Continue ziek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cocodox

Continue ziek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 09:46

Hey!

Ik ben al een poos (maanden...) aan het kwakkelen met mijn gezondheid.
Vooral afgelopen periode valt me op dat ik terugkerende griep krijg.

Voor amper 5 weken geleden had ik buikgriep, ik was best friends met de wc dankzij het overgeven.
Zo'n 2,5 week geleden had ik opnieuw een griepje/verkoudheid te pakken, m'n hele hoofd zat verstopt en stomen + dampo hielp niet. Dit ging na een paar dagen over.
Nu heb ik sinds donderdag alweer griep, maar deze keer hou ik de pijn niet meer uit.
Ik heb enorme keelpijn en hoest (kriebelhoest, af en toe wel slijm ophoesten) bijna aan een stuk door, waardoor ik nu erge steken heb in mijn rechterzijde en vaak bijna moet overgeven.
Hierdoor voelt mijn keel als een rietje.
Ook had ik gisteren 38,5 graden koorts.
Daarnaast heb ik oorpijn in beide oren.

Is dit een gevalletje doorbijten en morgen pas de dokter bellen of wat kan ik doen?

Ik heb echt alles al geprobeerd omdat ik nu echt pijn heb; Advil, ibuprofen, paracetamol, strepfen, hoestdrank, tijmsiroop, thee met honing.. Ik ben normaal helemaal niet van de medicijnen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 09:49

Veel drinken en ouderwets huismiddeltje, een grote ui in ringen snijden, in een sjaal, liefst zijde wikkelen en die om je hals en je bed in. Stinkt een uur in de wind maar zorgt er voor dat je slijmvliezen snel slinken en de druk van je oren gaat. Loopt de koorts morgen verder op even je huisarts bellen.
Je kunt ook nog uienringen in wollen sokken doen en aantrekken, dit verlaagt de koorts.

Kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 09:50

Ik zou zeker even de huisarts raadplegen wat je kunt doen om je weerstand weer op te bouwen, want die is blijkbaar enorm laag bij jou.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 09:52

ik zou even de dokter bellen met name door die vervelende hoest.

omdat je al een poosje aan het kwakkelen bent ligt een longontsteking zomaar op de loer
als je vlot bent kan zo'n sluimerende longontsteking eventueel in de kiem gesmoord worden..

heb het zelf aan den lijve ondervonden na drie maanden kwakkelen.. paar dagen fit en toen boemmmmmm daar was ie dan, de eerste longontsteking in mijn leven..

als je zolang aan het kwakkelen bent en nu weer hoest met koorts, zou ik toch even je longen laten beluisteren.

Cocodox

Re: Continue ziek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 09:57

Wat fijn dat er zo snel al reacties zijn. Bedankt daarvoor.

Ik heb dus blijkbaar toch een ernstig lage weerstand inderdaad. Ik zat ook al te overwegen om zo'n potje echinaforce te halen...

Dat met die uien, haha wat bizar dat dat kan zo!

Longontsteking, zat er ergens ook al over na te denken.

Ik ga echt nooit naar de dokter, maar heb besloten om morgen sowieso te bellen.
Alleen heb ik nu op dit moment echt enorme pijn, ik weet niet zo goed meer wat ik kan doen om het te verlichten.

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:00

Bij de huisartsenpost zitten speciaal getrainde assistentes die je kunnen helpen! (Ik vind ze hier altijd veel aardiger dan de assistente van mn huisarts die je altijd eerst even probeerd af te poeieren.) Dus gewoon de post bellen en het verhaal uitleggen, dan kunnen zij je helpen beslissen of je beter even langs kunt komen of maandag naar je eigen huisarts kan gaan.

*Edit: om nog even op je laatste reactie in te gaan:
Als het ontstekingspijn is helpt iets wat ook onstekingsremmend is het best, ibuprofen ofzo, diclofenac kunnen ze je voorschijven.

Vorige winter had ik een longontsteking, dan krijg je het ook benauwd en piept het een beetje met ademhalen en later gaat het ook echt pruttelen. Niet aan te raden :P Dan kunnen ze je een puffer geven om het minder benwauwd te krijgen en ze moeten sowieso een röntgen foto maken om de diagnose te stellen.
Laatst bijgewerkt door DGL op 12-04-15 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:01

Toevallig loop ik ook al een tijdje te kwakkelen. Ik heb hier ook een topic over. Morgen ga ok weer de huisarts bellen. Beterschap!

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 10:03

DGL, dat van de doktersassistente is zó herkenbaar! Daarom ontwijk ik de dokter ook liever. Meestal als ik dan al eens bel dan zegt ze: ach gaat wel over ofzo. Heb ik dus weinig aan. Maar nu hou ik het echt even niet meer.

Ik zat te twijfelen of ik met dit verhaal de huisartsenpost wel mag bellen, maar dat kan dus blijkbaar gewoon. Top.

Oei, beterschap Nicje87

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:10

Ja getver! Ik krijg ook voor geen meter koorts want immuunsysteem die doet gewoon niks :P Vorige maand had ik een nierbekkenontsteking, dus ik bellen dat ik het echt niet trok van de pijn. Zegt ze: neem maar een paracetamol, ja dat had ik al wel gedaan natuurlijk... Nog twee keer gebeld die dag, nee hoor mijn anti-biotica zou nog kunnen aanslaan en mijn koorts was niet hoog genoeg dus kon het geen nierbekkenontsteking zijn. Uiteindelijk die avond bij de huisartsenpost met spoed geholpen :+

Op zich snap ik het wel, want ik ken ook genoeg mensen die voor elk pijntje en dingetje aan de telefoon hangen. Dus het is voor zo'n assistente ook lastig te beoordelen welke mensen ze met een korreltje zout moet nemen en wie de mensen zijn die echt pas bellen als er iets is.

Oplossing: eerder bellen en dan al doen alsof je dood gaat. Maarja dat voelt dan weer zo overdreven.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 10:16

Haha ja precies dat :+

Ik voel me nu wel echt zo'n aansteller tegenover de rest hier thuis enzo, omdat ik alweer ziek ben.
Helaas wou ik dat zelf ook niet en ben ik toch echt weer ziek haha.

Pff ik ben wel echt benauwd, neus zit ook al dicht en ben duizelig.
Eergisteren had ik het gevoel dat ik dronken was :+

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:17

DGL schreef:
Bij de huisartsenpost zitten speciaal getrainde assistentes die je kunnen helpen! (Ik vind ze hier altijd veel aardiger dan de assistente van mn huisarts die je altijd eerst even probeerd af te poeieren.) Dus gewoon de post bellen en het verhaal uitleggen, dan kunnen zij je helpen beslissen of je beter even langs kunt komen of maandag naar je eigen huisarts kan gaan.

*Edit: om nog even op je laatste reactie in te gaan:
Als het ontstekingspijn is helpt iets wat ook onstekingsremmend is het best, ibuprofen ofzo, diclofenac kunnen ze je voorschijven.

Vorige winter had ik een longontsteking, dan krijg je het ook benauwd en piept het een beetje met ademhalen en later gaat het ook echt pruttelen. Niet aan te raden :P Dan kunnen ze je een puffer geven om het minder benwauwd te krijgen en ze moeten sowieso een röntgen foto maken om de diagnose te stellen.

bij mij is alleen bloedgeprikt bij de huisartsenpost, was er vroeg genoeg bij (was al zo vaak ziek geweest dat zelfs een beginnende longontsteking voldoende was om helemaal kapot te gaan)..
men vond ontstekingsmateriaal, dus antibiotica mee..

na een week laten beluisteren door HA..

foto's worden via de HP niet altijd gemaakt blijkbaar, was duidelijk genoeg dat er een ontsteking zat aan de hand van het bloedbeeld.

ik ga overigens ook nooit naar de Huisarts.. had al in geen 8 jaar een huisarts gezien, wel drie maal de HP het afgelopen jaar omdat ik nogal vaak aan het einde van een week pas echt ziek wordt (gewoon maar doorlopen op het werk en dan is 5 dagen genoeg om vrijdagavond in te storten). uiteindelijk haalde ik het dan niet tot de maandag met achtereenvolgens een blaasontsteking, keelontsteking en vorige maand dus een longontsteking.. Huisartsenpost is er voor in het weekend hoor.. gewoon lekker gaan.. waarom nog een nacht lijden?

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 10:24

Ik dacht dat de HAP puur voor echte spoedjes is, ik wil mezelf niet tot spoed rekenen omdat er vele ergere dingen zijn die om spoed vragen dacht ik zo. Maar ik dacht dus verkeerd :)

Mijn hoest piept af en toe wel, het klinkt voor mezelf ook heel naar. Echt mijn laatste lucht wordt er uit geperst en dat lijkt echt zo'n rokershoest maar dan zonder het vele slijm. Als ik adem piept het niet, maar het voelt wel alsof het ieder moment alsnog een piepje gaat geven ofzo. Zoals ik zei, mijn keel voelt als een rietje :(

Diclofenac hebben we nog thuis liggen, maar ik durf niet zomaar vanalles door elkaar te slikken en aangezien ik al aardig wat geslikt hebt afgelopen dagen haha.
Ibuprofen vind ik ook maar een eng idee, omdat het slecht is voor je maag (laat mij nou net een fobie hebben voor overgeven haha).

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:29

Cocodox schreef:
Haha ja precies dat :+

Ik voel me nu wel echt zo'n aansteller tegenover de rest hier thuis enzo, omdat ik alweer ziek ben.
Helaas wou ik dat zelf ook niet en ben ik toch echt weer ziek haha.

Pff ik ben wel echt benauwd, neus zit ook al dicht en ben duizelig.
Eergisteren had ik het gevoel dat ik dronken was :+

Dat is het ja, omdat het alweer is vind je dat je niet moet zeuren. Maar feit is: je bent ziek, en als dit vanzelf over ging dan had je dat al wel gemerkt. Gewoon even bellen, huisartsenpost is net als gewone huisarts gaat ook niet van je eigen risico af (als dat een issue is)

Cocodox schreef:
foto's worden via de HP niet altijd gemaakt blijkbaar, was duidelijk genoeg dat er een ontsteking zat aan de hand van het bloedbeeld.

Oh wouw, bij mij hadden ze ook wel gewoon even wat bloed af kunnen nemen! Ik moest naar het ziekenhuis voor een foto en een scan, misschien dat ze nog wat anders voermoedden omdat ik geen koorts had ofzo. Is ook wel gek om een longontsteking te krijgen als je jong en gezond bent.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 10:32

Zit wat in DGL. Eigen risico hmm nah, meer het feit dat ik altijd het gevoel heb dat ik niet word geloofd als ik de dokter/HAP bel. :+

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:36

Ja maar bij de HP zijn ze veel aardiger! Bij mij dan, vragen ze veel meer door omdat ze een goed beeld moeten hebben om te beslissen of ze een afspraak voor je maken. En de HP heeft ook nog een aparte spoedlijn, dus mensen met echte spoed worden nog steeds voor gelaten ;)

Maar vraag je even af, als het echt leven of dood is bellen mensen 112. Dus hoe definieer je spoed voor de huisarts? Toen ik mijn eigen huisarts een keer niet kon bereiken belde ik een andere huisarts en die zei doodleuk: "Nou, je eigen arts hoort op werkdagen tot 17 uur te bereiken zijn, dus dan draai je gewoon de spoedlijn als je nu geholpen moet worden."

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 10:40

Als je het zo bekijkt... Ja. Dan zit ik met m'n gedachten helemaal verkeerd haha.

Denk toch dat ik inderdaad zo maar eens de HAP bel.
Wel echt vreselijk, praten doet pijn haha.

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:41

Haha, dat is goed want dan klink je extra zielig en ziekjes :P

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 10:43

:= het is wel zo hahah

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:44

Van die uien klinkt raar maar wat heb je te verliezen?? Niets toch dus probeer het nu maar, omdat je buizen vol zitten krijg je veel druk op je oren waardoor ze pijn doen en je evenwicht ook vreemde dingen gaat doen, vandaar dat dronken gevoel.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 19:44

Hoe is het nu?

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 07:58

Ik heb gisteren uiteindelijk besloten om toch niet de HAP te bellen, omdat de meest erge pijn afzakte.

Ik heb nu net de dokter gebeld en de assistente zei ook dat ze toch echt vond dat we even een afspraak moesten maken. Dadelijk om 11 uur. :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 08:05

Hap is inderdaad voor ziek zijn dat niet kan wachten tot je eigen huisarts weer dienst heeft.
Uitleg als ik vind ze daar vriendelijker? Misschien tijd om van vaste huisarts te wisselen? :)

Ts beterschap. Ik ben benieuwd wat ze dadelijk zeggen.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 08:13

Dankjewel bruintje123, ik ben ook erg benieuwd. Zodra ik meer weet laat ik het hier ook weten.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 08:14

Ik ben benieuwd. Je symptomen komen bij mij voor als astmatische bronchitis. Hopelijk valt het allemaal mee en voel je je gauw beter!

Ik wordt vanmiddag teruggebeld door mijn HA.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 08:18

Nicje87 schreef:
Ik ben benieuwd. Je symptomen komen bij mij voor als astmatische bronchitis. Hopelijk valt het allemaal mee en voel je je gauw beter!

Ik wordt vanmiddag teruggebeld door mijn HA.

Maar dan zou ik toch meer last van slijm moeten hebben bij het hoesten? Ik heb meer droge hoest, heel af en toe hoest ik slijm op.

Hm oke, ben ook benieuwd wat daar uit komt dan!

Edit: ik heb vannacht trouwens zo extreem moeten hoesten, ik ging kapot. Mijn vader is er wakker van geworden en zijn vriendin vertelde dat ze echt twijfelde om te gaan kijken of ik nog wel lucht kreeg haha.
Laatst bijgewerkt door Cocodox op 13-04-15 08:24, in het totaal 1 keer bewerkt