Wie heeft er ervaring met Tramadol?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Wie heeft er ervaring met Tramadol?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 14:32

Bij deze een vraag, wie heeft er ervaring met Tramadol?
Ik slik het nu ruim een week 50 mg een keer per dag, en dat bevalt wel heel goed.
Wie slikt het al langer en heb je bijwerkingen? En is je dosis stabiel?
Zelf heb ik gisteren 100 geslikt in verband met erge stress en dus veel meer pijn en dat merk ik nu wel.
Verstopping is een bekend fenomeen dat heb ik met 50 niet gelukkig maar met 100 merk ik het wel dat hte flink effect heeft i.c.m. weinig bewegen.

Ik ben benieuwd hoe het jullie bevalt, en hoe jullie dosis is.
Mijn pijn is in principe stabiel en zonder dragelijk, maar ik functioneer niet fijn zonder door de pijn.
Als mijn behandeling klaar is zou ik ook wel weer zonder kunnen maar dat is nog niet aan de orde voorlopig. :)

Avelienvd

Re: Wie heeft er ervaring met Tramadol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 14:42

Ik slik het ook regelmatig.
Geen last van bijwerkingen.
Behalve als ik teveel neem, dan zie ik paarse olifantjes vliegen ;)

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 14:44

Hier word het regelmatig gegeven 3x dd 50mg. vaak word hier voor gekozen wanneer er geen NSAID's gegeven kunnen worden.
Meesten inclusief movicolon voor het lui worden van de darmen.

Middel is niet altijd even prettig. Wil bij oudere mensen wel verwardheid geven.

Zelf voor de rug eens genomen. Merkte weinig verschil met diclofenac

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 14:45

Ik heb het lange tijd gebruikt en op zich werkt het wel goed, behalve dat ik (uiteraard in overleg met arts) mijn dosis steeds verder ging verhogen, omdat je eraan gaat wennen. En ermee stoppen is na lange tijd gebruik echt geen pretje. Heb inmiddels morfinepleisters, omdat de tramadol niet meer genoeg deed voor mij en merk wel dat ik van die pleisters veel minder bijwerkingen heb, helderder ben en een stuk minder afgevlakt in emoties.
Zou dus zeggen dat het voor korte tijd een prima pijnstiller is, maar dat je het vooral niet te lang moet gebruiken.

BiHB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 14:46

Ik slikte zaldiar, dat is tramadol in combi met paracetamol...
De eerste tijd zag ik wel roze olifantjes, maar al snel niet meer.

Nu gelukkig al een lange tijd van de zware pijnstilling af.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 14:49

Ik slik zo nodig Zaldiar (combi Tramadol/Paracetamol). Heb wel echt ontzettende last van de bijwerkingen (duf, warrig, dag erna ontzettend down), maar dit zal mede komen omdat ik dus zo nodig slik, en geen spiegel/gewenning opbouw. Slik het vanwege rugklachten, ben altijd erg blij als ze werken en de rugpijn naar de achtergrond verdwijnt.

DrawnHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 14:53

Ik heb het gehad, maar ik kan er absoluut niet tegen. Ik was letterlijk een junk geworden.
Zweette enorm en sliep minimaal 12 uur per nacht. Ook stond ik enorm te trillen. Dus na een week ben ik er acuut mee gestopt. Ben er zelfs enorm ziek van geweest.

In tramadol zit morfine waar ik absoluut niet tegen kan.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 15:00

Hier tramadol 37.5 mg.
Ik raak van 1 hele hele tablet al van de planeet dus ik neem bij erge pijn een halve :P
Ik neem ze ook maar af en toe en niet dagelijks.
Morfine pleisters kreeg ik gigantische uitslag van.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 15:03

Ik slik ook een paar keer per jaar Zaldiar. Ik mag niet veel andere dingen omdat ik allergisch ben voor ibuprofen en aanverwante werkzame stoffen en dit zorgt dat ik met rugpijn iig kan blijven bewegen. Geen last van bijwerkingen, hoewel ik uiteraard niet kan (mag) autorijden als ik dit op heb...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 15:07

Ik heb het recent gehad voor een week of drie ivm opeens verergerde dystrofiepijn. Ben begonnen met 3 keer 50 (heb dat maar 2 dagen hoeven doen gelukkig) maar heb zowat een paar dagen echt afwezig zitten zijn. Sloom, duf, warrig last van nachtmerries ook. Na drie weken langzaam aan minderen kon ik gelukkig stoppen. Het werkt als een speer maar om ermee te functioneren is een ander verhaal.

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 15:12

Ik slik het bijna dagelijks, gelukkig niet erg gevoelig voor de bijwerkingen.
Alleen ben ik sowieso gevoelig voor verstoppingen en gebruik daar dus ook medicatie voor.
Zo lang ik die netjes in neem gaat het goed. :D

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 15:13

Hier ook zaldiar trouwens.
37,5 mg, probeer het bij maximaal 1x per dag te houden.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 15:20

Hier bijna 2 jaar Tramadol geslikt ivm darmproblemen. Ik kreeg er migraine van en sliep slecht. En zag soms roze olifantjes voorbij komen.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 15:21

Hebben er meer mensen de ervaring dat je 's nachts slecht slaapt met tramadol? Ik lig hele nachten maar wat naar het plafond te staren... gelukkig ben ik dan wel zo knetterstoned dat het mij totaal niet interesseerd.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 15:24

Ik heb heel levendige nachtmerries gehad en volledig gedesorienteerd wakker worden dan. Dus wel slapen maar niet uitrusten.

xxemmely

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 15:24

Kom dit topic met toeval tegen en wekte nieuwsgierigheid bij me op. Ivm welke pijn slikken jullie de genoemde medicijnen? Ik heb scoliose, helaas niks aan te doen. Maar sommige tijden wel ontzettend veel last van. Heb een tijdje naproxen gebruikt wat er licht tegen hielp maar dat doet het nu niet meer.
Maar ik begrijp uit jullie berichten dat de bijwerkingen van de medicijnen het niet mogelijk maken om ermee te rijden of werken? Sorry voor de brutale vragen, wil graag iets voor mijn rug maar moet wel kunnen blijven werken. Dokter helpt mij helaas ook niet verder.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 15:26

Ik heb ook Zaldiar gehad maar heb met mijn gewrichtspijnen meer baat bij Diclofenac. Heb trouwens verschillende dingen via de ha gekregen zoals Naproxen maar die hielpen mij niet. Heb trouwens geen bijwerkingen gehad van de Zaldiar.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 15:27

Meeste bijsluiters van zware pijnstillers geven aan dat je bij langer gebruik na 2 weken gewend zou moeten zijn en moet kijken met iemand naast je of je weer veilig kan autorijden. Ik kan vanwege mijn fysieke klachten niet autorijden en werken, maar daar zou ik de bijsluiters dus even op checken.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 15:29

Ik ben enorm gevoelig voor bijwerkingen maar heb er echt niks van.
Hooguit de eerste dag iets giechelig maar dat is alles, ik kan er echt alles mee en functioneer er super mee.
Maar ik slik bewust 50 mg en geen 100, ik slik er nog andere onschadelijke dingen bij om de ontstekingen te voorkomen en gebruik ook nog APS wat pijnstillend en ontstekingsremmend werkt.
Zonder zou ik er zeker doorheen gaan, enkel bij erge stress en dus veel meer pijn heb ik meer nodig maar nu na 1 dag 100 mg kan ik weer op 50, het is nu zelfs uitgewerkt denk ik. :)
Van 100 ben ik wel groggy maar met 50 kan ik zo autorijden bij wijze van en ik slik het pas sinds 1.5 week.
Ik ben onder de normale omstandigheden volledig pijnvrij met Tramadol.

Qua verstoppingen heb ik mazzel dat ik echt heel veel bezig ben en loop dan loop je al iets minder risico op verstoppingen.
Verslaving vind ik wel eng, maar anderzijds ik heb Ritalin en Dexamfetamine geslikt, en ben daar cold turkey van afgekickt zonder problemen.. Dus erg verslavingsgevoelig ben ik niet.
Ik ben een lastige slaper maar heb het idee dat ik er beter op slaap als zonder, maar dat is ook omdat ik niet verkramp van de pijn denk ik.
Als ik stoned ben slaap ik sowieso slecht, of dat nou van Tramadol is of van wiet bijvoorbeeld.

Helaas werkt Ibuprofen, paracetamol en diclofenac hier echt niet, ik heb vooral zenuwpijn en daar werkt maar weinig voor. :)
Maar meeste mensen die ik ken met deze aandoening gaan driedubbel door de Tramadol heen, dus het is al heel wat dat dit op 50 mg 1x daags goed gaat. :)
De laatste van de twee ben ik echt een week beroerd van geweest maar tot nu toe heb ik geen afkickverschijnselen als het uitwerkt.

xxemelly ik slik het voor Lyme, het afsterven van de bacterie doet nogal zeer.
Daar krijg ik spier en gewrichtspijn van en wordt extreem stijf plus hoofdpijn, dat maakt me gewoon erg moe en ik voel me er erg naar bij.
Het afsterven geeft ook paniekgevoelens en ik ben dan met Tramadol overal van af.
De huisarts gaf het ook zo, liever buiten met pijnstillers als zonder zielig op de bank was haar motto. :)
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 06-04-15 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 15:30

Ik heb normaal brufen bruis of diclofenac alleen werkte dat dit keer voor geen meter. Posttraumatische dystrofie en post trombose klachten waren opeens te erg. Heb tramadol voorgeschreven gekregen met als uitdrukkelijke melding deelnemen aan verkeer niet eerder dan 14 uur na slikken van de laatste pil mits wakker genoeg. De eerste drie dagen zoveel pijn dus geen zin gehad en ook scootmobiel zou niet gaan dan. Daarna na afbouwen relatief vroeg slikken in de avond en de dag erop vrij laat in de ochtend op stap gaan. Dat was te doen omdat het ook een rustige weg is en 60.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 15:34

Hoe laat slikken jullie het trouwens?
Ik slik het minimaal een uur voor ik opsta en dan is het al ingewerkt als ik eruit ga.
Gisteren een halve bij geslikt na een paar uur en die werkt als het goed is uit of is uitgewerkt.
Voel me wel wat helderder en vrolijker maar dat geeft bij mij vaak weer pijn door spanning, dus dat scherpe randje er af is niet erg. Beter iets vlakker als de bijkomende onrust van de behandeling zeg maar. :)

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 15:37

Ik zit momenteel op 5/6 tramadols per dag, ik kan anders mijn bed niet uit..te hoge dosis en ik kan letterlijk (en figuurlijk) niet zonder,rest van pijnstillers werken niet meer.

Vroeger (2 jaar) terug deed ik met 2/dag maar ging niet meer werken dus nam er meer, zonder is de pijn te leefbaar.
Eind mei word ik geopereerd en hoop ik zonder te kunnen of toch niet met zoveel!

Ik heb als enige bijwerkingen dat ik suf ben, veel geeuwen en sneller uitgeput.
Ik heb trouwens de bruistablet, kan geen pillen slikken.
Laatst bijgewerkt door Memere op 06-04-15 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 15:37

Ik slikte het vroeg in de avond juist zodat ik redelijk pijnvrij kon slapen. Rond 5 a 7 uur. En de tweede dan meteen na terugkomen van stal of honden uitlaten s ochtens. Meestal rond 11 en of ietsje later.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 15:39

Tramadol 50 mg , voor de nacht omdat ik s'nachts erg veel pijn heb van artrose.
Helaas kreeg ik erge slaapproblemen, sliep nog maar 3 uur per nacht, had geen pijn dat wel
Zweetaanvallen en maagpijn.
Dan zaldiar, hier al eerder genoemd half tramadol, half paracetamol. Helaas erge jeuk vooral bij mijn hoofdhuid , waarschijnlijk door de hulpstoffen in het combinatie preparaat, en nog steeds slaapproblemen.
Ben allergisch voor NSAID , dus heb nu codeine 20 mg (nog geen bijwerkingen ) behalve overdag erg moe.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 15:40

Verstopping hier gelukkig geen last van. In principe slaap ik prima op Tramadol/Zaldiar, maar als ik walker schrik dan kom ik niet meer in slaap.

Ik rij niet met trailer als ik Zaldiar heb geslikt,in principe alleen met de auto als het niet anders kan, just in case.. Wel lastig, omdat ik het juist slik zodat ik kan paardrijden, en als ik wedstrijden heb, er dus iemand terug moet kunnen rijden.