Sinds ik sport val ik niet meer af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jellebie

Sinds ik sport val ik niet meer af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 16:53

Hoi bokt,

Ik loop erg met mijn gewicht te klooien.
Vorig jaar juni ben ik begonnen met afvallen. Ik woog toen 99.3 KG (ben 1.72M) veel te zwaar dus en ben in 6 maanden tijd naar de 78.5 gegaan, ong. 21 kilo afgevallen dus. In oktober ben ik ook begonnen met sporten, racefietsen, omdat ik in juni mee doe aan de Alpe d'HuZes.
In december woog ik dus 78.5 maar toen kwamen de feestdagen eraan en ben ik 1 kg aangekomen. Vlak na de feestdagen ben ik gewoon weer verder gegaan maar ging ook mijn racefiets training flink omhoog. Doordat mijn training flink omhoog ging kreeg ik ook meer honger dus ben ik meer gaan eten.
Vervolgens viel ik helemaal niks meer af. In het begin dacht ik dat het kwam doordat ik spieren aanmaakten wat natuurlijk zwaarder weegt als vet dus dat ik daardoor op het zelfde gewicht bleef hangen maar nu ben ik drie maanden verder en ben ik zelfs nog weer aangekomen. Ik weeg nu 80 KG. Mijn vraag is, hoe kan dit en hoe kan ik deze cirkel doorbreken want mijn streef gewicht is 70 KG en het is gewoon heel demotiverend dat ik het gewicht alleen maar zachtjes aan omhoog zie kruipen.

Ik moet er eerlijk bijzeggen dat het lijnen in die 6 maanden niet volgens het boekje is gegaan:
Ontbijt:
- 1 plak ontbijtkoek of 1 rijstewafel
- Glas water
Tussendoor:
- Glas water
Lunch:
- 2 spelt crackers
- Glas water
Tussendoor:
- Stuk fruit
- Glas water
Avondeten:
- Wat de pot schaft, normale porties.
1 keer in de twee weken een SAS dag waarop ik dan wel behoorlijk wat weg kauwde haha.

Maar naarmate mijn training op werd geschroefd was het met dat kleine beetje eten gewoon niet meer te doen en het was ook niet gezond dus heb ik dat 1 januari helemaal opgegooid:
Ontbijt:
- flink bord brintha/havermout met een beetje honing
- glas water
Tussendoor:
- Bruinbroodje met mager beleg
- Glas water
Lunch
- 2 bruine broodjes met mager beleg
- Glas water
Tussendoor:
- Stuk fruit
- Soms iets van cup a soup
- Glas water
Avond eten:
- Wat de pot schaft, wel een flinke portie vaak na het sporten
Tussendoor:
- Soms nog iets van magere kwark met niks erin

Ik train met racefietsen 4 keer in de week waarvan twee keer spinning in de sportschool en twee keer zo'n 60 tot 80 km buiten. Als ik een lange afstand fiets eet ik tussendoor een krentenbol. Ik drink verder geen sapjes maar eet soms op bijv. een vrijdag avond wel eens een chippie mee. of een croissantje op zondag ochtend.

Maar goed, ik val dus niet af. Ik durf niet minder te eten omdat ik bang ben dat dat ten koste gaat van mijn sportprestaties.
Kan het zijn dat mijn lichaam gewoon helemaal gewend is geraakt aan dat weinige eten en dat ik daardoor dus niet meer afval? Hoe zou ik dat kunnen doorbreken?
Of moet ik het gewoon nog even tijd geven?
Of eet ik toch te veel nu?

Ik hoop dat er iemand tips heeft :)

Homiafortuna

Re: Sinds ik sport val ik niet meer af

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:55

Klinkt misschien onlogisch, maar volgens mij eet je te weinig!

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:56

Ik lees in je menu vooral heel veel koolhydraten. Je eet niet zozeer ongezonde dingen maar teveel koolhydraten en als je daar meer van binnen krijgt dan dat je verbruikt dan val je idd niet af.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:58

Misschien omdat je spieren opbouwt ?

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:11

Ik denk dat je volgens de verkeerde verhoudingen eet en misschien ook wel teveel voor je behoefte. Wat je moet eten om af te vallen of spieren aan te komen dat kun je zelf uitrekenen of laten uitrekenen door een sportdietiste. Ook op bokt zitten wel een aantal mensen die een goed voedingsschema voor je kunnen maken(Marije__ , phormicola, ik) :j

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:14

Een ontbijt moet stevig zijn, dus dat neem je al te weinig. Ik vind zo ie zo dat je weinig eet, als je wil afvallen moet je 6 tot 8 eetmomenten per dag hebben. Je verbranding moet aan de gang blijven.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:16

har166 schreef:
Ik lees in je menu vooral heel veel koolhydraten. Je eet niet zozeer ongezonde dingen maar teveel koolhydraten en als je daar meer van binnen krijgt dan dat je verbruikt dan val je idd niet af.

Wat dacht je dat TS nodig heeft om te kunnen sporten en spieren op te bouwen? Juist... Koolhydraten.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:17

Laat eerst je vetpercentage eens bepalen...dan kan je al gerichter gaan werken :)
Nog een tip...veel meer water drinken !

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:18

marleen_usar schreef:
Een ontbijt moet stevig zijn, dus dat neem je al te weinig. Ik vind zo ie zo dat je weinig eet, als je wil afvallen moet je 6 tot 8 eetmomenten per dag hebben. Je verbranding moet aan de gang blijven.

Marleen_usar die twee argumenten die je nu noemt zijn allebei niet wetenschappelijk onderbouwd :)
http://fitzonderfabels.nl/2014/03/19/mo ... te-houden/
http://www.mensgoodlife.nl/gezondheid/e ... ezond.html

Cayenne, TS heeft wel veel koolhydraten nodig, maar ik mis hier toch de nodige eiwitrijke producten die TS voor spieropbouw nodig heeft. De koolhydraten zijn niet slecht, maar de verhouding is wel een beetje zoek.

_Annika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:18

Ik denk omdat je sport je meer spieren opbouwt, dat kost meer gewicht

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:20

Overigens zie ik helemaal geen hoog gehalte koolhydraten in het dieet van TS beschreven. Ik zou het zelfs nog aan de lage kant durven noemen.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:21

_Annika schreef:

Spieren zijn niet zwaarder, spieren nemen minder ruimte in beslag. In principe zou het dus logisch zijn dat TS meer spieren heeft opgebouwd, maar dan zou ze wel verschil in de omvang van haar lichaam moeten zien :)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 17:21

Jezzi schreef:
marleen_usar schreef:

Marleen_usar die twee argumenten die je nu noemt zijn allebei niet wetenschappelijk onderbouwd :)
http://fitzonderfabels.nl/2014/03/19/mo ... te-houden/
http://www.mensgoodlife.nl/gezondheid/e ... ezond.html

Cayenne, TS heeft wel veel koolhydraten nodig, maar ik mis hier toch de nodige eiwitrijke producten die TS voor spieropbouw nodig heeft. De koolhydraten zijn niet slecht, maar de verhouding is wel een beetje zoek.

Bedankt voor alle reacties!
Dat de verhoudingen zoek zijn dat kan goed kloppen, haha. Ik ben ook helemaal niet op deze manier bezig met voeding. Ik let gewoon op mijn calorieën maar niet op de koolhydraat, vetten en eiwit verhouding omdat ik daar simpel weg geen verstand van heb :')

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 17:21

Jezzi schreef:
_Annika schreef:

Spieren zijn niet zwaarder, spieren nemen minder ruimte in beslag. In principe zou het dus logisch zijn dat TS meer spieren heeft opgebouwd, maar dan zou ze wel verschil in de omvang van haar lichaam moeten zien :)

En dat is er in de afgelopen drie maanden niet geweest :)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:23

Heb je geen hulp van een dietiste? Dat lijkt me in jouw geval wel zo handig. Zeker met zo'n groot doel als de Alp d'Huzes in het verschiet is het belangrijk dat je spieren optimaal ondersteund worden door middel van goede en juiste voeding.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:24

Als je de afgelopen maanden zowel niet bent aangekomen als bent afgevallen dan is wat je nu eet ongeveer je onderhoud, energie in = energie uit.

Om spieren op te bouwen moet je meer eten dan dat je verbrandt en om vet te verliezen zul je minder moeten eten dan je verbrandt, in bepaalde situaties(bijv. als beginnende sporter) kun je tegelijkertijd vet verliezen en spieren opbouwen, maar als je al langer traint is dat vaak moeilijker.

Je zult dus eerst een keuze in doel moeten maken, daarna kun je jezelf gaan inlezen over voeding of dat gedeelte overdragen aan iemand met meer kennis van zaken :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:25

Heb je jezelf wel eens laten meten? Dus met meetlint en weegschaal/vetpercentage/spierpercentage? Super interessant en je komt zo veel meer te weten wat er daadwerkelijk gebeurd. Daarbij kan het zijn dat je lichaam gewend is geraakt aan de training die je nu doet, een dag of twee wat totaal anders doen dan fietsen kan ook heel goed zijn! En ik zou zelf met lunch of tussendoor minder brood en meer groenten eten. Brood is veel suikers en verteer je te snel -> honger.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:29

har166 schreef:

Inderdaad wat hier gezegd word. Erg veel koolhydraten.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:30

Ik zou je ook echt aanraden naar een diëtiste te gaan: juist met zo veel sport moet je echt kijken naar je eiwit intake met koolhydraten op de goede momenten. Als je zelf al zegt daar geen verstand van te hebben dan lijkt t me slim om een keer of twee drie iemand op te zoeken die dat wel heeft.

Dat 'veel koolhydraten' wat iedereen roept.. Ik vind het wel mee vallen! Zeker voor iemand die zo veel sport. Ben dan ook benieuwd waar al die mensen de koolhydraten door willen vervangen :')
Laatst bijgewerkt door Jasmijn159 op 09-04-15 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:31

Als je voor een diëtiste gaat let dan alsjeblieft er wel goed op dat diegene verstand heeft van voeding in combinatie met sport, aan een standaard schijf van vijf dieet heb jij vrij weinig :)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 17:32

Bedankt, dan ga ik me verdiepen in waar ik hiermee naar toe kan :) Lijkt mij indd ook het verstandigst :)

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:39

Je eet volgensmij ook te weinig eiwitten.
Wat ik altijd doe is in de ochtend: 1 eiwit shake (25gram) in de yoghurt doen (is lekkerder).
En 1 kop groene thee.
Na het sporten neem ik ook hetzelfde. Merk dat wanneer ik een eiwitshake neem dat ik veel langer geen honger heb dan dat ik 2 broodjes eet.

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 09:24

Ik denk dat het handig is als je rt meer variatie in gooit.
Dus elke ochtend wat anders en oom in de middag. Ook verschillende hoeveel heden!
En meten is weten dus meet je zelf op!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 09:28

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 09:32

har166 schreef:

Dat is niet waar het komt neer op onder of boven je onderhoudt eten :j

En wat Jezzi zegt de meeste hebben er heel weinig verstand van en dat lijkt raar omdat ze er voor gestudeerd hebben maar het is wel de werkelijkheid :j