Hoogbegaafd (en HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Hoogbegaafd (en HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 20:22

:wave:

Zo. Het was even een drempeltje om deze post te maken, ook omdat ik de laatste tijd niet meer zo actief ben hier. Anyhow. De titel zegt eigenlijk al best veel, het is nu vooral gedachten spuien en kijken of mensen zich hierin kunnen vinden.

Het persoonlijke blabla'tje.
Ik ben op mijn achtste gediagnosticeerd met hoogbegaafdheid. Er zat een dikke discrepantie tussen mijn VIQ (verbale IQ) en PIQ (performale IQ) omdat ik toen al kampte met zwaar onderpresteren. Ik moest het nut van dingen zien, zag ik het niet, deed ik het niet. Simpel. In groep 2 zag ik het nut niet van leren lezen. Na een hoop pijn en moeite las ik toch en zat ik in groep 3 illegaal de hele dag door AVI9 boeken weg te lezen. Wiskundeboek opengeklapt rechtop op tafel en gaan met die banaan.
Dat brak me op in de hogere groepen. Ik kon het, maar ik wilde het vaak niet. Simpelweg omdat het me niet uitdaagde, omdat ik niet begreep waar ik het voor moest doen. Deelsommen zijn nog steeds een bitch. :Y)

Hoe ik me voelde in die tijd? Nou, zo.
Afbeelding

Toen ik in groep 7 mijn entreetoets verneukte ('Als je klaar bent mag je spelletjes spelen op de computer'), met als uitslag VMBO-kader en wekelijks uit de prikstruiken gevist moest worden omdat ik na de pauzes niet meer naar binnen wilde hebben mijn ouders besloten om het roer om te gooien.
Ze hebben me naar een andere school gestuurd, waar de docent me binnen een jaar zo geholpen heeft dat ik netjes naar het gymnasium mocht.

Feestje? Nee. In de eerste klas zat ik, omdat ik twee groepen op de basisschool in één jaar had afgerond, bij leerlingen die pak 'm beet twee jaar ouder waren. De lesstof boeide me, maar ik vond geen aansluiting. Zij waren bezig met vriendjes en vriendinnetjes, ik was bezig met hele andere dingen. Vanuit daar gleed ik in mijn eerste officiële depressie. Op het moment dat ik de kracht had gevonden om dat te vertellen werd ik niet geloofd en deed ik het voor de aandacht. Mijn klasgenoten begrepen me niet, mijn mentor begreep me niet en bovenal, mijn ouders begrepen me niet.
Ik zou willen zeggen dat ik me nog nooit zo eenzaam heb gevoeld als toen, dat gevoel komt echter later.

Op dat moment, al besefte ik het toen niet, had ik één van mijn talenten te pakken. De moed en het doorzettingsvermogen om mezelf er bovenop te helpen. Ik ben er bovenop gekrabbeld. Want die schoolpsycholoog waar ik heen moest, banketstaaf over me heen en oprecht luisteren kon ze niet.

Na nog eens een paar jaar doorgehobbeld te hebben kwam ik mezelf tegen. Ik kon niet leren. Tuurlijk. Ik kon wel leren, maar als het me niet daadwerkelijk interesseerde nam ik het niet op. Uiteindelijk bleef ik zitten in de derde en begonnen de daadwerkelijke gevechten. Mijn ouders stuurden me uiteindelijk naar een huiswerkinstituut, waar ik drie uur naar de muur staarde en daarna een half uur mijn huiswerk afmaakte omdat ik eigenlijk wel naar huis wilde.
Nog steeds bleef het concept 'vrienden' een heel moeilijk onderwerp. De enige aansluiting die ik had was, achteraf, bij enkel andere HB'ers.

Na zeven jaar worstelen en vechten heb ik, totaal tegen de verwachting van mijn ouders in, mijn diploma behaald. Ondertussen was ik geweldig in doen alsof alles goed met me ging, maar ik wist totaal niet wat ik wilde in mijn leven, welke kant ik uit moest en waar mijn talenten lagen. Voor mijn gevoel was ik stuk. Ik was dan wel een slim mens, maar wel een kapot mens.
Ondanks dat ben ik naar de universiteit gegaan. Ik ben voor een studie gegaan waarbij ik wist dat ik het verschil zou kunnen maken bij hen die een vergelijkbaar verleden als dat van mij tegemoet zouden gaan als ze niet geholpen zouden worden. Ik ben pedagogische wetenschappen gaan studeren. Na ongeveer 2,5 jaar, met tussendoor een dikke depressie waarbij ik doordeweeks alleen nog mijn kamer uit kwam om blikken soep te halen bij de supermarkt, heb ik de stap genomen om, soms tot de spijt van mijn ouders omdat ze weten dat ik het wel kan, over te stappen naar het HBO.

Lang verhaal kort, ondanks wat strubbelingen (niet halen van mijn eerste stage, ik kon me niet 'verlagen' tot het niveau van matig/zwaar verstandelijk gehandicapte jongeren en een dopsok van een SLB'er, die verwachtte dat het me zou motiveren als hij zou zeggen dat ik niet genoeg de verantwoordelijkheid kon nemen voor mijn eigen gedrag en dus niet op de opleiding thuishoorde, want dát werkt echt top bij een gemiddelde HSP'er) ben ik tot het derde jaar gevlogen. Uiteindelijk met wat hulp van een psycholoog. Want ik heb geen probleem, mijn denkprocessen waren (en zijn) soms "gewoon" iets te uitgebreid voor wat mijn koppie (en mijn sociale omgeving) aankon.

En dat is waar ik nu sta. Ik loop stage bij een dagopvang voor hoogbegaafde dropouts vanuit de middelbare school. Juist ja. Die groep waar ik zonder bijsturen van mijn ouders ook jongere was geweest en geen begeleider. Het voelt elke stagedag weer als thuiskomen. Sinds ik hier ben, besefte ik dat ik alle boxen kon checken van HSP. Ze lopen weg met me, ik voel de jongeren aan, ben een aanvulling op het team en zit hier onwijs op mijn plek.
Afgelopen half jaar heb ik hele grote stappen gezet. En toch voelt het gek om dat te zeggen, om trots op mezelf te zijn (al ben ik daar met mijn stagebegeleider ook mee bezig. Net als met het feit dat ik soms zo opgebrand ben door alle indrukken en gesprekken op een dag dat ik tijd voor mezelf mág nemen in de vorm van een half uur muziek luisteren. Op een stáge!)

Welnu.
Waarom deze ontzettend lange lap tekst?
Ten eerste. Ik wil mensen inspireren. De kentering in mijn leven was het moment dat ik voor mezelf ben gaan kiezen. Ik sta voorop in mijn leven. Niet de verwachting van anderen. En dat staat volledig los van mij als HB'er of HSP'er.
Ten tweede. Om dit stukje vooroordeel weg te nemen bij mensen die niet exact weten wat hoogbegaafdheid in kán houden. Want, laten we eerlijk wezen. Een van de eerste dingen die geassocieerd worden met HB is Albert Einstein. Geweldige man, maar dat is maar zo'n klein stukje van het begrip hoogbegaafdheid.. Die hele onderlaag van dingen die NIET tof zijn wordt zo vaak onbelicht gelaten.
Ten derde. Zien of er op Bokt meer van dit soort 'gevallen' rondlopen. Ik zou graag willen zien, omdat ik het interessant vind, hoe jullie hier mee omgegaan zijn.
En als laatste. Ik zou graag vragen willen beantwoorden. Van mensen die vragen hebben over mijn verhaal (want ja, dat is wel een stukkie uitgebreider) of over vragen over HB'ers en HSP'ers in zijn algemeenheid. Omdat ik daar blij van word! :)

Ik wil mensen inspireren. Het liefst zo veel mogelijk, want die grenzen in je hoofd, die stel alleen jij vast. :)

Kever

Re: Hoogbegaafd (en HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:28

Wat fijn dat jij je rust zo hebt kunnen vinden in wat je nu doet! Chapeau en succes verder :j

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 20:29

Dankjewel, medepedagoog! :)
En dat komt wel goed. Ik heb een awesome stagebegeleider die me soms iets té goed doorheeft, dus ik word ontzettend uitgedaagd en dat doet heel veel goed!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:39

Ik ga er morgen even wat beter voor zitten om je verhaal door te lezen.
In grote lijnen zou het over mijzelf kunnen gaan. Of een toekomstbeeld van mijn twee kinderen.
Beide hoogbegaafd en een zonder kloof en een met.

Wat het inhoud weet ik inmiddels....het is je kind aansturen, jezelf en de school. Het zijn niet begrijpende ouders die niet begrijpen waarom mijn kinderen extra begeleiding nodig hebben. (jaja,..hoogbegaafd,..'t zal wel)

Mijn oudste doet op school "wat je van een HBer verwacht" en de oudste is niet aan te sturen. (is ook ADDer echt die zit de hele dag met zijn gedachtes heel hoog in de bomen)

Het zijn gelukkig ook de allerleukste kinderen van de hele wereld.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 09-04-15 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 20:44

Haha, ja, ik dacht altijd dat ik de enige was. Maar des te meer ik bezig ben in het 'wereldje' van de hoogbegaafden, des te meer krijg je door dat je een grote scheidingslijn hebt tussen de creatief associatieve hoogbegaafden én de cognitief sterke HB'ers.

Het is een hoop lobbywerk ja, dat klopt. :) Voordat mensen doorhebben dat het soms ook wel eens een last kan zijn ben je vaak erg lang bezig. Of ze zien niet dat het voortkomt uit die hoogbegaafdheid..

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:44

super herkenbaar -O- enige is, ik kan nog niet zo goed met mezelf omgaan :+ zou dat wel graag leren en vind jouw verhaal fijn om te lezen..

dit ook zo herkenbaar:
"Voor mijn gevoel was ik stuk. Ik was dan wel een slim mens, maar wel een kapot mens."

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 20:48

Als je behoefte hebt om even te babbelen, mijn inbox staat gewoon open hoor! :)

En weet je. Ook al doe je geen superduperopleiding, als je maar doet wat jou gelukkig maakt.
Het zijn heel veel stappen die je zal moeten zetten om mede dat door te krijgen, want vaak ben je toch bezig met het stukje 'wat denkt mijn omgeving ervan? Doe ik het wel goed (genoeg)?'

Het blijft leren. Niemand is denk ik ooit 100% tevreden met zichzelf. Ik zit ook nog vaak zat met mezelf in de knoop, maar zoals mijn stagebegeleidster pas ook zei; 'Huilen is de mooiste emotie'. Als je durft te luisteren naar je gevoel en soms eens flink hard jankt omdat je het gewoon lastig vindt, is de lading weg en kun je gaan kijken naar wat je écht wilt! En dan kun je weer gaan bouwen!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:50

Wat goed TS. mag je trots op wezen! :D

Ik heb zelf ADHD en ik heb ook een groot verschil tussen mijn verbalen en non-verbale IQ. Ik snap mijn leeftijdsgenoten niet, ik vind ze vaak eng en ik raak er van in de war. Mensen die 10 jaar ouder of jonger zijn dat gaat veel beter.

Dus ik heb zo het idee dat ik straks als docent helemaal happy ga zijn! :j

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:52

Lief van je. Op dit moment rond ik mijn MBO opleiding af, heel bewust voor gekozen om na het gymnasium ( en een mislukt universiteitsjaar) voor mezelf te kiezen en een hele praktische opleiding te doen (bakkersvak). Maar ook inderdaad zit ik vaak met mezelf in de knoop en dat heeft al heel wat bloed zweet en tranen gekost. ( en meer recentelijk mijn relatie).
Ik heb trouwens ook de diagnose ADD maar geloof er niet zo in. Medicatie hielp niet en HSP komt veel dichterbij mij denk ik.

NatasjavE

upendo schreef:
Het is een hoop lobbywerk ja, dat klopt. :) Voordat mensen doorhebben dat het soms ook wel eens een last kan zijn ben je vaak erg lang bezig. Of ze zien niet dat het voortkomt uit die hoogbegaafdheid..

Mijn oudste had zichzelf leren lezen op de kleuterschool, las al AVI eind 4/avi 5 aan het begin van groep 3. Kon rekenen als een dolle. Hij is een rasechte ADHDer...dat hadden ze wel gezien.

Maar geen HBprotocol er naast houden oh nee.

School was oprecht verbaasd dat hij HB bleek te zijn.

Dan denk je,..de jongste heeft een HB broertje. Wellicht slim om hem extra in de gate te houden.(en waar wij ook steeds op hebben aangedrongen.)

2e keer waren ze weer oprecht verbaasd(zelfde leraressen)
Nou is Wieger echt wel heel anders.....dus op zich had ik het bij hem ook niet 1,2, 3 gedacht.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 09-04-15 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

123321

Ik schud je de hand :)

In groep 1 van de basisschool had ik het totaal niet naar mijn zin, ik wilde graag meer uitdaging, maar van de juf moest ik gewoon braaf spelen, puzzelen kwam in groep 2 wel. Gelukkig heeft een stagiaire dit gesignaleerd als hoogbegaafdheid en mijn ouders geadviseerd om me een IQ test te laten doen. Uiteindelijk is dit gebeurd en werd ik inderdaad als hoogbegaafd getest, twee klassen overgeslagen en tussen die oudere kinderen was ik veel meer op mijn plek :j

Die dingen die jij zegt over je inzet op school zijn ook zeer herkenbaar, ik mocht bijvoorbeeld lezen als ik klaar was, nou dan had ik mijn weektaak al op dinsdag af. Vervolgens vond de leraar dat te snel en kreeg ik dan extra werk(rekenen, wat ik niet zo leuk vond) en dan zorgde ik dat ik elke dag precies mijn dagtaak af had. Ging heus niet snel werken om daarna stom werk te moeten doen ;)

Op het Gymnasium heb ik uiteindelijk pas in klas 4 echt geleerd om te leren, ik ben toen een jaar ziek geweest en dientengevolge ook blijven zitten en wilde daarna niet op de bonnefooi proberen het jaar te halen. Met nette cijfers geslaagd, had beter gekund, maar zo interessant was het nou ook weer niet.

Inmiddels ben ik tweedejaars studente aan de WUR en hier zit ik goed, heb regelmatig contact met mijn studieadviseuse en krijg alle ruimte om mijn pakket in te vullen met dingen die ik interessant vind. Daarnaast werk ik bij een marktonderzoeksbureau, help ik mensen met het opstellen van voedings- en trainingsschema's en ben ik in voorbereiding op mijn eerste bodybuild wedstrijd in Oktober.

Sociaal mis ik nog steeds een beetje aansluiting, ik ben nooit iemand zonder vrienden geweest, maar als het even kon speelde ik als kind al graag alleen. Nu nog steeds heb ik het niet op groepswerk en ook in mijn vrije tijd ben ik een beetje een einzelganger. Dit heeft er ook deels mee te maken dat ik door een onstabiele thuissituatie vrij snel volwassen heb moeten worden(naast mijn IQ nog), waardoor ik ook aansluiting mis met deze leeftijdsgroep. Ik word vaak dan ook ouder geschat dan ik ben.

Ook bij mij is er een vermoeden van HSP, ik voel erg goed stemmingen aan van mensen en kan daardoor goed inspelen op personen, alhoewel ik bijvoorbeeld weer heel slecht kan inspelen op veranderende situaties(mijn vriend werkte in de jeugdzorg en vindt me licht autistisch in mijn gedrag soms :') ).

Wat jij zegt, dat het gek voelt om trots op jezelf te zijn, heb ik ook heel erg. Deels vanuit perfectionisme, deels omdat ik het niet gewend ben dat zo tegen mezelf te mogen zeggen. Gelukkig heb ik wel een hele fijne therapeut gehad en daar vorig jaar heel fijn aan kunnen werken.

Overigens zijn ook mijn twee jongere zusjes hoogbegaafd getest.

Leuk om zo'n herkenbaar verhaal te kunnen lezen :D

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:54

Jezzi herkenbaar het graag alleen spelen en stemmingen aanvoelen maar ook het lichte autisme soms :+

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 20:55

MarlindeRooz, dankjewel! :))

Mag ik de kanttekening maken dat bij HB vaak een autisme spectrum stoornis of ADHD ook wordt misgediagnosticeerd? :) Het kan dus wezen dat jouw hoofd en jouw gedrag een manier zijn van de prikkels verwerken die jij binnenkrijgt. Helpt het als je soms even iets kan doen waar je rustig van wordt? Muziek luisteren of bij de paarden klooien?

En dat is inderdaad iets wat veel voorkomt. Ik zocht vroeger ook altijd oudere mensen op en nog steeds voel ik me sneller 'verbonden' met ouderen. Tenzij het jongeren zijn die hoogbegaafd zijn want op de een of andere manier kan ik dan eindelijk die broodnodige 'diepte' in.
Al is het wel zo dat je "moet" leren om met "normale" mensen om te gaan. Nieuwe uitdaging. :D

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 20:55

Jeetje, wat een posts opeens, wat tof dat er zoveel mensen (een stukje) herkenning zien! :))
Ik ga even op jullie allemaal in hoor! Dat wordt typwerk!

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 21:02

upendo schreef:
Ten derde. Zien of er op Bokt meer van dit soort 'gevallen' rondlopen. Ik zou graag willen zien, omdat ik het interessant vind, hoe jullie hier mee omgegaan zijn.

:j

Lekkere combinatie hè? :) Wel uren kunnen nadenken over dingen die niet echt relevant zijn, dingen die niet gebeurd zijn en dingen die niet kunnen, maar huiswerk maken? Dat komt morgen wel.

Ik ben zó blij dat ik de schoolbanken niet meer in hoef. Laat mij maar lekker werken. *\o/* Ik kan doodongelukkig zijn in de verkeerde situatie met pushende mensen, maar knallen als de kaarten juist geschud worden. Ik heb nu hele leuke collega's die het pikken als je het ene moment de oren van hun kop af kletst en het volgende moment met je muziek op zit en ze praktisch negeert. :o

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 21:05

Wauw wat een herkenning, ik ga later even de tijd nemen om uitgebreid te reageren en mee te lezen!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 21:07

Ik voel me zóóóó geïnspireerd, ik moet er even van bijkomen!

}:)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 21:13

Set_Elkol schreef:
Lief van je. Op dit moment rond ik mijn MBO opleiding af, heel bewust voor gekozen om na het gymnasium ( en een mislukt universiteitsjaar) voor mezelf te kiezen en een hele praktische opleiding te doen (bakkersvak). Maar ook inderdaad zit ik vaak met mezelf in de knoop en dat heeft al heel wat bloed zweet en tranen gekost. ( en meer recentelijk mijn relatie).
Ik heb trouwens ook de diagnose ADD maar geloof er niet zo in. Medicatie hielp niet en HSP komt veel dichterbij mij denk ik.

Ik vind het knap van je dat je op die manier al voor jezelf hebt gekozen! Het is soms heel heftig om over te stappen naar een ander niveau als je weet dat je het cognitief wel zou 'moeten' kunnen. Vaak komt daar ook nog een stukje faalangst bij om de hoek kijken en dan wordt het steeds lastiger om voor jezelf te kiezen. :)
En dat herken ik wel ja, het heeft mij ook mijn relatie gekost, maar ik kan nu wel zeggen dat ik volledig gelukkig ben met mezelf. Toen was ik dat niet en als ik nog in die relatie had gezeten was dat nog steeds niet zo geweest.

En voor die ADD diagnose, kijk inderdaad eens naar HSP! En misschien ook naar dit filmpje:

Ik ben ook een totale chaoot en ze schatten bij mij ook in dat ik ADD had. Neuh. :n :P

NatasjavE schreef:
Mijn oudste had zichzelf leren lezen op de kleuterschool, las al AVI eind 4/avi 5 aan het begin van groep 3. Kon rekenen als een dolle. Hij is een rasechte ADHDer...dat hadden ze wel gezien.

Maar geen HBprotocol er naast houden oh nee.

School was oprecht verbaasd dat hij HB bleek te zijn.

Dan denk je,..de jongste heeft een HB broertje. Wellicht slim om hem extra in de gate te houden.(en waar wij ook steeds op hebben aangedrongen.)

2e keer waren ze weer oprecht verbaasd(zelfde leraressen)
Nou is Wieger echt wel heel anders.....dus op zich had ik het bij hem ook niet 1,2, 3 gedacht.

Wat mooi om te zien dat hij zijn eigen uitdagingen zoekt! :)) Heerlijk om te lezen, zorg ervoor dat dat gekoesterd wordt, want die mensen kunnen de wereld een heel stuk mooier maken! :k

En ja, ze komen in alle soorten en maten, die HB'ers, het lijken net mensen! :))

Jezzi, wat heb jij een geluk gehad met die stagiaire zeg!
En inderdaad.. Waarom je best doen als je op energiebesparingsmodus hetzelfde kan bereiken?!
Heeel goed om te lezen dat je flexibel bent in je vakken! Dat mis ik op mijn opleiding soms nog wel.. Gelukkig haal ik zonder te leren mijn tentamens.. Lalalala.. :') O:)
En dat einzelganger herken ik wel ja. Vroeger ging ik echt op in mijn spel in mijn eentje. Nu hecht ik wel meer waarde aan vrienden, maar wel allemaal op de een of andere manier uitgekozen op het vermogen om fatsoenlijk met ze te kunnen discussiëren of sparren over dingen.
En wat betreft HSP, klopt. Heb ik ook heel erg. Ik voel de kids hier feilloos aan wat heel erg voor me werkt, ik werk dan echt op mijn onderbuikgevoel zeg maar. Maar als er iets verandert in mijn planning kan ik een halve dag van slag zijn. :')

Wat betreft perfectionisme, kijk eens naar de boeken van Brené Brown! Heeel erg tof! :)

Authentic schreef:
upendo schreef:

:j

Lekkere combinatie hè? :) Wel uren kunnen nadenken over dingen die niet echt relevant zijn, dingen die niet gebeurd zijn en dingen die niet kunnen, maar huiswerk maken? Dat komt morgen wel.

Ik ben zó blij dat ik de schoolbanken niet meer in hoef. Laat mij maar lekker werken. *\o/* Ik kan doodongelukkig zijn in de verkeerde situatie met pushende mensen, maar knallen als de kaarten juist geschud worden. Ik heb nu hele leuke collega's die het pikken als je het ene moment de oren van hun kop af kletst en het volgende moment met je muziek op zit en ze praktisch negeert. :o

Hahaha, oh, ja heerlijk! Of jezelf opvreten om ergens het gesprek over aan te gaan.. Want 'wat als....'.
Dat kan ik erg goed voor me uitschuiven ja, net als huiswerk. Oh, dat verslag hoeft pas over twee dagen af!

En ja, mensen kunnen goed met me werken als ze goed tegen (opbouwende) kritiek kunnen. Ik kan en durf het redelijk duidelijk aan te geven als ik het ergens niet mee eens ben. En ook al onderbouw ik het, sommige mensen zien het toch als schenen schoppen. :P

Reusje, je bent harstikke welkom hoor, ik ben benieuwd naar je reactie!

En Lee.. Boohoo, wil je een zakdoekje? Ik heb je adres, ik kan er wel een naar je opsturen. :') <3

__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 21:18

Ik herken mezelf hier ook wel in!
Dan wel net niet hb ( ben eigelijk wel blij mee had niet nog meer 'problemen' gewild). Het verschil tussen mijn verbale en non verbale IQ is ruim 30 punten. Daarnaast ben ik ook nog dyslectisch en heb ik DCD (een motorische 'beperking') bij mij ging groep 1 en twee nog wel goed maar groep drie was een groot drama! Ik had moeite met lezen en schrijven en daarom werd ik door mijn juf heel erg de grond in geboord. Ik was dom en ik hoefde niet te leren. Toen ze dus wisten dat ik een hoog IQ had en twee beperkingen veranderde niks ik was nog steeds domme laura. Ik groep 7 wou ik niet meer naar school en ben ik naar een andere school gegaan. En toen kon ik ineens naar een havo vwo brugklas! Op de middelbare school was het ook niet makkelijk ik had dan wel vriendinnen maar was toch liever alleen... In de vierde klas van de havo ben ik blijven zitten en dat was het beste wat me qua middelbare was overkomen. Van een rapport met alleen drieën ging ik naar een rapport met 8 en! Nu zit ik op het hbo echt helemaal op mn plek en begin ik echt op te leven :D

Ik hoop dat het nog een beetje overzichtelijk is :P

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 21:21

Haha, ik vind je verhaal overzichtelijk zat hoor! :j

En jemig, wat een verschil tussen je VIQ en PIQ! Let er wel op dat het verschil dus ook kan komen door onderpresteren, plus dat het puur gebaseerd is op een moment!
Ik kan me voorstellen dat je niet echt gemotiveerd raakte door een juf die je de grond in boorde, zelfs als blijkt dat ze ongelijk had..
Dan is het heel bijzonder om te zien wat een andere leeromgeving voor je kan doen! En op het moment dat je blijft zitten voel je je bagger, maar vaak heeft het een hele positieve uitwerking in je latere leven ja.. :)

Wat tof dat je op je plek zit! Wat voor opleiding doe je?!

__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 21:24

Tis laat :') oke nog niet heel laat maar laat genoeg om zulke fouten te maken!
Het is ook echt een enorm verschil.. Mijn broertje heeft dit ook dus ik denk als ze het opnieuw testen dat het nog steeds een groot verschil is...

Ik doe biologie en medisch laboratoriumonderzoek!

Suprice_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 21:25

Leuk om dit topic te lezen! Toevallig een paar maanden gewerkt aan een werkstuk+workshop over gedragsproblemen bij hoogbegaafdheid bij kinderen.(opleiding onderwijsassistent)
Ook de klas echt duidelijk gemaakt dat hoogbegaafdheid echt niet altijd positief is.
Goed om te lezen dat de voorbeelden die ik heb gegeven in de presentatie overeen komen met jullie ervaringen :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 21:27

Wow,..filmpje is een pijnlijke eye-opener.
Herkenning waarom ik bij sommige zaken pijnlijk de mist in ga.
En duidelijk wat ik bij Mika en Wieger moet gaan oefenen.

Thanks.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 21:30

upendo schreef:
En jemig, wat een verschil tussen je VIQ en PIQ! Let er wel op dat het verschil dus ook kan komen door onderpresteren, plus dat het puur gebaseerd is op een moment!

De kloof schijnt vooral relevant te zijn bij niet HB. Bij HBers komt de kloof ook veel vaker voor dan bij niet HBers. Maar HBers hebben er relatief vaak eigenlijk geen last van.

Ik zal het artikel eens opzoeken.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 21:31

Ik herken mezelf wel een beetje. :)

Op de basisschool wel redelijk kunnen leren altijd. Ging wel goed, als ik alles met 2 vingers in mijn neus voor elkaar kreeg en goede cijfers haalden. In groep 8 ging het pas echt minder. Het was allemaal herhaling en de uitdaging was standaard. "Hier, een boekje over sterrenkunde. Veel succes ermee." uuh, danku? Moet ik hier nou blij en uitgedaagd van worden? Had gelukkig wel een fijne klas en een hoge score op mijn cito toets.

Maar ja, ik was wel lui volgens mijn leerkracht. Ik deed niks en wilde ook de uitdaging niet doen (nee, hehe) dus ik mocht niet naar het atheneum.

Eenmaal in mijn havo/vwo brugklas aangekomen ging het steeds slechter met me. Het was saai, het leren (zeker woordjes stampen) viel me zwaar. Dat had ik immers nooit geleerd. Ik had ook geen leuke klas, en bijna geen aansluiting met de rest. Ik begon steeds meer uit te stellen tot dat ik gewoon niks meer deed. De school waar ik nu zit had tenminste wel leerkrachten met wat verstand, en mijn docenten zagen dat dit gewoon niet ging.

Nu zit ik in de tweede, met een hele goede mentor, een tutor en nog iemand anders die me helpt. Misschien binnekort ook wel iemand die me gaat helpen met faalangst. Ik mag 3 vakken versnellen, en volgend jaar meedoen met filosofie voor de bovenbouw (ik vind filosofie heel erg leuk). Ik doe ook nu gymnasium, en hoewel ik Grieks en Latijn heel erg moeilijk en ingewikkeld vind vind ik het wel leuk. Het is zeker iets wat ik wil leren en ik heb een hele goede docent, die me ook na schooltijd door ingewikkelde grammatica heen wil loodsen (100 keer zelfs, als ik dat vraag). Ik mag van school nu na schooltijd in een leeg lokaal werken, zodat als ik thuiskom ik gewoon klaar ben en mezelf niet nog naar de eettafel moet slepen om huiswerk te maken of te leren want dat kan en doe ik gewoon niet.

Ik vind dat hoogbegaafde mensen/kinderen zo vaak als een leerwonder worden neergezet, terwijl dat helemaal niet is wat het inhoud. Echt gewoon een idiote term ook 'hoogbegaafd'. Ik ben helemaal niet begaafd, ik heb gewoon een hoger IQ dan gemiddeld.