Ik loop erg met mijn gewicht te klooien.
Vorig jaar juni ben ik begonnen met afvallen. Ik woog toen 99.3 KG (ben 1.72M) veel te zwaar dus en ben in 6 maanden tijd naar de 78.5 gegaan, ong. 21 kilo afgevallen dus. In oktober ben ik ook begonnen met sporten, racefietsen, omdat ik in juni mee doe aan de Alpe d'HuZes.
In december woog ik dus 78.5 maar toen kwamen de feestdagen eraan en ben ik 1 kg aangekomen. Vlak na de feestdagen ben ik gewoon weer verder gegaan maar ging ook mijn racefiets training flink omhoog. Doordat mijn training flink omhoog ging kreeg ik ook meer honger dus ben ik meer gaan eten.
Vervolgens viel ik helemaal niks meer af. In het begin dacht ik dat het kwam doordat ik spieren aanmaakten wat natuurlijk zwaarder weegt als vet dus dat ik daardoor op het zelfde gewicht bleef hangen maar nu ben ik drie maanden verder en ben ik zelfs nog weer aangekomen. Ik weeg nu 80 KG. Mijn vraag is, hoe kan dit en hoe kan ik deze cirkel doorbreken want mijn streef gewicht is 70 KG en het is gewoon heel demotiverend dat ik het gewicht alleen maar zachtjes aan omhoog zie kruipen.
Ik moet er eerlijk bijzeggen dat het lijnen in die 6 maanden niet volgens het boekje is gegaan:
Ontbijt:
- 1 plak ontbijtkoek of 1 rijstewafel
- Glas water
Tussendoor:
- Glas water
Lunch:
- 2 spelt crackers
- Glas water
Tussendoor:
- Stuk fruit
- Glas water
Avondeten:
- Wat de pot schaft, normale porties.
1 keer in de twee weken een SAS dag waarop ik dan wel behoorlijk wat weg kauwde haha.
Maar naarmate mijn training op werd geschroefd was het met dat kleine beetje eten gewoon niet meer te doen en het was ook niet gezond dus heb ik dat 1 januari helemaal opgegooid:
Ontbijt:
- flink bord brintha/havermout met een beetje honing
- glas water
Tussendoor:
- Bruinbroodje met mager beleg
- Glas water
Lunch
- 2 bruine broodjes met mager beleg
- Glas water
Tussendoor:
- Stuk fruit
- Soms iets van cup a soup
- Glas water
Avond eten:
- Wat de pot schaft, wel een flinke portie vaak na het sporten
Tussendoor:
- Soms nog iets van magere kwark met niks erin
Ik train met racefietsen 4 keer in de week waarvan twee keer spinning in de sportschool en twee keer zo'n 60 tot 80 km buiten. Als ik een lange afstand fiets eet ik tussendoor een krentenbol. Ik drink verder geen sapjes maar eet soms op bijv. een vrijdag avond wel eens een chippie mee. of een croissantje op zondag ochtend.
Maar goed, ik val dus niet af. Ik durf niet minder te eten omdat ik bang ben dat dat ten koste gaat van mijn sportprestaties.
Kan het zijn dat mijn lichaam gewoon helemaal gewend is geraakt aan dat weinige eten en dat ik daardoor dus niet meer afval? Hoe zou ik dat kunnen doorbreken?
Of moet ik het gewoon nog even tijd geven?
Of eet ik toch te veel nu?
Ik hoop dat er iemand tips heeft