Oververmoeidheid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IsisSummer

Oververmoeidheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 13:58

Halloow!

De laatste tijd heb ik nogal problemen. Ik slaap ongeveer 3 uur per nacht en overdag loop ik dus rond als een zombie. Het probleem is dat ik niet weet wat de oorzaak is en hoe ik het kan oplossen (de dokter trouwens ook niet), maar ik zal toch naar mijn paarden moeten.
Mijn paarden merken de laatste tijd nogal dat ik niet op let en vinden het dan ook leuk om opeens te gaan bokken en gemene streken uit te halen. :(

Hebben jullie misschien tips? Of weten jullie wat ik moet doen?

xx.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Oververmoeidheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:59

Aangezien dit topic niet goed staat verplaats ik het naar MWS.

lauxmautink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:03

Uhm proberen meer te slapen?

IsisSummer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 14:04

lauxmautink schreef:
Uhm proberen meer te slapen?

Als dat kon had ik het al lang geleden geprobeerd. :o

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:05

Kun je wel op tijd in slaap komen?
Of word je juist heel vroeg wakker?
Wat doe je savonds na het eten?
Wat doe je voor je gaat slapen?

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:06

Kan de huisarts je niet tijdelijk slaapmedicatie voorschrijven zodat je weer in een normaal slaapritme komt

IsisSummer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 14:09

callum schreef:
Kan de huisarts je niet tijdelijk slaapmedicatie voorschrijven zodat je weer in een normaal slaapritme komt

Ik ga morgen weer er naar toe. Dan vraag ik het wel :)
Iris82 schreef:
Kun je wel op tijd in slaap komen?
Of word je juist heel vroeg wakker?
Wat doe je savonds na het eten?
Wat doe je voor je gaat slapen?

Meestal kijk ik dan nog wat tv en ga ongeveer om 10 uur naar bed. Dan blijf ik meestal doorlezen tot mijn ogen dicht vallen en over een paar uur ben ik weer klaarwakker. Dit herhaalt zich al ongeveer 5/6 dagen en het is niet bepaald fijn.
Als ik dan wakker word probeer ik weer te slapen, maar dan blijf ik toch doorwoelen tot de wekker gaat..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:09

Maak je je veel zorgen?

Doe je teveel in de avond? Hoe lees jij? Met zacht licht en een boekje?

IsisSummer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 14:10

vuurneon schreef:
Maak je je veel zorgen?

Doe je teveel in de avond?

Veel zorgen maak ik me niet. Probleem is wel dat ik steeds meer ruzie etc. maak door chagrijnigheid van slaaptekort.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:12

Hoe lees jij?

Heb je telefoon etc uit in de avond?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:12

Pieker je veel? Voel je je gelukkig? Overheersen positieve of negatieve gedachtes over jezelf? Wat voor cijfer geef je je leven, als een 0 diepongelukkig is en een 10 dolgelukkig?

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:13

Probeer geen tv te kijken voordat je naar bed gaat, lezen kun je misschien ook even schrappen, je hersenen zijn namelijk nog steeds 'bezig' om het allemaal te verwerken.
Door stress kun je ook niet goed slapen. Ik merk ook, dat als ik 'te weinig' gedaan heb op een dag dat ik dan moeilijk in slaap kan komen.

IsisSummer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 14:15

gerpiegorp schreef:
Probeer geen tv te kijken voordat je naar bed gaat, lezen kun je misschien ook even schrappen, je hersenen zijn namelijk nog steeds 'bezig' om het allemaal te verwerken.
Door stress kun je ook niet goed slapen. Ik merk ook, dat als ik 'te weinig' gedaan heb op een dag dat ik dan moeilijk in slaap kan komen.

Heel erg bedankt!
Ik ga het eens proberen. :)

Joolien schreef:
Pieker je veel? Voel je je gelukkig? Overheersen positieve of negatieve gedachtes over jezelf? Wat voor cijfer geef je je leven, als een 0 diepongelukkig is en een 10 dolgelukkig?

Op dit moment, zonder de stress van de slapeloosheid geef ik m'n leven een 8. Ik ergerde me aan niets of niemand, was altijd blij, maar sinds een paar dagen gaat het gewoon niet.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:20

Wat is voor jou lezen tot je ogen dichtvallen?
Een boek of Bokt?

Wat je zou kunnen doen is proberen of je het te warm hebt of te koud.
Ik herken het wel hoor, je rolt dan van de ene slaapfase in de andere. Dan ben je ALTIJD wakker snachts. Alleen te duf om het je te herinneren.

Op het moment dat je je bijvoorbeeld ergens zorgen over maakt (of iets anders) krijg je gelijk een stoot hormonen om wakker te blijven om het probleem te tackelen. Dus je schiet gelijk in fightmodus.

Soms zijn het kleine dingen die helpen. Maar snachts wakker worden is er lastig.
Wat doe je als je wakker bent? Want dan is het vaak nog maar 3u snachts zo te horen?

Ga je er uit?
Klokkijken?
Bokt lezen?

IsisSummer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 14:24

Iris82 schreef:
Wat is voor jou lezen tot je ogen dichtvallen?
Een boek of Bokt?

Ga je er uit?
Klokkijken?
Bokt lezen?

Als ik midden in de nacht wakker word, voel ik meteen dat ik klaarwakker ben. Lijkt net of ik aan het hardlopen ben zo fit voel ik me doen. Naarmate de tijd word ik steeds slapper en onrustiger. Dan probeer ik dus weer af te koelen om wat te gaan lezen. Als dit niet lukt loop ik meestal naar onder, ga wat drinken en weer in bed tot de wekker gaat..

Equinext

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:24

Inderdaad geen tv kijken/computer/telefoon vlak voordat je gaat slapen!
Probeer daarnaast ook veel suiker en cafeïne te vermijden, ook overdag om wakker te blijven.

Als je de mogelijkheid hebt om overdag een uurtje bij te slapen, probeer dat dan te doen. Zo ontspan je even en gaat je lichaam uit de 'overlevingsstand'. Meningen wisselen hierover, maar ik merk dat het bij mij wel helpt. En met maar 3 uur slaap per nacht is alles mooi meegenomen ;)

Daarnaast is het aan te raden om eens wat mindfulness oefeningen te doen, helpt je wel rustiger te worden voor het slapen gaan en gaat het woelen tegen :)
Laatst bijgewerkt door Equinext op 07-04-15 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:27

Ik heb bij de Fysio ontspannings oefeningen gekregen en als ik dan wel wakker schrok, paste ik die toe. Heel eenvoudig, maar doordat mijn lijf kon ontspannen, ontspande ik ook en viel weer in slaap.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:54

Is je slaapkamer misschien erg licht? Probeer eens te slapen met een slaapmasker/oordoppen?

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:15

Je bed is om te slapen, dus ook niet om te lezen.
Als je meer als 20 minuten in bed wakker ligt, na al wat geslapen te hebben, ga je uit bed en iets nutteloos doen (geen spannend boek lezen, de badkamer soppen ed, maar bv het telefoonboek lezen). Zodra je dan merkt dat je weer moe en slaperig word, ga je terug naar bed. (deze tip kreeg ik van een psycholoog)
En echt het werkt, de eerste week voel je je dom bezig maar geleidelijk merk je dat je geen 20 minuten meer wakker ligt.

Lezen voor je gaat slapen is heerlijk ontspannend, maar probeer het op een stoel te doen, zodat je bed er is om in te slapen.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:54

Wat vaak gebeurt als je 's nachts wakker ligt, is dat je in alle macht weer probeerd in slaap te vallen. Dit lukt dan niet en je ziet ieder uur op de klok verschijnen. Pas op het moment dat je het opgeeft, omdat de wekker bijna gaat, val je in slaap..
Juist het 'vechten tegen het wakker zijn' ("ik moet slapen, ik heb nog maar 3 uur") zorgt ervoor dat je wakker blijft. Accepteer de situatie zoals deze is ("ok, ik lig nu wakker, dat is niet anders"), doe eventueel wat mindfullnessoefeningen (concentreren op je ademhaling, andere gedachten accepteren en vooral niet 'vechten'), en zie dan eens wat er gebeurt.

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:46

Heel herkenbaar. Heb er lange tijd last gehad. Nu slaap ik met oordopje in en slaap meestal als een roosje. Dat zou je eens kunnen proberen.

Succes!

veKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:55

vitamine D of B12 gebrek? of maak je misschien zelf te weinig melatonine aan? even laten bloedprikken bij de dokter voor dit soort dingen kan hier uitkomst bieden. een streng ritme (op een vaste tijd naar bed en uit bed ongeacht of je slaapt of niet) kan ook helpen

IsisSummer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 06:03

veKing schreef:
vitamine D of B12 gebrek? of maak je misschien zelf te weinig melatonine aan? even laten bloedprikken bij de dokter voor dit soort dingen kan hier uitkomst bieden. een streng ritme (op een vaste tijd naar bed en uit bed ongeacht of je slaapt of niet) kan ook helpen

Dat zei mams ook al, maar dokter niet. :n

alexonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 06:44

Met welk gevoel wordt je 's ochtends wakker? Vermoed? Opgejaagd?
En gaat het wakker worden plotsklaps uit bed springen of langzaam de wakkere wereld instappen ?
Wat is het eerste waar je aan denkt als je wakker wordt?

veKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:17

IsisSummer schreef:
veKing schreef:

Dat zei mams ook al, maar dokter niet. :n

vitamine D en B12 kan je ook gewoon kopen bij de drogist. of een multivitamine met toevoegingen.(is verder niet schadelijk oid) soms heb je gewoon even wat extra steun nodig met zo iets als je bijvoorbeeld veel stress hebt
ik had ook heel erg moeite met vermoeidheid en daarbij weinig slapen. nu krijg ik langzaam mijn ritme en energie terug.