Hulp?! Moeilijke, medische kwestie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lieffiefi

Hulp?! Moeilijke, medische kwestie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 20:04

Beste bokkers,

Ik heb een nichtje van 4 maanden.
Ik pas 1 dag in de week op en dat is allemaal leuk.

Mijn moeder moest van de week oppassen omdat ik iets met de ouder moest doen.

In de avond kreeg ik een app bericht;
Vumana, er is niet in de haak. L. (Nichtje) heeft allemaal bebloedde krassen op haar achterhoofd en ik dacht een deuk te zien.

Ik heb hierop gelijk gebelt naar mijn moeder om precies te achterhalen hoe en wat.
L kan de krassen niet zelf gemaakt hebben, dit redden haar armpjes niet.
We zijn vandaag, onaangekondigd langsgereden bij de ouders.
Ik heb L nagekeken maar niet te opvallend, op haar achterhoofd is een deuk te zien, ik denk 2 cm diep en 2 cm in lengte.

Mijn moeder heeft gevraagd donderdags; wat is er gebeurd?
"Ja. Dat weet ik niet. Moet ik nog uitzoeken". Was het antwoord van de ouder. Vermoedens dat het hier om de andere ouder gaat waar kennelijk iets gebeurd is.

Van de week komt L hier voor de vaste oppas dag.
Ik ben niet gauw van mn stuk, maar deze deuk was echt heel naar om te zien.
Ervaring leert dat alles gebagataliseerd wordt daar.

Kan ik met mijn nichtje naar mijn eigen huisarts?
Kan ikzelf iets doen? Haar nakijken of bepaalde reflexen, lichamelijke reacties er zijn? Om uit te sluiten of er bijv. Een breukje zit?

Ik ga de ouder in kwestie hierop aanspreken maar ik wil dit face to face en alleen met dit persoon doen.

Graag jullie advies/tips.

Sjimmy

Re: Hulp?! Moeilijke, medische kwestie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:16

Het is niet "gewoon" de fontanel?

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:18

Als het 2 cm diep en 2 cm breed is, dan vind ik dat wel zeer verontrustend.
Er zitten hersentjes onder, wat als er een gezwel komt door een letsel / trauma en dat geeft hersenletsel?

Een baby van 4 maanden heeft nog geen gesloten frontenelen. Je voelt meestal een deuk, maar meer aan de voorzijde op de bovenkant van het hoofd. Ik zou samen met je moeder met haar naar de huisarts gaan en er naar laten kijken, ook al ben je niet zelf de moeder. Maar ook een rare ontwijkend antwoord van de moeder. Je moeder heeft gelijk, daar is iets niet in de haak. Ik zou zelfs nu aktie onder nemen, dat kun je je zelf toch nooit vergeven als je iets had kunnen doen en je doet niks? Ik snap ook niet dat de moeder het niet laat bekijken, dan zou je bijna denken dat ze iets te verbergen heeft. Als ze niks te verbergen heeft, dan kan ze toch nu naar de huisartsenpost?

Ik ben zelf moeder van drie kinderen, en begrijp niet dat de moeder zelf niet ongerust is en het nader wil laten bekijken. Ernstig mijn twijfels over haar moedergevoel en de combinatie met de deuk en krassen. Bel anders de huisartsenpost en informeer wat te doen....ook als is het je nichtje.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 20:18

Nee. Ik heb fotoos bekeken.
Ze had dit zeer zeker niet voor vrijdag... mits een fontanel spontaan kan schuiven.. maar dat lijkt mij niet toch?
(Ik kan fout zitten met dat laatste)

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:22

Heftig.. Ik zou echt proberen meer een gesprek met de ouders aan te gaan. Als de ouders daarop niet op ingaan, misschien bellen met het consultatiebureau of je eigen huisarts voor overleg?
Het klinkt niet als een fontanel iig.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:23

Ik zou de tip van BridgetF opvolgen, bel morgen je huisarts of nu de huisartsenpost, leg het verhaal uit en vraag hem wat te doen en welke stappen te nemen. Of je kunt het nummer van mishandelingen bellen (het houd niet op, niet vanzelf reclame) en daar om informatie vragen hoe nu verder.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 20:28

Het is moeilijk.
Vader is erg manipulatief, mijn zus is erg veranderd sinds hun relatie.
Maar nu L er is houden mn moeder en ik alles in de gaten. We vertrouwen hem totaal niet.
Hij kwam haar halen vorige week, legde haar op de bank, en liep doodleuk naar de hal voor de maxi cosi. Hij liet haar gewoon alleen liggen. Uiteraard ben ik er bovenop gesprongen. Een kind van 4 maanden kan gewoon ineens draaien.

Ik zit alleen verschrikkelijk in dubio. Als ik te hard ingrijp nu is er kans dat hij er alles aan zal doen om L weg te houden bij mij, en dan is er 0 controle.
Recent is zus bij een andere huisarts gegaan. Mijn ha is een andere dan die van haar. Ik weet dus helemaal niet of mijn ha L wel mag bekijken.

Ik spreek zus hier sowieso op aan. Maar zonder hem.
Want nu betreft het een klein kikkertje van 4 maanden.

Maar hoe zit dat, met kinderbescherming etcetera?
Moet de ha melding maken?
(Vooropgesteld, L kan zo in bij mij. Daar zou ik niet voor weglopen)

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:32

Ik zou ook de huisarts bellen voor advies hierover. Tevens zou ik een gesprek aangaan met de ouders, ik kan me voorstellen dat je hier bedenkingen bij krijgt.
Veel succes met deze lastige kwestie.

Edit: je hoeft niet direct een melding te maken van kindermishandeling, maar ze kunnen je altijd advies geven met wat je nu verder kan doen en wat wijsheid is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:36

Ik dacht ook aan een fontanel, maar heb verder geen verstand van babyhoofdjes en als anderen zeggen dat dat niet logisch is, zou ik zelf met het kindje naar je huisarts gaan.
Als je uitlegt waar het om gaat, zal geen enkel weldenkende arts/mens zeggen dat je het maar bij een andere dokter moet proberen.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:37

vind het heel verontrustend.....het kan natuurlijk dat er iets is gebeurd, wat per ongeluk is gebeurd, bijvoorbeeld van de commode gerold, maar dan hoor je als moeder bij zo iets wel naar de huisarts te gaan om het te laten controleren. Maar gewoon niks doen, onbegrijpelijk....door mij al getikt en nu ook door Barroco....bel de huisartsenpost voor advies.

Misschien dat je zus bang is voor haar partner, maar je kind hoort altijd op nummer 1 te staan. Het hoofdje van een baby is zo kwetsbaar, een deuk, krassen...Dat komt niet zomaar. En zeker het hoofdje is het kwetsbaars van alles!!

Probeer morgen zeker met het kindje naar de huisarts te gaan, al dan niet vanavond nog naar de huisartsenpost. Bel in ieder geval voor advies, ze bijten niet. Ik heb ook wel eens iets gehad met de kinderen. Ze zijn heel vriendelijk en geven heel goed advies.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:38

De huisarts heeft geheimhoudingsplicht, dus tenzij jij wil dat er actie ondernomen wordt mag hij niets zeggen volgens mij. Dus ik zou ook gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:39

Maar wat ik me wel afvraag; als je kindje zo hard valt dat het een deuk in zijn/haar hoofd/schedeltje heeft, dan zou dat toch ook te zien moeten zijn aan het gedrag? Neurologisch?

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:48

Hoeft natuurlijk niet, een kindje van 4 maanden kan nog niet zo veel. Een beetje vlot kindje kan wat dingetjes pakken en sommige al omrollen, maar er zijn er genoeg die alleen nog naar het plafond kijken. Huilen zou een teken kunnen zijn van pijn, maar het kind kan ook moe en suffig zijn, als er een hersenschudding of iets dergelijks zou zijn. Dat is het lastige met deze leeftijd, ze kunnen het zelf niet aan geven, daarom zou ik allang gebeld hebben.

Toen ik zelf geen moeder was, dacht ik ook altijd van, ach en ooo, maar nu ik zelf moeder bent dan kijk ik er anders tegen aan. Je wilt ze beschermen, troosten en er altijd voor ze zijn. Daarom zeg ik vanuit mijn moeder hart...bellen..!

p.s er hoeft natuurlijk niks aan de hand te zijn.
Laatst bijgewerkt door bridgetF op 12-04-15 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:50

Ja, dat sowieso! Al is het alleen maar om gerust gesteld te worden. :j

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:52

Klinkt heel banketstaaf maar mee naar de huisarts ter opbouw van dossier . stel dat dit niet ernstig genoeg is dan staat het al wel "op papier " en sta je later sterker mocht het echt foute boel zijn. Daar komt bij dat de huisarts direct het letsel in kan schatten.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:57

jilleroo schreef:
Ik zou de tip van BridgetF opvolgen, bel morgen je huisarts of nu de huisartsenpost, leg het verhaal uit en vraag hem wat te doen en welke stappen te nemen. Of je kunt het nummer van mishandelingen bellen (het houd niet op, niet vanzelf reclame) en daar om informatie vragen hoe nu verder.

Inderdaad! :j
Ook, zoals kippetje zegt, voor de opbouw van het dossier, mocht men het nog niet alarmerend genoeg vinden en inschatten hoe ernstig het letsel is.
Wel doen he, het is niet niks, zo'n "onverklaarbare" deuk in het hoofdje.

Veel sterkte en wijsheid, het is zéker niet overdreven of raar dat jullie de huisarts willen bellen.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 21:20

Dank voor alle reacties.

Ik heb overleg gehad met diverse personen.
Ik wil het gesprek met haarzelf aangaan, zonder hem.
Morgen ga ik naar haar toe en praat ik met haar. Ik zal aansturen op de huisarts. Al is het een controle. Ik wil meegaan en dan wacht ik desnoods in de wachtruimte.
Maar het is van belang dat ernstig letsel uitgesloten word voor dit kikkertje.

Indien zij dit weigert dan zal ik aangeven L zelf mee te nemen naar mijn ha.
Goedschiks of kwaadschiks, er gaat een arts naar kijken.
Ik hoef niet eens te weten hoe het komt; maar er mag geen schade zijn die nu verholpen kan worden door een arts bezoek.

Een ongeluk zit in een klein hoekje, zo heeft een bekende beide armen gebroken door een val van een trap toen ze 5 of 6 was.
Papa lette niet op en daar lag ze.

De aanleiding doet er op dit moment (nog niet) toe, de oplossing des te meer.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 06:44

Vumana89 schreef:
Ik zal aansturen op de huisarts. Al is het een controle. Ik wil meegaan en dan wacht ik desnoods in de wachtruimte.
Maar het is van belang dat ernstig letsel uitgesloten word voor dit kikkertje.

Indien zij dit weigert dan zal ik aangeven L zelf mee te nemen naar mijn ha.
Goedschiks of kwaadschiks, er gaat een arts naar kijken.
Ik hoef niet eens te weten hoe het komt; maar er mag geen schade zijn die nu verholpen kan worden door een arts bezoek.

Als ze weigert, zal ze denk ik niet de kleine aan je meegeven om zelf mee te nemen naar de HA.
Ik zeg op mijn beurt: dat je met haar mee gaat voor controle naar de HA, doet ze dit niet je een melding maar van mishandeling, omdat het dan lijkt dat ze wat heeft te verbergen. Het hoeft natuurlijk geen mishandeling te zijn (van haar kant). Het klinkt nogal keihard, om dat te zeggen, maar als er hersenletsel zou kunnen zijn of ontstaan door zwelling (hoeft niet, ik zeg kan), dan hoef jij het jezelf nooit kwalijk te nemen want je hebt gedaan wat je kon. Met deze leeftijd kun je niet zeggen of er letsel is, dat zal zich pas later uiten. Ga ook niet akkoord dat ze alleen gaat, want mensen die wat hebben te verbergen kunnen natuurlijk zeggen dat ze gaan en uiteindelijk gaan ze niet. Of ze gaan wel en komen voor een scheve haar ipv het deukje, dus ga ook mee naar binnen.

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 07:44

LZP -> MWS

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:21

Het feit dat je zus een andere huisarts heeft genomen in combinatie met de verandering bij haar en een manipulatieve man, dan gaan bij mij alarmbellen af. Dit zie je namelijk vaker wanneer er eventueel sprake is van zaken die het daglicht niet kunnen verdragen, goed dat je actie onderneemt maar verwacht van je zus niets want die gaat niets doen waarbij ze in conflict komt met haar man. Als ik jou was dan zou ik op de oppasdag de huisarts van hun bellen en het verhaal voorleggen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:25

Wat bigone ook zegt, er zijn alarm bellen die gaan rinkelen in me hoofd..

Waarom is ze gewisseld van huisarts? Is dat omdat de huisarts dingen benoemd heeft en er twijfel was van opzet of ongelukje? Want bij meerdere malen verdachte zaken gaat de huisarts dit melden bij maatschappijen die langskomen. Zou dat de reden kunnen wezen ?

Het is een lastige kwestie omdat het een kind is van een ander, familie of niet dat maakt niet uit. Jij hebt er dus geen zeggenschap op. Wel kan je dingen aankaarten en bij twijfel kan je (anoniem) instanties inschakelen die een oogje in t zeil gaan houden en langsgaan.

Het hoeft natuurlijk niet mishandeling of dergelijke te zijn... mijn zoontje is vanaf heel jong aardig bezig geweest...hoofd stoten tegen de box rand, blauwe plekken. Veel vallen en opstaan hoort erbij. Maar zo jong zou ik zeker wel als ik mijn twijfels heb, en dit herhaaldelijk gebeurd een instantie inschakelen en melding doen van mogelijke mishandeling.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:12

TS, hoe is het gesprek gegaan met je zus?

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 19:58

Sorry voor mijn late reactie.
Ik heb het aangekaart. Wel vermeld dat ik mij bewust ben van het feit dat zij de moeder is.
Ik heb gezegd dat ik het vreemd vind dat die deuk er m.i. ineens zat. Ze snapte mijn bezorgdheid en stelde het op prijs. Maar ze liet ook foto's zien waarop de deuk er al zat. Deze fotoos zijn van maart.

Ze heeft a.s. woensdag een afspraak met de huisarts om de deuk te laten bekijken. Deze afspraak stond al maar ik heb haar wel aangegeven dat dit een abnormaal iets is en dat ik wil dat haar arts ernaar kijkt. Al is het alleen om uit te sluiten dat er iets is.

Dat heeft ze me ook beloofd. Om het te bespreken en me daarna in kennis te stellen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 11:06

Fijn dat ze er naar laat kijken ! En je mag wel vereerd voelen dat je op de hoogte gehouden word, is ze immers niet verplicht.

Hopelijk is het niks ernstigs en groeit ze erover heen !

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 21:20

Het is een fontanel. Die wat meer ingedeukt is dan normaal. Maar niets schokkends. Sommige baby's schijnen dat soms te hebben..
Er is in ieder geval geen letsel, en ik ben wel erg gerustgesteld :j