Vermoeidheid wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

love_mandy

Vermoeidheid wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 19:09

Hallo mede-bokkers.

Ik ben opzoek naar tips/trics voor mijn vermoeidheid. Het is niets in mijn bloed (alles is getest, van b12 tot suikerziekte) maar nog ben ik moe. Als ik uit mijn bed kom sta ik gewoon wakker op, dan voel ik me niet moe, maar na een uurtje op 2/3 kak ik weer helemaal in. Als ik op schooldagen thuis kom, val ik op de bank in slaap omdat ik zo moe ben. Ik slaap precies zoveel zoals ik zou moeten slapen 8 en 1/2 uur. Vroeger naar bed gaan heeft geen zin, want dan word ik ook gewoon weer vroeg wakker. Als ik in het weekend 11u naar bed ga ben ik rond half 7/8 weer wakker.

Mijn dokter gooit het nu op dat er veel op me af komt, examen etc etc, maar ik denk toch echt dat dit niet zo is. Ook niet onbewust, ik word nooit moe van stress ( bijvoorbeeld als ik veel toetsen en dingen af moet hebben) dan stress ik hem toch echt wel. Daar ben ik nooit moe van o.i.d.
Hij zei ook dat ik mijn energie moet verdelen maar dan lijkt me nogal onzinnig? Want hoe moet je dat dan doen, je word wakker en kleed je aan eet etc en dan ga je naar school, wat kan je daar dan anders aan doen?

Ik kijk het sowieso nog 2/3 weekjes aan en mocht het dan nog niet over zijn, zit ik denk toch maar weer bij de HA. Want dit is niet echt leuk zo. Maar zou het fijn vinden als iemand misschien iets weet?

Janneke2

Re: Vermoeidheid wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 19:53

...ik ben op gegeven moment naar een natuurarts gestapt. En hij deed de waarneming, "dat mijn immuunsysteem haar best deed, maar het niet zo goed kon met zo weinig zink, selenium - (en nog een stel stofjes)".
(Daar had ik meer aan dan gezever van dat ik me geen zorgen moest maken etc.)

Therapie was daarna simpel: toen de tekorten waren aangevuld, deed alles weer op volle sterkte mee.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 19:56

Stress ed kunnen idd een grote wissel trekken.
Ik heb altijd last bij omslag van het weer (met die ene zonnige dag van gisteren ben ik indirect niet blij)

Ijzer is vaak test nr één
Zelf merk ik het ook bij tekort aan vitamine D en magnesium

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 19:57

Heb je ook laten prikken op D3?
Ook magnesium tekort kan vermoeidheidsklachten geven.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 19:58

Hoe is je eetpatroon en hoeveel drink je? Voeding heeft veel invloed op hoe je je voelt.

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 20:15

funnyhorses schreef:

Geen idee of D3 er ook bij zat, voor zover ik weet is alles wat ook maar vermoeidheid zou kunnen geven getest is.

evelien11 schreef:
Hoe is je eetpatroon en hoeveel drink je? Voeding heeft veel invloed op hoe je je voelt.

Eet niet te vet, drink minimaal 1liter per dag, oke soms wat minder maarja wie niet. Verder heb ik niet het gevoel als ik een week vet eet en weinig drink ik me meer vermoeid voel dan als ik gevarieerd eet en veel drink

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:19

Ik heb laatst iets gelezen met de zonsverduistering. Dat mensen hier heftig op kunnen reageren en het immuunsysteem hier een harde klap van krijgt. Het lichaam begint zich dan te zuiveren en in deze periode blijf je erg vermoeid. Zou het dat niet kunnen zijn?

Zelf moet ik echt langs de huisarts gaan voor mijn vermoeidheid maar dat is wat anders haha

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:22

Gebruik je ook de pil en eet je regelmatig zoetigheid, kun je namelijk ook erg duf van worden.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:29

Vitamine D is nuttig om te laten testen, wordt vaak niet aan gedacht. Schildklier zou wel getest zijn, daar wordt vaak wel naar gekeken.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:42

En suiker?

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:46

Chronisch vermoeidheidssyndroom?

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 20:52

NatalieLot schreef:
Ik heb laatst iets gelezen met de zonsverduistering. Dat mensen hier heftig op kunnen reageren en het immuunsysteem hier een harde klap van krijgt. Het lichaam begint zich dan te zuiveren en in deze periode blijf je erg vermoeid. Zou het dat niet kunnen zijn?

Zelf moet ik echt langs de huisarts gaan voor mijn vermoeidheid maar dat is wat anders haha

Ik heb hier al langer last van (lager dan een maand) dus denk niet dat dat er wat mee te maken heeft? Normaal reageer ik hier nooit op.

bigone schreef:
Gebruik je ook de pil en eet je regelmatig zoetigheid, kun je namelijk ook erg duf van worden.

Ja ik gebruik de pil, met wat voeten in de aarde zodat ik deze kan blijven gebruiken lees misselijkheidspillen, omdat ik anders over mijn nek ga van de hormonen of iets

evelien11 schreef:
En suiker?

Ik eet wel eens een snoepje ja, maar niet meer dan bijvoorbeeld mijn zusje. Die heeft nergens last van en ik heb hiervoor ook nergens last van gehad. Is echt sinds een maand ongeveer

en chronisch vermoeid, is dat niet gelijk een beetje te overdreven gedacht?

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:55

Niet iedereen heeft 8 1/2 uur slaap nodig. Sommige mensen hebben voldoende aan 6 uur , sommige hebben echt 10 uur nodig. Maar als je 10 uur nodig hebt en 8 1/2 uur gewend bent moet je dat leren/wennen/opbouwen.
Vaak is sporten/inspanning een goede remedie tegen vermoeidheid. Ben je voldoende in beweging gedurende de dag en krijg je voldoende buitenlucht? misschien moet je juist als je na een vermoeide schooldag thuis komt even een half uurtje gaan sporten (en ja dat kan ook al ben je moe-ik krijg er ook altijd energie van als ik na een hele werkdag vermoeid thuis kom).

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:59

Fink schreef:
Chronisch vermoeidheidssyndroom?
Is enkel een verzamel woord voor aanhoudende vermoeidheidsklachten zonder aanwijsbare oorzaak.
zou eerst proberen de vermoeidheid te doorbreken, als dat niet lukt verder op zoek gaan naar een mogelijke oorzaak en die aanpakken. Pas als na alle pogingen niets wordt gevonden en niets lijkt te helpen kun je altijd nog een etiket plakken waar niemand wat mee kan.

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 21:00

Greetje63 schreef:
Niet iedereen heeft 8 1/2 uur slaap nodig. Sommige mensen hebben voldoende aan 6 uur , sommige hebben echt 10 uur nodig. Maar als je 10 uur nodig hebt en 8 1/2 uur gewend bent moet je dat leren/wennen/opbouwen.
Vaak is sporten/inspanning een goede remedie tegen vermoeidheid. Ben je voldoende in beweging gedurende de dag en krijg je voldoende buitenlucht? misschien moet je juist als je na een vermoeide schooldag thuis komt even een half uurtje gaan sporten (en ja dat kan ook al ben je moe-ik krijg er ook altijd energie van als ik na een hele werkdag vermoeid thuis kom).

Ik ben altijd gewend aan minder slaap, dat ging altijd prima kon leven op 6uur, zonder moe te zijn.

Ik beweeg genoeg, ben genoeg buiten (fotografeer veel, dus in het weekdn zeker halve dagen buiten) ik moet een half uur fietsen naar school en een half uur terug, dus ''sporten'' als ik uit school kom doe ik al haha

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:08

En sinds wanneer heb je ineens meer slaap nodig dan die zes uur? Hoe oud ben je? Slaappatroon kan behoorlijk veranderen in de loop der jaren hoor. Ik kon tijdens mijn studenten jaren toe met maar 5 uur slaap, inmiddels heb ik het dubbele nodig.
Een half uurtje fietsen is natuurlijk niet echt sporten, dat is lekker gezond bewegen en twee uur een half uur fietsen is natuurlijk niet voldoende beweging voor een jong persoon. Is ook goed maar om vermoeidheid te bestrijden is het soms beter om echt inspanning te verrichten. Het is te proberen.

Ook goed om na je voedingspatroon te kijken. Door bv dipjes proberen weg te eten kun je soms juist suikerdips en dus vermoeidheid oproepen. Geen snelle suikers dus al tussendoortje maar bv een handvol noten.
En vergeet niet het leven en zeker school is vermoeiend. uren achtereen stilzitten is gewoon niet goed, voor niemand niet maar in onze maatschappij wordt dat vaak wel verwacht.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:10

Vraag de bloeduitslag op papier zodat je zelf kunt zien waarop getest is.
Bijv bij D3 word vaak de ouderwetse onderwaarde van 50 aangehouden terwijl 80 een betere onderwaarde is.
Dit vind je terug in die uitslag.

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 21:13

Greetje63 schreef:
En sinds wanneer heb je ineens meer slaap nodig dan die zes uur? Hoe oud ben je? Slaappatroon kan behoorlijk veranderen in de loop der jaren hoor. Ik kon tijdens mijn studenten jaren toe met maar 5 uur slaap, inmiddels heb ik het dubbele nodig.
Een half uurtje fietsen is natuurlijk niet echt sporten, dat is lekker gezond bewegen en twee uur een half uur fietsen is natuurlijk niet voldoende beweging voor een jong persoon. Is ook goed maar om vermoeidheid te bestrijden is het soms beter om echt inspanning te verrichten. Het is te proberen.

Ook goed om na je voedingspatroon te kijken. Door bv dipjes proberen weg te eten kun je soms juist suikerdips en dus vermoeidheid oproepen. Geen snelle suikers dus al tussendoortje maar bv een handvol noten.
En vergeet niet het leven en zeker school is vermoeiend. uren achtereen stilzitten is gewoon niet goed, voor niemand niet maar in onze maatschappij wordt dat vaak wel verwacht.

Ik heb meer slaap nodig sinds 3/4 maanden gok ik zo. ik ben 16.Ik reed elke dag paard, maar gezien ik bij mijn lease ben gestopt kan dit niet meer. Wel nog op zoek om weer wat te daan doen.
Ik neem vaak fruit, zeker in de avond, heerlijk even een appel of iets naar binnen werken.

Maar het gekke vind ik, waarom dan nu? Mijn schoolleven is al zeker 2 jaar druk, mijn leven buiten school is ook altijd vrij druk (veel dingen doen, veel weg etc) en dan komt het nu...

Ik heb die uitslag btw ook in de mail gehad, zat met alles redelijk aan de bovenkant.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:43

Hoe lang rijd je nu geen paard meer, is daarna (na verloop van een jaar of zo?) de vermoeidheid ontstaan want in dat geval zou ik dus wel een verband zien.
Vaak is het een complex van factoren die meespelen. Dus school kan dan niet wezenlijk verandert zijn de afgelopen tijd maar als je daarvoor al in je hoofd met het plannen van het paardrijden bezig was en dat is nu weggevallen kun je de vermoeidheid heel anders ervaren. ik heb dat zelf als ik een blessure heb. dan ben ik niet extra moe door de blessure maar doordat ik dat vermoeide gevoel niet wegdruk met het idee dat ik nog lekker kan gaan sporten. En het sporten geeft me dan weer extra energie. Terwijl het na het werk achter de computer ploffen om even te internetten me juist nog vermoeiender doet voelen.
fruit is natuurlijk gezond maar zijn wel vaak snelle suikers waar je toch een energie dip van kunt krijgen. Dus misschien ook nog wat anders tussendoor nemen zodat de suikerspiegel gemakkelijker stabiel blijft.
Ik probeer maar wat mee te denken hoor. Het blijft natuurlijk gissen, maar soms wel dingen die te proberen zijn.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:45

love__mandy schreef:
funnyhorses schreef:

Geen idee of D3 er ook bij zat, voor zover ik weet is alles wat ook maar vermoeidheid zou kunnen geven getest is.

evelien11 schreef:

Eet niet te vet, drink minimaal 1liter per dag, oke soms wat minder maarja wie niet. Verder heb ik niet het gevoel als ik een week vet eet en weinig drink ik me meer vermoeid voel dan als ik gevarieerd eet en veel drink

1 liter per dag? Maak er maar 1,5-2 van hoor, dat heb je echt nodig!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:47

Fietsen valt zeker wel onder beweging maar misschien kun je het beter zoeken in andere manieren van beweging. Dus een uurtje zumba voor de TV ofzo :)

Mijn vriend had ook veel vermoeidheidsklachten de laatste tijd en hij is dagelijks een multivitamine bruistablet gaan nemen... Na twee weken was hij al een stuk opgeknapt.

Ik heb zelf veel last van vitamine D tekort. Die pilletjes kun je gewoon bij de drogist kopen. En verder veel buiten zijn met zo veel mogelijk blote huid! :D

1 liter water op een dag is trouwens wel weinig hoor! 2 liter wordt geadviseerd, en is zeker een beter mikpunt dan wanneer je er soms ook onder zit.

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 21:50

Ik ben nu sinds denk een half jaar (zou werkelijk geen idee hebben eigenlijk ) gestopt met leasen en ook met rijden op de manege.
Het is niet zo dat als ik thuis kom ik altijd maar op de bank plof, vaak ga ik nog even mee boodschappen of wat andere dingen toen. Tegenwoordig niet meer, want ik word alleen maar meer moe.

2 liter word geadviseerd voor volwassen ja, en gezien ik dat niet ben heb ik dat niet nodig :P 1.5 zou kunnen maar ik moet al moeite doen om die 1 liter naar binnen te krijgen, ben gewend veeeeel minder te drinken.
Ik slik multivitamenen, maar dat helpt dus niet bepaald xD

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:06

love__mandy schreef:
Ik ben nu sinds denk een half jaar (zou werkelijk geen idee hebben eigenlijk ) gestopt met leasen en ook met rijden op de manege.
Het is niet zo dat als ik thuis kom ik altijd maar op de bank plof, vaak ga ik nog even mee boodschappen of wat andere dingen toen. Tegenwoordig niet meer, want ik word alleen maar meer moe.

2 liter word geadviseerd voor volwassen ja, en gezien ik dat niet ben heb ik dat niet nodig :P 1.5 zou kunnen maar ik moet al moeite doen om die 1 liter naar binnen te krijgen, ben gewend veeeeel minder te drinken.

Kijk even op het etiket ook als je wil. Er zijn veel multivitaminen met veel te veel erin :o als iets meer dan 100% van de ADH heeft dan kan het juist averechts werken! (Al zijn er een paar bij wie het niet uitmaakt, maar je kunt wel daadwerkelijk teveel binnenkrijgen van sommige vitamines)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:12

Een half jaar gelden gestopt met paardrijden (en je deed het bijna dagelijks begreep ik uit een van de vorige berichten) en sinds 3/4 maanden de vermoeidheidsklachten. Nou ik zie een vrij logisch verklaar bare verband. Kan het natuurlijk niet hardmaken maar mijn voorlopige conclusie zou zijn dat je je uitlaat klep mist. Zou echt op regelmatige basis gaan sporten En nee niet wat zumba voor de tv gewoon sporten wat je moet plannen , waar je de deur voor uitgaat, wat je leuk vind en waar je naar uit kijkt. Als vervanging voor hetgeen je had met het paardrijden.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:17

love__mandy schreef:

Juist omdat jij in de groei bent moet je veel drinken. Als je zo weinig drinkt, vraag ik me sf of je geen dorst hebt, dat je er gewoon niet aan denkt of dat er iets anders speelt.. Maar goed is het absoluut niet.