Last van heup (periformis)

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Last van heup (periformis)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 22:57

Hey bokkertjes,

ik heb nou al jaren last van een overbelaste m. periformis (peervormige spier in de bil/heup). Mensen die hiermee rondlopen zullen weten wat voor ellende dit is. In mijn geval is het veroorzaakt door mijn werk (veel draaiingen) in combinatie met een aantal geblokkeerde wervels en SI gewricht.

Lang verhaal kort, ik loop er nu al 5 jaar mee. Het gaat beter door hulp van fysio en bovenal door de manueel therapeut. Echter is er geen een therapeut (en ik heb er al heel wat af gewerkt) die me concrete oefeningen kan geven voor het soepeler maken van die spier. Ik krijg allemaal oefeningen mee om rechterop te lopen, steunzolen dit, ontspanningsoefening dat, maar ondanks dat het beter gaat blijft die spier maar zeuren en is dag en nacht aanwezig.

Ik wil gewoon uit bed rollen, 5 minuten los werken, hup de dag door en aan het end van de dag indien nodig nog even een paar minuten aan de slag. Voor mijn gevoel zijn rek/strekoefeningen voldoende maar dat wordt in het midden gelaten door mijn fysio als ik er over begin dus echt aandurven doe ik het ook niet.

Wie heeft ervaring met dit euvel en kan mij wat goede tips geven?

Thanks!

Mutsie93

Re: Last van heup (periformis)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 23:04

Ik heb ongeveer dezelfde klachten en loop stage bij een stage bij een fysio praktijk, hier wordt ik ook behandelt. Wat bij mij goed helpt is dry needling van de piriformis in combinatie met oefeningen als een bruggetje maken en deze uitbreiden door je voet een stukje op te tillen, lukt dat goed dan je been uitstrekken en zo vasthouden, hoe lang je het vol kan houden is aan jouzelf, ligt er aan hoe zwak de spieren zijn, dus begin bijvoorbeeld met 3 x 4 seconden vasthouden en ga vanuit daar uitbreiden naar meer series en meer herhalingen. Ook de oefening Superman is een goeie, je zit dan op je knieen strekt je rechter arm uit naar voren en je linkerbeen naar achter, zorg hierbij dat je bekken recht blijft en hoe dit 5 seconden vast en herhaal dit in 3 series van 5.
Hou wel in de gaten, je mag de oefeningen voelen maar het mag zeker geen pijn doen, is dat wel dan maak je de oefening wat lichter

Ik hoop dat je er iets mee kunt!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 23:09

Thanks! Daar kan ik zeker wat mee. Alleen vraagje: Hoe gaat dat bruggetje? kijk je dan met je gezicht naar de vloer of naar het plafond?

Mutsie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 23:14

Je ligt op je rug, en dan til je je kont een stukje op, niet te hoog zeker niet in het begin. Ik zou daar mee beginnen en als dat te makkelijk wordt dan ga je om en om je voeten wat optillen en even vasthouden, en als dat goed gaat kun je je been gaan uitstrekken. Armen kun je naast je leggen of kruis je over je borst heen. Die supermand kun je natuurlijk ook met je andere arm en been doen XD .

En nog een tip, je kan een diepe buikspier aanspannen die zorgt voor stabiliteit van je core (bekken, si gewricht en omliggende spieren), deze span je aan door te doen alsof je je plas ophoud zeg maar, maar sit hoeft maar heel licht. Dit kun je ook tijdens zitten en staan doen, hoe vaker je het doet, hoe sneller hij die stabiliteit kan geven.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 23:19

Dank je, hier heb ik wat aan :) ik ga het straks gelijk proberen!

Mutsie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 23:21

Als je nog vragen hebt ofzo kun je me altijd een pb sturen hoor !

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 23:26

Ik neem aan dat je fysio daar ook masseert? Een 'diepe' massage zou namelijk kunnen helpen. Daarnaast is het ook mogelijk de spier te injecteren met corticosteroïden geloof ik, misschien kan je daar eens naar informeren?

En inderdaad veel stretchen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 00:34

Mijn eerste gedachte was ook meteen : fikse massage.
Ik merk sowieso veel spanning in de periformis bij veel mensen. Vaak is een dieptewerking erg fijn. Zeker bij regelmatige toepassing en je oefeningen iedere dag.

Ben je al eens bij een goede osteopaat geweest?
Foto's gemaakt van je bekken en heupen?
Ergens anders in je benen of voeten last van (gehad)?

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 17:13

Psst, het is piriformis, niet periformis ;)

Ik gebruik altijd deze stretch-oefeningen voor de bilspieren (waar de piriformis ook bij wordt betrokken):
- Ruglig, benen opgetrokken. Leg je linkervoet op je rechterknie en laat je linkerknie naar buiten vallen. Eventueel kan je met je hand de linkerknie verder duwen. Nog heftiger is om je rechterbeen naar je toe te halen. Dit voel je in je heup en je linkerbil. Je mag geen rugpijn hebben.
- Deze oefening:
Afbeelding
Je kan 'm heftiger of makkelijker maken door je armen meer of minder te strekken. Vooral goed je bekken richting de grond duwen en je rug en schouders ontspannen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 21:37

Xenia93 schreef:
Je ligt op je rug, en dan til je je kont een stukje op, niet te hoog zeker niet in het begin. Ik zou daar mee beginnen en als dat te makkelijk wordt dan ga je om en om je voeten wat optillen en even vasthouden, en als dat goed gaat kun je je been gaan uitstrekken. Armen kun je naast je leggen of kruis je over je borst heen. Die supermand kun je natuurlijk ook met je andere arm en been doen XD .

En nog een tip, je kan een diepe buikspier aanspannen die zorgt voor stabiliteit van je core (bekken, si gewricht en omliggende spieren), deze span je aan door te doen alsof je je plas ophoud zeg maar, maar sit hoeft maar heel licht. Dit kun je ook tijdens zitten en staan doen, hoe vaker je het doet, hoe sneller hij die stabiliteit kan geven.

Dat bruggetje heet bij yoga 'het westen uitrekken' ;) . Goed je schouderbladen plat op de grond, dan je bekken optillen en een rechte lijn maken van je borstbeen, buik, bekken en bovenbenen. En als je zin hebt, uitstrekken van 1 onderbeen.

Doen alsof je je plas ophoudt zou ik niet doen, dat is een achterhaalde oefening voor je bekkenbodem.
Wat wel een leuke oefening is, juist ook voor ruiters mbt core stability:
Lig op je rug, leg een hand op je buik/maag en til 1x je hoofd op: wat je nu voelt is het aanspannen van je rechte buikspieren.
Leg je hoofd weer op de grond, laat je hand op je buik - en schuif dan 1 hiel over de grond naar je bil toe, met als belangrijkste opdracht: je rechte buikspieren mogen niets doen. Je werkt dan met de psoasspieren.
Schuif dan die ene voet weer terug en doe de ander.

En in buiklig: til een onderbeen op, dwz buig je knie 90 graden. (Of soms 80 of 100.)
Trek in gedachten een rechte lijn , haaks op je benen, en schuif je hiel langs dat lijntje een stukje naar links, naar rechts, etc. - leg dan die voet weer neer en herhaal dit "spelletje" met je andere voet.

Succes!

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 21:46

Helaas heb ik geen tips voor je, wel een vraag.

Zelf loop ik met heupklachten bij de fysio. Grootste "probleem" voor mij is het opstijgen bij het rijden, dan voelt het alsof mijn heupen gaan afscheuren met pijnscheuten in heup, bil en been. Na 2 rondjes stappen geen probleem meer. Ook daarna opnieuw opstijgen gaat probleemloos. Mijn vraag is nu of dit jullie bekend voorkomt met jullie piriformis klachten?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 00:30

Wauw, thanks voor de vele reacties! Ik ga van het weekend even goed aan de slag met alle oefeningen.

Diepe massage os destijds gedaan Door een andere therapeut, dat werkte inderdaad. Maar die man was zo oud dat ik in 30 minuten 4 verschillende Namen kreeg en met enige regelmaat aan de verkeerde kant werd behandeld, als hij zich al kon herinneren waarvoor ik nou bij hem langs kwam. Ben ik dus mee gestopt. De massages werkten wel maar het schoot gewoon niet op daar. Helaas nog geen ander gevonden die dat doet hier in de buurt.

Rebel; de oefening van het plaatje, met rechts zou ik dat wel kunnen (geen klachten) maar links is een onmogelijke opgave, haha ik kan misschien wel iets buigen maar door de spanning in die spier trek ik mijn kont omhoog ^^ denk niet dat dat de bedoeling is. Maar is wel een goede manier om te peilen of het al beter gaat! En dan kan ik ook dat oppikken.

Carina, als ik in beweging kom gaat de spier (indien ik geen hele slechte dag heb) steeds minder pijn doen. De spier wordt sterk opgerekt als je opstijgt, dut het zou kunnen dat die de problemen veroorzaakt ja en dat de problemen daarna Door beweging verminderen.

Je moet voor de gein eens kijken hoe deze spier precies loopt Door het lichaam, hij komt namelijk van laag in de onderrug, gaat achterlangs het SI gewricht, door de holte in het bekken en naar de zijkant van de bil/been (even grofweg uitgelegd).
Meestal, bij klachten, spant deze spier zich constant aan en brengt daarbij de bloedvaten en zenuw in verdrukking die Door datzelfde gat in de heup moeten en aangezien bot niet meegeeft is er maar beperkt ruimte.
Wat ik hiermee wil zeggen is, dat de oorzaak niet perse in de !piriformis! Hoeft te liggen maar dat het ook heel goed het gevolg kan zijn van een probleem in de onderricht of het SI.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:09

Even in alle haast niet alles gelezen :o

Ik heb maandag deze diagnose gekregen van de reumatoloog, heel verbaasd overigens. Ik werk in de ouderenzorg en weet wel wat zeg maar. Hier heb ik nog nooooit van gehoord ook bij googlen over mijn pijnklachten niet.
Ik was er heilig van overtuigd dat ik fibromyalgie zou hebben.

Ik schijn hier dus al 7 (!!!) jaar mee rond te lopen :oo.

Ik moet nu een fysio contacteren en wat frequenter naar mijn psycholoog i.v.m. Mijn hooggevoeligheid, te veel willen, mezelf te hard straffen als het niet lukt enz. (Was me we al bekend maargoed, dat verander je niet 123 :=)

Ik ben ook ontzettend vermoeid, als ik op de grond zit kom ik bijna niet overeind en lopen en draaien is niet zon strak plan (laat ik nu lopend zwaar lichamelijk werk hebben :'))

Ik krijg al lange tijd heftige massages, drukking en combinaties hiervan. Waardoor ik 2 à 3 weken bijna pijnvrij ben.
Ook heb ik ruim een half jaar bij een Chiropractor gelopen met wel effect maar geen pijnvermindering.

Ik ga zo een aantal fysio's afbellen om te kijken waar ik 'onder behandeling' wil.

Ik voel me nu echt oud :+ kom niet fatsoenlijk overeind en heb de laatste paar weken uit bed moeten rollen om langzaam op handen en voeten overeind te komen. Al dacht de reumatoloog meer aan een bijkomende spit... Ook heb ik klachten aan mijn voeten waarbij al jaren steunzolen voor heb en zeer gespannen schouders die ook om de haverklap vast zitten, maar dit wordt vooralsnog gewijd aan het hsp en spanning die als eerste daar terecht komen....

Hoe is bij jullie de diagnose gesteld en hoelang duurde het na de oefeningen in je leven toe te passen voor je verschil merkte?

Lang verhaal, maar ben nog echt flabbergasted om deze diagnose :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:55

MissBambi schreef:
Even in alle haast niet alles gelezen :o

Ik heb maandag deze diagnose gekregen van de reumatoloog, heel verbaasd overigens. Ik werk in de ouderenzorg en weet wel wat zeg maar. Hier heb ik nog nooooit van gehoord ook bij googlen over mijn pijnklachten niet.
Ik was er heilig van overtuigd dat ik fibromyalgie zou hebben.

Ik schijn hier dus al 7 (!!!) jaar mee rond te lopen :oo.

Ik moet nu een fysio contacteren en wat frequenter naar mijn psycholoog i.v.m. Mijn hooggevoeligheid, te veel willen, mezelf te hard straffen als het niet lukt enz. (Was me we al bekend maargoed, dat verander je niet 123 :=)

Ik ben ook ontzettend vermoeid, als ik op de grond zit kom ik bijna niet overeind en lopen en draaien is niet zon strak plan (laat ik nu lopend zwaar lichamelijk werk hebben :'))

Ik krijg al lange tijd heftige massages, drukking en combinaties hiervan. Waardoor ik 2 à 3 weken bijna pijnvrij ben.
Ook heb ik ruim een half jaar bij een Chiropractor gelopen met wel effect maar geen pijnvermindering.

Ik ga zo een aantal fysio's afbellen om te kijken waar ik 'onder behandeling' wil.

Ik voel me nu echt oud :+ kom niet fatsoenlijk overeind en heb de laatste paar weken uit bed moeten rollen om langzaam op handen en voeten overeind te komen. Al dacht de reumatoloog meer aan een bijkomende spit... Ook heb ik klachten aan mijn voeten waarbij al jaren steunzolen voor heb en zeer gespannen schouders die ook om de haverklap vast zitten, maar dit wordt vooralsnog gewijd aan het hsp en spanning die als eerste daar terecht komen....

Hoe is bij jullie de diagnose gesteld en hoelang duurde het na de oefeningen in je leven toe te passen voor je verschil merkte?

Lang verhaal, maar ben nog echt flabbergasted om deze diagnose :j

...vwb de psycholoog zie een valkuil: "ieder zijn vak", de meeste psychologen weten weinig van het lichaam.
Als je pijn hebt, interpreteert je lichaam (!) dat als gevaar - en neemt een aantal maatregelen, waaronder het gevoeliger maken van je zintuigen. Het is dus goed mogelijk, dat wat er uit ziet als hooggevoeligheid vooral een reactie is op pijn en doorlopen in een zwaar beroep.
Idem dito voor jezelf straffen: wat er uit ziet als jezelf straffen kan een volstrekt redelijke handelswijze zijn: soms (niet altijd! !) neemt pijn af als je het negeert, er doorheen loopt, etc. Het kan dus gaan om een gewoonte etc die destijds erg verstandig was, maar nu wellicht niet meer.

En wellicht heeft het zin om magnesium te slikken, vooral als je schouders na verloop van tijd vast gaan zitten. (In sportgeneeskunde geldt: halverwege de wedstrijd stijve schoudes krijgen is magnesium gebrek. En het kan zin hebben om je op vitamine B12 te laten testen.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:41

Oh geloof me been There done that :D

Maanden magnesium vit d3 en l-glutamine geslikt op advies van de Chiropractor. Zonder enig effect. Alle bloedonderzoeken zowat al 3 x laten doen. Alles is ipc goed. Slaaptest gehad enz.

Ik plan gewoon teveel waardoor het mis loopt. Ik wil en werken, paardrijden, koken en wat met mijn naaimachine bezig zijn op een dag bijvoorbeeld. Nou dat gaat echt niet geloof me :)) ik weet mijn knelpunten maar om er continu bewust mee bezig te zijn lukt me (nog) niet.

Mijn psycholoog is gelukkig wel van het alternatieve. Heb het erg getroffen met haar.

Het hooggevoelige komt er echt bij, trek veel dingen naar me toe en het filteren daarvan gaat (bijna) niet. Ben erg gevoelig voor andermans stemmingen en wil het voor iedereen goed doen.. En dat lukt me natuurlijk niet :D

Mutsie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 17:00

Janneke2 schreef:
Xenia93 schreef:

Dat bruggetje heet bij yoga 'het westen uitrekken' ;) . Goed je schouderbladen plat op de grond, dan je bekken optillen en een rechte lijn maken van je borstbeen, buik, bekken en bovenbenen. En als je zin hebt, uitstrekken van 1 onderbeen.

Doen alsof je je plas ophoudt zou ik niet doen, dat is een achterhaalde oefening voor je bekkenbodem
.
Wat wel een leuke oefening is, juist ook voor ruiters mbt core stability:
Lig op je rug, leg een hand op je buik/maag en til 1x je hoofd op: wat je nu voelt is het aanspannen van je rechte buikspieren.
Leg je hoofd weer op de grond, laat je hand op je buik - en schuif dan 1 hiel over de grond naar je bil toe, met als belangrijkste opdracht: je rechte buikspieren mogen niets doen. Je werkt dan met de psoasspieren.
Schuif dan die ene voet weer terug en doe de ander.

En in buiklig: til een onderbeen op, dwz buig je knie 90 graden. (Of soms 80 of 100.)
Trek in gedachten een rechte lijn , haaks op je benen, en schuif je hiel langs dat lijntje een stukje naar links, naar rechts, etc. - leg dan die voet weer neer en herhaal dit "spelletje" met je andere voet.

Succes!

Dat is zeker geen achterhaalde oefening, is juist om je diepe buikspieren aan te spannen die zorgen voor een goede core stability, deze moet je alleen maar heel minimaal aanspannen, maar dat wordt vaak vergeten. In de fysio wordt dit nog dagelijks gebruikt, en ik ken mensen die sinds ze dit doen tijdens de oefeningen, de oefeningen beter uit kunnen voeren en minder klachten hebben. Ik zou hem dus gewoon doen, niks mis met een spier te gebruiken die er zit voor de stabiliteit.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 17:13

Met je plas ophouden gebruik je niet (!) je spier voor je core stability (m transversus abdominus) je gebruikt daarmee de sfincters en die worden hypertoon als je dat te vaak doet. Met alle gevolgen van dien. Dus die niet doen!

Liever idd corestability oefeningen :) dus idd leren je MTA aan te spannen (kun je met hoesten/lachen bewust leren aanspannen)

De piriformis kun je trouwens ook op rek brengen door in langzit het been van de aangedane kant buigen en aan de andere kant van je knie zetten en met je handen je knie richting je lichaam bewegen. (Snap je t nog :+)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 17:21

dan hierop aansluitend, wat ik lees veel interessante dingen. Bij deze oefening
Citaat:
Ruglig, benen opgetrokken. Leg je linkervoet op je rechterknie en laat je linkerknie naar buiten vallen. Eventueel kan je met je hand de linkerknie verder duwen. Nog heftiger is om je rechterbeen naar je toe te halen. Dit voel je in je heup en je linkerbil. Je mag geen rugpijn hebben.

(in mijn geval andersom, rechts over links))

voel ik het vooral enorm trekken heel diep in mijn lies, mn als ik mijn knie verder duw. Vanuit mijn heup mijn knie naar binnen draaien (dus heupkop door mijn bil naar buiten duwen zeg maar) lukt ook niet, het loopt gewoon vast. Ik heb al oefeningen om de iliapsoas te rekken, die helpen wel iets (van een manueel therapeut bij wie ik terecht kwam na zoeken op snapping hip, maar er zit nog een andere spier dwars. Toevallig heb ik morgen een afspraak bij een sportfysio om hiernaar te laten kijken, ik word er ook gek van.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 19:44

Lielle schreef:
dan hierop aansluitend, wat ik lees veel interessante dingen. Bij deze oefening
Citaat:
Ruglig, benen opgetrokken. Leg je linkervoet op je rechterknie en laat je linkerknie naar buiten vallen. Eventueel kan je met je hand de linkerknie verder duwen. Nog heftiger is om je rechterbeen naar je toe te halen. Dit voel je in je heup en je linkerbil. Je mag geen rugpijn hebben.

(in mijn geval andersom, rechts over links))

voel ik het vooral enorm trekken heel diep in mijn lies, mn als ik mijn knie verder duw. Vanuit mijn heup mijn knie naar binnen draaien (dus heupkop door mijn bil naar buiten duwen zeg maar) lukt ook niet, het loopt gewoon vast. Ik heb al oefeningen om de iliapsoas te rekken, die helpen wel iets (van een manueel therapeut bij wie ik terecht kwam na zoeken op snapping hip, maar er zit nog een andere spier dwars. Toevallig heb ik morgen een afspraak bij een sportfysio om hiernaar te laten kijken, ik word er ook gek van.

Het kan ook zijn dat de pezen rond je heupgewricht verkort zijn. Ik heb dat zelf ook. Juist de oefening doen van hierboven, dat rekt goed.
Een reminder: een oefening mag wat trekken en duwen, maar GEEN pijn doen!!!

Wbt de plas ophouden: het is meer het visuele om de juiste spieren te laten gebruiken he. In essentie is je bekkenbodemspieren opspannen bij zware oefeningen juist goed. Op die manier maak je een stevig corset met de voorkant (abs), zijkant (obliques), achterkant (rugspieren en wervelkolom) en onderkant (bekkenbodem). Als je bijv. heel zwaar squat en je bb is al zwak, dan pis je gewoon in je broek. Niemand zit te wachten op incontinentie.
In het ziekenhuis waar ik werk raden we de pasbevallen dames aan om elke voeding (= elke +-3 uur) bb-oefeningen te doen. De uitgerekte boel snel onder controle krijgen. Maar dat houd niemand vol, dus meestal stoppen ze met de oefeningen na 2 weken :+ Vervolgens bij de postnatale pakken we het weer op met spier- en houdingscontrole icm core stability.
Mijn advies als je geen last heb van urineverlies: alleen als je zware oefeningen doet je bb mee opspannen. Bij gewone oefeningen en in je dagelijks leven gebruik je die spieren onbewust en is extra aanspanning niet nodig.

Citaat:
De piriformis kun je trouwens ook op rek brengen door in langzit het been van de aangedane kant buigen en aan de andere kant van je knie zetten en met je handen je knie richting je lichaam bewegen.

Deze dus: Afbeelding
*\o/*

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 21:17

Rebel_Jits schreef:
Wbt de plas ophouden: het is meer het visuele om de juiste spieren te laten gebruiken he. In essentie is je bekkenbodemspieren opspannen bij zware oefeningen juist goed. Op die manier maak je een stevig corset met de voorkant (abs), zijkant (obliques), achterkant (rugspieren en wervelkolom) en onderkant (bekkenbodem). Als je bijv. heel zwaar squat en je bb is al zwak, dan pis je gewoon in je broek. Niemand zit te wachten op incontinentie.
In het ziekenhuis waar ik werk raden we de pasbevallen dames aan om elke voeding (= elke +-3 uur) bb-oefeningen te doen. De uitgerekte boel snel onder controle krijgen. Maar dat houd niemand vol, dus meestal stoppen ze met de oefeningen na 2 weken :+ Vervolgens bij de postnatale pakken we het weer op met spier- en houdingscontrole icm core stability.

Het is off topic, dus ik houd het kort.
Plas ophouden doe je met de onderste van de 3 lagen van de bekkenbodem.
Kracht zetten graag met laag 2 en 3, de hogere lagen. (Laag 1 mag meedoen, dat wel.)

En vrouwen tijdens de borstvoeding houden er terecht mee op!! Om de melk goed te laten stromen heb je de zogeheten lichaamsopen houding nodig, met ontspannen kaken, open armen en een losse bekkenbodem.

Voor en na het voeden, als je je kindje optilt en allerlei andere zaken: trap lopen, opstaan etc etc graag je gehele bekkenbodem aanspannen (samen met abs, obliques, etcetc), maar niet doen alsof je je plas ophoudt.

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 21:21

Rebel_Jits schreef:
Psst, het is piriformis, niet periformis ;)

Ik gebruik altijd deze stretch-oefeningen voor de bilspieren (waar de piriformis ook bij wordt betrokken):
- Ruglig, benen opgetrokken. Leg je linkervoet op je rechterknie en laat je linkerknie naar buiten vallen. Eventueel kan je met je hand de linkerknie verder duwen. Nog heftiger is om je rechterbeen naar je toe te halen. Dit voel je in je heup en je linkerbil. Je mag geen rugpijn hebben.
- Deze oefening:
[ Afbeelding ]
Je kan 'm heftiger of makkelijker maken door je armen meer of minder te strekken. Vooral goed je bekken richting de grond duwen en je rug en schouders ontspannen.

Dit is de enige oefening (je kan hem ook op je rug liggend doen, door je knie naar je borst te brengen en dan je voet met je hand naar je toe te halen) die bij mij werkt om als het al pijnlijk is deze pijn langzaam te laten verminderen, naast diepe massage.

Verder werken aan de core-stability om de pijn te voorkomen (dat voorkomen lukt nog steeds niet altijd, het blijft een zwak punt).
Laatst bijgewerkt door Prinnie op 16-04-15 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 21:24

Afbeelding

Zo dus, dan kan je het dus ook meer in etappes doen, als je veel last hebt iets minder ver en dan steeds verder.

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 21:30

Afbeelding

Deze is ook wel redelijk duidelijk.

Ook bij mij is het een hardnekkig probleem, en ik verwacht niet er ooit helemaal af te komen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 21:49

...en wat ook te proberen valt: volg bijvoorbeeld just for fun een of twee weekenden een cursus 'touch for health'.

De piriformis is een van de spieren waar op wordt gewerkt en je leert hele andere technieken om de spier 'in balans' te krijgen.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 15:45

Ik ben nu tweemaal bij de fysio therapie geweest, ze is nu ''cupping'' aan het doen

(Droog, meen ik dat ze het noemen) van die plastic cupjes en daarmee mijn bindweefsel losser maken.
Haar viel op dat wanneer ze over mijn huid van mijn billen/achterkant bovenbenen wreef dat daar heel lang een afdruk in bleef staan (??).

Ik heb ook érg veel last van de peesplaat langs de zijkant van mijn bovenbeen (Aanhechting peeskop tot aan mijn knie), heeft dit nog iemand meer? De fysio gaf aan dat dit eigenlijk niet in verbinding kon staan met de periformis.

zijkant van mijn bovenbeen is nu wat ''blauwig'' :=, deed grif zeer.
Op mijn bil heeft ze het ook toegepast en heb hier geen baat/last bij gehad tot nu toe.

Tot nu toe nog geen oefeningen meegekregen.

Hoe is het met jullie?