tips/oefeningen voor smalle(re) bovenbenen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mirashiba

tips/oefeningen voor smalle(re) bovenbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 20:02

Hallo!

Zoals wel meer mensen ben ik alweer een tijdje bezig om weer in 'shape' te komen voor de zomer; een paar kilootjes eraf, net dat vetlaagje op mijn buik.
Helaas is het zo dat ik redelijk brede bovenbenen heb, en ik weet dat met afvallen (tot een goed gewicht) ze breed zullen blijven. Dus vroeg ik me af of iemand tips heeft of hele goede oefeningen, om toch mijn benen smaller of in ieder geval strakker te maken? de oefeningen moeten natuurlijk wel te doen zijn, anders ben ik bang dat ik het niet lang volhoud.

Ik hoor het heel graag!

secricible

Re: tips/oefeningen voor smalle(re) bovenbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:52

Plaatselijk vet verliezen is helaas niet mogelijk. Je kan je spieren trainen, maar als daar een laagje vet overheen ligt lost dat weinig op...

Mirashiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 22:05

Dat klopt, maar als ik goede oefeningen had om mijn (boven)benen te trainen, zal dat toch wel schelen?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:06

Ik volg even, want ik ben ook benieuwd!

De laatste tijd fiets ik bijna dagelijks een uur op de hometrainer. M'n kuiten worden er wel dunner van, m'n bovenbenen houd ik eigenlijk niet bij. Maar wielrenners hebben ook altijd dunne benen, dus het lijkt me het proberen waard :P

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:10

Wielrenners dunne benen? Er trainen hier in het topsportcentrum een aantal wielrensters en die hebben goed dikke benen hoor :j

TS, de enige optie is waarschijnlijk vet verliezen, houd er wel rekening mee dat je benen bijv je hardnekkigste punt kunnen zijn. Dan gaat er eerst overal vet af(hoofd, armen, buik, rug) en zul je toch nog naar een lager vetpercentage toe moeten werken om smallere benen te krijgen.

Een snelle simpele oplossing bestaat helaas niet.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:06

Jezzi schreef:
Wielrenners dunne benen? Er trainen hier in het topsportcentrum een aantal wielrensters en die hebben goed dikke benen hoor :j

TS, de enige optie is waarschijnlijk vet verliezen, houd er wel rekening mee dat je benen bijv je hardnekkigste punt kunnen zijn. Dan gaat er eerst overal vet af(hoofd, armen, buik, rug) en zul je toch nog naar een lager vetpercentage toe moeten werken om smallere benen te krijgen.

Een snelle simpele oplossing bestaat helaas niet.

Ja, spieren misschien, maar liever strakke spieren dan bungelend vet. Overigens valt dat reuze mee en ik heb het ook niet over topsport:
http://www.rolandrozenveld.nl/
http://www.sport1.nl/nieuws/79639-gesin ... vrouw.html

Ik zou ervoor tekenen hoor. Plaatselijk vet verliezen kan nou eenmaal niet. Je kunt wel 'plaatselijk' spieren kweken, dan verbrand je wel meer vet op de plaats waar er spieren komen.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:08

Squats en lunches, die trainen je bovenbenen (en billen, mooi meegenomen!) :j

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:13

Science90 schreef:
Je kunt wel 'plaatselijk' spieren kweken, dan verbrand je wel meer vet op de plaats waar er spieren komen.

Je kunt niet plaatselijk vet verliezen, ook niet door daar meer spieren te hebben. Wat wel kan is dat je spieren zoveel volume in nemen dat die definitie doorschijnt, ondanks het vetlaagje eroverheen. Waarschijnlijker is echter dat je door je training meer kcal verbruikt, in een kcal deficit terecht komt en daardoor algeheel vet gaat verliezen.

Wielrenners met 'dunne' bovenbenen zijn in het algemeen de lange afstandsrijders, die dunne bovenbenen komen ook voornamelijk door een zwaar afgetraind lichaam met een laag vetpercentage. Sprinters daarentegen moeten veel kracht uit hun bovenbenen kunnen halen en hebben daarom vooral goed ontwikkelde quads en dus 'dikkere' bovenbenen.

AnneJ1995 schreef:

Ik denk dat je lunges bedoelt, lunch traint vooral je maag.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:33

Jezzi schreef:
Science90 schreef:
Je kunt wel 'plaatselijk' spieren kweken, dan verbrand je wel meer vet op de plaats waar er spieren komen.

Je kunt niet plaatselijk vet verliezen, ook niet door daar meer spieren te hebben. Wat wel kan is dat je spieren zoveel volume in nemen dat die definitie doorschijnt, ondanks het vetlaagje eroverheen. Waarschijnlijker is echter dat je door je training meer kcal verbruikt, in een kcal deficit terecht komt en daardoor algeheel vet gaat verliezen.

Wielrenners met 'dunne' bovenbenen zijn in het algemeen de lange afstandsrijders, die dunne bovenbenen komen ook voornamelijk door een zwaar afgetraind lichaam met een laag vetpercentage. Sprinters daarentegen moeten veel kracht uit hun bovenbenen kunnen halen en hebben daarom vooral goed ontwikkelde quads en dus 'dikkere' bovenbenen.

Leuk ook dat je mijn voorgaande zin verwijderd, namelijk dat ik zelf zeg dat je geen plaatselijk vet kunt verliezen :roll:

Om spieren te kweken kun je wel vet omzetten in spierweefsel. Op die manier val je niet af, maar wordt de 'inhoud' van je been wel anders. Mechanisch niet helemaal correct omschreven, maar het vat het beste samen wat er gebeurd. Door te fietsen zul je ook vet verbranden om je buik en zelfs in je nek etc.. Dit komt ook deels door je bloedsomloop en verhoogde hartslag.

Je moet ook geen topfietser willen worden, maar met lichte weerstand een uur per dag fietsen doet je benen echt wel goed!

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:53

Klopt, je spreekt jezelf nogal tegen in die zin. "Je kunt geen plaatselijk vet verliezen" en vervolgens "dan verbrand je wel meer vet op de plaats waar er spieren komen".

Vet kun je nooit omzetten in spieren, een vetcel kan geen spiercel worden. Mechanisch dus niet correct en het vat mijn inziens ook totaal niet samen wat er gebeurd.

Ik kan als bodybuildster alleen maar mijn benen gaan trainen, maar toch zal dat dan de laatste plek zijn waar ik vet verlies. Puur omdat mijn lichaam daar het liefste zijn reserves opslaat.

Dat een uur met een lichte weerstand fietsen TS zal helpen, zal dus vooral komen doordat
A) het totale kcal verbruik van TS omhoog gaat, als zij daarbij hetzelfde zal blijven eten, zal zij in een kcal deficit terecht komen en daardoor vet verliezen
B) de beenspieren van TS aan het werk worden gezet, spieropbouw in de benen kan zorgen voor (optisch) strakkere benen, ondanks dat er nog steeds hetzelfde vetlaagje zit

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 14:46

Jezzi schreef:
Science90 schreef:

AnneJ1995 schreef:

Ik denk dat je lunges bedoelt, lunch traint vooral je maag.

Haha dacht dat je dat hetzelfde spelde.. :+ Maar dat dus!

Mirashiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 16:03

het is wat, zomer en een vrouw zijn, haha. maar squats en lunges zijn dus goede oefeningen met resultaat?

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 16:16

Voor gespierdere/strakkere benen zul je oefeningen (met gewicht) voor je benen moeten doen. Squats, lunges, bulgarian split squats, romanian deadlift, etc.

De enige echte oplossing om van je brede bovenbenen af te komen is in zoverre vet verliezen dat je benen smaller worden :)

PandorJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 16:33

touwtje springen? :)

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 16:38

Ik ga even volgen :+
Heb een redelijk slank figuur, maar elk koekje en chocolaatje slaat zich op in mijn billen.
(Een doos chocolaatjes naast mij helpt ook niet echt :') )

Voorbeelden en filmpjes van de oefeningen die hierboven vermeld zijn, vind ik vast wel op YouTube?

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 16:41

Bruma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 16:42

ik heb nu ook buik en bovenbeen oefeningen.
Maar meestal worden je bovenbenen juist dikker! omdat er een spierlaag ontstaat en die dikker wordt ofzo.
Ik zit ook met dat probleem van vet! Vreselijk!
maar touwtje springen is goed maar echt zwaar als je het goed doet! :P

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 16:44

Er is ook onderzoek geweest dat de bovenbenen van een vrouw vaak de laatste plek is waar je vet verliest. Dus tsja, het enige wat je kan doen is vet blijven verliezen totdat je benen smaller worden.

En zoals heel veel eerder gezegd, je kan niet lokaal vet verliezen.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 16:47

Open ik het eerste filmpje, gelijk reclame voor Nutella :')
Ik ga de filmpjes eens bekijken.
Ik zou nog naar fysio moeten ivm revalidatie na breuken. Beter morgen toch maar eens bellen. :)

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 21:27

Dit frustreert me ook echt heel erg :')
Mijn buik is redelijk plat -vind ik zelf dan- maar mijn bovenbenen willen echt niet.
Héél frustrerend!

Mirashiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 21:32

Dat precies dus Yasmijntje, beetje jammer. :(

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 21:33

Helaas (of gelukkig) hebben vrouwen nou eenmaal spekkies op hun benen :) Deze gaan niet dunner worden, tenzij je gaat afvallen. Van trainen zullen ze alleen maar dikker worden helaas. Ze worden dan misschien wel harder en steviger, maar blijven lekker jiggely :D :o Als je echt dunnen benen wilt moet je gewoon of een aantal kilo afvallen of 2 maanden niet meer lopen (en ze ingipsen) dan heb je gegarandeerd dunne benen :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 21:40

Jezzi schreef:
Voor gespierdere/strakkere benen zul je oefeningen (met gewicht) voor je benen moeten doen. Squats, lunges, bulgarian split squats, romanian deadlift, etc.

De enige echte oplossing om van je brede bovenbenen af te komen is in zoverre vet verliezen dat je benen smaller worden :)

Ik ga nu huilie huilie doen...

Mijn bovenbenen zijn ook mijn grote probleem. Ondanks dat ik ruim 10 kilo ben afgevallen, blijft dit probleem... Omdat ik ook nog eens lang ben (1.86m) pas ik maar een kleine selectie broeken. Waaronder Miss Etam en LTB. Nu Miss Etam in zwaar weer zit, hoop ik dat nog meer afvallen het gaat verhelpen. Er is voldoende ruimte voor afvallen.
Maar LTB is op de heupen standaard veel te wijd ;(

Als ik meer afval wordt al het overige ook meteen slanker... :')

Zwaar balen...

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 21:42

Janine1990 schreef:
Jezzi schreef:

Mijn bovenbenen zijn ook mijn grote probleem. Ondanks dat ik ruim 10 kilo ben afgevallen, blijft dit probleem... Omdat ik ook nog eens lang ben (1.86m) pas ik maar een kleine selectie broeken. Waaronder Miss Etam en LTB. Nu Miss Etam in zwaar weer zit, hoop ik dat nog meer afvallen het gaat verhelpen. Er is voldoende ruimte voor afvallen.

Zwaar balen...

Levi broeken dan? wel prijzig maar zijn goede broeken!

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 21:45

Janine1990 schreef:
Jezzi schreef:

Zwaar balen...

Bij veel dames is dat nogal een probleem denk ik :j
Ik weet dat bij een vetpercentage van 16% mijn billen en benen nog steeds mijn 'vetste/breedste' punt zijn. Daar gaat pas vet weg bij een echt heel heel heel erg laag vetpercentage.

Bij mij zit de primark superstretch goed en levi's heeft de curve ID. Ik ben wel 10 cm kleiner dan jij, maar die broeken zitten bij mij ruim goed in de lengte.