Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Xenia93 schreef:Je ligt op je rug, en dan til je je kont een stukje op, niet te hoog zeker niet in het begin. Ik zou daar mee beginnen en als dat te makkelijk wordt dan ga je om en om je voeten wat optillen en even vasthouden, en als dat goed gaat kun je je been gaan uitstrekken. Armen kun je naast je leggen of kruis je over je borst heen. Die supermand kun je natuurlijk ook met je andere arm en been doen XD .
En nog een tip, je kan een diepe buikspier aanspannen die zorgt voor stabiliteit van je core (bekken, si gewricht en omliggende spieren), deze span je aan door te doen alsof je je plas ophoud zeg maar, maar sit hoeft maar heel licht. Dit kun je ook tijdens zitten en staan doen, hoe vaker je het doet, hoe sneller hij die stabiliteit kan geven.
MissBambi schreef:Even in alle haast niet alles gelezen![]()
Ik heb maandag deze diagnose gekregen van de reumatoloog, heel verbaasd overigens. Ik werk in de ouderenzorg en weet wel wat zeg maar. Hier heb ik nog nooooit van gehoord ook bij googlen over mijn pijnklachten niet.
Ik was er heilig van overtuigd dat ik fibromyalgie zou hebben.
Ik schijn hier dus al 7 (!!!) jaar mee rond te lopen.
Ik moet nu een fysio contacteren en wat frequenter naar mijn psycholoog i.v.m. Mijn hooggevoeligheid, te veel willen, mezelf te hard straffen als het niet lukt enz. (Was me we al bekend maargoed, dat verander je niet 123)
Ik ben ook ontzettend vermoeid, als ik op de grond zit kom ik bijna niet overeind en lopen en draaien is niet zon strak plan (laat ik nu lopend zwaar lichamelijk werk hebben)
Ik krijg al lange tijd heftige massages, drukking en combinaties hiervan. Waardoor ik 2 à 3 weken bijna pijnvrij ben.
Ook heb ik ruim een half jaar bij een Chiropractor gelopen met wel effect maar geen pijnvermindering.
Ik ga zo een aantal fysio's afbellen om te kijken waar ik 'onder behandeling' wil.
Ik voel me nu echt oudkom niet fatsoenlijk overeind en heb de laatste paar weken uit bed moeten rollen om langzaam op handen en voeten overeind te komen. Al dacht de reumatoloog meer aan een bijkomende spit... Ook heb ik klachten aan mijn voeten waarbij al jaren steunzolen voor heb en zeer gespannen schouders die ook om de haverklap vast zitten, maar dit wordt vooralsnog gewijd aan het hsp en spanning die als eerste daar terecht komen....
Hoe is bij jullie de diagnose gesteld en hoelang duurde het na de oefeningen in je leven toe te passen voor je verschil merkte?
Lang verhaal, maar ben nog echt flabbergasted om deze diagnose
Janneke2 schreef:Xenia93 schreef:Je ligt op je rug, en dan til je je kont een stukje op, niet te hoog zeker niet in het begin. Ik zou daar mee beginnen en als dat te makkelijk wordt dan ga je om en om je voeten wat optillen en even vasthouden, en als dat goed gaat kun je je been gaan uitstrekken. Armen kun je naast je leggen of kruis je over je borst heen. Die supermand kun je natuurlijk ook met je andere arm en been doen XD .
En nog een tip, je kan een diepe buikspier aanspannen die zorgt voor stabiliteit van je core (bekken, si gewricht en omliggende spieren), deze span je aan door te doen alsof je je plas ophoud zeg maar, maar sit hoeft maar heel licht. Dit kun je ook tijdens zitten en staan doen, hoe vaker je het doet, hoe sneller hij die stabiliteit kan geven.
Dat bruggetje heet bij yoga 'het westen uitrekken'. Goed je schouderbladen plat op de grond, dan je bekken optillen en een rechte lijn maken van je borstbeen, buik, bekken en bovenbenen. En als je zin hebt, uitstrekken van 1 onderbeen.
Doen alsof je je plas ophoudt zou ik niet doen, dat is een achterhaalde oefening voor je bekkenbodem.
Wat wel een leuke oefening is, juist ook voor ruiters mbt core stability:
Lig op je rug, leg een hand op je buik/maag en til 1x je hoofd op: wat je nu voelt is het aanspannen van je rechte buikspieren.
Leg je hoofd weer op de grond, laat je hand op je buik - en schuif dan 1 hiel over de grond naar je bil toe, met als belangrijkste opdracht: je rechte buikspieren mogen niets doen. Je werkt dan met de psoasspieren.
Schuif dan die ene voet weer terug en doe de ander.
En in buiklig: til een onderbeen op, dwz buig je knie 90 graden. (Of soms 80 of 100.)
Trek in gedachten een rechte lijn , haaks op je benen, en schuif je hiel langs dat lijntje een stukje naar links, naar rechts, etc. - leg dan die voet weer neer en herhaal dit "spelletje" met je andere voet.
Succes!
Citaat:Ruglig, benen opgetrokken. Leg je linkervoet op je rechterknie en laat je linkerknie naar buiten vallen. Eventueel kan je met je hand de linkerknie verder duwen. Nog heftiger is om je rechterbeen naar je toe te halen. Dit voel je in je heup en je linkerbil. Je mag geen rugpijn hebben.
Lielle schreef:dan hierop aansluitend, wat ik lees veel interessante dingen. Bij deze oefeningCitaat:Ruglig, benen opgetrokken. Leg je linkervoet op je rechterknie en laat je linkerknie naar buiten vallen. Eventueel kan je met je hand de linkerknie verder duwen. Nog heftiger is om je rechterbeen naar je toe te halen. Dit voel je in je heup en je linkerbil. Je mag geen rugpijn hebben.
(in mijn geval andersom, rechts over links))
voel ik het vooral enorm trekken heel diep in mijn lies, mn als ik mijn knie verder duw. Vanuit mijn heup mijn knie naar binnen draaien (dus heupkop door mijn bil naar buiten duwen zeg maar) lukt ook niet, het loopt gewoon vast. Ik heb al oefeningen om de iliapsoas te rekken, die helpen wel iets (van een manueel therapeut bij wie ik terecht kwam na zoeken op snapping hip, maar er zit nog een andere spier dwars. Toevallig heb ik morgen een afspraak bij een sportfysio om hiernaar te laten kijken, ik word er ook gek van.
Citaat:De piriformis kun je trouwens ook op rek brengen door in langzit het been van de aangedane kant buigen en aan de andere kant van je knie zetten en met je handen je knie richting je lichaam bewegen.
Rebel_Jits schreef:Wbt de plas ophouden: het is meer het visuele om de juiste spieren te laten gebruiken he. In essentie is je bekkenbodemspieren opspannen bij zware oefeningen juist goed. Op die manier maak je een stevig corset met de voorkant (abs), zijkant (obliques), achterkant (rugspieren en wervelkolom) en onderkant (bekkenbodem). Als je bijv. heel zwaar squat en je bb is al zwak, dan pis je gewoon in je broek. Niemand zit te wachten op incontinentie.
In het ziekenhuis waar ik werk raden we de pasbevallen dames aan om elke voeding (= elke +-3 uur) bb-oefeningen te doen. De uitgerekte boel snel onder controle krijgen. Maar dat houd niemand vol, dus meestal stoppen ze met de oefeningen na 2 wekenVervolgens bij de postnatale pakken we het weer op met spier- en houdingscontrole icm core stability.
Rebel_Jits schreef:Psst, het is piriformis, niet periformis![]()
Ik gebruik altijd deze stretch-oefeningen voor de bilspieren (waar de piriformis ook bij wordt betrokken):
- Ruglig, benen opgetrokken. Leg je linkervoet op je rechterknie en laat je linkerknie naar buiten vallen. Eventueel kan je met je hand de linkerknie verder duwen. Nog heftiger is om je rechterbeen naar je toe te halen. Dit voel je in je heup en je linkerbil. Je mag geen rugpijn hebben.
- Deze oefening:
[ Afbeelding ]
Je kan 'm heftiger of makkelijker maken door je armen meer of minder te strekken. Vooral goed je bekken richting de grond duwen en je rug en schouders ontspannen.