gekneusd of toch gebroken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

gekneusd of toch gebroken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 18:07

ik ben normaal niet echt van dit soort topics, je krijgt toch vaak te horen "alleen de doktor kan het zeggen" maar ik doe het lekker toch :+

Ik wou in de eerste instantie morgen naar de Huisarts gaan maar had er niet aan gedacht dat die natuurlijk dicht zijn :+ Ik heb afgelopen nacht een flinke klap gemaakt met de fiets en ben op de rechterkant gevallen. Mijn linker knie en rechter enkel doen zeer, maar dat is meer gewoon door de klap en maak mij daar niet echt zorgen om. Waar ik mij wel een beetje zorgen over maakt is mijn rechter pols. Daar ben ik dus behoorlijk hard op terecht gekomen en mijn handpalm/pols doet bij bepaalde bewegingen echt heel erg zeer. sommige dingen gaan dan weer wel redelijk zoals typen op de laptop en mobiel.

Nou heb ik nog nooit iets gebroken dus echt ervaring heb ik daar niet mee, wel met kneuzen en bij mij is het dan elke keer ontzettend dik geworden en dat zie je ook echt aan de buitenkant. Nu zie ik dus echt helemaal niks aan de buitenkand bij mijn hand/pols wat ik dus raar vind maar het doet verdomd zeer.

Ik zou in princiepe naar de huisarts post kunnen gaan maar dat is 12 km met de scooter vanaf mijn huis. ik kan in principe wel scooterrijden, al voelt het niet echt plesant, maar ik weet niet of dit "ernstig" genoeg is voor een huisartsenpost. Ik ben toevallig vorige maand 2 x bij de spoedhulp geweest vanwege een allergische reactie, maar dat was ook echt noodzakelijk. Met dit weet ik het niet...

Mijn vraag is dus, wat is het beste? Wachten tot dinsdag of toch naar de huisartsenpost gaan?
Voor enkel een kneuzing vind ik het ook weer zonde om te gaan... Dus vandaar ook mijn twijfel...

Tigear

Re: gekneusd of toch gebroken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 18:10

Ik zou persoonlijk naar de huisartsen post gaan. Als het gebroken is kan het meer zeer doen hoe langer je het zo laat en dan kan je straks niet meer scooter rijden als het nodig is.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 18:12

maar zie je bij botbreuken niet iets aan de buitenkant? ik heb niet eens blauwe plekken terwijl ik dat normaal altijd wel snel heb :+ (ook niet op mijn knie en enkel trouwens)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 18:13

Je hoeft het niet per se te zien. Ik zou toch even langs de HAP rijden... Is er niet iemand die je kan brengen? Als het niet veilig is om scooter te rijden zou je ze evt nog een ambulance kunnen laten sturen, al zou ik dan eerder met een taxi gaan

Tigear

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 18:15

Als je bot gebroken is hoef je inderdaad niet per se iets te zien nee. Ik zou persoonlijk wel gaan gewoon voor de duidelijkheid en vanwege de redenen die ik hierboven al gaf. :j

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 18:16

ik ga sowieso niet met een ambulance of taxi, heb daar het geld niet voor. ik ga kijken of mijn ouders mij evt kunnen ophalen als ik ga, anders naar mijn ouders met scooter en dan brengen zij mij.

ik ben alleen bang dat ik echt voor niks daarheen ga, gaat toch weer van je eigen risico af

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 18:17

Het gaat ook van je eigen risico af als er wel iets serieus aan de hand is. Als je morgenavond ineens ligt te creperen van de pijn omdat de breuk verder doorscheurt ben je meer eigen risico kwijt bij de HAP en een heel stuk verder van huis. Als je twijfelt zou ik op zijn minst toch even bellen zodat zij kunnen bepalen of je moet langskomen.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 18:18

Om het echt te weten is het een mogelijkheid om iemand aan je hand te laten trekken. Als je het dan uitschreeuwt, is de kans groot dat er iets gebroken is.
Maar dit is nou niet echt bevordelijk en kan iets wat in eerste instantie niet ernstig was, heel erg maken en je hebt ook de kans dat dat niet heel pijnlijk is en dan later blijkt dat het toch gebroken was.
Heb je niet een ziekenhuis in de buurt met spoedeisendehulp? Die zijn toch altijd open?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 18:18

Of je nu wel of niet gaat moet je zelf weten maar niet op de scooter. Als er wat gebeurt onderweg ben jij niet in staat om adequaat te handelen door de pijn. Sterkte met je pols, als er een klein scheurtje in een bot zit hoef je vanaf de buitenkant niets te zien.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 18:19

hmmm bellen is inderdaad een goeie :') dat ga ik wel meteen doen thnx!

_emmma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 18:19

HAP kun je altijd even langs gaan, houd er wel rekening mee dat mocht het gebroken zijn en in het gips moeten je niet meer scooter mag rijden je bent dan niet meer verzekerd.
@ Emmaa_ Een ambulance voor een kneuzing of breuk in de arm?? Weet je wel hoe duur een ambulance rit kost? +- 800 euro Die gaan daar echt niet voor rijden hoor, taxi of vriend of familielid is een stukkie goedkoper

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 18:21

Kun je de plek aanwijzen waar het precies pijn doet?
In mijn ervaring is het meestal (dus niet áltijd zo ;) ) niks als het onduidelijk is waar het pijn doet of gewoon overal in de pols pijn doet.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 18:22

Het bezoek aan de HAP gaat niet van je eigenrisico af, de SEH wel.
Maar als jij onlangs al 2x op de SEH bent geweest zul je je eigenrisico sowieso al wel op hebben.

Dus hup naar de HAP en je pols laten beoordelen!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 18:24

Jaren geleden ook dergelijk ongelukje gehad, maar was mijn linker enkel de sjaak. Dacht dat meeviel, kon zelfs nog wat lopen, niets te zien. Omgeving heeft aangedrongen op bezoekje HAP, toch mooi gebroken op 5!! Plekken. Dus even bellen en foto dus....

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 18:24

Ik zou het na laten kijken, dus tjop tjop naar de post.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 18:25

De HAP is in veel ziekenhuizen gekoppeld aan de SEH, voor zover ik weet gaat de HAP ook gewoon van je eigen risico af (bij mij in ieder geval wel).

En ik kan natuurlijk niet beoordelen hoe veel pijn het doet he. Lijkt me in ieder geval niet dat ze haar gaan laten scooterrijden met een potentieel gebroken pols en als ze geen geld heeft voor de taxi... Dan houden de opties snel op.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 18:25

Leonoor schreef:
Jaren geleden ook dergelijk ongelukje gehad, maar was mijn linker enkel de sjaak. Dacht dat meeviel, kon zelfs nog wat lopen, niets te zien. Omgeving heeft aangedrongen op bezoekje HAP, toch mooi gebroken op 5!! Plekken. Dus even bellen en foto dus....

Wauw bikkel! :P flink gevallen dan. Het deed niet heel erg pijn?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 18:35

ik heb al eerder de fout gemaakt niet te gaa naar de doktor, welgeteld 3x :') eerste keer met een verrekte/gescheurde kruisband waar ik nu nog last van heb, tweede keer heftige hersenschudding en trap tege mijn binnenbeen/enkel gekregen van paard en derde keer een ernstige verzwikking in mijn enkel :') ik loop altijd door met dit soort dingen en vind het zonde om naar een arts te gaan als je toch niks kan doen.

ik heb gebeld en ik kan er evt om 21:50 terecht. moet alleen dus even mijn ouders spreken en anders misschien een vriendin die evt kan brengen maar is even uitzoeken. ik kan wel precies de plek aanwijzen die pijn doet. Ik kan mijn pols verder wel belasten ookal voelt het ongemakkelijk. Dus de HA die ik aan de lijn had die denkt niet direct aan een breuk/scheur maar ze wou toch wel even kijken.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 18:39

Emmaa_ schreef:
De HAP is in veel ziekenhuizen gekoppeld aan de SEH, voor zover ik weet gaat de HAP ook gewoon van je eigen risico af (bij mij in ieder geval wel).

En ik kan natuurlijk niet beoordelen hoe veel pijn het doet he. Lijkt me in ieder geval niet dat ze haar gaan laten scooterrijden met een potentieel gebroken pols en als ze geen geld heeft voor de taxi... Dan houden de opties snel op.

Ja maar dan nog ga je niet met een ambulance echt onnodige geldverspilling (mensen die voor zoiets de ambulance bellen mogen van mij verplicht de hele rekening zelf betalen)
Als je er echt last van hebt dan kan je altijd wel iemand vinden die je wilt brengen. Familie, buren vrienden etc of anders de bus nemen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 18:40

ik ben idd bijna door mijn gehele eigen risico heen. was geloof ik 250 kwijt aan de vorige x.
maar ik vind wel iets, anders gewoon met scooter naarmn ouders als er echt niks is

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 18:41

Voor zoiets heb je idd niet de ambulance nodig.
Nu het opgezet is, zullen ze sowieso weinig kunnen zien op foto's geloof ik. Dan moet het vaak eerst wat slinken.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 18:41

:') nou dan maak je dit keer niet die fout hahaha. Ik ben erg benieuwd of het iets is. Hopelijk kan iemand je brengen :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 18:41

Cayenne schreef:
Nu het opgezet is, zullen ze sowieso weinig kunnen zien op foto's geloof ik. Dan moet het vaak eerst wat slinken.

het is dus niet opgezet :+ niet eens een blauwe plek. vandaar ook mijn twijfels. als het dik was zou ik sowieso al van een kneuzing uitgaan.
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 05-04-15 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 18:42

Cayenne schreef:

Nee hoor is niet nodig :) gaat er gewoon doorheen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 18:42

lifaya schreef:
Cayenne schreef:

het is dus niet opgezet :+ niet eens een blauwe plek. vandaar ook mijn twijfels

Toch kan er een haarscheurtje inzitten. Goed in de gaten houden :j