op jezelf en je eigen paardje en vergelijk je niet met anderen. Die onzekerheid zul je niet alleen met de paarden hebben, maar ook op school en werk. En zelf heb je nu toch ook kritiek op anderen die in jouw ogen hardhandig en grof zijn? Ik geloof niet dat mensen in de paardenwereld specifiek harder zijn. Het is ook gewoon hoe jij het opvat. Wellicht ben je sneller van je stuk dan andere mensen. Als je onzeker bent vat je kritiek vaak sneller persoonlijk op, terwijl het niet meer is dan feedback. En met die feedback kun je zelf doen wat je wilt, ook gewoon lekker van je af laten glijden *\o/*
Laatst bijgewerkt door Ankie2011 op 16-04-15 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 21:45

Ik snap je echt helemaal.. Alhoewel ik dus zo'n persoon ben die soms boos of gefrustreerd is onder het rijden, echt heel slecht. Maar eerlijk, dat is pure onzekerheid. Altijd het gevoel dat ik het beter moet doen, en dat ik niet meekom met de rest van mijn groep.
En het is belachelijk, want ik weet waar mijn sterke punt ligt. Dat is niet op het paard maar er naast.. Helaas lukt dat echt niet om door te dringen. Elke dinsdag en donderdag heb ik weer strijd met mezelf. Als ik heen ga heb ik mega veel zin om te rijden, als ik er af kom voel ik me onzeker en teleurgesteld. Terwijl er bij mij echt niemand is die kritiek heeft over hoe ik rijd, dat maak ik er zelf van.

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 21:50

kwii schreef:
Ik snap je echt helemaal.. Alhoewel ik dus zo'n persoon ben die soms boos of gefrustreerd is onder het rijden, echt heel slecht. Maar eerlijk, dat is pure onzekerheid. Altijd het gevoel dat ik het beter moet doen, en dat ik niet meekom met de rest van mijn groep.
En het is belachelijk, want ik weet waar mijn sterke punt ligt. Dat is niet op het paard maar er naast.. Helaas lukt dat echt niet om door te dringen. Elke dinsdag en donderdag heb ik weer strijd met mezelf. Als ik heen ga heb ik mega veel zin om te rijden, als ik er af kom voel ik me onzeker en teleurgesteld. Terwijl er bij mij echt niemand is die kritiek heeft over hoe ik rijd, dat maak ik er zelf van.

precies die laatste zin! heel eerlijk gezegt krijg ik ook vrijwel geen kritiek van mensen. maar ik denk er dan zelf gewoon bij dat ze dat vinden. al staat er maar iemand gewoon aan de bakrand te kijken. dan voel ik me toch altijd alsof ik gejudged word..

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 21:54

Wat fijn al die herkenning!!

Ankie2011, je hebt echt helemaal gelijk, dat is ook het probleem! Ik zeg dus zeker niet dat zij iets fout doen, maar het zit echt in mezelf. En dat ik zelf kritiek heb, daarom stond er ook 'eerlijk gezegd' voor. Om aan te geven van: het is niks geks, doe het zelf ook en de wereld vergaat niet, en toch maak ik er zo'n mega-issue van. En het lukt gewoon niet om dat van me af te zetten, zo suf!

AmkeVH, inderdaad, als er alleen al iemand staat te kijken schiet ik ook in de stress.... Maar ja, als ik dan dus vandaag een klein vraagje stel (wat ik inderdaad beter niet had kunnen doen) en er komt zoveel kritiek, laat de onzekerheid me wel weer denken van 'oh, ze denken dus inderdaad zo over me....'

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 22:06

Je maakt het in jou hoofd veel erger dan het is, ga lekker rijden en laat anderen voor wat ze zijn.
Ik ben zelf ook onzeker, en dat ook echt op een manege of grote stal omdat ze toch kritiek leveren. ik heb die stallen ook altijd vermeden, en dat heeft ook geen zin.
Ik verzorg nu een oudere merrie van 27 jaar, op een manege met pensionstal. heel druk. Maar omdat ik niet veel met andere praat en lekker mijn eigen ding doe let ik niet zo op wat anderen zeggen en doen. en geloof me de mensen met de grootste Mond kunnen het niet beter.

jij doet dingen fout, ik doe dingen fout en iedereen doet weleens wat fout. Maak je niet te druk, je bent een uniek mens en jij hebt ook jou hele goede kanten. ik ben zelf goed met paarden met bodumwerk, het rijden ligt mij niet zo goed (en toch haal ik met een shetlander 206 punten in een b dressuurproefje, rara hoe kan dat? doe ik toch iets goed en de anderen met een getraint dressuurpaard halen nog geen eens 170 punten..)

Maak je zelf niet zo onzeker, als je lekker hebt gereden, dan heb je lekker en ontspannen gereden of je het nou goed hebt gedaan of niet.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 22:21

Ik zal even samenvatten wat mijn vriend altijd zegt "altijd dat paarden wijven gezeur, iedereen weet het beter, jaloezie en afgunst". Dit is de botte omschrijving van wat jij ook zegt. Iedereen weet het beter en heeft goedbedoelde tips. Hoe goed bedoeld ook, soms heb je daar gewoon geen zin in. Dus, volgende keer, zoals je zelf ook al zegt, niet meer vragen. Iedereen voelt zich ook altijd beter dan een ander. Ik heb een tijdje met een fjord rondgehobbeld en door de bermen gescheurd, heerlijk! Maar blijkbaar vonden andere mensen dat niet leuk ofzo, heel raar. Zijn we minder omdat we geen wedstrijden rijden? Of geen sportpaard rijden? En het gekke is, toch ook niet iedereen met een dure grote auto kijkt neer op iemand met een kleine goedkopen auto? De paardenwereld is een rare (vrouwen) wereld. Als jij lekker rijdt, het voor je gevoel goed gaat, je hebt plezier en een fijne instructrice hebt, moet je lekker verder gaan!
Ik rijd nu op een leuke stal met een leuk paard, hier is de sfeer veel beter. Proberen we elkaar echt te helpen en geen we complimentjes. Als jij zelf dit probeert te doen, wie weet sleep je nog meer mensen mee.

Voor de duidelijkheid, ik scheer inderdaad iedereen over 1 kam. Gewoon even voor de duidelijkeid dat is ts helemaal begrijp.

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 22:27

Jullie hebben, natuurlijk, helemaal gelijk.

Arashah, ik weet inderdaad dat mijn koppie van een mug een olifant aan het maken is. Maar how to stop it? Wat goed dat jij er zo'n manier in hebt gevonden!! En supercool dat je zo goed bezig bent met je shettie :)

San4nie, wat fijn dat jij op zo'n stal staat, als mijn pony van mij was geweest had ik overwogen om ervoor naar Noord-Groningen te verhuizen :') EDIT: Ik vind het ook mooi wat je zegt over zelf beginnen en hopelijk de rest meenemen. Of dat laatste lukt weet ik niet, maar ik ben van mezelf erg zacht en vriendelijk (als ik dat eventjes zo van mezelf mag zeggen :o ) en ben ook zeker van plan om dat uit te blijven stralen.

Het doet me in ieder geval ontzettend goed om te horen dat jullie het herkennen, en dat jullie zeggen dat ik moet blijven genieten. Dat weet ik natuurlijk eigenlijk wel, maar om het te horen is wel echt ontzettend fijn!!!! :)

Ik hoop op nog meer ervaringen en / of tips!

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 22:36

Heeeeel herkenbaar TS! Ik heb ongeveer dezelfde ervaringen. Ik heb wel in de loop der jaren geleerd dat ik naar mijn gevoel moet luisteren dat is vaak goed. Ook ben ik selectief geworden in aan wie ik iets vraag. Als ik vind dat iemand "goed" met zijn paard omgaat of ik vind iemand fijn rijden dan vraag ik en anders niet. Een beetje het gevoel dat je op één lijn zit zeg maar. Als ik dat niet zou doen dan zou ik denk ik nooit meer durven rijden uit onzekerheid :#

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 22:37

Gek word je van al die bemoeizucht.. want zo noem ik het maar even.. :+

Heb ik een mening.. tuurlijk.. maar die hoeft niet altijd gezegd te worden toch?
Het is veel fijner als je iemand een compliment kan geven, waar diegene ook waarde aan hecht.
Ik kan op héél veel mensen kritiek geven hoor (ja, ook zeker op mezelf!).. maar daar schiet men niks mee op.

Ik hou dus lekker mijn mond, en laat iedereen genieten van zijn paard.. dat wil ikzelf immers ook.
En als iemand zich met mij bemoeit doe ik alsof ik dom ben en doe ik gewoon mijn eigen ding.
Vervolgens loop ik te malen en te malen.. wordt er gewoon kwaad om.
Maar uiteindelijk is het voor mij juist een stimulans om te laten zien wie ik ben en waar ik voor sta.. _/-\o_
Laatst bijgewerkt door Casarell op 16-04-15 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 22:42

In het leven buiten de paarden is dat toch ook vaak zo, maak je niet druk en blijf gewoon genieten.

eukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 22:53

Zo veel paarden en net zo veel mensen met een mening.....
Vraag alleen advies of feedback aan mensen waarvan jij vind dat je iets kan leren.
En anders doe je gewoon lekker je eigen ding toch?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 23:01

We weten nu eenmaal alles beter. _O- Gewoon lekker je ding doen, dingen waar je het mee eens bent onthouden en de rest laten voor wat het is. In de paarden doe je het nooit goed voor iedereen, mee leven en laten leven. :)

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 23:09

Goede tip om inderdaad alleen nog advies te vragen als ik echt iets van iemand denk te kunnen leren!!

Ik had echt never nooit niet verwacht dat zoveel mensen dit ook hadden. Dacht altijd dat het ik aan de ene kant en 'zij' aan de andere kant was. Heb inmiddels ook eigenaar even geraadpleegd over vanmiddag en hij zegt dat ik lekker zo door moet blijven gaan en moet blijven genieten. Zo fijn om te horen.

Tnx voor jullie hulp allemaal, bokkers!! :) reacties blijven welkom!!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 01:08

Paardrijden is als politiek, je bent links of rechts of er tussenin, maar naast common sense is het van belang dat je je eigen stroming kiest en daar ook echt achter staat. De enige waar je rekening mee hoeft te houden is de eigenaar van het paard, verder niks :).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 09:46

Ik vraag hooguit aan een of twee mensen feedback. Een boel mensen vinden mij een soort recreatie ruiter die aan de lange teugels wat door de bak crosst...
Dat ik een schot en scheef paard rechtricht, de achterhand ontwikkel etc etc - dat zien ze niet eens.

Maar ik herken wel, dat er nogal wat typjes rondlopen met een uiterst uitgesproken mening van 'dit moet zus en dat moet zo'. (De fundering van die mening wil nog wel eens ontbreken.)

En ik herken ook, dat als je trots op je paard bent, je soms met nadruk je woorden of je gesprekspartners goed moet kiezen.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 09:50

Ik heb altijd als er mensen kijken dat ik het dan juist super wil doen en dan gaat het helemaal mis!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 09:55

De beste stuurlui staan aan wal hè? ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 09:58

Sterretje90 schreef:
Om aan te geven van: het is niks geks, doe het zelf ook en de wereld vergaat niet, en toch maak ik er zo'n mega-issue van. En het lukt gewoon niet om dat van me af te zetten, zo suf!

Afdeling psychologie: het is verre van suf!
Het is eerder een overlevingsmechanisme. Die dingen kun je goed de nek omdraaien als je weet hoe en wat. Maar "mensen die naar je kijken en mogelijk kritiek hebben" kan nu eenmaal duiden op gevaar. Daar is niets sufs aan, dat is gewoon een feit.
Accoord, onder gelukkige omstandigheden valt het met dat gevaar erg mee - maar dit feit valt buiten de scope van die hersendelen die verantwoordelijk zijn voor je overlevingsmechanismen.....

Citaat:
Maar ja, als ik dan dus vandaag een klein vraagje stel (wat ik inderdaad beter niet had kunnen doen) en er komt zoveel kritiek, laat de onzekerheid me wel weer denken van 'oh, ze denken dus inderdaad zo over me....'

En deze conclusie is volstrekt terecht: vriendelijk verwoord of niet: er is kritiek.
Niet leuk, als dat jouw overlevingsmechanismen aanzet!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:05

vooral niet vragen wat een ander er van denkt...of je wil het juist goed leren.
Je kunt paardrijden gewoon doen omdat je het leuk vind,of je kunt het doen omdat je het leuk vind om een paard correct te laten lopen.Dan word het wel in ene een stuk ingewikkelder.Wijken heeft alleen zin als het correct gedaan word.Maar dat is dus mijn mening.